Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE

Chcesz być innowacyjny? Musisz zadawać właściwe pytania

21 lutego 2020 3 min czytania
Zdjęcie Filip Szumowski - Redaktor "ICAN Management Review", Co-Active Coach i Scrum Master (PSM I)
Filip Szumowski
Chcesz być innowacyjny? Musisz zadawać właściwe pytania

Streszczenie: Innowacyjne myślenie wymaga zadawania odpowiednich pytań, które wychodzą poza standardowe ramy i pozwalają dostrzec nowe możliwości. Pytania, które burzą spokój i podważają istniejący porządek, są kluczem do odkrywania przełomowych rozwiązań. Orit Gadiesh, prezes Bain & Company, doskonale ilustruje tę zasadę na przykładzie swojego projektu w przemyśle stalowym. Podczas pracy nad redukcją kosztów, zamiast przyjmować standardowe podejście, zaczęła zadawać pytania o sens i cel każdego elementu procesu produkcji. Dzięki tej metodzie odkryła, że firma może ograniczyć produkowane produkty do 30, co umożliwiłoby zastosowanie nowatorskiej technologii odlewania stali, przynoszącej znaczne oszczędności. Kluczowym elementem sukcesu okazało się kwestionowanie założeń i poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań.

Pokaż więcej

Przełomowi innowatorzy zadają masę pytań – kwestionowanie rzeczywistości pozwala im zrozumieć to, co jest, i to, co mogłoby być. Jednocześnie ignorują pytania bezpieczne – wolą zadawać pytania szalone. Tak jak zrobiła to Orit Gadiesh.

Na pewno często zdarzało się wam być w sytuacji, gdy po skończonej prezentacji, wykładzie czy spotkaniu prowadzący wypowiadał słowa: „czy są jakieś pytania?”. Najczęściej zaraz po nich następowało parę sekund ciszy. Być może czasem wzbierała w was wtedy chęć uniesienia ręki i zapytania: „Dlaczego coś jest takie, a nie inne?” albo: „Co można zmienić?”, ale często rezygnowaliście. Przełomowi innowatorzy nigdy nie przepuszczają okazji, by zadać pytanie – im bardziej burzące spokój, tym lepiej.

Weźmy przykład Orit Gadiesh, słynnej z ciekawości i pomysłowości prezes Bain & Company. Orit już na początku swojej kariery w konsultingu wiedziała, że zadawanie klientom wielu pytań jest kluczem do przedstawienia solidnych rozwiązań ich problemów. Jeden z pierwszych projektów, w którym uczestniczyła, polegał na redukcji kosztów pewnego producenta stali, co było niezbędne do utrzymania konkurencyjności w branży. W trakcie pierwszego spotkania z 60‑letnim prezesem zadawała pytanie po pytaniu o to, czemu fabryka działa tak, jak działa. Istniały wtedy dwie metody produkcji stali – standardowa technologia polegała na nalewaniu stali do wlewów, a druga, nowatorska metoda polegała na odlewaniu stali w trybie ciągłym i przerabianiu na kęsiska.

Orit pojechała do Japonii, gdzie nowa technologia była w wykorzystywana, i wróciła z przeświadczeniem, że nowy proces przyniósłby klientowi znaczną wartość, ponieważ – w odróżnieniu tej standardowej – dawał możliwość dodawania do stopu tańszych materiałów. Menedżerowie i sprzedawcy stale jednak powtarzali, że nie da się go wdrożyć, ponieważ fabryka produkowała wtedy aż 350 różnych produktów dla różnych zleceniodawców – niemożliwe byłoby odlewać tak dużo produktów jednocześnie, dodając do stali inne materiały.

Co zrobiła Orit? Zaczęła zadawać pytania: „Po co wam tyle produktów? Czy naprawdę potrzebujecie ich aż 350?”. Pierwsze automatyczne odpowiedzi były oczywiście twierdzące, ale konsultantka nie dawała za wygraną. Przejrzała wszystkie produkty, pytając o podstawowe znaczenie każdego z nich. Pozwoliło jej to zrozumieć obecny stan rzeczy. Potem poszła o krok dalej, zadając fundamentalne pytania: „A jeśli zmniejszymy istniejącą linię produkcyjną o 90 procent? A jeśli będziemy odlewać stal w trybie ciągłym przy ograniczonej linii produkcyjnej? Jak możemy zwiększyć ilość materiałów przynoszących oszczędności?”.

Wkrótce menedżerowie zdali sobie sprawę, że ograniczenie liczby produktów do zaledwie 30 jest nie tylko możliwe, ale też stanowiło bardziej rentowny kierunek działania, ponieważ dawało firmie przewagę konkurencyjną. W rezultacie producent stali, dla którego pracowała Gadiesh, zbudował nowy obiekt produkcyjny i szybko wyprzedził swoich amerykańskich konkurentów

Sposób działania Orit polegał na ciągłym generowaniu nowych spostrzeżeń po to, by dowiedzieć się, co się naprawdę dzieje i przesuwaniu granic prowokującymi do myślenia pytaniami o istniejące możliwości. Bez tego nie udałoby jej się nakierować swojego klienta na najskuteczniejsze rozwiązanie.

Historię Orit Gadiesh oraz innych innowatorów poznać można dzięki lekturze książki DNA innowatora. Polecamy!

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!