Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze
Polska flaga

Bonus za ładny uśmiech

5 lutego 2014 3 min czytania
Agnieszka Światowa
Bonus za ładny uśmiech

Streszczenie: Badania wskazują, że atrakcyjność fizyczna liderów, takich jak CEO, może znacząco wpływać na postrzeganie ich kompetencji i sukcesów firmy. Przykładowo, analizy przeprowadzone na Uniwersytecie Wisconsin wykazały, że atrakcyjni prezesi pozytywnie oddziałują na wartość akcji spółek. Joseph T. Halford i Hung-Chia Hsu, badając ponad 500 amerykańskich CEO, odkryli, że bardziej atrakcyjni liderzy otrzymują wyższe wynagrodzenia, co tłumaczone jest ich zdolnością do tworzenia dodatkowej wartości dla akcjonariuszy poprzez lepsze umiejętności negocjacyjne i większą rozpoznawalność. Z kolei Daniel Hamermesh, po 20 latach badań, stwierdził, że najbardziej atrakcyjni mężczyźni zarabiają o 4% więcej niż ich mniej atrakcyjni odpowiednicy, podczas gdy najmniej atrakcyjni zarabiają o 13% mniej. W przeliczeniu na całą karierę zawodową, różnica ta może wynosić nawet 230 000 dolarów. Jednakże nie ma jednoznacznych dowodów na to, że atrakcyjni prezesi rzeczywiście osiągają lepsze wyniki w zarządzaniu firmą; czasami osoby postrzegane jako godne zaufania generują gorsze rezultaty dla organizacji.

Pokaż więcej

Bonus za lśniące włosy, bonus za duże… usta, bonus za ładny uśmiech i za ogólne wrażenia artystyczne. Czy i Ty je przyznajesz? Oczywiście. Nawet jeśli próbujesz to przed sobą ukryć.

Czy tego chcemy, czy nie, nasza percepcja w znacznym stopniu kieruje odbiorem strony wizualnej. Spójrzmy na takiego CEO spółki notowanej na giełdzie. Według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Wisconsin atrakcyjni CEO mają pozytywny i znaczny wpływ na cenę akcji. Zwróćmy uwagę na dwa kluczowe stwierdzenia: ATRAKCYJNY CEO oraz ZNACZNY.

Ładny prezes

Czy kiedykolwiek pomyślałbyś, że ma to rzeczywiście miejsce? Po przeczytaniu powyższego opracowania sięgnęłam głębiej do literatury i muszę przyznać z niedowierzaniem, że rzeczywiście takie postrzeganie istnieje. Może byłam naiwna, sądząc, że wygląd nie ma aż takiego znaczenia, ale to, co znalazłam i tak mnie zaskoczyło. Jak można sobie wyobrazić, jeśli powyższa teza jest prawdziwa, to również tacy CEO powinni zarabiać więcej, a atrakcyjni ludzie po prostu być awansowani odpowiednio częściej. Przyjrzyjmy się kilku kluczowym wynikom badań w tej dziedzinie.

Joseph T. Halford i Hung‑Chia Hsu przepytali ponad 500 prezesów (fakt, jedynie amerykańskich spółek notowanych na giełdzie w Nowym Jorku) i wyniki przeszły ich najśmielsze oczekiwania. Bardziej atrakcyjni CEO mieli zawsze wyższe wynagrodzenie, czego uzasadnieniem było, uwaga: kreowanie dodatkowej wartości dla akcjonariuszy poprzez większą siłę negocjacyjną oraz rozpoznawalność. Dodatkowo potrafią wynegocjować lepsze warunki podczas fuzji z innymi firmami.

Według pracy Grahama, Harveya oraz Puriego (o wymownym tytule A corporate beauty) dojrzali CEO uważali są za bardziej kompetentnych. Nie oznacza to oczywiście, że takimi są. Po prostu wyglądają, jakby byli lepsi od innych.

230 000 dolarów premii

Daniel Hamermesh spędził ponad 20 lat na studiowaniu tej kwestii. Jego badania pokazały, że atrakcyjni ludzie są postrzegani jako bardziej kompetentni liderzy, twardzi negocjatorzy oraz bystrzejsi pracownicy. Najbardziej atrakcyjni zarabiają 4% więcej niż intelektualnie podobni, ale gorzej wyglądający mężczyźni. Fakt, to niewiele… ale jak spojrzy się na najmniej atrakcyjnych z próbki badanych (żeby nie powiedzieć najbrzydszych) oni już zarabiają 13% mniej. Jeśli przeliczyć całą karierę zawodową typowego pracownika w USA, jego premia za urodę to nawet 230 000 dolarów.

Badania Hamermesha pokazały coś jeszcze, coś bardzo intuicyjnego, o czym każdy z nas wie. Niektórzy po prostu wyglądają na godnych zaufania, a niektórzy na oszustów. Dobrze wyglądający studenci uważani są za bystrzejszych, starsi za bardziej dojrzałych, a wyżsi za bardziej autorytarnych.

Wzrost u mężczyzn i jego wpływ na wysokość pensji doczekały się nawet propozycji dodatkowego opodatkowania, którą przedstawił Gregory Mankiw – ekonomista z Harvardu. Skoro ci wyżsi zarabiają więcej, to powinni dodatkowo płacić Podatek od wzrostu – na szczęście dla wysokich projekt pozostał w fazie pomysłu.

Co z wynikami?

Niestety na naszym postrzeganiu i tendencyjności w ocenie ludzi często się kończy. Okazuje się bowiem, że nie ma dowodów, aby ci bardziej atrakcyjni prezesi rzeczywiście mieli lepsze umiejętności zarządzania firmą. Często ci wyglądający na godnych zaufania generowali gorsze wyniki dla firmy.

A może patrząc na to, czym przeciętni inwestorzy kierują się podczas lokowania swoich środków na giełdzie, ta premia za wygląd dla prezesa nie jest niczym nowym? Czy w Polskich firmach jest inaczej? Jak działa to w Twojej organizacji?

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!