Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje i szkolenia

5 Umiejętności miękkich, które pracownicy powinni doskonalić

5 września 2023 5 min czytania
Daniel Goleman
Val Olson
5 Umiejętności miękkich, które pracownicy powinni doskonalić

Według ekspertów nabycie kompetencji związanych z inteligencją emocjonalną może wzmocnić karierę.

Inteligencja emocjonalna jest błędnie utożsamiana z „umiejętnościami miękkimi”. A przecież ani umiejętność nawiązywania pozytywnych relacji z szefem, nie pomoże w szybszym napisaniu kodu oprogramowania, ani znajomość menedżera HR, który zawsze chętnie każdego wysłucha, nie poprawi zdolności zamykania sprzedaży. Jednak tego typu umiejętności mogą mieć pozytywny wpływ na rozwój kariery.

Badania pokazują, że sukces w miejscu pracy jest w 85% efektem dobrze rozwiniętej inteligencji emocjonalnej. Eksperci mówią, że rozwijanie tych tzw. niezbyt miękkich umiejętności jest równie ważne, jeśli nie ważniejsze, niż opanowanie codziennych mechanizmów wykonywanych zadań. „Posiadanie inteligencji emocjonalnej wpływa na budowanie udanych relacji z innymi” – mówi Val Olson, trenerka kariery w Korn Ferry Advance. Z kolei sukces w życiu osobistym i zawodowym w dużej mierze zależy od charakteru i jakości tych relacji.

Eksperci twierdzą, że wszystkie kompetencje związane z inteligencją emocjonalną sprowadzają się do empatii. Osobiste emocje przenikają do sfery zawodowej, czy nam się to podoba, czy nie. Ćwiczenie empatii pomaga pracownikom lepiej zrozumieć, jakie przekonania i myśli kierują daną osobą, a to z kolei zachęca do dostosowywania się. Eksperci wskazują kilka kluczowych umiejętności „miękkich”, które pracownicy powinni opanować, aby wyróżnić się w miejscu pracy.

Samoświadomość

Większość ludzi sądzi, że są świadomi siebie, ale badania pokazują, że tylko około 10–15% naprawdę wie, jacy są. Znajomość swoich mocnych i słabych stron, jak również posiadanie jasno określonych celów są podstawą inteligencji emocjonalnej, a ona cechą, dzięki której możemy się wyróżnić. Ważna jest również świadomość, że emocje mają wpływ na naszą pracę. Eksperci mówią, że młodzi pracownicy powinni najpierw starać się sprawdzić, w jakich miejscach czują się swobodnie lub nieswojo, aby dowiedzieć się, kim są i gdzie będą najlepiej pasować.

Posiadanie wysokiego stopnia samoświadomości pomaga młodym menedżerom w byciu dobrymi liderami. Badanie Korn Ferry wykazało, że wśród liderów o wysokiej samoświadomości emocjonalnej 92% zbudowało zespoły o dużej wydajności i wysokiej efektywności w osiąganych wynikach. Z kolei liderzy o niskiej samoświadomości tworzyli negatywną atmosferę w swoim zespole w 78% przypadków.

Praca zespołowa

Określenie „projekt grupowy” może wywoływać niemiłe wspomnienia z czasów studiów, ale współpraca w miejscu pracy jest konieczna. Praca zespołowa zwiększa produktywność i jakość. Przejrzyste komunikowanie obowiązków i wykorzystywanie mocnych stron każdego członka zespołu, wzmocni zdrowe relacje zawodowe. „Jakość twojej komunikacji ma znaczenie w każdej chwili i każdego dnia” – mówi Olson.

Świadomość organizacyjna

Świadomość organizacyjna, według współpracownika Korn Ferry i autora bestsellerów Daniela Golemana, przypomina trochę percepcję pozazmysłową ESP (extrasensory perception). „Przy odrobinie wysiłku ludzie biznesu mogą rozgryźć niepisane zasady organizacji, poznać niezbędne kroki do wykonania pracy, punkty zapalne, a także osoby, które mają znacznie większą władzę, niż sugerują ich tytuły” – mówi.

Eksperci mówią, że zrozumienie wewnętrznej sieci powiązań i dynamiki władzy w miejscu pracy jest kluczowe. Świadomość organizacyjna sprzyja efektywności, dzięki temu, że znamy osoby, które szybko coś załatwią, oraz te, które będą opóźniać proces. Eksperci mówią, że pracownicy powinni wiedzieć, jakie są niespisane normy i nieformalne procedury w ich otoczeniu. Każdy może podnieść swoją świadomość organizacyjną, odpowiadając sobie na kilka związanych z pracą pytań, w tym:

  • Kto z kim rozmawia?

  • Kto ma nieformalną władzę?

  • Przez kogo przechodzi kluczowa informacja?

  • Z czyją opinią ludzie się najbardziej liczą?

Zarządzanie w górę

Zrozumienie osoby, dla której pracujesz, jest równie ważne, jak zrozumienie tych, którzy pracują wokół ciebie. Nawiązanie silnej relacji z przełożonymi i stała komunikacja między sobą to kluczowa umiejętność „miękka”, która według ekspertów wyróżnia pracowników. „Komunikacja obejmuje intuicję, ocenę, kreatywność i precyzję, a umiejętność komunikacji może zmienić przestrzeń pracy” – mówi Olson.

Zdolność adaptacji

Osoba, która potrafi dostosować się do danej sytuacji, może się wyróżnić, ale ta umiejętność wymaga dużej samoświadomości oraz znajomości innych. Stawianie czoła zmianom pozwala na płynne funkcjonowanie w organizacji, czy to podczas nauki korzystania z AI, czy pełniąc zastępstwo za współpracownika, przebywającego na urlopie. Eksperci mówią, że pozostawanie w zgodzie ze zmianami organizacyjnymi i dostosowywanie się do nich jest niezastąpioną umiejętnością. „Ostatnie lata nauczyły nas, że zmiana jest nieustanna, a elastyczność to cecha, która daje przewagę” – mówi trenerka kariery w Korn Ferry, Frances Weir.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Agenty AI: Dlaczego nie zawsze warto je wdrażać?

Czy wiesz, że nie każda organizacja powinna spieszyć się z wdrażaniem agentów AI? W trzecim odcinku podcastu Limity AI Iwo Zmyślony rozmawia z Kamilem Stanuchem — filozofem, inwestorem i doświadczonym menedżerem technologicznym — o realnych możliwościach i ograniczeniach z jakimi spotykają się agenty AI.

Jak wojna handlowa USA–Chiny wpływa na Unię Europejską

Nowe amerykański taryfy celne

Wojna handlowa między USA a Chinami, tląca się od kilku lat, gwałtownie eskalowała w 2025 r. Po serii punktowych podwyżek ceł w latach 2018–2019 na wiosnę 2025 r. prezydent USA Donald Trump ogłosił mechanizm „ceł wzajemnych”, nakładając drakońskie taryfy na niemal wszystkich partnerów handlowych. Nie oszczędzono nawet tradycyjnych sojuszników – na wiele produktów z Europy wprowadzono dodatkowe cła rzędu 10–20%. Najbardziej radykalne stawki (sięgające ponad 100%) objęły import z Chin, co de facto oznaczało zerwanie dotychczasowych zasad wolnego handlu.

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!