Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Modele biznesowe

Czy twoja struktura organizacyjna gwarantuje sukces globalny? – komentarz

1 listopada 2012 4 min czytania
Piotr Gozdowski
Mirosław Gryszka

Koncern ABB reprezentuje, wymieniany w tekście, macierzowy model zarządzania korporacją międzynarodową o mocnych korzeniach europejskich, która prowadzi działalność gospodarczą w wielu krajach świata, w tym także w Chinach i Indiach. Równocześnie ABB wykorzystuje w Polsce elementy struktury typu T.

Jak wynika z wewnętrznej praktyki Grupy ABB, macierzowa struktura zarządzania wzmacnia, a nie osłabia, rolę lokalnego kierownictwa i jego udziału w zarządzaniu całą korporacją. Od wielu lat polskie ABB jest zarządzane przez lokalnych menedżerów i tak było od samego początku aktywności korporacji na naszym rynku. Struktura macierzowa daje pełną odpowiedzialność za rynek oraz za kluczowe wskaźniki ekonomiczne, które decydują o kondycji firmy i jej roli w międzynarodowym podziale pracy wewnątrz różnych oddziałów i segmentów Grupy. Już w latach dziewięćdziesiątych polscy menedżerowie zaczęli pełnić istotne role w zarządzaniu Grupą na szczeblu centralnym, a także kierując jednostkami w innych krajach. Ten trend trwa do dzisiaj i nie wynika z polityki poprawności i równych szans, ale z wysokich kwalifikacji i umiejętności adaptacji do korporacyjnych wymogów i strategii.

Dwie struktury

Macierzowa struktura organizacyjna nie wyklucza równoczesnego stosowania struktury T. W strukturach lokalnych Grupy ABB w pełni odpowiadamy za nasz rynek, niezależnie od tego, gdzie zostały wytworzone oferowane produkty i usługi (struktura macierzowa). Równocześnie w Polsce rozwinęliśmy centrum badawczo‑rozwojowe, które jest jednym z kilku na świecie, oraz centrum rozwoju aplikacji informatycznych, największe w ramach Grupy. Oba te centra są ulokowane w Krakowie, pracuje w nich około 500 osób i realizują zadania na potrzeby całej Grupy (struktura T). O ich usytuowaniu w Polsce zadecydowała właśnie dostępność wykwalifikowanych pracowników i osiągany wysoki stopień innowacyjności przy jednocześnie niskiej fluktuacji zatrudnionych specjalistów.

Duży rynek i wykształceni pracownicy

Synergia modeli strukturalnych została wdrożona w Polsce ze względu na dostępność wysokiej jakości kadry oraz dużą chłonność regionalnego rynku.

Odsetek młodych ludzi studiujących kierunki uniwersyteckie jest w Polsce bardzo wysoki. Wskazuje się na nie najwyższą jakość kształcenia na polskich wyższych uczelniach, a wybory kierunków kształcenia, dokonywane przez studentów, są mało rynkowe. Nasza praktyka w ABB Polska wskazuje zupełnie coś innego. To ze względu na dostępność wysokiej klasy specjalistów, przede wszystkim inżynierów, mogliśmy utworzyć wspomniane centra badań i rozwoju produktów i programów. To nie przypadek, że blisko połowa zatrudnionych (47% z 3000 zatrudnionych) to pracownicy z uniwersyteckim i politechnicznym wykształceniem. Wybudowane ostatnio od podstaw trzy fabryki skupiają zespoły pracowników odpowiedzialnych m.in. właśnie za rozwój produktów i stosowanych technologii wytwarzania.

Polska gospodarka charakteryzuje się stałym wzrostem, napędzanym przez inwestycje i konsumpcję indywidualną. W ostatnich latach nasz przyrost obrotów na polskim rynku jest dwucyfrowy. A w związku z dużą presją konsumentów na wyrównywanie poziomu życia ta tendencja powinna być kontynuowana. Dodając Rumunię, Bułgarię i inne kraje nowej Unii, nie pomijając Rosji, Ukrainy, otrzymujemy bardzo duży rynek regionalny. Dla europejskich przedsiębiorstw te rynki i ich potencjał wzrostowy są co najmniej nie mniej ważne niż wspomniane w artykule Chiny i Indie. Obok zainteresowania i dużej aktywności Grupy ABB w Azji, strategia wzrostu na rynku europejskim, wyrażona w haśle „Europa dla Europy”, jest skutecznie realizowana, a widocznym beneficjentem tej strategii jest rosnąca obecność Grupy w Polsce. PG

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!