Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE
Polska flaga

Gotowi na nieznane

6 września 2024 2 min czytania
Zdjęcie Paweł Kubisiak - Redaktor i analityk biznesowy, autor książek i licznych publikacji poświęconych tematyce przywództwa, strategii i zarządzania. Obecnie pełni funkcję redaktora naczelnego MIT Sloan Management Review Polska, wcześniej kierował redakcją polskiej edycji Harvard Business Review, ICAN Management Review oraz był wicenaczelnym Pulsu Biznesu i szefem pb.pl.
Paweł Kubisiak
Gotowi na nieznane

Streszczenie: W obliczu dynamicznie zmieniającego się i niepewnego otoczenia, prognozowanie finansowe na poziomie kwartalnym staje się coraz trudniejsze, a tworzenie kilkuletnich strategii wydaje się wręcz niemożliwe. Mimo to, przedsiębiorstwa dążące do sukcesu muszą podejmować długoterminowe działania, nawet w tak wymagających warunkach. Kluczowe jest zrozumienie bieżącej sytuacji oraz dostosowanie strategii biznesowej do ewoluujących realiów, zwłaszcza w kontekście zmian geopolitycznych i technologicznych. W tym celu warto zapoznać się z serią artykułów w bloku "Organizacja gotowa na przyszłość". Pierwszy z nich przedstawia koncepcję Future Ready Organization™, czyli organizacji zdolnej do osiągania sukcesów w każdych, nawet nieprzewidywalnych warunkach. Kolejny tekst, "Nowe umiejętności kluczem do zmiany kultury organizacyjnej", koncentruje się na roli kultury organizacyjnej w kontekście gotowości firmy do zmian. Natomiast artykuł "Jak myślenie przyszłościowe może wykoleić teraźniejszość firmy" ostrzega liderów przed zbytnim skupieniem na przyszłości kosztem teraźniejszości. Całość zamyka tekst "Jak przewodzić w erze pracy bez stanowisk?", omawiający nowy model organizacji pracy, który znacząco zmienia role liderów w firmach. Dodatkowo, warto zwrócić uwagę na artykuł "Jak igrzyska olimpijskie w Paryżu stały się wzorem szybkiej dekarbonizacji", odnoszący się do niedawnych wydarzeń.

Pokaż więcej

W obliczu zmiennego i niepewnego otoczenia coraz trudniejsze staje się stawianie prognoz finansowych w perspektywie kwartalnej, nie mówiąc już o kształtowaniu kilkuletnich strategii. Jednak firmy, które chcą odnosić sukcesy, muszą podejmować długoterminowe działania nawet w tak trudnych warunkach. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie aktualnej sytuacji i dostosowanie strategii biznesowej do zmieniających się realiów, szczególnie w kontekście geopolityki i technologii.

Pomocna w tym będzie lektura artykułów, które zamieściliśmy w bloku zatytułowanym Organizacja gotowa na przyszłość. Zaczynamy od artykułu pod tym samym tytułem, gdzie przedstawiamy koncepcję Future Ready Organization™, czyli organizacji zdolnej do odnoszenia sukcesów w każdych realiach, których nie jesteśmy w stanie z góry przewidzieć. W artykule Nowe umiejętności kluczem do zmiany kultury organizacyjnej skupiamy się na temacie kultury organizacyjnej i jej wpływie na gotowość firmy do zmian, a w tekście Jak myślenie przyszłościowe może wykoleić teraźniejszość firmy przestrzegamy liderów przed nadmierną koncentracją na przyszłości, co grozi utratą z oczu obecnej rzeczywistości. Blok zamykamy tekstem Jak przewodzić w erze pracy bez stanowisk?, omawiającym wyłaniający się na naszych oczach nowy model organizacji pracy, który diametralnie zmieni role liderów w firmach. A że nie samą przyszłością człowiek żyje, zachęcam też do lektury pozostałych artykułów, w tym odnoszącego się do niedawnych wydarzeń tekstu pod tytułem Jak igrzyska olimpijskie w Paryżu stały się wzorem szybkiej dekarbonizacji. Życzę owocnej lektury i mam nadzieję, ze nasze treści pomogą Państwu w odnoszeniu sukcesów w każdych realiach, nawet takich, których nie jesteśmy w stanie przewidzieć!

Owocnej lektury!

PAWEŁ KUBISIAK redaktor naczelny „MIT Sloan Management Review Polska”
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!