Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje przywódcze

Anna Wicha: Menedżerowie powinni ustalić kilka celów, które będą realizować

1 grudnia 2019 2 min czytania
Anna Wicha
Anna Wicha: Menedżerowie powinni ustalić kilka celów, które będą realizować

W każdej firmie jest jakiś ruch kadrowy – ludzie odchodzą albo są zwalniani. Jeśli z własnej woli zmieniają pracodawcę, problemem staje się tylko skala rezygnacji oraz to, czy są kluczowi dla firmy. Ważni nie tylko teraz, ale za pół roku, rok czy za kilka lat. Problemem opisanej organizacji nie jest jednak fala odejść kluczowych pracowników, ale brak szczerej informacji. Prezes nie wie, co się dzieje w firmie, jakie są nastroje wśród pracowników, a zespół zarządzający szczerze z nim nie rozmawia, bo nie wierzy, że to może przynieść zmianę.

Aby uzdrowić sytuację, prezes powinien zająć się trzema kwestiami – nakreśleniem wizji i strategii firmy (również jej wizualizacją), wytypowaniem najważniejszych pracowników oraz komunikacją. Celem ROL PAK‑u może być na przykład czołowa pozycja na rynku zdobyta dzięki innowacyjnemu produktowi. Pod tę wizję zarząd powinien opracować strategię. Następnie zabrać się do poprawy komunikacji. Trzeba ją podzielić na strategiczną, dotyczącą najważniejszych spraw oraz bieżącą. Informacje o charakterze strategicznym powinny płynąć od szefa do każdego pracownika w tym samym momencie, nieważne, w jaki sposób. Jeden komunikat docierający do wszystkich – jako newsletter, mail lub gazetka – powinien być krótki, treściwy i prawdziwy.

To jest komentarz eksperta. Przeczytaj tekst główny »

Odchodzą najlepsi ludzie. Jak ich zatrzymać? 

Lidia Zakrzewska PL, Jacek Kędzior PL

ROL PAK, firmę produkującą opakowania z tworzyw sztucznych, opuściło w krótkim czasie kilku kluczowych pracowników. Prezes szuka przyczyn tego zjawiska.

Transparentność powinna towarzyszyć tej firmie od początku. Tymczasem widać dużą dysproporcję pomiędzy tym, jak sytuację w przedsiębiorstwie odbiera prezes, a jak jego pracownicy. On mówi: „Faktycznie od kilku lat nie podnosiliśmy pensji, ale przecież nie są takie niskie”. I dalej: „OK, chciałbym wiedzieć, dlaczego tak się dzieje, chciałbym poznać wasze opinie, co na ten temat myślicie”. Tylko te słowa pokazują, że w ROL PAK‑u brakuje szczerej wymiany opinii oraz informacji. A otwarta komunikacja czyści i krystalizuje sytuację. Ci, którzy chcą odejść, i tak odejdą. Nie będą się przejmować, że w organizacji źle się dzieje, że potrzebna jest na przykład roczna restrukturyzacja. Ci, którzy zaakceptują sytuację, powiedzą: „OK, mogę poczekać rok, aż firma się podniesie. Będę miał stabilne zatrudnienie na dłużej, przetrwam i będę współautorem naszego przyszłego sukcesu”. Zazwyczaj większość zostaje, pod warunkiem że wiarygodność prezesa jest możliwa do odbudowania.

Nawet najlepsze modele biznesowe, innowacyjne produkty czy najtańsza oferta nie gwarantują sukcesu, jeżeli firma nie ma zaangażowanych pracowników.

Ze względu na to, że w opisanym przypadku nie było rzetelnej komunikacji, prezes powinien powiedzieć: „Słuchajcie, nie przekazałem wam jasnego obrazu sytuacji, ponieważ mamy kłopot. Długo inwestowaliśmy w badania produktowe, nie wspierając wystarczająco reszty organizacji. Obecnie wystąpiliśmy z wnioskiem patentowym na ekologiczny materiał opakowaniowy. Liczymy, że zrewolucjonizuje globalny rynek. Dlatego potrzebuję całej załogi. Wiem, że nie będzie łatwo, ale zależy mi na 100‑procentowym zaangażowaniu. Oczekuję od was pełnej współpracy. Zadeklarujcie się, czy chcecie w tym uczestniczyć”.

Menedżerowie powinni ustalić kilka celów, które będą realizować. Pierwszy to wprowadzenie nowej technologii na rynek, drugi – zatrzymanie pracowników, trzeci – utrzymanie motywacji załogi. Jeśli prezes wyjaśni ludziom, na czym firma stoi, sytuacja się poprawi, bo nic bardziej nie niszczy atmosfery niż niepewność. Komunikat powinien być wiarygodny, działania ujęte w ramy czasowe, ich realizacja regularnie sprawdzana. Jeśli te postanowienia zostaną przyjęte, każdy krok do przodu będzie odbierany jako sukces. Jeżeli coś się nie uda, to trzeba powiedzieć ludziom, dlaczego i wyciągnąć wnioski na przyszłość.

Spraw, by Twój biznes był SMART »

Firma przez kilka lat nie dbała o ludzi, nie było podwyżek. Dlatego prezes Góralski zastanawia się, czy powstrzyma odpływ kluczowych pracowników udziałami albo wysokimi premiami. To nie jest właściwy sposób myślenia. Prezes powinien zastanowić się nad zmianą polityki wynagradzania w firmie, co nie znaczy, że każdy ma dostać tyle samo. Sensowna wydaje się opcja udziałów, ale takie rozwiązanie powinno być dobrze przygotowane. Jedyny problem, jaki może wystąpić, będzie dotyczyć procentów – jak je różnicować, od czego uzależniać. Biorąc pod uwagę atmosferę w firmie, lepszy byłby inny krok. Prezes może poinformować cały zespół: „Ponieważ przeinwestowaliśmy, nie mamy zbyt dużo wolnych środków na podwyżki, dlatego w tym roku przeznaczymy na nie tylko 10% zysków. Podwyżki obejmą 20% załogi, głównie kluczowe dla firmy osoby. Zakładamy, że w przyszłym roku podwyżkę dostanie kolejne 30%, aby w dwóch następnych latach otrzymali ją wszyscy”. Taka informacja zatrzyma większość ludzi myślących o zmianie pracodawcy. Oczywiście firma musi się bezwzględnie z tej obietnicy wywiązać. Drugim krokiem może być zapowiedź premii uzależnionej od wyników. Prezes może zadeklarować: „Będziemy mieć dodatkowe pieniądze na wasze premie, jeżeli osiągniemy zaplanowany wynik finansowy. To będzie kolejne 10% zysku. Nie wiem jeszcze, jak je podzielimy, będziemy o tym rozmawiać i przekażę wam, co postanowiliśmy”.

Konkludując – nawet najlepsze modele biznesowe, innowacyjne produkty czy najtańsza oferta na rynku nie gwarantują sukcesu. To ludzie muszą umieć i chcieć przekuć te wartości biznesowe w sukces firmy. Kluczowi pracownicy powinni czuć, że mają wpływ na przedsiębiorstwo, że są dla niego ważni. Jeżeli tak nie jest, to choćbyśmy używali pieniędzy, benefitów, nie będziemy w stanie w długiej perspektywie utrzymać ludzi. Nie uzyskamy takiego zaangażowania, które pokaże, że pracownicy chcą razem z firmą odnosić sukcesy i przyczyniać się do jej rozwoju.

Przeczytaj kolejny komentarz »

Grzegorz Woelke: Nie można rezygnować z inwestycji ani w maszyny, ani w ludzi 

Grzegorz S. Woelke PL

Henry Ford, założyciel Ford Motor Company, powiedział: „Jeśli jest jakiś sekret sukcesu, leży on w umiejętności przyjęcia punktu widzenia innych i patrzenia na rzeczy zarówno z pozycji rozmówcy, jak i własnej”.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Agenty AI: Dlaczego nie zawsze warto je wdrażać?

Czy wiesz, że nie każda organizacja powinna spieszyć się z wdrażaniem agentów AI? W trzecim odcinku podcastu Limity AI Iwo Zmyślony rozmawia z Kamilem Stanuchem — filozofem, inwestorem i doświadczonym menedżerem technologicznym — o realnych możliwościach i ograniczeniach z jakimi spotykają się agenty AI.

Jak wojna handlowa USA–Chiny wpływa na Unię Europejską

Nowe amerykański taryfy celne

Wojna handlowa między USA a Chinami, tląca się od kilku lat, gwałtownie eskalowała w 2025 r. Po serii punktowych podwyżek ceł w latach 2018–2019 na wiosnę 2025 r. prezydent USA Donald Trump ogłosił mechanizm „ceł wzajemnych”, nakładając drakońskie taryfy na niemal wszystkich partnerów handlowych. Nie oszczędzono nawet tradycyjnych sojuszników – na wiele produktów z Europy wprowadzono dodatkowe cła rzędu 10–20%. Najbardziej radykalne stawki (sięgające ponad 100%) objęły import z Chin, co de facto oznaczało zerwanie dotychczasowych zasad wolnego handlu.

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!