Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Etyka w biznesie

Co motywuje biznes do zmian?

21 lutego 2020 5 min czytania
Agnieszka Kłopotowska
Co motywuje biznes do zmian?

Coraz bardziej zauważalne skutki zmian klimatu – jak ekstremalne zjawiska pogodowe, których efekty w postaci zniszczonych budynków, instalacji czy pól uprawnych nie pozostają bez wpływu na biznes – przekonują do wprowadzenia zmian. Jak podają autorzy 2018 State of Green Business, wzrasta świadomość ekologiczna biznesu i zwiększa się zaangażowanie w działania, które mogą zapobiec takim zjawiskom lub przynajmniej ograniczać ich zasięg. Coraz powszechniejsze jest także wprowadzanie rozwiązań adaptacyjnych.

W raporcie 2018 State of Green Business Joel Makower, prezes Grupy GreenBiz, podkreślił, jak ważna dla odpowiedzialnego biznesu jest realizacja założeń porozumienia paryskiego, dotyczącego przeciwdziałania zmianom klimatu (utrzymanie wzrostu średniej temperatury na świecie poniżej 2°C) i przestrzeganie wytycznych Celów Zrównoważonego Rozwoju. I chociaż raport dotyczy przede wszystkim Stanów Zjednoczonych, to – jeśli chodzi o tematy przewodnie – może być odniesiony także do firm ze Starego Kontynentu, w tym z Polski.

Wzrost świadomości konsumentów i rozwój mediów społecznościowych, poprzez które mogą oni wywrzeć bezpośrednią presję na biznes i domagać się zmiany w podejściu do zasobów środowiska, też nie pozostają bez wpływu na wprowadzanie zmian prośrodowiskowych. Jak wskazuje tegoroczne badanie CSR w praktyce – barometr Francusko‑Polskiej Izby Gospodarczej, 58% respondentów unika kupowania produktów firm, które mają negatywny wpływ na społeczeństwo lub środowisko, a 56% przykłada wagę do tego, w jaki sposób nabywane produkty oddziałują na społeczeństwo i na otoczenie.

Konsumenci, widząc na własne oczy efekty intensywnego rozwoju przemysłu (emisje gazów cieplarnianych, wycinanie lasów, zanieczyszczone zbiorniki wodne czy chociażby wyższa cena ryb, spowodowana przełowieniem mórz), zaczęli wyrażać swoje niezadowolenie i przy wsparciu organizacji pozarządowych apelować o zmianę. Z badania wynika, że aż 51% firm angażuje się w działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu w odpowiedzi na oczekiwania ze strony interesariuszy, w tym klientów i społeczności lokalnych.

Coraz więcej organizacji – aż 75% według badania CSR w praktyce – barometr Francusko‑Polskiej Izby Gospodarczej – deklaruje również chęć rozwoju w kierunku low/zero waste, obiecując stopniowe eliminowanie plastiku i przeciwdziałanie marnowaniu żywności.

Drogowskazem dla działań na rzecz środowiska są Cele Zrównoważonego Rozwoju.

Ważnym drogowskazem dla działań na rzecz środowiska naturalnego, także dla biznesu, są Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Aż pięć z 17 celów ONZ bezpośrednio dotyczy środowiska naturalnego, a pozostałych 12 jest z nim pośrednio powiązanych.

Jak podkreślają eksperci, założenia agendy są możliwe do osiągnięcia tylko przy zaangażowaniu zarówno pojedynczych obywateli, jak i rządów państw oraz biznesu. CSR Europe w raporcie Collaboration for Impact, zrealizowanym wspólnie z PwC, podkreśla kluczową rolę współpracy na rzecz zrównoważonego rozwoju, zalecając m.in. opracowywanie sektorowych planów działania na rzecz realizacji celów przy równoczesnym podejmowaniu współpracy międzysektorowej.

W realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ ważne jest zaangażowanie liderów, także z biznesu, którzy będą motorem lub wsparciem dla zmiany. Szczególnie że – jak pokazuje najnowsza edycja raportu SDG Index & Dashboards, prezentująca pierwszą w historii ocenę wysiłków rządów w kierunku realizacji celów – żaden ze 193 krajów ONZ nie jest na dobrej drodze do osiągnięcia wszystkich 17 celów do 2030 roku.

Na szczęście liderów pozytywnych zmian w biznesie pojawia się coraz więcej, a w znalezieniu ich pomagają różnego rodzaju partnerstwa czy ciała, których celem jest upowszechnianie dobrych praktyk związanych ze zrównoważonym rozwojem. Na przykład jednym z celów powołanej w kwietniu Rady Odpowiedzialnego Przywództwa Forum Odpowiedzialnego Biznesu jest wzmocnienie współpracy biznesu poprzez silniejsze angażowanie prezesów w inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju. Firmy zgłaszają również coraz więcej praktyk dotyczących ochrony środowiska do przygotowywanego co roku przez FOB raportu Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki.

Trzeba mieć nadzieję, że obserwowany obecnie pozytywny trend, wyrażający się rosnącą liczbą systemowych działań firm uwzględniających potrzeby środowiska na rzecz zrównoważonego rozwoju, stanie się normą dla biznesu, a udział w akcjach sprzątania lasu czy sadzenia drzew będzie zawsze tylko elementem większej, długotrwałej strategii postępowania. Jak w medytacji tylko wielokrotnie i z zaangażowaniem powtarzana mantra może przynieść oczekiwany efekt, tak i w procesie dążenia do zrównoważonego rozwoju niezbędna jest konsekwencja.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Agenty AI: Dlaczego nie zawsze warto je wdrażać?

Czy wiesz, że nie każda organizacja powinna spieszyć się z wdrażaniem agentów AI? W trzecim odcinku podcastu Limity AI Iwo Zmyślony rozmawia z Kamilem Stanuchem — filozofem, inwestorem i doświadczonym menedżerem technologicznym — o realnych możliwościach i ograniczeniach z jakimi spotykają się agenty AI.

Jak wojna handlowa USA–Chiny wpływa na Unię Europejską

Nowe amerykański taryfy celne

Wojna handlowa między USA a Chinami, tląca się od kilku lat, gwałtownie eskalowała w 2025 r. Po serii punktowych podwyżek ceł w latach 2018–2019 na wiosnę 2025 r. prezydent USA Donald Trump ogłosił mechanizm „ceł wzajemnych”, nakładając drakońskie taryfy na niemal wszystkich partnerów handlowych. Nie oszczędzono nawet tradycyjnych sojuszników – na wiele produktów z Europy wprowadzono dodatkowe cła rzędu 10–20%. Najbardziej radykalne stawki (sięgające ponad 100%) objęły import z Chin, co de facto oznaczało zerwanie dotychczasowych zasad wolnego handlu.

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!