Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze

Jak głośno musisz krzyczeć, aby zaczęli Cię szanować?

13 lutego 2014 4 min czytania
Joanna Malinowska-Parzydło
Jak głośno musisz krzyczeć, aby zaczęli Cię szanować?

Streszczenie: W komunikacji kluczowe jest osiągnięcie zamierzonego efektu. Marki o wysokiej reputacji komunikują się profesjonalnie, okazując szacunek innym, nawet jeśli ich wartości różnią się od wartości innych osób. Prowadzą merytoryczne debaty, elegancko żartują, nie raniąc innych, oraz inspirują do działania i rozwoju. Ich główny przekaz to: "Szanuję Ciebie i Twoje poglądy. Dostrzegam i cenię Twoje wartości, talenty i potencjał. Jeśli w czymś się nie zgadzamy, to dlatego że dla mnie inne kwestie są ważne. Pozwól, że pozostanę przy swoim zdaniu, szanując Twój punkt widzenia, nie zgadzając się z nim równocześnie. Jest jednak w tym, co mówisz, wiele interesujących kwestii. Chętnie posłucham o nich w przyszłości." W przeciwieństwie do nich, niektóre osoby budują swoją rozpoznawalność poprzez hałas i kontrowersje, przyjmując role takie jak agresywny krzykacz, komik, skandalista czy aferzysta. Warto zastanowić się, czy nasze zachowanie w komunikacji odzwierciedla profesjonalizm i szacunek dla innych.

Pokaż więcej

Przypomnij sobie ludzi, którzy są dla Ciebie autorytetami. Jest różnica między nimi a tymi, którzy zbudowali swoją rozpoznawalność i wizerunek na… hałasie, rwetesie, grzmieniu na innych i rejwachu wokół siebie. Znacząco różnią się też od tych, którzy sami są na tyle wrzaskliwi, hałaśliwi i głośni, że nie sposób ich nie zauważyć.

Jak głośno trzeba hałasować, aby zostać uznanym za wartościowego człowieka?

W komunikacji odpowiadamy za efekt. Czy w takim razie hałas to kryterium życiowego lub zawodowego sukcesu?

Interesują mnie marki wysokiej reputacji, które komunikują się w profesjonalny sposób:

  • z pozycji okazywania szacunku ludziom, partnerom i odmiennym poglądom;

  • znają swoje wartości, co sprawia, że nie wytrąca ich z równowagi fakt, że inni mogą takich samych wartości nie podzielać;

  • prowadzą debatę publiczną lub dyskusję merytoryczna w sposób gwarantujący szacunek dla poglądów wszystkich uczestników;

  • żartują w sposób elegancki, który nie rani innych;

  • traktują innych w sposób, który daje wiatr w żagle, nową energię, zapał i motywację do mówienia, działania i rozwoju.

Główny przekaz w relacjach marki premium koncentruje się wokół komunikatu:

Szanuję Ciebie i Twoje poglądy. Dostrzegam i cenię Twoje wartości, talenty i potencjał. Jeśli w czymś się nie zgadzamy, to dlatego że dla mnie inne kwestie są ważne. Pozwól, że pozostanę przy swoim zdaniu, szanując Twój punkt widzenia, nie zgadzając się z nim równocześnie. Jest jednak w tym, co mówisz, wiele interesujących kwestii. Chętnie posłucham o nich w przyszłości.

Czy to o Tobie w roli przełożonego, dziennikarza, celebryty, blogera, kapłana, polityka, osoby publicznej etc.?

W związku z tym spróbujmy stworzyć typologię marek osobistych komunikujących się w sposób odległy od profesjonalnego. Potraktujmy poniższe propozycje z przymrużeniem oka, wyłącznie jako punkt wyjścia do dalszej dyskusji i wspólnego uzupełniania typologii marek funkcjonujących w naszej przestrzeni, ze względu na główny komunikat oferowany partnerom, branży czy rynkowi.

Moje propozycje są następujące:

Agresywny krzykacz

Im głośniej będę krzyczał na innych, tym głośniej będzie o mnie w świecie!

Komik

Słuchajcie mnie! Ze mną zawsze jest śmiesznie!

Skandalista

Halo, jestem tu, a jeśli jeszcze o mnie nie słyszeliście, to zaraz usłyszycie dzięki kolejnemu skandalowi, który wywołam!

Aferzysta

Jest afera! Jest afera!

Bokser

Przyłożę każdemu, kto się ze mną nie zgadza!

Hycel

Uważajcie! Mam Was wszystkich na oku – na każdego coś się znajdzie!

Barbie

Halo! Oto jestem taka ładna, miła i zdolna – to Wam zdecydowanie powinno wystarczyć!

Król Słońce

Mam władzę, urodziłem się, żeby ją sprawować i dlatego mojego zdania się nie kwestionuje!

Nadęty puchacz

A co mi Pan tu będzie mówił – jakbym nie wiedział lepiej z racji swojej pozycji i zawodowego autorytetu!

Warzywniakowa

Wie Pani co? A Pani jest głupia!

Więcej typów związanych z komunikacją marki osobistej znajdziesz na blogu Jesteś Marką.

Zastanów się, czy na powyższej liście odnajdujesz osoby publiczne, pracowników, szefów, klientów?

A może jest coś, co zdaje się być bliskie Twoim postawom lub sposobowi myślenia? Czy może tak być, że poprzez zachowania jesteś kojarzony z którąś z powyższych strategii komunikacji? Jeśli tak, w jakich sytuacjach się tak zachowujesz? Czy to wynika z przemyślanej strategii czy nawykowego myślenia, z którego nie zdawałeś sobie sprawy?

Gdybym jutro zapytała Twojego szefa, pracowników lub kolegów z pracy, do której kategorii Cię zaliczą, co by odpowiedzieli? Czy zdecydowanie zaprzeczą? A może dla Ciebie stworzą nową? Pytanie: jaką?

Co sądzisz na temat powyższej typologii? Jakie kategorie marek osobistych dopisałbyś do tej listy ze względu na sposób komunikacji odległy od komunikacji premium?

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!