Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze

Czy warto awansować utalentowanych specjalistów na stanowiska menedżerskie

19 listopada 2019 5 min czytania
Zdjęcie Witold B. Jankowski - Dr Witold Jankowski, prezes ICAN Institute. Wykładowca i praktyk biznesowy, jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. Jest założycielem i prezesem ICAN Institute oraz współtwórcą magazynów „MIT Sloan Management Review Polska” oraz „ICAN Management Review”.
Witold Jankowski
Czy warto awansować utalentowanych specjalistów na stanowiska menedżerskie

Streszczenie: BrakOdpowiedziDlaURL

Pokaż więcej

Schemat jest prosty: świetny handlowiec w uznaniu za swoje wyniki zawodowe zostaje awansowany na menedżera zespołu sprzedaży. Doskonały copywriter, który słowem potrafi wyczarować wszystko, decyzją zarządu staje na czele grupy juniorów. Specjalista social media, któremu znawstwa nowych mediów zazdrości sam prezes, dostaje pod swoje skrzydła cały dział digital marketingu. I co się dzieje dalej?

Czy awansowanie wybitnych specjalistów na stanowiska menedżerskie ma sens? To często zadawane pytanie, dlatego – zanim podejmie się decyzję – warto przeanalizować plusy i minusy takiego rozwiązania z perspektywy celów organizacji.

Plusy. Dlaczego warto awansować specjalistów na liderów?

  1. Sprawdzony człowiek, lojalny pracownik – to wartości, które na rynku pracy od zawsze były cenne, a w ostatnich latach ich notowania tylko rosną. Poszukiwanie i zatrzymywanie w organizacji osób jednocześnie wysoko kompetentnych, chętnych do dalszego rozwoju i lojalnych wobec pracodawcy, chcących zabawić w jednym miejscu dłużej – to problem, który spędza sen z powiek najlepszych HR‑owcom. Awansowanie na stanowisko kierownicze pracownika, który dał się poznać jako świetny ekspert w swojej specjalizacji, daje pracodawcy komfort. Zarząd wie, że powierza odpowiedzialną funkcję osobie godnej zaufania, która zna się nie tylko na swojej branży i specjalizacji, ale również dobrze rozumie specyfikę pracy w danej firmie, jej priorytety i wartości. Zatrudnienie w jej miejsce menedżera „z zewnątrz” nie daje takiej pewności.

  2. Pracownicy idą tam, gdzie mogą się rozwijać – taki morał płynie z niemal wszystkich badań na temat zadowolenia z pracy i motywacji pracowników w ostatnich latach. W parze z kompetencją i aktywną postawą zazwyczaj idzie również ambicja. A ambitni pracownicy potrzebują wyzwań, zmian i poczucia, że się rozwijają. Realna możliwość awansu w firmowych strukturach oraz sam awans to czynniki, które zaspokajają te potrzeby. Awansując dobrego specjalistę na menedżera, okazuje się mu jednocześnie uznanie, zaufanie, wiarę w jego możliwości oraz – co dla niektórych osób może być nawet najważniejsze w tej litanii – kolejny cel, do którego może dążyć. Ambitni pracownicy potrzebują czuć, że mogą w ramach organizacji faktycznie coś osiągnąć, że wyżej coś jeszcze na nich czeka, coś, o co warto się starać. Jeżeli tego nie mają – idą gdzie indziej.

  3. Owszem, specjalista i lider zespołu specjalistów to dwie odmienne role, które wymagają również innych zestawów kompetencji. Dobry handlowiec na pewno będzie musiał nauczyć się wiele, aby sprawdzić się w nowej funkcji. Jednak zatrudnienie zewnętrznego menedżera, który ma większe doświadczenie kierownicze, ale nie zna specyfiki danej branży i charakteru pracy w danej firmie (o czym pisałem w punkcie 1.), też musiałby się dużo nauczyć, aby dla swojego zespołu być wiarygodnym i charyzmatycznym liderem. Tak czy siak – potrzebna jest dodatkowa edukacja, odpowiednie szkolenia. Jednak jeśli do wyboru mamy szkolić „swojego” pracownika lub nowego, nieznanego zespołowi menedżera z zewnętrznej rekrutacji, inwestowanie w sprawdzonego zawodnika wydaje się bardziej sensowne.

Minusy. Dlaczego specjalista, który zostaje liderem, to niekoniecznie dobry ruch dla firmy?

  1. Chociaż sztuki zarządzania i przywództwa można się nauczyć, to faktem jest, że ludzie mają różne wrodzone predyspozycje, które sprawiają, że niektóre działania przychodzą im łatwiej, inne trudniej. Może być tak, że dobry specjalista, dodatkowo związany z firmą i lubiący nowe wyzwania, po prostu nie będzie skutecznym menedżerem. I co wtedy?

  2. Obniżone morale trudno odbudować, a jedna porażka potrafi sparaliżować całą karierę. Jeśli wyznaczony przez firmę specjalista nie sprawdzi się jako lider zespołu, pojawi się problem. Co z nim teraz zrobić? „Cofnąć” na poprzednie stanowisko? Zostawić na pozycji menedżera, chociaż firma będzie na tym cierpieć? Niestety, tutaj problem staje się wyjątkowo drażliwy. Zraniona duma, brak motywacji, zwątpienie lub wstyd – te uczucia są znane wszystkim ludziom i bywa, że szczególnie dotkliwie odczuwają je osoby wyjątkowo ambitne. Zła decyzja kadrowa może się skończyć po prostu odejściem z firmy bardzo dobrego specjalisty, ponieważ chcieliśmy od niego zbyt wiele.

  3. To nie jest do końca minus, ale raczej swoiste „wrażliwe pole” takiego awansu. W procesie transformacji specjalisty w menedżera występuje obszar szczególnego ryzyka, który wiąże się z faktem, że nagle jeden z pracowników staje się szefem swoich kolegów i koleżanek. Przeprowadzenie tej zmiany płynnie, taktownie i skutecznie wymaga wiele uważności i świadomej pracy nad relacjami ze strony nowego menedżera. Warto pamiętać, aby w tej sytuacji nie pozostawiać awansowanego pracownika bez wsparcia ze strony zarządu. Mogą w tym pomóc programy wdrożeniowe, szkolenia on‑line i w grupie. Ważną rolę w tym procesie pełnią działy HR, których zadaniem jest czuwanie nad tym procesem i pośredniczenie między kolejnymi ogniwami firmowego ładu.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!