Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE

Aleksander Doba: realizacja ambitnych zadań przynosi autentyczną satysfakcję

1 czerwca 2015 3 min czytania
Aleksander Doba
Mateusz Żurawik
Aleksander Doba: realizacja ambitnych zadań przynosi autentyczną satysfakcję

Mając ponad 60 lat, dwukrotnie samotnie przepłynął kajakiem Ocean Atlantycki – najpierw w najwęższym, potem w najszerszym miejscu. Za pokonanie 12 tysięcy kilometrów oceanu pomiędzy wybrzeżami Europy i Ameryki Północnej otrzymał tytuł Podróżnika Roku 2015 National Geographic. Jak wyjaśnia, dokonał tego, by ludzie nie bali się marzyć. Jego zdaniem, realizacja tylko naprawdę ambitnych zadań przynosi autentyczną satysfakcję. Rozmawiał Mateusz Żurawik.

Aleksander Doba zmarł 22 lutego 2021 r. Cześć Jego pamięci!

Skąd wziął się pomysł na przepłynięcie oceanu?

Zawsze określam siebie jako kajakarza turystę. Staram się pływać po nowych, nieznanych dotąd trasach i w Polsce powoli zaczyna mi ich brakować. W pewnym momencie zacząłem pływać po morzu, coraz dalej i dalej, stale podnosząc poprzeczkę. Wreszcie postawiłem sobie znacznie ambitniejsze zadanie – przepłynięcie Atlantyku. Przede mną udało się to zaledwie trzem kajakarzom, choć trzeba zauważyć, że startowali z wysp i lądowali na wyspach, a więc faktycznie nie pokonali pełnego dystansu. Tymczasem ja postanowiłem przepłynąć z kontynentu na kontynent. Udało mi się i dzięki temu można uznać, że jestem pierwszym człowiekiem w historii, który samotnie przepłynął kajakiem cały Ocean Atlantycki.

Ale to nie był koniec marzeń o większych dystansach?

Kiedy po raz pierwszy wymyśliłem ambitny cel przepłynięcia Atlantyku, wydawało mi się to sporym przedsięwzięciem. Ale po ukończeniu wyprawy doszedłem do wniosku, że mógłbym dokonać czegoś większego, bo przecież przepłynąłem ocean tylko w jego najwęższym miejscu. Uznałem więc, że trzeba znów podnieść poprzeczkę, po czym przepłynąłem Atlantyk w najszerszym miejscu.

Jak radził pan sobie z trudnymi sytuacjami, jakich z pewnością nie zabrakło na tak odległej trasie?

W trasie zdarzały się trudne sytuacje, ale ani razu nie miałem chwili zwątpienia. Śledząc przebieg mojej pierwszej wyprawy, można zauważyć, że w pewnym momencie musiałem zrobić pętlę, bo prądy spychały mnie z powrotem w kierunku Europy. To było wyjątkowo trudne wyzwanie, bo przecież nie mogłem wiosłować przez całą dobę i cały wysiłek, jaki wkładałem w ciągu dnia, prądy niweczyły w nocy. Wtedy najważniejsze było, aby nie dopuścić do siebie negatywnych myśli. Na szczęście udało się, bo zwyciężyła moja determinacja.

W jakim stopniu doświadczenie w innych dziedzinach życia pomogło panu w osiągnięciu celu?

Z wykształcenia jestem inżynierem mechanikiem i w swojej pracy zajmowałem się projektowaniem rozmaitych rozwiązań. Ponadto wyznaję zasadę, że trudności i niewygody w życiu działają pobudzająco na ludzką kreatywność, nie pozwalając nam spocząć na laurach. Połączenie odpowiedniego nastawienia do życia z doświadczeniem i umiejętnościami technicznymi z pewnością przełożyło się na zdolność rozwiązywania problemów, jakie pojawiały się podczas rejsów.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!