Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
PRZYWÓDZTWO
Polska flaga

Jarosław Podsiadło: warto zaangażować pracowników we współtworzenie projektu

1 kwietnia 2018 2 min czytania
Zdjęcie Jarosław Podsiadło - Pracownik firmy doradczej Kearney
Jarosław Podsiadło
Jarosław Podsiadło: warto zaangażować pracowników we współtworzenie projektu

Streszczenie: Digitalizacja stała się niezbędnym elementem funkcjonowania współczłesnych firm. Przykładem jest firma Patronica, która musi zmodernizować swoje systemy informatyczne, aby w czasie rzeczywistym analizować dane i generować raporty. Mimo że sprzedaż opiera się na długotrwałych relacjach, wykorzystanie mediów cyfrowych staje się koniecznością. Skuteczne przeprowadzenie strategicznych zmian wymaga wsparcia ze strony najwyższych szczebli zarządczych. W Patronice inicjatorem transformacji jest młody menedżer, który napotyka opór ze strony prezesa oraz dyrektorów sprzedaży, HR i IT, którzy dostrzegają więcej problemów niż korzyści w proponowanych zmianach. Prezes, obawiając się zmian, otacza się współpracownikami o podobnych postawach, co hamuje inicjatywę menedżera. Bez przekonania zarządu do korzyści płynących z transformacji cyfrowej, nie przyniesie ona istotnych efektów. MIT SMR Poland+5MIT SMR Poland+5MIT SMR Poland+5MIT SMR Poland

Pokaż więcej

Digitalizacja nie jest już dziś dla firm możliwością, lecz koniecznością. Wcześniej czy później Patronica będzie musiała przebudować swoje systemy informatyczne, aby w czasie rzeczywistym analizować dane i generować raporty. Będzie musiała wykorzystywać media cyfrowe, nawet jeśli wciąż realizuje sprzedaż dzięki długotrwałym relacjom.

Aby skutecznie przeprowadzić zmiany o charakterze strategicznym, firma potrzebuje ambasadorów zmian na najwyższych szczeblach zarządczych. Tymczasem w Patronice inicjatorem zmiany jest młody, nowo zatrudniony menedżer – przyjęty do przedsiębiorstwa z polecenia zagranicznej centrali. Choć Michałowski ma doświadczenie z obszaru transformacji, to poza dyrektorem marketingu nie znalazł dotychczas w firmie sprzymierzeńców. Zarówno prezes, jak i dyrektorzy sprzedaży, HR, a nawet IT, widzą w proponowanej transformacji więcej problemów niż potencjalnych korzyści. Co więcej, prezes sprawia wrażenie, że nie dostrzega potrzeby głębokiej reorganizacji. Najwyraźniej obawia się zmian i otoczył się współpracownikami, którzy przyjmują podobne postawy. W związku z tym prezes wydaje się być pierwszym hamulcowym – zamiast inspirować, mnoży wątpliwości, co podcina skrzydła inicjatywie Michałowskiego. Jeśli młodemu menedżerowi nie uda się przekonać zarządu do korzyści wiążących się z proponowaną transformacją cyfrową, nie przyniesie ona istotnych efektów.

Przyczyną niechęci kluczowych menedżerów firmy do proponowanej zmiany jest najprawdopodobniej brak zrozumienia zachodzących przeobrażeń oraz korzyści, jakie mogą płynąć z zastosowania nowoczesnych rozwiązań cyfrowych. Dlatego młody orędownik transformacji powinien dołożyć wszelkich starań, aby zachowawczy starsi menedżerowie zrozumieli korzyści płynące z automatyzacji, przyspieszenia procesów i ujednolicenia systemów.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny »

Buty dla szewca 

Paweł Górecki PL, Piotr Krauschar PL

Prezes międzynarodowej firmy oferującej oprogramowanie staje przed dylematem, czy modernizację przeprowadzić szybko, czy rozłożyć ją w czasie.

Warto tu postawić na realne i łatwe do osiągnięcia wygrane związane choćby z integracją systemów IT lub wykorzystaniem mediów społecznościowych do pozyskiwania leadów. Ważne będą mocne argumenty czysto biznesowe, gdyż sam zapał do zmiany, prezentowany przez młodego menedżera, z pewnością nie przekona zarządu. Tylko realne i szybkie korzyści mogą wyrwać prezesa i pozostałych sceptycznie nastawionych członków zarządu z budowanej przez lata strefy komfortu i przekonać ich do podjęcia ryzyka, demonizowanego zwłaszcza przez dyrektora sprzedaży i szefa IT.

Każda transformacja strategiczna wymaga sprecyzowanego i uzgodnionego celu, modelu działania i wreszcie zaangażowanych ludzi. Właśnie to zaangażowanie na poziomie liderów i szeregowych pracowników jest kluczowym elementem zmiany, a jego brak często prowadzi do porażki procesu. Jeśli Michałowskiemu uda się uczynić z członków zarządu agentów zmiany, to następnie trzeba będzie przekonać do transformacji pracowników na niższych szczeblach organizacyjnych. Tym powinni się zająć członkowie zarządu i podlegli im menedżerowie w poszczególnych pionach funkcyjnych. Celem jest osiągnięcie na każdym poziomie organizacji przekonania o sensie transformacji i uzyskanie „masy krytycznej” zaangażowania w proces przebudowy cyfrowej. Niezwykle ważne w procesie budowania zaangażowania pracowników są odpowiednia komunikacja oraz poczucie współtworzenia. Już od pierwszego etapu transformacji należy tak organizować proces komunikacji, aby cały zespół był na bieżąco informowany o celach zmiany i krokach koniecznych do ich osiągnięcia. Należy unikać sytuacji niepewności i domysłów oraz transparentnie przydzielać poszczególnym zespołom i osobom zadania i role w realizowanej przebudowie. Jednak samo informowanie i angażowanie nie da rezultatów, jeśli pracownicy nie poczują, że mają realny wpływ na przebieg transformacji. Dopiero zaangażowanie pracowników we współtworzenie spowoduje, że staną się współodpowiedzialni za osiągnięcie strategicznego celu.

Co, jeśli Michałowskiemu nie uda się przekonać prezesa Kosińskiego i jego konserwatywnego otoczenia? Być może będzie musiał poszukać sojuszników w zagranicznej centrali, która namówiła prezesa, aby go zatrudnił. Jeśli to nie poskutkuje, przedstawiciele centrali mogą posunąć się do zmian kadrowych nawet na najwyższych szczeblach. Bo z transformacji cyfrowej raczej nie zrezygnują, jeśli chcą, aby polski oddział nadążył za rynkiem.

Przeczytaj pozostałe komentarze »

Radomir Bordon: co robić, gdy kiedy cel transformacji są niejasne 

Radomir Bordon PL

Transformacja cyfrowa w firmie rozpoczyna się na długo przed podjęciem konkretnych decyzji dotyczących inwestycji w IT, infrastrukturę, oprogramowanie czy usługi.

Aneta Jarczyńska: cyfryzacja nie musi być rewolucją 

Aneta Jarczyńska PL

Problem z transformacją cyfrową jest powszechny. Natomiast decyzje o strategicznych inwestycjach w digitalizację przemysłu i usług są podejmowane dość opornie.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!