Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
INNOWACJE

Karolina Demiańczuk: Uwierz w siebie i w swój projekt

2 sierpnia 2017 6 min czytania
Karolina Demiańczuk
Karolina Demiańczuk: Uwierz w siebie i w swój projekt

Z radością prezentujemy nowy format artykułów dostępnych na stronie HBRP.pl. Jest to cykl wywiadów z wybranymi przez naszą redakcję polskimi przedsiębiorcami, który spięliśmy nazwą Spotkania mniej formalne.

Wszystkim naszym rozmówcom zadajemy te same pytania – o to, co ich fascynuje w biznesie, jak wygląda ich dzień, czym są dla nich pieniądze. Mamy nadzieję, że w ten sposób powstanie kalejdoskop polskiej przedsiębiorczości, który będzie dla was inspirujący. Wszystkie rozmowy znaleźć można na stronie hbrp.pl/nieformalnie.

W pierwszej odsłonie rozmawiamy z Karoliną Demiańczuk. Jeszcze jako studentka wymyśliła aplikację Spontime, która ułatwia organizację spontanicznych aktywności wspólnie ze znajomymi. O sukcesie tego narzędzia świadczy fakt, że inwestorzy wycenili start‑up na 3 mln dolarów. Pomysłowość i upór Karoliny mogą być inspiracją dla wielu młodych menedżerów.

W biznesie najbardziej fascynuje mnie…

Przemienianie wizji w rzeczywistość. W biznesie wszystko rozpoczyna się od pomysłu, a ja uwielbiam uczestniczyć w procesie tworzenia i obserwować, jak dany pomysł wchodzi w życie. Kocham też działanie na dużą skalę. W dzisiejszych czasach mamy nieograniczone możliwości i możemy dotrzeć z naszym produktem czy usługą do milionów ludzi na całym świecie. Większość profesji ogranicza się do działań lokalnych, w biznesie możemy działać globalnie.

Moja pierwsza praca…

Staż w dziale marketingu w firmie Goodyear Dunlop Tires Polska. Tam pierwszy raz zobaczyłam świat biznesu od środka i zaczęłam wierzyć, że jestem w stanie podejmować „duże” decyzje. Brałam aktywny udział w projektach takich jak nagrania reklam telewizyjnych i radiowych czy projektowanie katalogów, a więc moje decyzje miały wpływ nie tylko na otoczenie szkolne czy lokalne, lecz także na to, jak firmę widzą miliony ludzi w całym kraju. Dla dziewczyny w wieku 19 lat było to ogromne przeżycie.

Jeżeli mogłabym zrobić coś wspólnie z dowolną osobą na świecie, byłaby to…

Pierwsza wyprawa na Marsa z Elonem Muskiem. Od zawsze ciągnęło mnie do kosmosu, nawet materiały, jakie stworzyłam dla Goodyear na targi studenckie, przedstawiały astronautę i cytat „Celuj w Księżyc, bo nawet jeśli nie trafisz, będziesz między gwiazdami”. Myślę, że w niedalekiej przyszłości będzie to możliwe.

Nie wyobrażam sobie dnia bez…

Czasu spędzonego z bliskimi. Nigdy nie zapominam o tym, co w życiu najważniejsze, a w natłoku pracy i obowiązków łatwo się pogubić. Dla mnie rodzina zawsze stanowiła pierwsze miejsce i nie wyobrażam sobie nie mieć chwili dla najbliższych, nawet kiedy nie mam czasu dla samej siebie lub kiedy jestem na drugim końcu świata.

Książka lub film, która zrobiła na mnie ostatnio największe wrażenie…

„Obłędnie proste. Obsesja, która napędza sukces Apple’a”, Segan Kell. Zdecydowanie zmieniła moje nastawienie do tworzenia produktów, kampanii reklamowych, prowadzenia spotkań i tak naprawdę wszystkiego, co związane z biznesem. Wydaje nam się, że im więcej funkcji i bajerów dodamy do naszych produktów czy reklam, staną się one ciekawsze i osiągną większy sukces. Książka udowadnia jednak, że jest zupełnie odwrotnie i że to właśnie prostota i jasność przekazu doprowadziły do sukcesu Apple. Co ciekawe, książka podkreśla, że osiągnięcie najprostszego rozwiązania jest zwykle najtrudniejsze, a w naszej ludzkiej naturze tkwi kombinowanie. Po przeczytaniu książki cofnęłam się daleko, wprowadzając wiele zmian do mojego start‑upu, i obecnie sama kieruję się zasadą „im prostsze, tym lepsze”. Myślę, że każda osoba jakkolwiek związana z biznesem, bez względu na branżę, dział czy stanowisko, powinna przeczytać tę książkę.

Pieniądze to dla mnie…

Środek do spełniania celów i urzeczywistniania kolejnych wizji. Nigdy nie myślałam o pieniądzach w taki sposób, że „gdy się dorobię, nie będę dalej pracować”. Dla mnie pieniądze dają możliwość tworzenia kolejnych, coraz większych i jeszcze bardziej interesujących projektów.

Polscy przedsiębiorcy są…

Coraz bardziej nastawieni na sukces globalny. Coraz częściej chcą, aby ich firmy osiągnęły nie tylko sukces krajowy, ale i międzynarodowy. Ukończyłam liceum w USA, gdzie młodym ludziom wpaja się do głowy, że bez względu na okoliczności i to, z jakich środowisk pochodzą, przy odpowiednim nastawieniu, pracy i wytrwałości mogą podbić świat. Podobne myślenie mamy już w Polsce, co możemy zaobserwować w coraz większej liczbie firm osiągających światowy sukces.

Mój cel na najbliższy rok to…

Dalej rozwijać się jako przedsiębiorca. Bez względu na to, czy dalej będę pracować przy obecnym projekcie, czy będzie to już kolejny, wiem, że chcę pozostać w świecie biznesu i stawać się coraz lepszą w swojej dziedzinie.

Jeśli ty sam nie będziesz wierzyćw siebie i swój projekt, nikt nie będzie

Jakiej rady udzieliłabym osobom rozpoczynającym przygodę z biznesem?

Ciężko wybrać mi jedną radę, a więc chciałabym podać trzy – moim zdaniem najcenniejsze – wskazówki.

Pierwszą otrzymałam od mojego profesora z Pepperdine University i myślę, że jest to cenna rada dla każdego, kto stoi przed wyborem „iść czy nie iść w danym kierunku”: pamiętaj, że czas i tak przeminie. Jeśli wahasz się, czy powinieneś podjąć dany krok, wyobraź sobie swoje życie za rok czy trzy lata. One przeminą, a ty dalej będziesz tą samą osobą, z tą różnicą, że będziesz bogatszy o nowe doświadczenie, biznes czy tytuł naukowy – albo nie.

Kolejna rada: znajdź mentora, który przeszedł już przez to, co dopiero ciebie czeka, i będzie mógł odpowiednio ci doradzić i cię poprowadzić. Może wydawać ci się, że doskonale wiesz, co robić, jednak żadna książka czy wiedza nie pomogą ci tyle, co osoba, która na własnej skórze doświadczyła, co znaczy być przedsiębiorcą. Taka osoba wie, na co należy uważać i zwracać szczególną uwagę, pomoże wyznaczyć priorytety, wytknie błędy, jakie popełniasz. Pamiętaj też, że ludzie lubią pomagać, a więc nigdy nie bój się prosić o pomoc.

Trzecia rada na zakończenie: wiara to podstawa. Wiara dodaje energii i motywacji oraz sprawia, że bez względu na okoliczności nie tracimy determinacji i dalej idziemy do przodu. Wierz w siebie i swój projekt, bo jeśli ty sam nie będziesz wierzyć, nikt nie będzie.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Cyberbezpieczeństwo w epoce AI: Polska na cyfrowej krawędzi

Tylko 3% firm w Polsce osiągnęło pełną gotowość na cyberzagrożenia – alarmuje najnowszy raport Cisco. Sztuczna inteligencja staje się nie tylko narzędziem wzrostu, ale też źródłem coraz bardziej wyrafinowanych zagrożeń, polski sektor biznesu balansuje na granicy cyfrowej odporności. Czy liderzy są gotowi spojrzeć prawdzie w oczy?

Zielone wskaźniki mogą być powodem do niepokoju. Dlaczego liderzy powinni się martwić, gdy widzą tylko pozytywne wyniki?

Czy rosnące wskaźniki na prezentacji wyników firmy rzeczywiście zawsze są powodem do radości? Niekoniecznie. Jeśli pojawiają się zbyt często, mogą świadczyć nie o wyjątkowo korzystnej passie, ale o presji dostarczania pozytywnych wiadomości przełożonym. Zamiecione pod dywan problemy jednak prędzej czy później wyjdą na jaw.

Pozytywne wyniki napawają optymizmem. Jeśli jednak pojawiają się zbyt często, powinny stanowić sygnał alarmowy. Czy koniunktura może być bowiem nieprzerwanie korzystna? Jeśli zbyt długo wszystkie wewnętrzne wskaźniki rosną, warto się nad nimi pochylić. Z doświadczeń renomowanej firmy consultingowej Bain & Company wynika, że aż 70% programów transformacji organizacyjnej kończy się fiaskiem. Bardzo często zdarza się tak, że wszystkie założone cele pozornie są realizowane, a dopiero pod koniec projektu wychodzą na jaw mankamenty. Aby uniknąć takich sytuacji, trzeba dokładnie zbadać źródło błędów.

Multimedia
Zarządzasz firmą. Ale czy zarządzasz swoim zdrowiem?

Codzienność Szpitalnego Oddziału Ratunkowego potrafi być brutalnym lustrem stylu życia liderów. Klaudia Knapik rozmawia z dr Anną Słowikowską – kardiolożką, która zderza mity o zdrowiu z faktami i opowiada o pacjentach, którzy nie zdążyli… wysłać ostatniego maila. To rozmowa o sercu – dosłownie i w przenośni. Dla każdego, kto żyje intensywnie i chce żyć długo.

płaska struktura organizacyjna Ludzie podążają za strukturą: jak mniejsza hierarchia zmienia miejsce pracy

Przejście na samoorganizujące się zespoły i danie większej autonomii pracownikom skutkuje większym zaangażowaniem i lepszymi wynikami. Jednak nie każdemu pracownikowi odpowiada taka zmiana. Menedżerowie coraz częściej dostrzegają, że sposób organizacji firmy wpływa na jej wyniki, dlatego regularnie modyfikują strukturę, licząc na poprawę efektów. Znacznie mniej uwagi poświęca się jednak temu, jak takie zmiany oddziałują na samych pracowników.

Abstrakcyjna ilustracja symbolizująca przywództwo w erze AI: po lewej – chłodne, geometryczne wzory przypominające dane i algorytmy; po prawej – ciepłe, organiczne formy nawiązujące do ludzkiej intuicji. Centralny punkt styku sugeruje integrację logiki i emocji w kontekście sztucznej inteligencji. Lider w erze AI: jak zachować ludzką przewagę w świecie algorytmów

Między AI a ludzką kreatywnością

Kreatywność, wyobraźnia, humor – dotąd uznawane za wyłącznie ludzkie – dziś są imitowane przez sztuczną inteligencję, stawiając fundamentalne pytania o przywództwo w erze AI. Sztuczna inteligencja generuje teksty, obrazy, muzykę, a nawet żarty. Czy oznacza to, że maszyny dorównały człowiekowi także w jego najbardziej subtelnych umiejętnościach?

Bob Mankoff, rysownik magazynu „The New Yorker”, uważa, że nie. Jego zdaniem humor nie rodzi się z danych, lecz z emocji, świadomości własnej niedoskonałości i wrażliwości na kontekst. AI może symulować humor, lecz nie rozumie jego źródła.

To właśnie napięcie – pomiędzy potęgą obliczeniową a nieuchwytną ludzką intuicją – stawia liderów przed istotnymi pytaniami: gdzie kończy się autentyczna twórczość człowieka, a zaczyna jej algorytmiczna symulacja? Jak zarządzać w rzeczywistości, w której inteligencja staje się sztuczna, ale autentyczne przywództwo nadal wymaga człowieka?

Ludzka przewaga: humor, empatia, kreatywność

<!– wp:paragraph –>

W czasach postępującej automatyzacji, paradoksalnie to właśnie cechy głęboko ludzkie – humor, empatia i kreatywność – stają się zasobami o kluczowym znaczeniu dla liderów.

Zdolności metapoznawcze w budowaniu przewagi konkurencyjnej Od tych kompetencji zależy wygrana w dobie AI

Temat rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji nie traci na popularności. Rewolucja AI wciąż postępuje. Choć GenAI zyskało zarówno zwolenników, jak i sceptyków, korzystanie z niej nie jest już kwestią wyboru. Stało się koniecznością. Jak uzyskać przewagę w tym obszarze? Kluczem do sukcesu okazuje się nie sam dostęp do technologii, lecz umiejętność właściwego jej wykorzystywania. Na jakie kompetencje zatem postawić?

Wiele organizacji popełnia ten sam błąd. Wdraża narzędzia oparte na AI z przekonaniem, że sam fakt ich wprowadzenia nie wystarczy, by zwiększyć efektywność pracy. Tymczasem problem nie leży w samej technologii, lecz w tym, jak ludzie potrafią ją wykorzystywać. Jest to podobna sytuacja do tej z początku epoki cyfrowej. Obsługa komputera, która była wtedy kluczową kompetencją, wkrótce stała się podstawą. Podobnie dziś samo sprawne posługiwanie się narzędziem AI to dopiero początek. Rzeczywista przewaga wynika ze zdolności łączenia technologii z głębokim rozumieniem potrzeb biznesowych i otoczenia. Zdaniem czołowych ekspertów, przewagę konkurencyjną osiągną organizacje, które zainwestują nie tylko w technologię, lecz także w umiejętności metapoznawcze. Chodzi o zdolność do analizy, interpretacji, krytycznego osądu i dynamicznej współpracy z AI.

Trzeba zmienić sposób myślenia o AI, stawiając w centrum umiejętności metapoznawcze

Osiągnięcie sukcesu w dobie generatywnej AI wymaga zmiany sposobu myślenia o tej technologii. Nie wystarczy wiedzieć, jak używać nowego narzędzia. Trzeba też rozumieć, po co to robić, kiedy i czy w ogóle warto. Ta transformacja musi się zacząć od liderów, którzy wytyczą drogę dla reszty organizacji. Prezesi i członkowie zarządów muszą zdać sobie sprawę, że w większości zadań AI nie zastępuje ludzkiej pracy, lecz ją uzupełnia. Przykładowo, przy sprzedaży skomplikowanych usług, takich jak ubezpieczenia bądź rozwiązania finansowe, ważne są relacje międzyludzkie i wzajemne zaufanie. AI nie powinna wypierać tych kompetencji, lecz wzmacniać je, by ułatwić komunikację.

Trzy kluczowe wnioski na temat postaw pracowników wobec elastyczności w pracy

Potrzeby pracowników są zróżnicowane, podobnie jak ich preferencje dotyczące miejsca i czasu wykonywania obowiązków zawodowych. Pięć lat po masowym przejściu na pracę zdalną – i w obliczu rosnącej liczby nakazów powrotu do biur – jakie są obecne nastroje pracowników wobec elastycznych form zatrudnienia? Wyniki naszych badań rzucają światło na to, jak bardzo pracownicy w różnym wieku cenią sobie elastyczność.

nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy Nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy

Kwestionowanie przekonania, że przedsiębiorstwa muszą nieustannie się rozwijać, odsłania nowe ścieżki prowadzące do odporności i zrównoważonego rozwoju.

Karl-Johan Perrson, prezes zarządu i były dyrektor generalny H&M, zadał kiedyś pytanie: „Co by się stało, gdybyśmy wszyscy konsumowali o 20% mniej? Uważam, że oznaczałoby to katastrofę. 20% mniej miejsc pracy, 20% mniej wpływów podatkowych, 20% mniej pieniędzy przeznaczanych na szkoły, opiekę zdrowotną czy drogi. Światowa gospodarka uległaby załamaniu. Jestem głęboko przekonany, że to właśnie wzrost gospodarczy sprawił, iż świat jest dzisiaj lepszym miejscem niż dwie dekady temu. A za kolejne 20 lat będzie jeszcze lepszym”.

Czy rzeczywiście tak jest? Jeśli tak, to stoimy przed problemem, który J.B. MacKinnon określa mianem „dylematu konsumenta”. W swojej książce The Day the World Stops Shopping [Dzień, w którym świat przestanie kupować] stwierdza: „Stan planety jasno pokazuje, że konsumujemy zbyt wiele. W samej Ameryce Północnej zużywamy zasoby Ziemi pięciokrotnie szybciej, niż są one w stanie się odnowić. Pomimo naszych wysiłków podejmowanych w celu »zazielenienia« konsumpcji – poprzez recykling, poprawę efektywności energetycznej czy wykorzystanie energii słonecznej – globalna emisja dwutlenku węgla wciąż nie maleje. Ekonomia nakazuje nam jednak nieustannie zwiększać konsumpcję. Wiek XXI uwypuklił ten kluczowy wniosek: musimy przestać kupować”.

Problem polega na założeniu, lansowanym w edukacji biznesowej, że gospodarka może i musi stale rosnąć – założeniu, które przenika strategie korporacyjne, nakazując firmom nieustanny rozwój pod groźbą utraty znaczenia na rynku. Jednak ciągły wzrost gospodarczy jest niemożliwy, a rozpowszechniony dogmat, że wzrost jest warunkiem koniecznym dla ludzkiego dobrobytu, tworzy pułapkę, z której wielu nie dostrzega drogi wyjścia. Jak pisze Paul Farrell w „The Wall Street Journal”: „Jesteśmy uzależnieni od mitu nieustającego wzrostu gospodarczego – mitu, który zabija Amerykę”. Dlatego edukacja biznesowa powinna zacząć uwzględniać ograniczenia wzrostu oraz pokazywać różne jego modele.

Hiperrealistyczna ilustracja przedstawia przestronne, nowoczesne atrium o minimalistycznym wystroju. W centralnym punkcie podłogi znajduje się świetlista rozeta kompasu, symbolizująca moralne centrum organizacji. Nad nią unoszą się transparentne, kolorowe panele w chłodnych i ciepłych tonacjach, zawieszone w przestrzeni na różnych wysokościach. Naturalne światło wpada przez świetliki dachowe, tworząc spokojną, refleksyjną atmosferę. Całość emanuje równowagą między strukturą a wartościami, technologią a etyką. Lekcje strategii etycznej AI od Grupy H&M

Podejście globalnego detalisty do etyki sztucznej inteligencji zakłada, że formalne procedury mają ograniczony zasięg. Menedżerowie koncentrują się na wzmacnianiu moralnego kompasu wszystkich pracowników – tak, by potrafili podejmować trafne decyzje, krok po kroku, rozmowa po rozmowie.

Sztuczna inteligencja zmienia sposób funkcjonowania organizacji – i właśnie dlatego stanowi wyzwanie etyczne. Kto powinien ponosić odpowiedzialność za zautomatyzowane decyzje i działania? Jak szeroka powinna być decyzyjność algorytmów? Jak projektować interakcje między ludzkim umysłem a maszyną? Jak technologia wpływa na pracowników? Gdzie w systemie kryją się uprzedzenia?

Firmy, regulatorzy i decydenci starają się znaleźć trwałe zasady etyczne, które pomogą im poruszać się w tym moralnym labiryncie. Zazwyczaj stosują pozornie logiczne podejście: najpierw identyfikują uniwersalne wartości (takie jak przejrzystość, sprawiedliwość, autonomia człowieka czy możliwość wyjaśnienia decyzji), następnie określają praktyczne zastosowania tych wartości (np. w procesach decyzyjnych czy rekrutacji wspieranej przez AI), a na końcu formalizują je w kodeksach postępowania. Założenie jest takie, że kodeksy etyczne powinny mieć pierwszeństwo przed „kodeksem obliczeniowym” AI.

EKF 2025 - debata prezesów banków Debata prezesów banków w ramach EKF 2025 zapewniła wiele wniosków dla polskiego biznesu

Europejski Kongres Finansowy co roku ściąga światowej klasy ekspertów i oferuje szeroką gamę paneli dyskusyjnych w tematyce finansów i gospodarki. Niemniej, prawdziwym gwoździem programu jest tradycyjnie finał w formie debaty prezesów największych banków. 4 czerwca 2025 roku ponownie w Sopocie doszło do spotkania najważniejszych decydentów polskiego sektora finansowego.

Tegoroczną edycję debaty poprowadzili Brunon Bartkiewicz, członek rady programowej EKF oraz Iwona Kozera, partnerka zarządzająca EY Consulting w Polsce. Wzięło w niej udział aż 10 prezesów zarządów największych polskich banków: Michał Bolesławski (ING Bank Śląski),  Elżbieta Czetwertyńska (Citi Handlowy), Przemysław Gdański (BNP Paribas Bank Polska), João Bras Jorge (Millennium S.A.), Cezary Kocik (mBank), Michał Gajewski (Santander Bank Polska), Cezary Stypułkowski, (Banku Pekao), Szymon Midera (PKO Bank Polski), Adam Marciniak, (VeloBank S.A.) oraz Piotr Żabski (Alior Bank). Co roku, jest to jedyna taka okazja w której uczestniczy tak wiele osób tak ważnych dla polskiej gospodarki.

Formuła debaty

Przed rozpoczęciem właściwej części debaty, uczestnicy mieli okazję posłuchać wystąpienia przewodniczącego KNF, Jacka Jastrzębskiego. Zaapelował on o rozwój rynku kapitałowego, aby odciążyć banki od ryzykownych inwestycji. Zaznaczył także konieczność bliskiej współpracy sektora bankowego z firmami technologicznymi oraz potrzebę ustanowienia odpowiednich regulacji w zakresie ochrony danych. Następnie, firma EY przedstawiła wyniki ankiety przeprowadzonej z zarządami banków uczestniczących w wydarzeniu. Za podwaliny do dyskusji posłużyły także wnioski z trzech eksperckich okrągłych stołów:

  • makroekonomicznego
  • technologicznego
  • ryzyka.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!