Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje i szkolenia

5 sposobów na podniesienie efektywności spotkań jeden na jeden

8 stycznia 2024 9 min czytania
Jessica Wisdom
5 sposobów na podniesienie efektywności spotkań jeden na jeden

Skracanie bezpośrednich spotkań z podwładnymi, a co gorsza, całkowita rezygnacja z takich spotkań może skutkować większą rotacją pracowników i spowolnieniem w osiąganiu celów organizacyjnych.

W wirze codziennych obowiązków i presji terminów, poświęcanie czasu na regularne spotkania jeden na jeden może wydawać się stratą czasu. Wiele osób uważa, że jest to niewygodny, wręcz sztuczny element. Według badań przeprowadzonych w Humu, tego typu odczucia są dość powszechne, gdyż 1 na 4 osoby nie ma regularnych spotkań jeden na jeden ani z kierownikami, ani z bezpośrednimi podwładnymi.

Niestety, bez  regularnych bezpośrednich spotkań mogą pojawiać się problemy. Osoby, które nie spotykają się jeden na jeden ze swoimi kierownikami są bardziej skłonne do podejmowanie decyzji o odejściu z organizacji. I chociaż pominięcie tych spotkań może zaoszczędzić kierownikom trochę czasu, to prawdopodobnie stracą szanse na budowanie zaufania i harmonii w swoich zespołach. Co zatem mogą zrobić kierownicy, aby uczynić regularne spotkania bardziej efektywnymi?

W tym artykule przedstawię pięć naukowo udowodnionych kroków, które mogą pomóc kierownikom organizować i przeprowadzać spotkania jeden na jeden z członkami zespołu w taki sposób, aby czuli się zmotywowani, a nie zniechęceni w rozpoczynającym się roku.

1. Spotykajcie się częściej

Nasze kalendarze są przepełnione zobowiązaniami, więc zrozumiałe jest, że spotkania kierowników często ustępują miejsca pilnym zadaniom, uważanym za ważniejsze. Niemniej jednak takie podejście może być nieproduktywne w kontekście budowania relacji kierownik‑pracownik.

Z niedawno przeprowadzonego badania Humu, w którym uczestniczyło 350 menedżerów i pracowników wynika, że ci, którzy mieli regularne spotkania jeden na jeden co najmniej raz w tygodniu, wyrażali pozytywną opinię dotyczącą tych spotkań niż pracownicy, którzy odbywali je rzadziej. Posiadanie stałego rytmu bezpośredniego kontaktu może pomóc w zminimalizowaniu negatywnych uczuć, takich jak strach czy niepokój, które często towarzyszą podczas spotkań z szefem. Tak naprawdę, pracownicy mający cotygodniowe spotkania zgłaszali o 20% mniej uczucia niepokoju, o 17% mniej niechęci i o 12% większe poczucie sukcesu w swojej pracy, średnio w porównaniu z tymi, którzy spotykali się ze swoimi kierownikami rzadziej.

2. Zgódźcie się na to, czego oboje chcecie osiągnąć podczas tych spotkań

Uczucia niepokoju, niezręczności czy niechęci, które często towarzyszą rozmowom jeden na jeden, wynikają z niezgodności oczekiwań. Kierownicy i pracownicy często nie mają wspólnego celu na ten czas. Dla niektórych rozmowa może wydawać się wymuszona lub zbyt silnie ukształtowana przez zewnętrzne wyobrażenia o tym, jak powinno wyglądać spotkanie jeden na jeden, a nie to, co byłoby korzystne dla obu stron.

Ostatecznie jednakowe podejście nie będzie pasowało do wszystkich przypadków. Cel każdego spotkania będzie się różnił w zależności od różnych osób i bieżących sytuacji, z jakimi się zmagają. Niektórzy mogą chcieć skupić się głównie na budowaniu relacji, inni zaś na rozwijaniu kariery i coachingu. Zrozumienie tych indywidualnych potrzeb ma znaczenie dla kierowników. Badania nad teorią relacji lider‑członek podkreślają korzyści płynące z dostosowania relacji z każdym podwładnym w celu zbudowania silnego zespołu opartego na zaufaniu. Badania Humu to potwierdzają. Pracownicy wysoko ocenianych kierowników byli ponad trzy razy bardziej skłonni do stwierdzenia, że ich przełożeni dbają o nich i poświęcają czas, aby się z nimi zapoznać, niż ci z źle ocenianymi kierownikami. Kierownicy powinni wykorzystać swoje pierwsze spotkanie z nowym bezpośrednim podwładnym, aby zrozumieć jego unikalne potrzeby, zainteresowania i preferencje dotyczące informacji zwrotnej.

Wspólna praca nad określeniem oczekiwań i celów spotkania indywidualnego przyczyni się do zminimalizowania niepokoju zarówno u kierownika, jak i pracownika przed jego rozpoczęciem. Dodatkowo, umożliwi lepsze zrozumienie, jak skutecznie przeprowadzić tego typu spotkanie.

3. Zachęcajcie do planowania agendy dwukierunkowo

Wielu kierowników zapomina przygotować się z rozwagą do spotkań ze swoimi bezpośrednimi podwładnymi, spieszy się, aby tuż przed spotkaniem sporządzić agendę, albo decyduje się po prostu improwizować. Często podejście to prowadzi do rozproszonych rozmów, które nie przynoszą korzyści celom zawodowym pracownika. Te pozbawione agendy spotkania są zazwyczaj tymi, na które pracownicy najczęściej niechętnie uczestniczą.

Aby ułatwić proces ustalania agendy, kierownicy powinni zachować prostotę, ale jednocześnie konsekwencję, skupiając się na tematach najważniejszych dla rozwoju pracownika. W badaniu Humu zarówno kierownicy, jak i bezpośredni podwładni zostali zapytani, które tematy powinny być najważniejsze w ich rozmowach. Ocenili ważność tematów rozmów związanych z sześcioma elementami skutecznego zarządzania: informacją zwrotną, uznaniem, strukturą, rozwojem, zgodnością z misją i osobistym związkiem.

Te wyniki podkreślają brak zgodności między tym, jak bezpośredni podwładni a ich kierownicy priorytetowo traktują kluczowe obszary i tego, co dzieje się w kontekście organizacji, rozwoju kariery, życia poza pracą i celebrowania osiągnięć. Rozmowy o rozwoju, a także łączenie pracy z ogólną misją, są dla pracowników znacznie ważniejsze niż dla kierowników, podczas gdy osobiste spotkania i uznania mogą być nadmiernie podkreślane przez kierowników. Prawda jest taka, że każda relacja kierownika z podwładnym wymaga każdego z tych sześciu elementów, aby odnieść sukces, ale proporcje będą się różnić w zależności od unikalnych potrzeb każdego pracownika.

Aby opracować strukturę agendy, która będzie przeznaczać odpowiednią ilość czasu każdemu tematowi, kierownicy mogą skupić się na pięciu kluczowych pytaniach, które powinni zadać, gdy spotykają się z bezpośrednim podwładnym:

  • Co idzie dobrze? To pytanie daje przestrzeń na samoocenę i uznanie.

  • Gdzie mogę pomóc? Wykorzystaj ten punkt agendy, aby wyjaśnić kierunki i przepracować wszelkie przeszkody. To pytanie dotyka podstawowych tematów struktury (szczegóły taktyczne, priorytetyzacja), informacji zwrotnej i zgodności z misją.

  • Jakie są twoje priorytety obecnie? Wspólne uzgadnianie priorytetów na bieżąco tworzy klarowny obraz pracy pracowników, a także ogólne zrozumienie. Jeśli występuje niezgodność, to pytanie może pomóc kierownikom zidentyfikować długoterminowe potrzeby rozwojowe lub potencjalne ważne informacje zwrotne.

  • Czy jest coś nowego lub jakieś zbliżające się wydarzenie, na które chciałbyś żebym zwrócił szczególną uwagę? Zadanie tego pytania to kolejny sposób, aby wzmocnić relacje i pomóc kierownikom zidentyfikować potencjalne problemy przed ich pojawieniem się. Jeśli istnieje potencjalny problem, kierownicy mogą wcześnie go rozpoznać i zapewnić wsparcie.

  • Jak się czujesz poza pracą? Obejmowanie tematów poza codzienną pracą pomaga budować osobiste relacje i zaufanie oraz może pomóc w łagodzeniu ryzyka błędnego myślenia o bliskości w środowisku hybrydowym.

Te pytania mogą ukształtować ogólną strukturę agendy, ale bezpośredni podwładni powinni mieć także możliwość dodawania bardziej konkretnych punktów do agendy w ciągu tygodnia między rozmowami. Pozwala to pracownikom efektywnie wykorzystać czas, aby uzyskać to, czego potrzebują, jednocześnie jasno pokazując, że są wspólnie odpowiedzialni za jak najlepsze wykorzystanie czasu jeden na jeden.

4. Skupcie się na rezultatach, nie na procesie

Podczas rozmowy o projekcie z bezpośrednim podwładnym, pytania związane z procesem mogą być odbierane jako mikrozarządzanie i nie gwarantują sukcesu. Pytania takie jak „Co robisz dzisiaj?” lub „Jak to robisz?” mogą sprawić, że spotkanie stanie się bardziej przesłuchaniem niż rozmową. Kierownicy powinni zamiast tego skupić się na dawaniu ludziom jasnego celu i pozwolić im osiągnąć go w sposób, który dla nich ma największy sens.

Wcześniejsza praca nad projektem Oxygen w Google przez Humu ujawniła 10 zachowań, które charakteryzują dobrego kierownika. Wśród nich były stwarzanie możliwości, a nie mikrozarządzanie zespołem oraz skoncentrowanie się na rezultatach. Te strategie są jeszcze ważniejsze podczas zarządzania w środowisku hybrydowym, gdzie mikrozarządzanie może wydawać się bardziej kuszącą opcją. Na przykład, zamiast przedstawiać wszystkie kamienie milowe projektu i kolejne kroki, kierownicy mogą omawiać pożądane rezultaty ze swoimi bezpośrednimi podwładnymi i poprosić ich o przedstawienie kilku możliwych opcji na kolejne kroki i uzasadnienie ich.

To pozwala pracownikowi mieć głos w projekcie, jednocześnie umożliwiając kierownikowi sprawdzenie postępów i zaoferowanie informacji zwrotnej lub pomoc.

5. Realizuj i śledź postępy

Nie ma dla podwładnego nic bardziej frustrującego niż omawianie kwestii lub możliwości z kierownikiem, który nigdy nie realizuje obietnicy po pierwszej rozmowie. Kierownicy powinni robić notatki, przeglądać je po spotkaniu i finalizować wszelkie zadania wynikające z rozmowy przed kolejnym cotygodniowym spotkaniem. Kierownicy oczekują tego samego od bezpośrednich podwładnych, ale także muszą być odpowiedzialni wobec siebie.

Gdy wykonawca zadania widzi, że kierownik dotrzymuje słowa w sprawie czegoś, o co prosił podczas spotkania, buduje to zaufanie, co jest kluczowe dla długoterminowego sukcesu każdej zawodowej relacji. W sytuacjach, gdy wymagana jest trudna rozmowa, jej kontynuacja poprzez e‑mail może także pomóc załagodzić wszelkie emocjonalne napięcia, wyjaśnić konstruktywną opinię i wskazać kolejne kroki dla pracownika.

Dzięki jasno określonemu celu i struktury spotkań kontrolnych liderzy mogą tworzyć bardziej znaczące punkty styku ze swoimi pracownikami i osiągać lepsze rezultaty. Spotkania odbywające się jedynie dla samego faktu spotykania się nie przyniosą rezultatów, ale gdy rozmowy jeden na jeden są celowe, regularne i ludzkie to mogą stać się czymś, w co zarówno kierownicy, jak i pracownicy naprawdę chętnie się zaangażują.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę. Rozmowa z Sergiuszem Trzeciakiem

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Multimedia
LIMITY AI: Czy AI naprawdę odbiera pracę programistom?

W szóstym odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony rozmawia z Wiktorem Żołnowskim (Co-CEO i Co-Founder Pragmatic Coders) o transformacji rynku IT i roli, jaką odgrywa w niej sztuczna inteligencja. Dlaczego polskie firmy zwalniają programistów? Czy ten trend się utrzyma? Czy mamy już do czynienia z krachem, czy jedynie z korektą? Z czego to się bierze i na czym właściwie polega? Do jakiego stopnia to zasługa AI, a do jakiego tańszej siły roboczej z Wietnamu, Meksyku, Egiptu, Argentyny czy Indii? Jak te zmiany wpływają na pracę programisty? Ile jest warta ta praca? Jakiej pracy biznes przestaje potrzebować, a jakiej poszukuje i nie może znaleźć? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w załączonym podcaście.

Cyberbezpieczeństwo w epoce AI: Polska na cyfrowej krawędzi

Tylko 3% firm w Polsce osiągnęło pełną gotowość na cyberzagrożenia – alarmuje najnowszy raport Cisco. Sztuczna inteligencja staje się nie tylko narzędziem wzrostu, ale też źródłem coraz bardziej wyrafinowanych zagrożeń, polski sektor biznesu balansuje na granicy cyfrowej odporności. Czy liderzy są gotowi spojrzeć prawdzie w oczy?

Zielone wskaźniki mogą być powodem do niepokoju. Dlaczego liderzy powinni się martwić, gdy widzą tylko pozytywne wyniki?

Czy rosnące wskaźniki na prezentacji wyników firmy rzeczywiście zawsze są powodem do radości? Niekoniecznie. Jeśli pojawiają się zbyt często, mogą świadczyć nie o wyjątkowo korzystnej passie, ale o presji dostarczania pozytywnych wiadomości przełożonym. Zamiecione pod dywan problemy jednak prędzej czy później wyjdą na jaw.

Pozytywne wyniki napawają optymizmem. Jeśli jednak pojawiają się zbyt często, powinny stanowić sygnał alarmowy. Czy koniunktura może być bowiem nieprzerwanie korzystna? Jeśli zbyt długo wszystkie wewnętrzne wskaźniki rosną, warto się nad nimi pochylić. Z doświadczeń renomowanej firmy consultingowej Bain & Company wynika, że aż 70% programów transformacji organizacyjnej kończy się fiaskiem. Bardzo często zdarza się tak, że wszystkie założone cele pozornie są realizowane, a dopiero pod koniec projektu wychodzą na jaw mankamenty. Aby uniknąć takich sytuacji, trzeba dokładnie zbadać źródło błędów.

Multimedia
ZDROWIE LIDERA: Zarządzasz firmą. Ale czy zarządzasz swoim zdrowiem?

Codzienność Szpitalnego Oddziału Ratunkowego potrafi być brutalnym lustrem stylu życia liderów. Klaudia Knapik rozmawia z dr Anną Słowikowską – kardiolożką, która zderza mity o zdrowiu z faktami i opowiada o pacjentach, którzy nie zdążyli… wysłać ostatniego maila. To rozmowa o sercu – dosłownie i w przenośni. Dla każdego, kto żyje intensywnie i chce żyć długo.

płaska struktura organizacyjna Ludzie podążają za strukturą: jak mniejsza hierarchia zmienia miejsce pracy

Przejście na samoorganizujące się zespoły i danie większej autonomii pracownikom skutkuje większym zaangażowaniem i lepszymi wynikami. Jednak nie każdemu pracownikowi odpowiada taka zmiana. Menedżerowie coraz częściej dostrzegają, że sposób organizacji firmy wpływa na jej wyniki, dlatego regularnie modyfikują strukturę, licząc na poprawę efektów. Znacznie mniej uwagi poświęca się jednak temu, jak takie zmiany oddziałują na samych pracowników.

Abstrakcyjna ilustracja symbolizująca przywództwo w erze AI: po lewej – chłodne, geometryczne wzory przypominające dane i algorytmy; po prawej – ciepłe, organiczne formy nawiązujące do ludzkiej intuicji. Centralny punkt styku sugeruje integrację logiki i emocji w kontekście sztucznej inteligencji. Lider w erze AI: jak zachować ludzką przewagę w świecie algorytmów

Między AI a ludzką kreatywnością

Kreatywność, wyobraźnia, humor – dotąd uznawane za wyłącznie ludzkie – dziś są imitowane przez sztuczną inteligencję, stawiając fundamentalne pytania o przywództwo w erze AI. Sztuczna inteligencja generuje teksty, obrazy, muzykę, a nawet żarty. Czy oznacza to, że maszyny dorównały człowiekowi także w jego najbardziej subtelnych umiejętnościach?

Bob Mankoff, rysownik magazynu „The New Yorker”, uważa, że nie. Jego zdaniem humor nie rodzi się z danych, lecz z emocji, świadomości własnej niedoskonałości i wrażliwości na kontekst. AI może symulować humor, lecz nie rozumie jego źródła.

To właśnie napięcie – pomiędzy potęgą obliczeniową a nieuchwytną ludzką intuicją – stawia liderów przed istotnymi pytaniami: gdzie kończy się autentyczna twórczość człowieka, a zaczyna jej algorytmiczna symulacja? Jak zarządzać w rzeczywistości, w której inteligencja staje się sztuczna, ale autentyczne przywództwo nadal wymaga człowieka?

Ludzka przewaga: humor, empatia, kreatywność

<!– wp:paragraph –>

W czasach postępującej automatyzacji, paradoksalnie to właśnie cechy głęboko ludzkie – humor, empatia i kreatywność – stają się zasobami o kluczowym znaczeniu dla liderów.

Zdolności metapoznawcze w budowaniu przewagi konkurencyjnej Od tych kompetencji zależy wygrana w dobie AI

Temat rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji nie traci na popularności. Rewolucja AI wciąż postępuje. Choć GenAI zyskało zarówno zwolenników, jak i sceptyków, korzystanie z niej nie jest już kwestią wyboru. Stało się koniecznością. Jak uzyskać przewagę w tym obszarze? Kluczem do sukcesu okazuje się nie sam dostęp do technologii, lecz umiejętność właściwego jej wykorzystywania. Na jakie kompetencje zatem postawić?

Wiele organizacji popełnia ten sam błąd. Wdraża narzędzia oparte na AI z przekonaniem, że sam fakt ich wprowadzenia nie wystarczy, by zwiększyć efektywność pracy. Tymczasem problem nie leży w samej technologii, lecz w tym, jak ludzie potrafią ją wykorzystywać. Jest to podobna sytuacja do tej z początku epoki cyfrowej. Obsługa komputera, która była wtedy kluczową kompetencją, wkrótce stała się podstawą. Podobnie dziś samo sprawne posługiwanie się narzędziem AI to dopiero początek. Rzeczywista przewaga wynika ze zdolności łączenia technologii z głębokim rozumieniem potrzeb biznesowych i otoczenia. Zdaniem czołowych ekspertów, przewagę konkurencyjną osiągną organizacje, które zainwestują nie tylko w technologię, lecz także w umiejętności metapoznawcze. Chodzi o zdolność do analizy, interpretacji, krytycznego osądu i dynamicznej współpracy z AI.

Trzeba zmienić sposób myślenia o AI, stawiając w centrum umiejętności metapoznawcze

Osiągnięcie sukcesu w dobie generatywnej AI wymaga zmiany sposobu myślenia o tej technologii. Nie wystarczy wiedzieć, jak używać nowego narzędzia. Trzeba też rozumieć, po co to robić, kiedy i czy w ogóle warto. Ta transformacja musi się zacząć od liderów, którzy wytyczą drogę dla reszty organizacji. Prezesi i członkowie zarządów muszą zdać sobie sprawę, że w większości zadań AI nie zastępuje ludzkiej pracy, lecz ją uzupełnia. Przykładowo, przy sprzedaży skomplikowanych usług, takich jak ubezpieczenia bądź rozwiązania finansowe, ważne są relacje międzyludzkie i wzajemne zaufanie. AI nie powinna wypierać tych kompetencji, lecz wzmacniać je, by ułatwić komunikację.

Trzy kluczowe wnioski na temat postaw pracowników wobec elastyczności w pracy

Potrzeby pracowników są zróżnicowane, podobnie jak ich preferencje dotyczące miejsca i czasu wykonywania obowiązków zawodowych. Pięć lat po masowym przejściu na pracę zdalną – i w obliczu rosnącej liczby nakazów powrotu do biur – jakie są obecne nastroje pracowników wobec elastycznych form zatrudnienia? Wyniki naszych badań rzucają światło na to, jak bardzo pracownicy w różnym wieku cenią sobie elastyczność.

nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy Nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy

Kwestionowanie przekonania, że przedsiębiorstwa muszą nieustannie się rozwijać, odsłania nowe ścieżki prowadzące do odporności i zrównoważonego rozwoju.

Karl-Johan Perrson, prezes zarządu i były dyrektor generalny H&M, zadał kiedyś pytanie: „Co by się stało, gdybyśmy wszyscy konsumowali o 20% mniej? Uważam, że oznaczałoby to katastrofę. 20% mniej miejsc pracy, 20% mniej wpływów podatkowych, 20% mniej pieniędzy przeznaczanych na szkoły, opiekę zdrowotną czy drogi. Światowa gospodarka uległaby załamaniu. Jestem głęboko przekonany, że to właśnie wzrost gospodarczy sprawił, iż świat jest dzisiaj lepszym miejscem niż dwie dekady temu. A za kolejne 20 lat będzie jeszcze lepszym”.

Czy rzeczywiście tak jest? Jeśli tak, to stoimy przed problemem, który J.B. MacKinnon określa mianem „dylematu konsumenta”. W swojej książce The Day the World Stops Shopping [Dzień, w którym świat przestanie kupować] stwierdza: „Stan planety jasno pokazuje, że konsumujemy zbyt wiele. W samej Ameryce Północnej zużywamy zasoby Ziemi pięciokrotnie szybciej, niż są one w stanie się odnowić. Pomimo naszych wysiłków podejmowanych w celu »zazielenienia« konsumpcji – poprzez recykling, poprawę efektywności energetycznej czy wykorzystanie energii słonecznej – globalna emisja dwutlenku węgla wciąż nie maleje. Ekonomia nakazuje nam jednak nieustannie zwiększać konsumpcję. Wiek XXI uwypuklił ten kluczowy wniosek: musimy przestać kupować”.

Problem polega na założeniu, lansowanym w edukacji biznesowej, że gospodarka może i musi stale rosnąć – założeniu, które przenika strategie korporacyjne, nakazując firmom nieustanny rozwój pod groźbą utraty znaczenia na rynku. Jednak ciągły wzrost gospodarczy jest niemożliwy, a rozpowszechniony dogmat, że wzrost jest warunkiem koniecznym dla ludzkiego dobrobytu, tworzy pułapkę, z której wielu nie dostrzega drogi wyjścia. Jak pisze Paul Farrell w „The Wall Street Journal”: „Jesteśmy uzależnieni od mitu nieustającego wzrostu gospodarczego – mitu, który zabija Amerykę”. Dlatego edukacja biznesowa powinna zacząć uwzględniać ograniczenia wzrostu oraz pokazywać różne jego modele.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!