Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje przywódcze

Jak wypracować nowy styl zarządzania

1 grudnia 2019 9 min czytania
Jak wypracować nowy styl zarządzania

Współcześni liderzy działają na styku tradycji z innowacją. Mierząc się z nowymi wyzwaniami związanymi z szybkością zmian technologicznych, społecznych i gospodarczych, muszą umiejętnie łączyć to, co sprawdzone, z tym, co nowe.

W tegorocznym badaniu Global Human Capital Trends, realizowanym przez firmę Deloitte, 78% polskich respondentów uznało, że przywództwo jest kwestią istotną lub bardzo istotną w rozwoju ich firm. Za aspiracjami liderów nie idą jednak działania. Tylko 32% respondentów z Polski stwierdziło, że ich organizacje są gotowe na to, by zmierzyć się z wyzwaniami związanymi z przywództwem. W skali światowej takim optymizmem wykazywało się 42%, co pokazuje sporą przepaść między sytuacją w Polsce i na świecie. Wyniki badań opublikowane w raporcie Trendy HR 2019 udowadniają, że cyfrowa transformacja firm, wzrost możliwości produkcyjnych, spłaszczenie struktury organizacyjnej i nastawienie na pracę zespołową wyznaczają nowe reguły zarządzania organizacjami. A te stanowią wyzwanie dla szefów firm, od których oczekuje się dzisiaj zdecydowanie więcej niż tylko efektów biznesowych.

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

Przywództwo odpowiedzialne

Aż 80% ankietowanych przez firmę Deloitte uważa, że organizacje mają nowe potrzeby dotyczące przywództwa (zobacz ramkę Organizacje potrzebują nowego spojrzenia na przywództwo), a współcześni liderzy muszą sprostać zupełnie nowym oczekiwaniom. Aby skutecznie działać, powinni przyjąć zróżnicowane podejście do realizacji tradycyjnych zadań biznesowych, uwzględniające nowy kontekst. Wszak organizacje coraz częściej są oceniane pod względem tego, jaki wpływ wywierają na społeczeństwo i środowisko naturalne, a także na klientów i ludzi, którzy dla nich pracują. W związku z tą presją liderzy muszą umiejętnie przeprowadzać strategiczne zmiany, działać w warunkach wieloznaczności i niepewności, a także odnajdywać się w świecie nowych technologii.

W poszukiwaniu optymalnej formuły zarządzania firmy coraz częściej zwracają się ku ideom przywództwa odpowiedzialnego. Zgodnie z nimi najskuteczniejsi liderzy nie tylko dbają o rozwój swoich organizacji i wyniki finansowe, ale też przypisują działalności przedsiębiorstwa wyższy cel, realizują jego misję i pomagają zatrudnionym nadać sens ich pracy. W polskiej edycji raportu Trendy HR 2019 podkreślono, że dzisiejsza kadra kierownicza jest właśnie postrzegana w nowym kontekście zmieniających się oczekiwań społecznych i organizacyjnych. Przekłada się on na sposoby podejmowania decyzji i wyznaczania celów.

Organizacje potrzebują nowego spojrzenia na przywództwo (W %)

Jakie są kluczowe wymagania wobec liderów XXI wieku? Wybierz wszystkie, które zaobserwowałeś.

ŹRÓDŁO: Badanie Deloitte Global Human Capital Trends, 2019.

Nie oznacza to, że tradycyjne wymagania wobec liderów się zdezaktualizowały. W nowych warunkach nabrały innego znaczenia. Na przykład do niedawna liderów wyższego szczebla postrzegano jednostkowo i rozliczano głównie z indywidualnych efektów pracy. Dzisiaj jednak zwraca się coraz większą uwagę na to, jak funkcjonują oni w gronie pozostałych liderów oraz jak ich praca przekłada się na rozwój zespołów i wzrost ich efektywności. Takie przewartościowanie wynika z nowego kontekstu, w którym tempo zmian wymaga ściślejszej współpracy na szczycie organizacji i poszukiwania zintegrowanych rozwiązań łączących kompetencje z wielu obszarów.

Dekadę temu kwestie integracji, uczciwości, odpowiedzialności społecznej, automatyzacji czy sieciowości biznesu nie były na tyle istotne, by uwzględniać je w formule przywództwa. Dzisiaj stanowią najważniejsze tematy w dyskusji o zarządzaniu. Są też przyczyną niezadowolenia rosnącej liczby organizacji, które nie nadążają z dostosowywaniem swoich programów przywódczych. Tylko 25% respondentów w badaniu Deloitte twierdziło, że skutecznie kształtuje liderów cyfrowych, a tylko 30% – że skutecznie rozwija przywódców zdolnych sprostać nowym wyzwaniom. Takie inwestycje nie mogą przynieść efektów, jeśli firmy nie zaczną łączyć rozwoju nowych kompetencji przywódczych ze społecznymi i organizacyjnymi oczekiwaniami wobec osób zarządzających (zobacz ramkę Nowy kontekst przywództwa w XXI wieku).

Kształtowanie liderów przyszłości

Jeśli firmy chcą zachować konkurencyjność, nie powinny ograniczać się jedynie do szkolenia liderów. Powinny tworzyć im odpowiednie warunki do rozwoju w postaci wspierającej kultury organizacyjnej. Z badań przeprowadzonych przez firmę Deloitte wynika, że w polskich firmach na przeszkodzie do urzeczywistnienia przywództwa odpowiedzialnego stoją braki w trzech obszarach: przejrzystości, współpracy i zarządzania wynikami.

Przejrzystość. Dzisiaj to transparentność jest najcenniejszą walutą, ponieważ pomaga wzbudzić zaufanie i szacunek. W Polsce jedynie 6% ankietowanych ocenia model działania swojej firmy jako przejrzysty i otwarty, podczas gdy na świecie takich firm jest trzy razy więcej (18%). Powodem tej różnicy są uwarunkowania kulturowe. W polskiej przestrzeni biznesowej nadal pokutuje przekonanie, że ujawnianie informacji na temat działalności firmy to pozbywanie się istotnego atutu konkurencyjnego. Ponadto poza brakiem gotowości dzielenia się danymi obserwujemy niski poziom kompetencji wielu małych i średnich przedsiębiorstw w zakresie zbierania i porządkowania danych. Pozostaje także kwestia zaufania, które zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji jest zbyt małe. Nadal zdarza się, że strategię w firmach znają tylko osoby zarządzające, podczas gdy zwykli pracownicy nie mają pojęcia o ambicjach organizacji.

Nowy kontekst przywództwa w XXI wieku (W %)

Co odpowiada za zmiany w oczekiwaniach wobec liderów XXI wieku? Wybierz wszystkie czynniki, które zaobserwowałeś

ŹRÓDŁO: Badanie Deloitte Global Human Capital Trends, 2019.

Współpraca wewnętrzna. Firmy przechodzące na modele biznesowe z centrami usług mogą na tym wiele skorzystać. Dzięki temu przedstawiciele ich najwyższej kadry zarządzającej są w stanie się skupić na współpracy z innymi liderami, a nie tylko na swoim wąskim obszarze odpowiedzialności. Już w zeszłorocznym raporcie o trendach HR zwrócono uwagę na to, że role i zadania liderów na szczycie organizacji stają się znacznie bardziej złożone. Niestety, w tegorocznym badaniu aż 83% respondentów stwierdziło, że najwyższa kadra zarządzająca współpracuje ze sobą rzadko lub okazjonalnie. Przywódcy powinni umieć wyjść poza wąski zakres przydzielonych im zadań, ale tylko 18% polskich ankietowanych przyznało, że członkowie zarządu ich firmy regularnie podejmują współpracę.

Zarządzanie wydajnością. To, w jaki sposób mierzy się sukces poszczególnych osób, wpływa na zachowania całych zespołów. Kształtowanie postaw ma kluczowe znaczenie przy identyfikacji i rozwijaniu przyszłych członków kadry kierowniczej. Niestety, firmy nadal tkwią w starych schematach zarządzania wydajnością. Respondenci, pytani o podejście do oceny najlepszych liderów, przytaczali bardzo tradycyjne kryteria, według których ich organizacje mierzą sukces. Najczęściej osoby zarządzające są rozliczane z: osiągania odpowiednich wyników finansowych (60%), realizacji strategii (46%) i sprawnego zarządzania działalnością (41%). Tymczasem firmy powinny zmodyfikować dotychczasowe podejście do oceny efektywności liderów i brać pod uwagę: zaangażowanie pracowników, zdolności przywódcze, umiejętności adaptacyjne.

Współcześni liderzy muszą odpowiedzieć na zmieniające się oczekiwania różnych grup interesariuszy. Aby im sprostać, potrzebują inspiracji z zewnątrz, odpowiednich warunków wewnątrz organizacji, a także gotowości do porzucenia starych schematów.

Kierownictwo firmy musi popierać kulturę zmiany, w której liderzy naturalnie rozwijają umiejętność zarządzania niepewnością i wprowadzania nowych zasad.

Nowy kontekst, nowe strategie przywództwa

Jeśli organizacje chcą przywództwa na miarę XXI wieku, muszą tworzyć środowisko pracy sprzyjające kształtowaniu nowych liderów. Nie wystarczy tylko pozyskiwać z rynku doświadczonych menedżerów. Trzeba szukać wewnątrz firmy utalentowanych pracowników i rozwijać ich kompetencje przywódcze. Do dobrych praktyk należy m.in. przydzielanie zatrudnianym osobom zróżnicowanych zadań, promowanie liderów na różnych szczeblach i nieustanna stymulacja do rozwoju – niezależnie od etapu kariery zawodowej. Nie bez znaczenia jest też dostęp do inspiracji, które można zdobyć dzięki networkingowi, mentoringowi czy udziałowi w licznych inicjatywach integrujących różnorodne środowiska. Współczesny biznes to pajęczyna relacji. Coraz częściej kluczowi liderzy firm wymieniają się doświadczeniami, bo z takiej wymiany rodzi się motywacja do porzucania starych schematów. Takie inspiracje pomagają im jeszcze lepiej odnaleźć się w nowym kontekście funkcjonowania firm. A łatwy przepływ informacji między firmami i klientami sprawia, że impulsy do zmiany coraz częściej przychodzą z zewnątrz przedsiębiorstwa.

Choć stres towarzyszący piastowaniu kluczowych stanowisk i presja na wyniki mogą skutecznie obniżać gotowość liderów do kultywowania nowych standardów przywódczych, gra jest warta świeczki. Liderzy, którzy koncentrują się wyłącznie na rywalizacji rynkowej, mogą być piętnowani za brak zaangażowania w działania na rzecz otoczenia. W erze przedsiębiorstw odpowiedzialnych społecznie wyniki finansowe przestały być jedyną i podstawową miarą sukcesu. Zrozumienie kontekstu, w którym liderzy muszą działać, pozwoli firmom kształtować liderów jutra.

Tematy

Może Cię zainteresować

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Zamień konflikt we współpracę

Destrukcyjny konflikt w zespole zarządzającym może zahamować rozwój organizacji. Skuteczne zarządzanie takimi napięciami wymaga od liderów świadomego odejścia od rywalizacji o władzę na rzecz współpracy oraz strategicznego, systemowego myślenia.

Konflikt w zespole zarządzającym, szczególnie wtedy gdy przeradza się w trwały, emocjonalny antagonizm, staje się realnym zagrożeniem dla efektywności całej organizacji. Studium przypadku firmy X-Style.

Jak zapewnić stabilność i elastyczność na rynku zielonej energii?

Dynamiczne zmiany na rynku energii oraz rosnące znaczenie OZE i celów ESG stawiają przed firmami nowe wyzwania. W tym kontekście Reo.pl (Grupa Enerconet) kładzie nacisk na elastyczność, dogłębną analizę potrzeb klienta i transparentność danych. O strategiach budowania długoterminowych relacji i zapewniania przewidywalności w sektorze odnawialnym opowiada Grzegorz Tomasik, prezes Reo.pl. 

Reo.pl działa na polskim rynku od 2022 roku. Jakie wyzwania napotkali państwo przy wprowadzaniu elastyczności i dostosowywaniu się do dynamicznych zmian w sektorze OZE?

Chociaż marka Reo.pl powstała na początku 2022 r., nasza grupa – Enerconet – działa na rynku energetycznym już od 2007 r. Ta wieloletnia obecność w sektorze OZE i doświadczenie w obrocie energią dają nam status dojrzałego podmiotu, wspartego silnym zespołem i dogłębną znajomością branży.

Od 2007 r. sektor OZE przeszedł znaczącą transformację, obejmującą regulacje, mechanizmy rynkowe i podejście firm do zakupu zielonej energii. Kluczową zmianą był rozwój bezpośrednich kontraktów (P2P) między wytwórcami OZE a odbiorcami końcowymi. Spółki tworzące dziś Enerconet aktywnie uczestniczyły w tej ewolucji od samego początku, analizując rynek i wypracowując skuteczne rozwiązania, co ostatecznie doprowadziło do uruchomienia platformy Reo.pl.

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Premium
Dlaczego odważne pomysły giną w szufladach menedżerów i co z tym zrobić?

Najbardziej innowacyjne, nietypowe idee często nie zostają zrealizowane – nie dlatego, że są złe, ale dlatego, że wywołują niepewność. Co może pomóc menedżerom w podejmowaniu ryzykownych, lecz potencjalnie przełomowych decyzji? Kluczowe okazuje się świadome budowanie sieci doradczej.

Menedżerowie, którzy są świadomi znaczenia innowacji w rozwoju organizacji, często zachęcają członków swoich zespołów do dzielenia się świeżymi i kreatywnymi pomysłami. Jednak wielu pracowników skarży się, że ich najlepsze propozycje są przez zwierzchników często pomijane, odrzucane lub niewłaściwie rozumiane.

Paradoksalnie to właśnie menedżerowie mogą stanowić jedną z największych barier dla innowacji. Mocno zakorzenieni we własnych obszarach specjalizacji, często nie dostrzegają wartości nowatorskich idei – szczególnie wtedy, gdy pomysły te wyznaczają nowe ścieżki w ich dziedzinie.

Technologia to zaledwie 5% sukcesu – pozostałe 95% to ludzie

W świecie, w którym digitalizacja stała się koniecznością, sukces zależy nie od samej technologii, lecz od umiejętności jej wykorzystania. O tym, jak multidyscyplinarne podejście, kobiece przywództwo i kultura oparta na bezpieczeństwie psychologicznym pozwoliły Archicom zbudować efektywny cyfrowy ekosystem, opowiada Agata Skowrońska-Domańska, wiceprezeska zarządu firmy.

AI dla wszystkich - Mechło
Premium
AI dla wszystkich: jak ją wdrożyć w firmie?

Sztuczna inteligencja nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla dużych korporacji i technologicznych gigantów. Dziś każdy może korzystać z narzędzi opartych na AI, a bariera kosztów znacząco się obniżyła. To jednak nie znaczy, że korzystanie z tych technologii jest proste i zrozumiałe dla wszystkich.

Powszechna dostępność sztucznej inteligencji (AI) nie rozwiązuje kluczowego problemu: braku wiedzy o tym, jak skutecznie i odpowiedzialnie z niej korzystać. Dlatego edukacja staje się nie tylko wsparciem, ale wręcz warunkiem realnego wykorzystania potencjału tej technologii. Umiejętność pracy z AI powinna być dziś traktowana jak podstawowa kompetencja, niezbędna zarówno w życiu zawodowym, jak i codziennym. Tym bardziej, że generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) coraz śmielej wkracza na polski rynek, oferując firmom wiele korzyści: począwszy od automatyzacji drobnych zadań aż po strategiczne przedsięwzięcia.

Premium
Jak zarządzać długiem technologicznym w erze AI

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje świat biznesu, ale jednocześnie przyczynia się do narastania długu technologicznego w firmach. Oto cztery kluczowe wskazówki dla liderów, które pomogą świadomie zarządzać kompromisami i stworzyć przestrzeń na innowacje.

Dług technologiczny działa jak kotwica, która spowalnia wysiłki liderów biznesu zmierzające do sprawnego zarządzania organizacją. Dodatkowa praca i nagromadzone koszty wynikające z doraźnych rozwiązań, nieaktualnych aplikacji i starzejącej się infrastruktury ograniczają zdolność firm do innowacji, konkurowania i długoterminowego rozwoju.

Pewien poziom długu technologicznego jest nieunikniony. Aby zachować elastyczność, przedsiębiorstwa często wdrażają nowe technologie w ekspresowym tempie, świadome, że w przyszłości będą musiały ponieść koszty modernizacji tych systemów. Ten kompromis staje się jednak coraz trudniejszy w miarę postępującej implementacji sztucznej inteligencji. Przy rocznych kosztach przekraczających 2,41 bln dolarów w samych tylko w Stanach Zjednoczonych, dług technologiczny nie jest już wyłącznie problemem IT – to realne obciążenie biznesowe, które wymaga uwagi na najwyższym szczeblu zarządzania.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!