Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
PRZYWÓDZTWO
Polska flaga

Artur Adamczyk: Zachowaj umiar

1 września 2016 4 min czytania
Artur Adamczyk
Artur Adamczyk: Zachowaj umiar

Streszczenie: W sytuacji, z jaką mierzy się XCBCommerce, menedżer wykazał się słabym zrozumieniem celów i odpowiedzialności zespołu. Zamiast poszukiwać rozwiązań, zwiększył presję i stres, co często jest błędem niedoświadczonych liderów. Umiarkowany stres może poprawić wyniki zespołu, jednak nadmierna presja prowadzi do spadku efektywności, konfliktów i uruchomienia mechanizmów obronnych. Pod silnym stresem zdolności poznawcze maleją, a pracownicy skupiają się na przetrwaniu, zaniedbując jakość pracy i relacje z kolegami. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Sytuacja, z jaką mierzy się XCBCommerce, zdarza się w wielu firmach, chociaż zadaniem zespołów menedżerskich jest, by za wszelką cenę do niej nie dopuścić. Wyzwanie stojące przed firmą świadczy przede wszystkim o słabym zrozumieniu przez menedżera celu i odpowiedzialności nałożonych na zespół.

Kierownik zespołu nie poświęcił wystarczająco dużo uwagi, żeby dobrze zrozumieć rozdzielone zadania i kompetencje kolegów. W dodatku, zamiast szukać rozwiązań, menedżer zwrócił się w stronę taktyki polegającej na potęgowaniu stresu i wywieraniu presji na zespół. To nierzadko spotykana strategia wśród osób, które nie mają dobrego przygotowania do pełnienia roli menedżera zespołu i liczą na to, że większa presja poprawi efektywność zespołu. Nic bardziej mylnego!

Nie oznacza to, że presja jest w ogóle zbędna. Przełożeni powinni jednak pamiętać o zachowaniu umiaru. Lepsze wyniki osiągają zespoły pracujące w stresie o umiarkowanym natężeniu niż te, które pracują w zupełnie rozprężonej atmosferze. Jeśli jednak presja wywierana na zespół przekroczy optymalny poziom, wyniki zespołu zaczną spadać, konfliktów będzie przybywać i zostaną uruchomione mechanizmy obronne. Zupełnie jak w XCBCommerce, gdzie każdy z osobna ponosił odpowiedzialność jedynie za wąski zakres prac. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ nasze zdolności poznawcze drastycznie spadają pod wpływem silnego stresu. Naturalną skłonnością jest wówczas przyjęcie strategii pozwalającej na przetrwanie, a jakość rezultatów czy dbanie o dobre relacje z kolegami schodzi na dalszy plan.

Tymczasem możliwości, którymi dysponuje prezes Górski, są w znacznym stopniu ograniczone przez naglące terminy. Ze względu na czas, jaki pozostał do ukończenia przejęcia firmy Traffic Flows, długofalowe budowanie w tym momencie kompetencji miękkich wśród pracowników i kadry zarządzającej nie wchodzi w grę. Prezes powinien jak najszybciej odsunąć Pawła Maskala od kierowania projektem i przekazać mu zadania, w których lepiej się realizuje. Należy jednak zrobić to umiejętnie, aby nie urazić jego ambicji i nie wywołać w nim frustracji, która łatwo może się udzielić reszcie zespołu, a zdegradowany pracownik finalnie odejdzie z pracy. Dobrym sposobem będzie stworzenie stanowiska, które da mu dużą niezależność, a jednocześnie pozbawi go możliwości dezorganizowania pracy innych osób w przedsiębiorstwie. Ważne jest, aby prezes interweniował szybko, bo w zespole już panuje nieznośna atmosfera, a dalsze utrzymywanie na stanowisku menedżerskim niewłaściwej osoby tylko pogorszy sytuację.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny:

Wiem, że nic nie wiem! Brakuje informacji zwrotnej 

|

Marek Gliwny PL

Jak zbudować kulturę wymiany informacji zwrotnej?

Zdecydowanie odradzałbym natomiast przekazanie odpowiedzialności za projekt Andrzejowi Kotowi, bo grozi to powtórką dotychczasowych błędów. To kolejny człowiek w firmie, który wywiązuje się z obowiązków, zarządzając niepewnością wśród pracowników. Na dodatek ma wyraźne skłonności do irytującego mikrozarządzania, co wpływa negatywnie na motywację zespołu. Awans Andrzeja będzie zatem w praktyce oznaczał wymianę jednego niekompetentnego menedżera na innego. Nowym kierownikiem projektu niekoniecznie musi być ktoś, kto pod względem stylu bycia idealnie pasuje do organizacji. Pracownicy zwykle nie oczekują, że szefem będzie jeden z nich. Z rozmów kwalifikacyjnych, które prowadziłem, często wynika, że pracownikom zależy, aby móc nauczyć się czegoś od przełożonego. Może nim być zarówno ktoś, kto doskonale pasuje do start‑upowej kultury XCBCommerce, jak i ktoś o zupełnie innej osobowości. Kluczowe są natomiast kompetencja i dojrzałość. Jeśli więc w firmie nie ma odpowiedniego kandydata, który doprowadziłby projekt do końca, odpowiedzialność za realizację tego zadania powinien przejąć prezes.

O ile czasem mikrozarządzanie sprawdza się w przypadku zespołów o bardzo niskich kwalifikacjach i małym doświadczeniu, o tyle wśród doświadczonych pracowników może wywołać poczucie wstydu, wynikającego z podważania kompetencji, które następnie przeradza się w agresję. Zważywszy na złą atmosferę, ich odejście z pracy jest praktycznie kwestią czasu. Zanim jednak to nastąpi, zdążą przekazać negatywne opinie o firmie swoim nowym kolegom. W Schneider Electric unikamy podobnych sytuacji, umożliwiając menedżerom zdobycie odpowiednich kompetencji. Dajemy im zadanie do wykonania, lecz nie narzucamy metody, jaką mają zastosować. Stanowi to dla nich sygnał, by podobnie traktowali podwładnych.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!