Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze

Jacek Pałkiewicz

1 czerwca 2013 4 min czytania
Sergiusz Prokurat
Jacek Pałkiewicz

Streszczenie: BrakOdpowiedziDlaURL

Pokaż więcej

Jacek Pałkiewicz, reporter i eksplorator, od 40 lat przemierza peryferie świata. Pracował w kopalni złota w Ghanie, poszukiwał diamentów w Sierra Leone. W 1975 roku przepłynął samotnie Atlantyk na 5‑metrowej łodzi ratunkowej. Osiem lat później założył szkołę przetrwania we Włoszech, która stała się wzorem do naśladowania w wielu krajach. W 1996 roku naukowa ekspedycja, której przewodził, zlokalizowała i opisała źródło Amazonki. Autor kilkunastu książek podróżniczych (w tym Terra Incognita, Pasja życia).

Skąd się wzięło pana zamiłowanie do ekstremalnych podróży?

Kiedy miałem sześć lat, ciocia czytała mi książki podróżnicze. Tak głęboko utkwiły mi one w pamięci, że kiedy goście odwiedzający nasz dom pytali: „kim chcesz być w przyszłości?”, to zawsze odpowiadałem: „będę podróżnikiem”. Nigdy nie mówiłem, że chcę nim zostać, tylko że będę podróżnikiem. Szybko przekonałem się, że podróże – zwłaszcza eksploracyjne – działają jak narkotyk. Jak się raz zażyje, to trzeba dawkę emocji cały czas zwiększać. Wielkim testem była dla mnie samotna podróż przez Atlantyk szalupą. Przez 44 dni musiałem cały czas pilnować, żeby łódź się nie przewróciła. Najtrudniejsze były trzy dni i trzy noce, podczas których nie spałem z powodu ogromnych sztormowych fal. Te przeżycia dodały mi skrzydeł. Uwierzyłem w siebie i utwierdziłem się w przekonaniu, że chcę się realizować jako eksplorator. Musiałem też nauczyć się, jak z tej pasji umiejętnie korzystać.

Eksploracja stała się motorem do zbudowania biznesu. Stworzył pan szkołę przetrwania.

Zgłębiałem tajniki sztuki eksploracji oraz przetrwania w ekstremalnych sytuacjach i w pewnym momencie pojawiła się na to moda. W konsekwencji, w 1982 roku, jako pierwszy w Europie otworzyłem szkołę przetrwania. Wkrótce po tym skontaktowali się ze mną ludzie z centrum szkolenia kosmonautów. Chcieli przeprowadzić trening dla tych, którzy będą lecieć w kosmos, i zrealizować 48‑godzinne zajęcia ze sztuki przetrwania w czterech różnych środowiskach: w tajdze, na morzu, na pustyni i za kręgiem polarnym. Chodzi o to, żeby przygotować ludzi na wypadek awaryjnego lądowania do poradzenia sobie w każdych warunkach. Tak się zaczęło. Od Zbigniewa Siemiątkowskiego, byłego ministra spraw wewnętrznych, otrzymałem też propozycję przeszkolenia naszych jednostek antyterrorystycznych poza Polską.

Czego wyprawy i projekty realizowane w ekstremalnych warunkach uczą na temat ludzkich charakterów i zachowań?

Organizowałem wyjazdy do Ameryki Południowej dla pracowników dużych korporacji. W jednej z takich wypraw brali udział dyrektorzy wysokiego szczebla znanej firmy. Po wylądowaniu, bez aklimatyzacji, którą zalecają lekarze, wyruszyliśmy do dżungli – w ekstremalne warunki. Szybko też pojawiły się napięcia między uczestnikami. Okazało się, że wszyscy bardzo obawiali się publicznego potknięcia lub porażki. Dla menedżerów lub oficerów wojskowych, którzy są przyzwyczajeni do kontrolowania sytuacji i wydawania poleceń oraz rozkazów, niezwykle trudne okazało się działanie w warunkach skrajnej niepewności, bez wiedzy o tym, co przyniesie najbliższa godzina. W końcu uświadomili sobie, że w takich warunkach najbardziej liczy się praca zespołowa. W dżungli konflikty trzeba odłożyć na bok. Aby przeżyć, trzeba działać jak drużyna. Wszyscy musimy dotrzeć do końca wyprawy, a jeśli ktoś nie daje rady, to należy mu pomóc – podnieść go, a nawet w skrajnym przypadku zanieść. Gdy to odkryliśmy i przepracowaliśmy, atmosfera się oczyściła, a w zespole zapanował ład umożliwiający zrealizowanie planów. 

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!