Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje przywódcze
Magazyn (Nr 15, czerwiec - lipiec 2022)

Forum Idei: Liderzy w obliczu nowych wyzwań

1 czerwca 2022 8 min czytania
Zdjęcie Paulina Kostro - Redaktor "ICAN Management Review" oraz "MIT Sloan Management Review Polska" 
Paulina Kostro
Zdjęcie Maria Korcz - Redaktorka "ICAN Management Review" oraz "MIT Sloan Management Review Polska"
Maria Korcz
Forum Idei: Liderzy w obliczu nowych wyzwań

Przedstawiamy wyniki badań prowadzonych przez największe ośrodki akademickie na świecie, m.in. INSEAD, jedną z największych prywatnych szkół zarządzania i biznesu na świecie, oraz Uniwersytet Oksfordzki, brytyjską uczelnię publiczną, założoną przed 1167 rokiem.

Pierwsze lekcje z wojny w Ukrainie

INSTITUT EUROPÉEN D’ADMINISTRATION DES AFFAIRES (INSEAD)
Fontainebleau, Francja

MICHAEL A. WITT jest profesorem uniwersytetu INSEAD w dziedzinie strategii i biznesu międzynarodowego. Na łamach INSEAD Knowledge, tydzień po agresji Rosji na Ukrainę, zauważa, że niezależnie od tego, jak długo potrwa konflikt, gospodarka Rosji już teraz jest zdewastowana.

Po zajęciu Krymu w 2014 roku sankcje nałożone na Rosję spowodowały, że PKB tego kraju z roku na rok malało od 2,5 do 3%. Zdaniem Witta, stanowcza reakcja świata na agresję na Ukrainę może doprowadzić do tego, że Rosja stanie się drugą Koreą Północną: odizolowaną gospodarką z dostępem do broni nuklearnej. Jej jedynym – ale też bardzo oddanym – partnerem pozostaną Chiny. W obliczu odcięcia się wszystkich innych państw Rosja stanie się zależna od Chin zarówno pod względem dostępu do technologii, jak i rynków zbytu energii. Dlatego w kolejnym kroku należy nałożyć sank- cje również na Chiny, a firmy, które prowadzą interesy w tym kraju, muszą wkalkulo- wać w ryzyko taki scenariusz.

Nowa sytuacja sprawia również, że musimy godzić się na pewne straty. Kiedy w grę wchodzi bezpieczeństwo międzynarodowe, nie ma miejsca na to, by agresor mógł cokolwiek zyskać. Musi tracić, a reszta świata musi się pogodzić z tym, że pewne straty wynikające z drastycznych sankcji dotkną również ją.

Siła wątpliwości

UNIWERSYTET OKSFORDZKI,
Oksford, Wlk. Brytania

MICHAEL SMETS jest profesorem zarządzania na Uniwersytecie w Oksfordzie. RACHEL BOTSMAN współpracuje z Saïd Business School, działającym przy Uniwersytecie Oksfordzkim. Przez Światowe Forum Ekonomiczne Young Global Leader została uznana za jedną z 50 najbardziej wpływowych myślicielek i jedną z najbardziej kreatywnych osób w biznesie. Jest czołową ekspertką i autorką zajmującą się zaufaniem w cyfrowym świecie.

Kiedy w 2015 roku przeprowadzano badania o przywództwie, wielu uczestników mówiło: Na słowa takie jak „wątpliwości”, „lęk” czy „strach” nie ma miejsca w naszym słowniku. Wiosną 2020 roku przywódcy wielu rządów na świecie w świetle kamer musieli przyznawać, że nie wiedzą, jak będzie rozwijać się pandemia. Mimo to np. premier Włoch Giuseppe Conte, w chwili kiedy przez jego kraj przetaczała się największa fala COVID‑19, cieszył się 71‑procentowym poparciem.

Smets uważa, że w obliczu pandemii potrzebowaliśmy empatycznego, wyważonego, a nie autorytarnego przywództwa. I radzi, że dobrą strategią przekuwania wątpliwości w sukcesy jest np. outsourcingowanie niepewności do zespołów lub zarządów, by konsultować obszary niepewności i wspólnie podejmować najlepsze decyzje. Owszem, wydłuża to procesy decyzyjne, ale lepiej postanowić coś później niż źle.

Jak AI może pomóc ci znaleźć odpowiednich pracowników

INSTITUT EUROPÉEN D’ADMINISTRATION DES AFFAIRES (INSEAD)
Fontainebleau, Francja

J. STEWART BLACK jest profesorem zarządzania w INSEAD. Wraz z PATRICKIEM VAN ESCHEM, adiunktem w dziedzinie marketingu na Kennesaw State University, opracował zbiór zaleceń pomocnych w przeprowadzeniu rekrutacji z użyciem sztucznej inteligencji (AI).

Eksperci zaczynają artykuł od zwrócenia uwagi na to, że stosowaniem AI w rekrutacji należy się głośno chwalić, ponieważ podnosi to szanse na pozyskanie atrakcyjnych kandydatów, których może zainteresować używanie przez firmę innowacyjnych rozwiązań. Zdaniem Blacka i van Escha, warto też poddać analizie AI podania nadesłane w przeszłości. To bowiem świetny (a dzięki AI bardzo prosty) sposób na zwiększenie zwrotu z inwestycji w minione procesy rekrutacyjne. Dobrze też pamiętać o możliwości dotarcia, właśnie za pomocą algorytmów AI, do osób, które nie szukają aktywnie zatrudnienia. AI jest w stanie wyszukać w sieci osoby pa- sujące do ogłoszenia pracodawcy, analizując drobne cyfrowe ślady pozostawiane w sieci przez internautów, których profil według AI pasuje do ogłoszenia pracodawcy. Autorzy podkreślają także, że choć osobiste rozmowy z kandydatami są nadal niezbędne, to nawet wówczas narzędzia AI mogą okazać się pomocne. Analizując dobór słów kandydata, mowę ciała i jego mimikę, ułatwią rekrute- rom jak najlepszy wybór.

Design thinking a kultura organizacyjna

SIHEM BEN MAHMOUD‑JOUINI, profesorka zarządzania na HEC Paris, i LISA CARLGREN, profesorka w dziedzinie zarządzania innowacją z Chalmers University of Technology, postanowiły przyjrzeć się skuteczności korzystania z metody myśle- nia projektowego w różnych kulturach organizacyjnych.

Zdaniem ekspertek, ze względu na to, że desing thinking wymaga elastyczności i zaakceptowania, że wyniku pracy nad projektem nie da się łatwo przewidzieć, niektóre firmy nie będą od razu w stanie czerpać z tej metody pełnych korzyści. Badaczki zwracają więc uwagę na to, że samo szkolenie z myślenia projektowego to za mało. Skuteczne wdrożenie tej metody wymaga specyficznej kultury organi- zacji, akceptującej np. możliwość niepowodzenia. W związku z tym już od samego początku powinno się budować w zespole świadomość, że wdrożenie metody myślenia projektowego to nie tylko rozpoczęcie pracy z nowym narzędziem, ale też pewna zmiana w kulturze organizacyjnej. Przykładem udanego wdrożenia jest, według autorek artykułu, IBM, które zaczęło wykorzystywać myślenie projektowe w 2018 roku. Pozwoliło ono na skrócenie czasu projektowania o 75%, a zwrot z inwestycji wyniósł 301%. Jednak by design thinking przyniósł firmie wymierne korzyści, konieczne okazało się zatrudnienie specjalistów, którzy dostosowali założenia myślenia projektowego do specyfiki pracy w IBM.

Klienci wolą dobra cyfrowe, jednak więcej zapłacą za te analogowe

STANFORD GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS
Stanford, Stany Zjednoczone

RHIA CATAPANOOPEN, doktorantka Stanford Graduate School of Business, obecnie adiunktka w Rotman School of Management, wraz profesorem marketingu w Stanford GSB JONATHANEM LEVAVEMFUADEM SHENNIBEM, studentem Stanford GSB, przeprowdzili eksperymenty, za pomocą których dowodzą, że klienci gotowi są zapłacić więcej za produkty tradycyjne niż za ich wirtualne odpowiedniki. A jednocześnie ci sami ludzie twierdzą, że woleliby mieć… cyfrową wersję tego samego produktu.

Autorzy artykułu postanowili eksperymentalnie sprawdzić, skąd taka rozbieżność postaw i jakich dokładnie dóbr dotyczy. Okazuje się, że ludzie są skłonni płacić więcej za dobra fizyczne, ale… wolą cyfrowe, nie tylko w przypadku filmów, ale także książek, gazet, gier wideo, muzyki, fotografii, a nawet zajęć dodatkowych, takich jak różnego rodzaju kursy, które mogą mieć dwie formy – tradycyjną (stacjonarną) lub online. Dychotomia tych postaw wiąże się z psychologicznym zjawiskiem znanym jako zasada ważenia warunkowego. Kiedy ludzie są pytani o to, ile są skłonni za coś zapłacić, biorą pod uwagę miary ilościowe, czyli to, jak wiele płacili do tej pory za daną rzecz. Natomiast pytani o to, co chcieliby kupić, stosują miary jakościowe, koncentrując się na ważnych dla nich cechach. Jedną z najważniejszych jest wygoda. W wielu zaś przypadkach dobra wirtualne są wygodniejsze, więc to ku nim się ludzie skłaniają. Wniosek: firmy powinny przemyśleć, czy właściwą praktyką jest próba przekonywania konsumentów, że dobra fizyczne i cyfrowe są identyczne. Zdaniem autorów sprzedawcy powinni raczej podkreślać konkretne cechy, które sprawiają, że dobra cyfrowe są cenniejsze od ich fizycznych odpowiedników.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

dane syntetyczne Dane syntetyczne dają drugą szansę. Tak SAS pomaga firmom pokonać barierę braku danych

Brakuje Ci danych do rozwoju AI, testowania nowych rozwiązań lub podejmowania kluczowych decyzji biznesowych? Nie jesteś sam – dla wielu firm to największa bariera na drodze do postępu. Odkryj, jak dane syntetyczne, inteligentnie generowane informacje naśladujące rzeczywiste zbiory bez naruszania prywatności, otwierają nowe możliwości. Dowiedz się, jak firmy – od ochrony zagrożonych wielorybów po sektor finansowy – wykorzystują je do przełamywania ograniczeń, trenowania skuteczniejszych modeli AI i przyspieszania transformacji. Przeczytaj, dlaczego eksperci SAS prognozują, że dane syntetyczne wkrótce staną się standardem i jak Twoja organizacja może na tym skorzystać.

przywództwo w czasach niepewności Czego potrzebują pracownicy od liderów w czasach niepewności?

W obliczu rosnącej niepewności geopolitycznej, gospodarczej i technologicznej, oczekiwania wobec liderów ulegają zasadniczej zmianie. Jak pokazują badania Gallupa, McKinsey & Company oraz MIT Sloan Management Review, tradycyjne modele przywództwa oparte na hierarchii, kontroli i przewidywalności coraz częściej zawodzą.

Centrum Dowodzenia Cłami: odpowiedź na geopolityczne wstrząsy

W odpowiedzi na rosnącą niepewność geopolityczną i agresywną politykę celną, Boston Consulting Group proponuje firmom stworzenie centrów dowodzenia cłami – wyspecjalizowanych jednostek analizujących zmiany regulacyjne i wspierających szybkie decyzje strategiczne. Artykuł pokazuje, jak takie centrum może pomóc chronić marże, przekształcić kryzys w szansę i wzmocnić odporność firmy w globalnym handlu.

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Intuicja w biznesie: Jak świadomie wykorzystywać nieświadome procesy decyzyjne

W dynamicznym środowisku współczesnego biznesu liderzy muszą szybko i skutecznie reagować na rosnącą złożoność oraz niepewność otoczenia. Choć przez dziesięciolecia dominowały podejścia oparte przede wszystkim na racjonalnej analizie danych, najnowsze badania psychologiczne wyraźnie wskazują na coraz większą rolę intuicji – zwłaszcza w sytuacjach wymagających podejmowania złożonych decyzji. Okazuje się, że myślenie intuicyjne, czyli procesy zachodzące poza świadomą percepcją decydenta, może być kluczem do lepszych wyników w sytuacjach, w których świadoma analiza osiąga swoje naturalne ograniczenia.

Niniejszy artykuł przedstawia koncepcję tzw. „deliberacji bez uwagi” (deliberation without attention), opisaną pierwotnie przez Maartena Bosa i jego współpracowników. Wyjaśnia, w jaki sposób menedżerowie mogą świadomie integrować intuicję z analitycznymi metodami decyzyjnymi, by poprawić skuteczność i trafność swoich wyborów.

Niewygodna prawda o modnych stylach zarządzania

Setki teorii, modne style i głośne hasła, a jednak wciąż zadajemy to samo pytanie: co naprawdę sprawia, że lider jest skuteczny? Najnowsze badania pokazują, że odpowiedź jest prostsza (i mniej wygodna), niż się wydaje.  Transformacyjny, autentyczny, służebny, sytuacyjny – słownik współczesnego lidera puchnie od kolejnych „rewolucyjnych” stylów przywództwa. Co kilka lat pojawia się nowy trend, okrzyknięty brakującym elementem układanki skutecznego zarządzania ludźmi.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!