Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
INNOWACJE

Budowanie nowoczesnych zespołów finansowych. Relacja ze spotkania Klubu CFO i Klubu HR

4 grudnia 2019 5 min czytania
Urszula Wysocka
Budowanie nowoczesnych zespołów finansowych. Relacja ze spotkania Klubu CFO i Klubu HR

Zadania CFO w organizacji zmieniają się bardzo dynamicznie. To zarówno dyrektor finansowy, zarządzający finansami firmy, jak i strateg współkreujący i współrealizujący rozwój biznesowy przedsiębiorstwa. Jednym z najważniejszych wyzwań stawianych obecnie przed CFO jest budowanie nowoczesnych zespołów zajmujących się finansami. I tu również liczą się inne niż dotychczas role dyrektora finansowego – lidera zmiany, który potrafi utrzymać pozytywną energię w firmie przy realizacji planów strategicznych czy trenera inspirującego pracowników do rozwoju. Podczas spotkania networkingowego Klubu CFO i Klubu HR 27 listopada 2019 r. omówiliśmy kluczowe kwestie dotyczące efektywnej współpracy między działami.

Stworzenie dobrze funkcjonujących zespołów finansowych, wpisujących się w dynamiczną biznesową rzeczywistość organizacji, jest wymagającym zadaniem. Wymaga płynnego wdrażania innowacji strategicznych oraz motywowania innych do efektywnej pracy. To często duża zmiana dla pracowników, nowe role, nowe standardy i nowa jakość.

Temu wyzwaniu poświęcone było spotkanie Klubu CFO „Budowanie nowoczesnych zespołów finansowych – jak CFO może czerpać z wiedzy HR?”, na które zaproszeni zostali również menedżerowie HR. Wspólnie dyskutowaliśmy o tym, w jakim kierunku rozwijać zespół finansowy oraz jakie kompetencje jego pracowników są potrzebne obecnie, a jakie będą wymagane jutro.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

Przed zespołem finansowym staje wiele wyzwań, które wymuszają na jego członkach i samych CFO rozwój kompetencji nie tylko twardych, merytorycznych, technicznych, ale coraz częściej tych miękkich – jak zaangażowanie, kreatywność czy współpraca. Podczas spotkania w inspirujący sposób przedstawił to Adam Marczak, dyrektor działu skarbca Eurocash S.A.

Spotkanie było też okazją dla uczestników do zastanowienia się nad swoimi zespołami – jakie role pełnią ich członkowie. Cytując dr. Mereditha Belbina: „Zespół nie jest zbiorowiskiem ludzi z nazwami stanowisk. To zgromadzenie jednostek, z których każda posiada role akceptowane przez innych. Członkowie zespołu poszukują odpowiednich ról i wypełniają najefektywniej te, które są dla nich najbardziej naturalne”.

Warto przyjrzeć się swoim pracownikom, zaangażować ich do zadań najbardziej odpowiadających ich kompetencjom i cechom charakteru. Dzięki temu pracownicy będą czuli się zmotywowani, a zespół będzie sprawnie funkcjonował i rozwijał się. W tym często trudnym wyzwaniu dla CFO może pomóc dział HR. O korzyściach płynących ze współpracy z różnymi centrami kompetencyjnymi mówiła Joanna Samsel, HR Business Partner i trener. Przedstawiła również kompetencje przyszłości, które powinny być ważne także dla zespołu CFO: inteligencja emocjonalna, myślenie adaptacyjne, umiejętność szybkiego uczenia się, interdyscyplinarność i zdolność do współpracy wirtualnej.

Bardzo ważnym aspektem rozwoju pracowników jest zrozumienie ich potrzeb adekwatnie do pokolenia, które reprezentują. Każda generacja ma swoje specyficzne potrzeby i oczekiwania, a menedżerowie powinni brać to pod uwagę, motywując i angażując ich do nowych zadań. W jaki sposób słuchać swoich pracowników, aby ich rozwijać, opowiadał Andrzej Targosz, prezes Eventory.

W doskonaleniu kompetencji członków zespołu finansowego mogą pomóc strategie, które przedstawiła Urszula Wysocka, ekspert ICAN Institute / „Harvard Business Review Polska”:

– personalizacja: dopasowanie ścieżki rozwoju do dotychczasowych doświadczeń pracownika, jego celów biznesowych oraz zainteresowań; – transparentność: komunikacja z pracownikami, przedstawianie strategii firmy, wymagań wobec zatrudnionych w niej osób i zmieniających się oczekiwań na rynku pracy; – inicjatywy wewnątrz i na zewnątrz firmy: budowa zwinnych zespołów, kreowanie kultury ciągłego uczenia się w firmie, ale również korzystanie z wiedzy ekspertów zewnętrznych i angażowanie ich do działań wspierających rozwój pracowników.

Rozwój członków zespołu finansowego jest dużym wyzwaniem, ale, jak pokazują doświadczenia wielu CFO, możliwym do realizacji. Ważna jest świadomość CFO, jego koncepcja rozwoju zespołu oraz współpraca z HR. Połączenie tych trzech czynników może przynieść bardzo dobre efekty, skutkując powstaniem spójnego, zmotywowanego zespołu, kompetencyjnie dopasowanego do wyzwań organizacji i wspierającego ją w rozwoju.

Potwierdzili to uczestnicy debaty, która odbyła się podczas spotkania: Magdalena Białek – kierownik regionu rekrutacji stałych, Grupa Progres, Marcin Andziak – Head of Finance and Distribution, Servier Polska Sp. z o.o., Rafał Dembe – dyrektor finansowy, Unilink Cash Sp. z o.o. i Bartek Ostrowski – UBS Head of Group Finance & Senior Delivery Head for EMEA‑Poland. Dzieląc się swoim doświadczeniem, wszyscy jednomyślnie stwierdzili, że warto angażować swoich pracowników, wyprowadzać ich poza strefę komfortu, stawiać przed nimi nowe wyzwania i stwarzać nowe możliwości. Robiąc to wszystko, możemy być miło zaskoczeni tym, jakich ludzi mamy w zespołach. Bardzo ważne jest również, aby pracownicy pasowali do kultury organizacji. A w tych wszystkich wyzwaniach może pomóc HR.

Spotkanie prowadziła Urszula Wysocka – ekspert ICAN Institute / „Harvard Business Review Polska”

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!