Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
BIZNES I TECHNOLOGIE
Polska flaga

Jak pobudzać innowacyjność organizacji?

1 marca 2017 4 min czytania
Daniel Arak
Jak pobudzać innowacyjność organizacji?

Streszczenie: Innowacyjność organizacji wymaga systematycznego podejścia i inwestowania w kulturę, która sprzyja twórczemu myśleniu. Kluczowe jest stworzenie odpowiednich warunków do rozwoju innowacji, które obejmują zarówno technologię, jak i sposób zarządzania. Organizacje powinny wspierać otwartość na zmiany, eksperymentowanie i uczenie się na błędach. Pracownicy muszą czuć się uprawnieni do dzielenia się swoimi pomysłami i proponowania nowych rozwiązań, co możliwe jest tylko w atmosferze zaufania i współpracy. Zarządzający powinni aktywnie poszukiwać okazji do eksperymentowania z nowymi ideami i zapewniać odpowiednie zasoby na ich realizację.

Pokaż więcej

Większość firm zmaga się z wyzwaniem: jak wytwarzać innowacje w sytuacji, gdy pracownicy koncentrują się głównie na codziennej pracy? Rozwiązaniem, którego skuteczność potwierdziliśmy, jest zastosowanie katalizatora, nowego elementu w organizacji, który pobudza pracowników do kreatywności i eksperymentowania.

1https://www.itmagination.com/pl/home#main

ITMAGINATION jest jedną z najszybciej rozwijających się firm IT w regionie CEE. Aby jednak utrzymać się na czele technologicznego wyścigu, za istotny obszar działalności uznaliśmy wzmacnianie innowacyjności w każdym z nas. Biorąc bowiem pod uwagę dynamiczną sytuację na rynku, firmy powinny zapewnić sobie stały dopływ nowych pomysłów, które można poddać szybkim testom. Najczęściej w tym celu tworzy się jednostki badawczo‑rozwojowe. Minusem tego rozwiązania jest oderwanie ich od problemów pozostałej części organizacji.

Projektując program innowacji InLab, przyjęliśmy więc dwa kluczowe założenia. Po pierwsze, stałe finansowanie na poziomie co najmniej miliona złotych rocznie. Po drugie, w celu tworzenia wartości dodanej dla firmy jednostka koordynująca program współpracuje ze wszystkimi pracownikami. W ten sposób pomysłodawcy innowacji mogą utrzymywać bliskie relacje z użytkownikami nowych rozwiązań. Dodatkowo wykorzystaliśmy wyniki badań przedstawione w artykule HBRP DNA innowatora. Badacze odkryli, że w większości organizacji odnoszących sukcesy kierownictwo czuje się odpowiedzialne nie tyle za tworzenie innowacji, co za ułatwianie procesów innowacyjnych wewnątrz niej oraz wzmacnianie cech wpływających na kreatywność pracowników.

W projekty rozwijane w InLab zaangażowanych jest obecnie aż 10% zespołu ITMAGINATION. Program zakłada, że pracownicy mogą zgłaszać innowacyjny pomysł, a następnie otrzymywać dodatkowe wynagrodzenie za pracę nad jego rozwojem. Udział w InLab pomaga uczestnikom w budowaniu skojarzeń i networkingu, ponieważ zespoły projektowe mogą składać się z osób pracujących na co dzień w różnych działach. To także zachęta do zadawania prowokacyjnych pytań i eksperymentowania. Uczestnicy programu nie ponoszą ryzyka – niepowodzenie projektu nie wiąże się dla nich z żadnymi konsekwencjami.

Jak pobudzać innowacyjność organizacji?

Jak pobudzać innowacyjność organizacji?

Nasze doświadczenia potwierdziły, że jeśli stworzymy pracownikom odpowiednie warunki, to znajdą oni sposoby na usprawnienie działalności organizacji. Projekty rozwijane w ramach InLab dotyczyły m.in. dodania nowych funkcji do naszego systemu dla sektora finansowego oraz ograniczania kosztów ponoszonych przez klientów. Inne pomysły służyły poprawie wymiany wiedzy między pracownikami czy tworzeniu nowych produktów.

Efekty biznesowe InLab są namacalne. Znaleźliśmy nowe źródła przychodów i sposoby na zwiększenie marży. Program wpłynął pozytywnie na kulturę organizacji i wzmocnienie myślenia nastawionego na ciągłe poszukiwanie usprawnień. InLab miał jeszcze jeden efekt – ITMAGINATION rozszerzyło swoją ofertę o innowację jako usługę. Efekty programu docenili bowiem także nasi klienci, którzy widzą potrzebę stosowania katalizatora innowacji.

Jako pierwszy zwrócił się do nas bank, dla którego powstał program Inkubatora Innowacji. W sektorze finansowym zewnętrzny element wzmacniający kreatywność jest szczególnie pożądany. Z jednej strony kultura organizacyjna banku jest nastawiona na przestrzeganie reguł i minimalizowanie ryzyka, z drugiej natomiast branża ta stoi obecnie przed poważnymi wyzwaniami i potrzebuje nowych rozwiązań. ITMAGINATION zaproponowało więc dostarczenie interdyscyplinarnego zespołu współpracującego z pracownikami banku, a także specjalnej aplikacji i związanych z nią procesów. Celem było wytworzenie innowacji zwiększających efektywność operacyjną instytucji.

Kolejnym sposobem, w jaki wspieramy firmy jako katalizator innowacji, jest wspólne tworzenie nowatorskich rozwiązań. Przykładowo, dla jednej z firm produkcyjnych zaprojektowaliśmy system predictive maintenance, który wykorzystuje dane o zamówieniach oraz okresach serwisowania urządzeń do przewidywania optymalnych okresów prowadzenia przeglądów. Tym samym firma zwiększyła swoje moce produkcyjne bez konieczności kupowania nowych maszyn.

Procesów wytwarzania innowacji nie da się w pełni kontrolować, ale można tworzyć odpowiednie i trwałe dla nich warunki. Warto przywołać myśl N.N. Taleba przekonanego, że praca w sztywnej strukturze utrudnia przewidywanie nieprawdopodobnego, bo niełatwo o nową myśl, jeśli tkwimy ciągle w tym samym środowisku. Dlatego właśnie powinniśmy pamiętać o tworzeniu dla pracowników warunków, w których ich wewnętrzny innowator ma możliwość rozwinąć skrzydła.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!