Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Premium
Analityka i Business Intelligence
Magazyn (Nr 15, grudzień 2022 - styczeń 2023)

Chcesz pisać skuteczniej? Posłuchaj naukowców

1 grudnia 2022 20 min czytania
Zdjęcie Joanna Koprowska - Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”
Joanna Koprowska
Chcesz pisać skuteczniej? Posłuchaj naukowców

Sztuka pisania to ważny element kompetencji komunikacyjnych, potrzebnych menedżerom w miejscu pracy. Wbrew pozorom ta umiejętność nie jest darem niebios. Można się jej nauczyć.

„Niezliczone kariery rozwijają się lub zamierają ze względu na zdolność lub niezdolność pracowników do przedstawienia zestawu faktów, podsumowania spotkania lub spójnego sformułowania pomysłu” – twierdził słynny wykładowca pisania na Uniwersytecie Yale William Zinsser. Intuicyjnie wiemy, że w pracy opłaca się komunikować w sposób klarowny i precyzyjny. List biznesowy, e‑mail, notatka, raport lub oferta to treści, poprzez które prezentujesz się współpracownikom, klientom i partnerom. A to, jak je piszesz, wpływa na twój wizerunek.

Zależność między sukcesem zawodowym a umiejętnościami komunikacyjnymi potwierdza m.in. badanie Carnegie Institute of Technology. Wynika z niego, że aż 85% naszych sukcesów zawodowych i finansowych zależy od tego, jak porozumiewamy się, negocjujemy i budujemy relacje. Badania przeprowadzone w pięciu fabrykach odzieży w Bengaluru przez badaczy z Uniwersytetu Harvarda, Uniwersytetu Bostońskiego i Ross School of Business na Uniwersytecie Michigan wykazały, że szkolenie pracowników w zakresie umiejętności miękkich, takich jak komunikacja pisana, przyniosło 256% zwrotu z inwestycji ze względu na poprawę efektywności przeszkolonych zespołów.

Z kolei Josh Bernoff, autor książki Writing Without Bullshit: Boost Your Career by Saying What You Mean i współautor trzech książek poświęconych strategii biznesowej, oszacował, że teksty złej jakości kosztują amerykańskie firmy 396 miliardów dolarów(!). I przyznał, że jego wyliczenia mogą być niedoszacowane. Być może i twoja firma traci z powodu nieprzywiązywania wagi do jakości informacji przekazywanych na piśmie.

Obecnie gros komunikacji polega na wymianie korespondencji. Między lutym 2020 i lutym 2021 roku o 45% wzrosło średnie tygodniowe korzystanie z czatów, wysłano o 40,6 mld e‑maili więcej (Microsoft Worklab Trends Study, 2021 oraz Raport strategiczny IAB, 2021). Skoro coraz częściej polegamy na słowie pisanym, warto podszlifować swój warsztat pisarski. Od umiejętności zgrabnego ubrania w słowa tego, co chcesz przekazać, zależy czy dogadasz się ze współpracownikami, pracownikami i szefami oraz czy sprzedasz im swoje pomysły, produkty lub usługi.

Coraz więcej liderów dostrzega znaczenie tej umiejętności i jej wpływ na efektywność firmy na wielu poziomach. Paweł Pawul, prezes zarządu w firmie Fabryka Magika, przyznaje, że weryfikuje, czy kandydaci do pracy radzą sobie ze słowem pisanym. Kto nie potrafi przygotować przekonującego e‑maila, ten zazwyczaj nie jest brany pod uwagę. – Zwłaszcza wśród sprzedawców umiejętność tworzenia interesujących treści jest nieodzowna. Dlatego nie poprzestajemy na weryfikacji umiejętności pracowników na początku firmowej drogi, ale dbamy o to, by doskonalili swoje kompetencje autorskie. Jestem przekonany, że to dzięki takiemu podejściu budujemy trwalsze relacje z klientami – przyznaje przedsiębiorca. Przez wiele lat, metodą prób i błędów Paweł Pawul wraz z zespołem wypracował skuteczne metody docierania do nowych klientów i podtrzymywania kontaktów z nimi. Teraz dba o to, by znali je wszyscy pracownicy. Ci z krótkim stażem przez pierwsze miesiące szlifują swoje treści pod okiem bardziej doświadczonych współpracowników.

Dobrze napisany tekst sprawia fizyczną przyjemność

Jak podkreśla Anna Łakomy, NeuroLab Lead, ekspertka i trenerka w zakresie wdrażania neuronauki w biznesie, dzięki nowym odkryciom w tej dziedzinie nie musimy już zgadywać, jak dotrzeć do czytelnika. Wiemy, jak wpływać na odbiorcę treści na fizjologicznym poziomie, by wywoływać zamierzone efekty.

Wiadomo już, jak to się dzieje, że wystarczy kilka stylistycznych zabiegów, by znacząco wpłynąć na odbiór tekstu. Dzięki obrazowaniu mózgu, rozwojowi technik badawczych MRI (rezonans magnetyczny) czy PET (pozytonowa tomografia emisyjna) możemy sprawdzić, które regiony mózgu są aktywne, gdy czytamy. I widzimy, że np. pewne treści pobudzają… ośrodek nagrody (nazywany także układem narody i ośrodkiem przyjemności).

Jeśli tekst jest dobrze napisany, jego lektura może sprawić czytelnikowi wręcz fizyczną przyjemność. Gdy czyta on coś ciekawego lub fascynującego, przez struktury mózgowe tworzące ośrodek nagrody przepływa dopamina (neuroprzekaźnik odpowiedzialny za odczuwanie przyjemności). Świetny tekst może na nas więc działać niczym opioidy. Dzieje się to samo co wówczas, gdy jemy coś smacznego, słuchamy muzyki, przytulamy się do bliskich osób. Jeśli tekst jest dobrze napisany, potrafi sprawić, że czujemy się wręcz uzależnieni. To dlatego czasami nie można oderwać się od lektury.

Jeśli tekst jest dobrze napisany, jego lektura może sprawić czytelnikowi wręcz fizyczną przyjemność.

Niezależnie od tego, czy będzie to zwięzłe oświadczenie w e‑mailu, czy złożona argumentacja w raporcie, możesz się postarać, by wpłynąć na obwody neuronowe w mózgach twoich czytelników/odbiorców, zapewniając im drobną przyjemność. Zdaniem Billa Bircharda, autora książek oraz instruktora pisania, najlepsze efekty można osiągnąć, dbając o to, by tekst miał jak najwięcej z ośmiu pożądanych cech. Otóż twierdzi on, że „magia dzieje się, gdy tekst jest prosty, konkretny, zaskakujący, wywołuje emocje, zaskakuje czymś nowym lub innym, skłania do wysiłku intelektualnego, uwzględnia perspektywę konkretnej osoby, opowiada jakąś historię”. Dowody naukowe wskazują, że większość zasad, których nauczyłeś się w szkole lub na jakichkolwiek warsztatach pisania – „Pokaż, nie mów”, „Upraszczaj, zamiast komplikować” lub „Użyj czasowników w stronie czynnej” – nadal obowiązuje. Teraz dodatkowo wiemy, dlaczego tak się dzieje.

Zostało 78% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Ilustracja ukazująca nowoczesną przestrzeń podzieloną na trzy symboliczne strefy. Po lewej stronie – ciepłe, pomarańczowe światło i zaokrąglone formy przypominające radość. Po prawej – chłodne, niebieskie światło i geometryczne cienie w kolumnach symbolizujące osiągnięcia. Pośrodku – neutralna, jasna przestrzeń ze schodami i świetlnym promieniem na podłodze, wyznaczającym punkt równowagi. Całość tworzy wyrafinowaną metaforę świadomego wyboru i wartościowania czasu. Dobrze wykorzystany czas: Nowy sposób wartościowania czasu może zmienić Twoje życie
Subiektywna wartość czasu to koncepcja, która pozwala dostrzec drobne zmiany w tygodniowym harmonogramie, mogące znacząco zwiększyć satysfakcję z życia i dobrostan. Godzina po godzinie, sposób, w jaki spędzamy czas, składa się na sposób, w jaki spędzamy życie.Dla wielu z nas ta suma bywa jednak rozczarowująca. Kulturowe przekonania, zakorzenione w powiedzeniach typu „czas to pieniądz”, każą […]
Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Multimedia
LIMITY AI: Czy AI naprawdę odbiera pracę programistom?

W szóstym odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony rozmawia z Wiktorem Żołnowskim (Co-CEO i Co-Founder Pragmatic Coders) o transformacji rynku IT i roli, jaką odgrywa w niej sztuczna inteligencja. Dlaczego polskie firmy zwalniają programistów? Czy ten trend się utrzyma? Czy mamy już do czynienia z krachem, czy jedynie z korektą? Z czego to się bierze i na czym właściwie polega? Do jakiego stopnia to zasługa AI, a do jakiego tańszej siły roboczej z Wietnamu, Meksyku, Egiptu, Argentyny czy Indii? Jak te zmiany wpływają na pracę programisty? Ile jest warta ta praca? Jakiej pracy biznes przestaje potrzebować, a jakiej poszukuje i nie może znaleźć? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w załączonym podcaście.

Cyberbezpieczeństwo w epoce AI: Polska na cyfrowej krawędzi

Tylko 3% firm w Polsce osiągnęło pełną gotowość na cyberzagrożenia – alarmuje najnowszy raport Cisco. Sztuczna inteligencja staje się nie tylko narzędziem wzrostu, ale też źródłem coraz bardziej wyrafinowanych zagrożeń, polski sektor biznesu balansuje na granicy cyfrowej odporności. Czy liderzy są gotowi spojrzeć prawdzie w oczy?

Zielone wskaźniki mogą być powodem do niepokoju. Dlaczego liderzy powinni się martwić, gdy widzą tylko pozytywne wyniki?

Czy rosnące wskaźniki na prezentacji wyników firmy rzeczywiście zawsze są powodem do radości? Niekoniecznie. Jeśli pojawiają się zbyt często, mogą świadczyć nie o wyjątkowo korzystnej passie, ale o presji dostarczania pozytywnych wiadomości przełożonym. Zamiecione pod dywan problemy jednak prędzej czy później wyjdą na jaw.

Pozytywne wyniki napawają optymizmem. Jeśli jednak pojawiają się zbyt często, powinny stanowić sygnał alarmowy. Czy koniunktura może być bowiem nieprzerwanie korzystna? Jeśli zbyt długo wszystkie wewnętrzne wskaźniki rosną, warto się nad nimi pochylić. Z doświadczeń renomowanej firmy consultingowej Bain & Company wynika, że aż 70% programów transformacji organizacyjnej kończy się fiaskiem. Bardzo często zdarza się tak, że wszystkie założone cele pozornie są realizowane, a dopiero pod koniec projektu wychodzą na jaw mankamenty. Aby uniknąć takich sytuacji, trzeba dokładnie zbadać źródło błędów.

Multimedia
ZDROWIE LIDERA: Zarządzasz firmą. Ale czy zarządzasz swoim zdrowiem?

Codzienność Szpitalnego Oddziału Ratunkowego potrafi być brutalnym lustrem stylu życia liderów. Klaudia Knapik rozmawia z dr Anną Słowikowską – kardiolożką, która zderza mity o zdrowiu z faktami i opowiada o pacjentach, którzy nie zdążyli… wysłać ostatniego maila. To rozmowa o sercu – dosłownie i w przenośni. Dla każdego, kto żyje intensywnie i chce żyć długo.

płaska struktura organizacyjna Ludzie podążają za strukturą: jak mniejsza hierarchia zmienia miejsce pracy

Przejście na samoorganizujące się zespoły i danie większej autonomii pracownikom skutkuje większym zaangażowaniem i lepszymi wynikami. Jednak nie każdemu pracownikowi odpowiada taka zmiana. Menedżerowie coraz częściej dostrzegają, że sposób organizacji firmy wpływa na jej wyniki, dlatego regularnie modyfikują strukturę, licząc na poprawę efektów. Znacznie mniej uwagi poświęca się jednak temu, jak takie zmiany oddziałują na samych pracowników.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!