Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
PRZYWÓDZTWO
Polska flaga

Adam Małysz: momenty kryzysowe trzeba umieć przetrwać

1 listopada 2012 4 min czytania
Adam Małysz
Sergiusz Prokurat
Adam Małysz: momenty kryzysowe trzeba umieć przetrwać

Streszczenie: Adam Małysz, czterokrotny medalista olimpijski i mistrz świata w skokach narciarskich, dzieli się swoimi doświadczeniami związanymi z radzeniem sobie w momentach kryzysowych. W trakcie kariery sportowej wielokrotnie stawiał czoła wyzwaniom, zarówno na skoczni, jak i poza nią. Kluczowe dla niego było utrzymanie koncentracji na celach oraz zdolność adaptacji do zmieniających się warunków. Po zakończeniu kariery skoczka, Małysz z powodzeniem przeszedł do rajdów samochodowych, gdzie również musiał stawić czoła nowym kryzysom i adaptować się do odmiennych realiów sportowych. Jego historia podkreśla znaczenie elastyczności i wytrwałości w obliczu trudności.

Pokaż więcej

Adam Małysz jako skoczek narciarski był czterokrotnym medalistą olimpijskim, czterokrotnym indywidualnym mistrzem świata, czterokrotnym zdobywcą Pucharu Świata i zwycięzcą Turnieju Czterech Skoczni, w którym jako pierwszy w historii przekroczył barierę 1000 pkt. Niemal piętnaście lat po pierwszym triumfie w Pucharze Świata zdobywał medale na Igrzyskach Olimpijskich w Kanadzie. Obecnie startuje w rajdach samochodowych.

Po pierwszych sukcesach sportowych w 1996 roku przyszedł kilkuletni kryzys formy. Chciał pan nawet zakończyć karierę. Co pana przekonało, by wytrwać i nie rezygnować ze skoków narciarskich?

Nie chciałem się poddawać, ale założyłem rodzinę i musiałem utrzymać żonę i córkę. Tymczasem nie dostawałem już wtedy stypendium sportowego. Nie było sponsorów, którzy mogliby finansować moje treningi, a ja potrzebowałem pieniędzy. Znalazłem się w dość trudnej sytuacji i zastanawiałem się, co dalej począć z moim życiem. Rozważałem nawet powrót do wyuczonego zawodu blacharza dekarza. Na szczęście, rodzina wybiła mi z głowy ten zamiar. Bliscy przekonali mnie, że mam talent, skoro potrafię wygrywać zawody Pucharu Świata. Mieszkaliśmy wtedy z żoną u teściów, którzy pomagali nam finansowo, i wspólnie postanowiliśmy, że będę kontynuował karierę. Zacisnąłem zęby, zacząłem jeszcze mocniej trenować, schudłem wiele kilogramów. I powoli coś zaczęło się zmieniać na lepsze. Momenty kryzysowe, podczas których wiele osób poddaje się, trzeba umieć przetrwać.

Błysk, charakteryzujący najlepszych skoczków, pojawił się w 2001 roku i od tego momentu był pan w czołówce skoczków narciarskich. Jakie rady ma pan dla kogoś, kto chciałby długo utrzymywać się na szczycie w jakiejś dyscyplinie?

Na pewno ważna jest motywacja – należy wyznaczać sobie za każdym razem cele i przynajmniej starać się je osiągać. Nie rozpamiętywałem więc nigdy przeszłości, tylko wciąż na nowo myślałem o wyzwaniach i realizowałem kolejne zadania, które sobie założyłem. Nawet gdy osiągnąłem już bardzo wiele, to po sezonie odpoczywałem miesiąc, a potem zabierałem się znów do pracy. W kolejnym sezonie też nie myślałem o tym, że jestem mistrzem świata albo medalistą olimpijskim, tylko o tym, co jest przede mną.

Innymi kluczowymi czynnikami są ciężka praca i doświadczenie. Chcąc osiągnąć wyżyny nie tylko w sporcie, ale także w innych dziedzinach życia, trzeba się poświęcić temu, co się robi. Często poświęcenie jest tak duże, że wiele osób nie potrafi tego wytrzymać.

Dzieje się tak w szczególności, kiedy działamy pod presją, gdy wiele czynników rozprasza uwagę. Jak zachować spokój ducha i równowagę w kluczowych momentach?

Stres zawsze towarzyszył mojej karierze, ale w końcu nauczyłem się nad nim panować. Co więcej, uważam, że jest on potrzebny i pomaga w życiu coś osiągnąć, bo dążeniu do sukcesu zwykle towarzyszy wielka presja. Nie da się jej uniknąć. Trzeba znaleźć metodę na radzenie sobie z nią. Wśród skoczków narciarskich są tacy, którzy mocno koncentrują się przed skokiem, inni zaś sprawiają wrażenie wyluzowanych i wesołych. Myślę jednak, że ci, którzy żartują, uśmiechają się do kamery, udają – to jest gra, której celem jest odwrócenie uwagi od stresu.

W opanowaniu stresu może pomóc też specjalista. W 1998 roku zacząłem współpracować z psychologiem Janem Blecharzem. Nauczył mnie metod oddechowych i ćwiczeń, które rozładowują stres. Później już sam potrafiłem sobie radzić ze stresem i dodawał mi on skrzydeł w konkursach. Gdy występowałem przed polską publicznością w Zakopanem, spiker zapowiadał: „Kto dziś wygra? Adam Małysz!”. Czułem się zobowiązany, słysząc kibiców wymagających ode mnie sukcesu. Coś takiego niejednego zawodnika mogłoby rozbić, a mi z reguły pomagało.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!