Reklama
LETNIA PROMOCJA! Odbierz 50% rabatu na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - oferta do 15.08.2025
Kompetencje przywódcze
Magazyn (Nr 17, październik - listopad 2022)

Forum Idei. Liderzy w obliczu nowych wyzwań

1 października 2022 5 min czytania
Forum Idei. Liderzy w obliczu nowych wyzwań

Śledzimy wyniki najnowszych badań prowadzonych w najważniejszych ośrodkach akademickich na świecie i podpowiadamy, jakie znaczenie mogą mieć one dla firm.

LONDON BUSINESS SCHOOL

Londyn, Wlk. Brytania

Dr Oriane Georgeac z Uniwersytetu Yale i prof. Aneeta Rattan z London Business School stworzyły algorytm, który przy użyciu sztucznej inteligencji analizował narrację firm z listy Fortune 500 dotyczącą różnorodności. Wyniki porównały z wrażeniami, jakie te przedsiębiorstwa wywierały na potencjalnych pracownikach.

W pierwszej części badania przeanalizowały, czym firmy uzasadniają wspieranie różnorodności – celami biznesowymi czy społecznymi. Okazało się, że retoryka, w której głównym argumentem jest to, że różnorodność przynosi korzyści biznesowe, była częściej stosowana. Reprezentowało ją aż 78% badanych firm. Natomiast mniej niż 5% z nich uzasadniało działania z zakresu D&I argumentem sprawiedliwości społecznej.

Naukowczynie chciały się dowiedzieć, jak te dwa główne sposoby komunikowania o różnorodności wpływają na wrażenia kandydatów na temat tego, jak wyglądałaby praca w danej firmie. W tym celu przeprowadziły eksperyment, podczas którego przedstawiciele społeczności LGBTQ+, kobiety poszukujące pracy w branży technologicznej i afroamerykańscy studenci zostali losowo przydzieleni do przeczytania oświadczenia o różnorodności poszczególnych firm.

Okazało się, że te osoby, które zapoznawały się z materiałami, w których największy nacisk kładziono na różnorodność jako narzędzie biznesowe, nie zapałały chęcią, by rozpocząć pracę w takiej firmie. Badani wskazywali, że obawialiby się, że w takim miejscu ich praca będzie oceniana zgodnie ze stereotypami na temat grupy, do której należą. Czuli, że większe znaczenie będzie mieć to, że są np. „ciemnoskórymi inżynierami” niż po prostu „inżynierami”. Firmy, które o różnorodności mówiły jedynie w kategoriach biznesowych, rodziły zatem u ankietowanych obawę, że w miejscu pracy spotkają się z dyskryminacją.

INSEAD

Fontainebleau, Francja

Z badania, które na łamach „INSEAD Knowledge” opisują Morten Bennedsen, Mario Daniele Amore i Birthe Larsen, płynie zaskakujący wniosek: to, jak daleko od siedziby firmy mieszka CEO, może przekładać się na wyniki przedsiębiorstwa.

Badaczom udało się pozyskać od duńskiej administracji dane z lat 2008 – 2015, dotyczące działalności ponad 70 tys. firm. Wśród nich znalazły się informacje m.in. o poziomie bezpieczeństwa pracy. Badacze przeprowadzili również ankiety dotyczące postrzegania środowiska pracy – tego, jak organizacje radzą sobie z szeroko rozumianymi problemami.

Wyniki ankiet i dane o bezpieczeństwie w firmach zestawiono z miarami „sąsiedztwa” CEO. Te stworzono na podstawie informacji, jak daleko od firmy mieszkają liderzy oraz na ile czują się częścią lokalnej społeczności.

Okazało się, że firmy, których liderzy mieszkali w odległości do 5 km od biura, rzadziej otrzymywały upomnienia dotyczące bezpieczeństwa pracy, a zespoły odbierały firmę jako bardziej sprawiedliwą i inkluzywną w porównaniu z wrażeniami, jakie odnosili pracownicy, których lider mieszkał dalej od biura. Podobna korelacja wystąpiła w przypadku CEO, którzy deklarowali poczucie przynależności do lokalnej społeczności. W ich firmach również naruszenia bezpieczeństwa zdarzały się rzadziej, a pracownicy byli bardziej zadowoleni z jakości środowiska pracy.

UNIVERSITY OF MICHIGAN I WHARTON SCHOOL

Stany Zjednoczone

Najnowsze badania nad projektowaniem organizacji autorstwa trzech naukowców: Reuben Hurst, Justin Frake z University of Michigan’s Ross School of Business oraz Saerom (Ronnie) Lee, sugerują, że stworzenie bardziej płaskiej hierarchii może doprowadzić do dwóch zupełnie różnych skutków. Z jednej strony może pomóc zmotywować pracowników i poprawić ich wydajność, a z drugiej doprowadzić do zmniejszenia różnorodności płci w puli kandydatów.

Naukowcy przeprowadzili eksperyment, uzupełniony badaniem ankietowym, który dowodzi, że bardziej płaska hierarchia nie zwiększa znacząco puli kandydatów, natomiast zmniejsza liczbę kobiet zainteresowanych pracą w danej firmie. Kobiety częściej niż mężczyźni uznają, że taka hierarchia oznacza mniejsze możliwości rozwoju zawodowego. Sądzą, że utrudni im dopasowanie się do organizacji i obciąży nieproporcjonalnie większą liczbą zadań. Wyniki badania sugerują, że bardziej płaska hierarchia może nieumyślnie osłabić wydajność firmy poprzez ograniczenie różnorodności pracowników.

 
Tematy

Może Cię zainteresować

Dyskryminacja ze względu na wiek Zdemaskuj ukryty ageizm w twojej organizacji
Jak liderzy mogą identyfikować uprzedzenia wpływające na pracowników oraz klientów? Oto pięcioczęściowy model audytu ageizmu, zawierający praktyczne pytania, które zainicjują kluczowe rozmowy i pomogą wprowadzić zmianę w organizacji. Wiele firm wciąż nie wykorzystuje potencjału rosnącej „gospodarki długowieczności”, czyli wartości ekonomicznej, jaką tworzą osoby po 50. roku życia jako konsumenci i pracownicy. Biznes często pomija tę […]
Ilustracja przedstawiająca lidera biznesowego analizującego mapę scenariuszy na ekranie dotykowym — symboliczna reprezentacja podejścia opartego na myśleniu strategicznym w warunkach radykalnej niepewności. Planowanie scenariuszy w obliczu radykalnej niepewności

W czasach głębokiego chaosu liderzy muszą przeciwdziałać paraliżowi decyzyjnemu — poprzez świadome i szerokie tworzenie mapy możliwych scenariuszy.

„Jaki jest najlepszy scenariusz, który możesz logicznie opisać?” — to pytanie słyszę regularnie jako badacz i doradca, który od ponad trzech dekad analizuje przyszłość u zbiegu technologii, społeczeństwa i gospodarki politycznej. Moja odpowiedź zawsze brzmi tak samo: nie istnieje coś takiego jak „najlepszy scenariusz”. Ani „najgorszy”. Przyszłość kształtowana przez ludzi to zawsze mieszanka niezrozumianych i niewyobrażalnych zagrożeń i szans.

Czym więc różnią się od siebie kolejne epoki? Zakresem i intensywnością niepewności, z jaką mierzą się decydenci — próbując wzmacniać pozytywne skutki zmian, a minimalizować ich negatywne konsekwencje.

To ważna obserwacja, bo politycy, prezesi, rynki finansowe i zwykli ludzie mają jedną wspólną cechę: nie znoszą radykalnej niepewności. Ona podważa sens ich działania i sprawia, że realizacja celów wydaje się niemożliwa.

Opór motorem postępu Pięć sposobów, w jakie liderzy mogą przekuć opór w postęp

Umiejętne reagowanie na opór lub sceptycyzm ze strony podwładnych to jedna z najważniejszych kompetencji, jakie może posiadać lider. Szczególnie w okresach zmian, takich jak powrót do biura po pandemii. Sprzeciw może dotyczyć poszczególnych decyzji lub całej polityki organizacyjnej oraz przybierać bardzo różne formy. Sięgają one od wyrażania wątpliwości i zadawania pytań, po otwarty opór, a nawet sabotaż.

zaufanie do AI Czy ufam, bo brzmi mądrze? Zaufanie poznawcze w interakcji człowiek–AI

Sztuczna inteligencja coraz częściej staje się naszym „domyślnym doradcą”. Pomaga nam w zakupach, decyzjach kadrowych czy diagnostyce medycznej. W rzeczywistości przeładowanej danymi i informacyjnym szumem AI filtruje, analizuje i podsuwa decyzje. Dla użytkownika to wygoda. Dla organizacji – potencjalna pułapka.

Pojawia się bowiem zasadnicze pytanie: kiedy i dlaczego ufamy rekomendacjom AI? I czy nasze zaufanie jest efektem racjonalnego osądu, czy może jedynie złudzeniem poznawczym?

Współpraca księgowego i controllera Controller i księgowy – jak wspólnie „dopłynąć” do celu

Poznaliście mnie jako praktyka zakochanego niezmiennie w księgowości i controllingu. A jednak bywam też członkiem załogi, który… uczy się, jak nie wypaść za burtę podczas rodzinnych rejsów. Uwielbiam żeglowanie z bliskimi, ale nie ukrywam, że to nie tylko słońce, wiatr i szanty. Przede wszystkim to dla nas szkoła współpracy, zaufania i szybkiego reagowania na zmienne warunki. Na jachcie każdy ma swoją rolę, a sukces rejsu zależy od tego, czy potrafimy działać razem. I właśnie ta żeglarska perspektywa pozwala mi z dystansem, ale i z humorem spojrzeć na współczesne wyzwania w finansach – bo czy to na wodzie, czy w firmie, bez współpracy daleko nie popłyniemy.

BYOD_bring your own device BYOD wraca z nową siłą

Przez lata kojarzony z elastycznością i oszczędnościami, model Bring Your Own Device znów zyskuje na popularności – tym razem w realiach pracy zdalnej i hybrydowej. Jednak współczesne zagrożenia, zwłaszcza cybernetyczne, sprawiają, że BYOD staje się poważnym wyzwaniem strategicznym. Czy liderzy są gotowi na nowe ryzyka związane z prywatnymi urządzeniami w służbowym środowisku?

Kiedy zmiana stanowiska na równorzędne ma sens Kiedy zmiana stanowiska na równorzędne ma sens

Ugrzązłeś w miejscu zawodowo? Przeniesienie się na inne, ale równorzędne stanowisko w firmie wiąże się z pewnym ryzykiem, jednak może być właśnie tym, czego potrzebujesz.
Wydłużony w czasie proces awansów i słabszy rynek pracy sprawiły, że wiele osób czuje, jakby utkSama kilkukrotnie zmieniałam stanowisko na równorzędne, a zdarzyło się nawet, że przeszłam „niżej” pod względem władzy i odpowiedzialności, z kilku powodów.nęło w miejscu. Rozwiązaniem może być zmiana stanowiska na inne, ale wciąż w obrębie tej samej firmy. Taki ruch może pomóc się rozwijać, pozostać zaangażowanym i zacieśniać współpracę między różnymi działami.

Grafika promocyjna w czerwonej kolorystyce prezentująca książkę dr n. med. Anny Słowikowskiej pt. „Serce w dobrym stylu. Jak zatroszczyć się o swoje zdrowie”. Po lewej stronie znajduje się biały napis: „MIT SMRP poleca książkę dr Anny Słowikowskiej”. Po prawej stronie okładka książki z dużym sercem z wykresu EKG na tle, tytułem i nazwiskiem autorki. „Serce w dobrym stylu. Jak zatroszczyć się o swoje zdrowie” – recenzja

Niejeden lider biznesu przekonał się zbyt późno, że największe zagrożenie dla jego imperium czaiło się nie na rynku, lecz we własnej piersi. W salach posiedzeń zarządów rzadko dyskutuje się o stanie tętnic prezesa – a przecież mogą one zaważyć na losach firmy równie mocno, co wyniki finansowe. Od lat korporacyjna kultura hołubi samopoświęcenie i żelazną wytrzymałość, przymykając oko na tlący się pod garniturem kryzys zdrowotny. Paradoksalnie ci sami menedżerowie, którzy szczycą się troską o swoje zespoły i deklarują dbałość o work-life balance, często ignorują własne symptomy i potrzeby ciała. Serce w dobrym stylu, książka dr n. med. Anny Słowikowskiej i Tomasza Słowikowskiego, stawia prowokacyjne pytanie: czy potrafisz zarządzać swoim zdrowiem równie świadomie, jak zarządzasz firmą? Autorzy nie mają wątpliwości, że zdrowie – a zwłaszcza serce – lidera to nie fanaberia, lecz strategiczny priorytet każdego człowieka sukcesu i każdej organizacji.

Multimedia
Myśli czy tylko udaje? O tym, czego AI długo jeszcze nie opanuje

Choć dzisiejsze generatywne modele językowe świetnie symulują wzorce językowe, to daleko im do prawdziwej inteligencji. Nie mają świadomości ani zdolności do adaptacji. Takie wnioski płyną z rozmowy Iwo Zmyślonego z Pawłem Szczęsnym z Neurofusion Lab, który podkreśla, że nadużywanie antropomorfizujących określeń („AI myśli”, „uczy się”) wynika głównie z marketingu i prowadzi do fałszywych oczekiwań. Krytykuje przy okazji pojęcie „halucynacji AI”, wskazując, że błędy modeli są nieuniknione ze względu na ich budowę. Ostatecznie AI może przynieść znaczące korzyści biznesowi, ale tylko gdy rozumiemy jej rzeczywiste możliwości i ograniczenia.

Pomoc AI przy podejmowaniu decyzji
Jak AI może pomóc podejmować lepsze decyzje pod presją?

Dane firmy Oracle wskazują, że aż 85% menedżerów doświadcza stresu decyzyjnego, a 75% z nich deklaruje dziesięciokrotny wzrost liczby podejmowanych decyzji w ciągu ostatnich trzech lat. Wsparcie ze strony sztucznej inteligencji wydaje się więc atrakcyjną alternatywą przy ciągłej pracy pod presją. Prawdziwy sukces w zarządzaniu zależy jednak od świadomego połączenia potencjału AI z ludzkimi możliwościami, takimi jak intuicja, doświadczenie i umiejętności interpersonalne.

Co potrafi AI, działając pod presją?

Potencjał technologiczny wzrasta z roku na rok. Sztuczna inteligencja, która jeszcze niedawno stanowiła bardziej symbol rozwoju niż realne wsparcie w codziennych obowiązkach, stała się obecnie powszechnym narzędziem pracy. W jakich obszarach wykorzystuje się ją najczęściej?

  • Monitoring i predykcja. Firmy takie jak Unilever wykorzystują sztuczną inteligencję do monitorowania łańcuchów dostaw w czasie rzeczywistym. Dzięki algorytmom AI możliwe jest wychwycenie anomalii, zanim doprowadzą one do poważnych konsekwencji biznesowych. Oprócz sfery biznesowej, inteligentne algorytmy są wykorzystywane w ten sposób na przykład do wykrywania na podstawie zdjęć satelitarnych powstających zagrożeń ekologicznych, które mogłyby zakłócić łańcuchy dostaw.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!