Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
INNOWACJE

Czy cel podcina nam skrzydła?

27 czerwca 2023 5 min czytania
Daniel Goleman
Elizabeth Solomon
Korn Ferry
Czy cel podcina nam skrzydła?

Dowiedz się, w jaki sposób jako lider możesz zrównoważyć zaangażowanie w realizację celu z własnym dobrostanem.

Wyobraź sobie dyrektora napędzanego misją korporacyjną, któremu brakuje przyjacielskich relacji, społeczności i poczucia więzi z innymi. Lub lidera zmotywowanego w kwestii sposobów łagodzenia zmian klimatu, ale na granicy rozpaczy z powodu tego, ile ma do zrobienia, lub obaw, czy lepsza przyszłość jest w ogóle realna.

Wielu z nas zna obraz pełnego pasji i przepracowania kierownika — lidera, który poświęca 80 godzin tygodniowo kosztem posiłków, snu i czasu dla rodziny, aby napędzić swoją karierę. Dla niektórych liderów ten wysiłek symbolizuje zaangażowanie w realizację wizji korporacyjnej, czego dowodem jest gotowość do poświęceń w życiu osobistym. Widziane w ten sposób przepracowanie jest symbolem przekraczania własnych potrzeb w służbie, czyli czegoś „większego” dla organizacji i tych, którym ona służy.

Ale czy jest to trwały przykład przywództwa zorientowanego na cel? A może chodzi o coś zupełnie innego?

Według jednego z badań 74% kadry kierowniczej nie jest w stanie osiągnąć swoich celów związanych z dobrym samopoczuciem, głównie z powodu dużego obciążenia zadaniami i długich godzin pracy. Choć motywatorem jest cel, to sposób, w jaki przywódca do niego podchodzi, ma ogromne znaczenie. Nigdzie nie jest to bardziej widoczne niż w sektorze non‑profit — miejscu, w którym pasja i cel przyczyniły się do historycznie wysokich wskaźników wypalenia i rotacji. Fakt, że wykazano, że cel ogranicza wypalenie, nie oznacza, że liderzy kierujący się celem są odporni na cierpienie.

Sposób na kultywowanie celu

Jak zatem liderzy mogą kultywować poczucie celu, które napędza nie tylko ich zaangażowanie, ale także dobre samopoczucie fizyczne i emocjonalne?

Odpowiedź częściowo leży w psychologii pozytywnej, dyscyplinie, która koncentruje się na tym, co powoduje, że ludzie się rozwijają. Dr Martin Seligman, dyrektor Centrum Psychologii Pozytywnej na Uniwersytecie w Pensylwanii, stworzył model PERMA określający 5 elementów dobrego życia. PERMA to skrót od angielskich słów: P – Positive emotions, czyli pozytywne emocje; E – Engagement, czyli zaangażowanie; R – Relationships, czyli relacje; M – Meaning, czyli znaczenie, poczucie sensu; A – Accomplishment, czyli osiągnięcie. Twórca modelu następująco definiuje poszczególne elementy:

  • Pozytywne emocje: wykorzystanie wdzięczności, uważności, przebaczenia, nadziei i optymizmu, aby zwiększyć pozytywne odczucia związane z przeszłością, teraźniejszością i przyszłością;

  • Zaangażowanie: w pełni aktywizujące umiejętności i mocne strony, pomagające poradzić sobie z trudnym zadaniem;

  • Relacje: budowanie więzi i poczucia przynależności poprzez zwiększanie zdolności do miłości, radości, śmiechu, współczucia, życzliwości, empatii i współpracy;

  • Znaczenie: przynależność i służenie nie tylko nam samym;

  • Osiągnięcie: dążenie do kompetencji, sukcesu i mistrzostwa, nawet jeśli nie prowadzi to od razu do poprawy naszego stanu emocjonalnego.

Podczas gdy osiągnięcia i zaangażowanie są terminami znanymi w większości miejsc pracy – po części dlatego, że od dawna są powiązane z produktywnością i wynikami finansowymi – znaczenie, relacje i pozytywne emocje zakorzeniają się wolniej.

Wszechstronne podejście do celu

W modelu PERMA każdy z tych elementów jest realizowany dla niego samego, a nie jako środek do celu i jest niezależnie definiowany oraz mierzony. Chociaż każdy z nich będzie się różnił w zależności od osoby, dobrostan wymaga obecności wszystkich pięciu.

Na dłuższą metę sukces mogą odnieść liderzy kierujący się celem, którzy potrafią zachować równowagę między zaangażowaniem w pracę a zaangażowaniem we własne zdrowie i szczęście.

W grupie liderów najwyższego szczebla tylko dwie trzecie wykorzystuje cały swój urlop, robi sobie mikroprzerwy w ciągu dnia, wysypia się i ma wystarczająco dużo czasu dla przyjaciół oraz rodziny. Wszechstronne podejście do celu wymaga nie tylko zaangażowania w coś więcej niż ja sam, ale także jednoczesnego zaangażowania w wiele rzeczy, które pomagają nam być spełnionymi ludźmi.

Na dłuższą metę sukces mogą odnieść liderzy kierujący się celem, którzy potrafią zachować równowagę między zaangażowaniem w pracę a zaangażowaniem we własne zdrowie i szczęście. Kierowanie się celem nie może polegać tylko na motywowaniu się do kolejnych osiągnięć i wzmacnianiu wyników finansowych (nawet jeśli wiemy, że pomaga w tych rzeczach) — musi także dotyczyć nadziei, przebaczenia, doświadczania sensu nie tylko w pracy, ale poza nią.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Agenty AI: Dlaczego nie zawsze warto je wdrażać?

Czy wiesz, że nie każda organizacja powinna spieszyć się z wdrażaniem agentów AI? W trzecim odcinku podcastu Limity AI Iwo Zmyślony rozmawia z Kamilem Stanuchem — filozofem, inwestorem i doświadczonym menedżerem technologicznym — o realnych możliwościach i ograniczeniach z jakimi spotykają się agenty AI.

Jak wojna handlowa USA–Chiny wpływa na Unię Europejską

Nowe amerykański taryfy celne

Wojna handlowa między USA a Chinami, tląca się od kilku lat, gwałtownie eskalowała w 2025 r. Po serii punktowych podwyżek ceł w latach 2018–2019 na wiosnę 2025 r. prezydent USA Donald Trump ogłosił mechanizm „ceł wzajemnych”, nakładając drakońskie taryfy na niemal wszystkich partnerów handlowych. Nie oszczędzono nawet tradycyjnych sojuszników – na wiele produktów z Europy wprowadzono dodatkowe cła rzędu 10–20%. Najbardziej radykalne stawki (sięgające ponad 100%) objęły import z Chin, co de facto oznaczało zerwanie dotychczasowych zasad wolnego handlu.

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!