W dobie nasilającej się walki o pracownika wyróżnikiem pracodawcy na rynku coraz częściej są szkolenia. Tak uważa aż 90% respondentów biorących udział w badaniach EY Academy of Business, na podstawie których powstał raport Cała prawda o szkoleniach.
Chociaż w porównaniu z innymi krajami europejskimi Polacy stosunkowo rzadko korzystają ze szkoleń, to z raportu jasno wynika, że pracownicy bardzo doceniają możliwość zdobywania wiedzy i nowych umiejętności. Dla firm natomiast szkolenia są wydajnym narzędziem do przyciągania najlepszych i najbardziej poszukiwanych na rynku kadr. Z jednej strony szkolenia pomagają zatrzymać i rozwijać już zatrudnionych, z drugiej pozwalają wzmocnić atrakcyjność oferty dla nowych pracowników (zobacz ramkę Szkolenia a wizerunek pracodawcy).
Badanie pokazało, że największe zainteresowanie szkoleniami wykazują poszczególne działy funkcyjne. Według 36% badanych, to właśnie one podejmują ostateczną decyzję dotyczącą szkoleń dla pracowników, ponieważ najlepiej wiedzą, jakich kompetencji potrzebują ich zespoły. Drugie w kolejności są działy HR oraz szkoleniowe, które w 30% przypadków decydują o szkoleniach. W niemal co piątym (19%) przypadku o zorganizowaniu szkolenia przesądza zarząd lub właściciel firmy. Jedynie 14% ankietowanych wskazało natomiast, że ostatnie słowo pod tym względem należy do bezpośrednio zainteresowanego pracownika.
Badanie wykazało również, że firmy nie we wszystkich pracowników inwestują jednakowo. Na szkolenia mogą liczyć przede wszystkim menedżerowie (67% wskazań) oraz handlowcy (44%). Znacznie rzadziej szkoli się dyrektorów sprzedaży (jedynie 21% wskazań). Mniej niż ? ankietowanych odpowiedziało natomiast, że najczęściej szkoloną grupą są technicy i informatycy (29%), a także księgowi (28%). Dokładnie 1 wskazała pracowników działów HR i inne osoby zajmujące się rekrutacją. Z badania wynika również, że firmy stosunkowo rzadko inwestują w rozwój kompetencji członków zarządu (16%). Najrzadziej szkoloną grupą (7%) są pracownicy działów PR i marketingu.
Jeśli chodzi o tematykę szkoleń, to ankietowani najczęściej deklarowali, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy w ich firmach inwestowano w rozwój kompetencji menedżerskich (69% odpowiedzi). Najpopularniejszymi przedmiotami tych szkoleń są m.in. zarządzanie zespołem, przywództwo czy też komunikacja i motywowanie pracowników. Niewiele mniej respondentów wskazywało na szkolenia sprzedażowe (66%). Trzecie miejsce (62%) zajęły umiejętności miękkie. Rzadziej inwestowano natomiast w rozwój kompetencji m.in. przywódczych, specjalistycznych czy finansowych (zobacz ramkę Szkolenia organizowane w firmach w ciągu ostatnich 12 miesięcy).

Z odpowiedzi ankietowanych wynika również, że w polskich przedsiębiorstwach dominują szkolenia wewnętrzne. Aż 66% respondentów odpowiedziało, że to właśnie w ten sposób są organizowane w ich firmach szkolenia z kluczowych umiejętności wymaganych na określonym stanowisku. Natomiast 31% organizuje jednak samodzielnie szkolenia wspomagające, a więc rozwijające kompetencje przydatne na wielu różnych stanowiskach. W ich przypadku badane przedsiębiorstwa częściej decydują się na skorzystanie z usług profesjonalnych firm szkoleniowych. Stałą współpracę w ich przypadku podejmuje 49% respondentów, natomiast okazjonalnie robi to 37%, a 35% korzysta ze szkoleń otwartych. Jednocześnie w przypadku rozwijania umiejętności kluczowych stałą współpracę z firmą szkoleniową podejmuje 45% badanych. Okazjonalnie robi to 33%, a ze szkoleń otwartych korzysta 31%. Najmniejszym zainteresowaniem cieszył się e‑learning. Kluczowych umiejętności uczy się w ten sposób jedynie 7% badanych organizacji, a wspomagających – 19%.

Z badania wynika, że ta forma nauki najlepsze czasy ma jeszcze przed sobą. Chociaż 86% respondentów uważa, że ich pracownicy wolą tradycyjne szkolenia od e‑learningu, to 90% ocenia, że pozwala on oszczędzić czas uczestników. 88% jest natomiast zdania, że e‑learning jest formą nauki przyszłości, choć niekoniecznie w znanej obecnie formie. Na rynku pojawiają się już bowiem pierwsze szkolenia realizowane z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości. Jednocześnie 90% badanych uznało, że e‑learning wymaga od uczestników większej samodyscypliny i motywacji.
Dokonując wyboru firmy szkoleniowej, respondenci sprawdzają przede wszystkim, czy zajęcia są prowadzone przez doświadczonych trenerów i praktyków biznesu. Takiej odpowiedzi udzieliło aż 92% ankietowanych. Drugim czynnikiem uwzględnianym przy wyborze firmy szkoleniowej jest odpowiedni stosunek jakości do ceny (39% wskazań). Na trzecim miejscu znalazła się szeroka oferta szkoleniowa wskazana przez 36% ankietowanych.