Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje i szkolenia

5 sposobów na podniesienie efektywności spotkań jeden na jeden

8 stycznia 2024 10 min czytania
Jessica Wisdom
5 sposobów na podniesienie efektywności spotkań jeden na jeden

Skracanie bezpośrednich spotkań z podwładnymi, a co gorsza, całkowita rezygnacja z takich spotkań może skutkować większą rotacją pracowników i spowolnieniem w osiąganiu celów organizacyjnych.

W wirze codziennych obowiązków i presji terminów, poświęcanie czasu na regularne spotkania jeden na jeden może wydawać się stratą czasu. Wiele osób uważa, że jest to niewygodny, wręcz sztuczny element. Według badań przeprowadzonych w Humu, tego typu odczucia są dość powszechne, gdyż 1 na 4 osoby nie ma regularnych spotkań jeden na jeden ani z kierownikami, ani z bezpośrednimi podwładnymi.

Niestety, bez  regularnych bezpośrednich spotkań mogą pojawiać się problemy. Osoby, które nie spotykają się jeden na jeden ze swoimi kierownikami są bardziej skłonne do podejmowanie decyzji o odejściu z organizacji. I chociaż pominięcie tych spotkań może zaoszczędzić kierownikom trochę czasu, to prawdopodobnie stracą szanse na budowanie zaufania i harmonii w swoich zespołach. Co zatem mogą zrobić kierownicy, aby uczynić regularne spotkania bardziej efektywnymi?

W tym artykule przedstawię pięć naukowo udowodnionych kroków, które mogą pomóc kierownikom organizować i przeprowadzać spotkania jeden na jeden z członkami zespołu w taki sposób, aby czuli się zmotywowani, a nie zniechęceni w rozpoczynającym się roku.

1. Spotykajcie się częściej

Nasze kalendarze są przepełnione zobowiązaniami, więc zrozumiałe jest, że spotkania kierowników często ustępują miejsca pilnym zadaniom, uważanym za ważniejsze. Niemniej jednak takie podejście może być nieproduktywne w kontekście budowania relacji kierownik‑pracownik.

Z niedawno przeprowadzonego badania Humu, w którym uczestniczyło 350 menedżerów i pracowników wynika, że ci, którzy mieli regularne spotkania jeden na jeden co najmniej raz w tygodniu, wyrażali pozytywną opinię dotyczącą tych spotkań niż pracownicy, którzy odbywali je rzadziej. Posiadanie stałego rytmu bezpośredniego kontaktu może pomóc w zminimalizowaniu negatywnych uczuć, takich jak strach czy niepokój, które często towarzyszą podczas spotkań z szefem. Tak naprawdę, pracownicy mający cotygodniowe spotkania zgłaszali o 20% mniej uczucia niepokoju, o 17% mniej niechęci i o 12% większe poczucie sukcesu w swojej pracy, średnio w porównaniu z tymi, którzy spotykali się ze swoimi kierownikami rzadziej.

2. Zgódźcie się na to, czego oboje chcecie osiągnąć podczas tych spotkań

Uczucia niepokoju, niezręczności czy niechęci, które często towarzyszą rozmowom jeden na jeden, wynikają z niezgodności oczekiwań. Kierownicy i pracownicy często nie mają wspólnego celu na ten czas. Dla niektórych rozmowa może wydawać się wymuszona lub zbyt silnie ukształtowana przez zewnętrzne wyobrażenia o tym, jak powinno wyglądać spotkanie jeden na jeden, a nie to, co byłoby korzystne dla obu stron.

Ostatecznie jednakowe podejście nie będzie pasowało do wszystkich przypadków. Cel każdego spotkania będzie się różnił w zależności od różnych osób i bieżących sytuacji, z jakimi się zmagają. Niektórzy mogą chcieć skupić się głównie na budowaniu relacji, inni zaś na rozwijaniu kariery i coachingu. Zrozumienie tych indywidualnych potrzeb ma znaczenie dla kierowników. Badania nad teorią relacji lider‑członek podkreślają korzyści płynące z dostosowania relacji z każdym podwładnym w celu zbudowania silnego zespołu opartego na zaufaniu. Badania Humu to potwierdzają. Pracownicy wysoko ocenianych kierowników byli ponad trzy razy bardziej skłonni do stwierdzenia, że ich przełożeni dbają o nich i poświęcają czas, aby się z nimi zapoznać, niż ci z źle ocenianymi kierownikami. Kierownicy powinni wykorzystać swoje pierwsze spotkanie z nowym bezpośrednim podwładnym, aby zrozumieć jego unikalne potrzeby, zainteresowania i preferencje dotyczące informacji zwrotnej.

Wspólna praca nad określeniem oczekiwań i celów spotkania indywidualnego przyczyni się do zminimalizowania niepokoju zarówno u kierownika, jak i pracownika przed jego rozpoczęciem. Dodatkowo, umożliwi lepsze zrozumienie, jak skutecznie przeprowadzić tego typu spotkanie.

3. Zachęcajcie do planowania agendy dwukierunkowo

Wielu kierowników zapomina przygotować się z rozwagą do spotkań ze swoimi bezpośrednimi podwładnymi, spieszy się, aby tuż przed spotkaniem sporządzić agendę, albo decyduje się po prostu improwizować. Często podejście to prowadzi do rozproszonych rozmów, które nie przynoszą korzyści celom zawodowym pracownika. Te pozbawione agendy spotkania są zazwyczaj tymi, na które pracownicy najczęściej niechętnie uczestniczą.

Aby ułatwić proces ustalania agendy, kierownicy powinni zachować prostotę, ale jednocześnie konsekwencję, skupiając się na tematach najważniejszych dla rozwoju pracownika. W badaniu Humu zarówno kierownicy, jak i bezpośredni podwładni zostali zapytani, które tematy powinny być najważniejsze w ich rozmowach. Ocenili ważność tematów rozmów związanych z sześcioma elementami skutecznego zarządzania: informacją zwrotną, uznaniem, strukturą, rozwojem, zgodnością z misją i osobistym związkiem.

Te wyniki podkreślają brak zgodności między tym, jak bezpośredni podwładni a ich kierownicy priorytetowo traktują kluczowe obszary i tego, co dzieje się w kontekście organizacji, rozwoju kariery, życia poza pracą i celebrowania osiągnięć. Rozmowy o rozwoju, a także łączenie pracy z ogólną misją, są dla pracowników znacznie ważniejsze niż dla kierowników, podczas gdy osobiste spotkania i uznania mogą być nadmiernie podkreślane przez kierowników. Prawda jest taka, że każda relacja kierownika z podwładnym wymaga każdego z tych sześciu elementów, aby odnieść sukces, ale proporcje będą się różnić w zależności od unikalnych potrzeb każdego pracownika.

Aby opracować strukturę agendy, która będzie przeznaczać odpowiednią ilość czasu każdemu tematowi, kierownicy mogą skupić się na pięciu kluczowych pytaniach, które powinni zadać, gdy spotykają się z bezpośrednim podwładnym:

  • Co idzie dobrze? To pytanie daje przestrzeń na samoocenę i uznanie.

  • Gdzie mogę pomóc? Wykorzystaj ten punkt agendy, aby wyjaśnić kierunki i przepracować wszelkie przeszkody. To pytanie dotyka podstawowych tematów struktury (szczegóły taktyczne, priorytetyzacja), informacji zwrotnej i zgodności z misją.

  • Jakie są twoje priorytety obecnie? Wspólne uzgadnianie priorytetów na bieżąco tworzy klarowny obraz pracy pracowników, a także ogólne zrozumienie. Jeśli występuje niezgodność, to pytanie może pomóc kierownikom zidentyfikować długoterminowe potrzeby rozwojowe lub potencjalne ważne informacje zwrotne.

  • Czy jest coś nowego lub jakieś zbliżające się wydarzenie, na które chciałbyś żebym zwrócił szczególną uwagę? Zadanie tego pytania to kolejny sposób, aby wzmocnić relacje i pomóc kierownikom zidentyfikować potencjalne problemy przed ich pojawieniem się. Jeśli istnieje potencjalny problem, kierownicy mogą wcześnie go rozpoznać i zapewnić wsparcie.

  • Jak się czujesz poza pracą? Obejmowanie tematów poza codzienną pracą pomaga budować osobiste relacje i zaufanie oraz może pomóc w łagodzeniu ryzyka błędnego myślenia o bliskości w środowisku hybrydowym.

Te pytania mogą ukształtować ogólną strukturę agendy, ale bezpośredni podwładni powinni mieć także możliwość dodawania bardziej konkretnych punktów do agendy w ciągu tygodnia między rozmowami. Pozwala to pracownikom efektywnie wykorzystać czas, aby uzyskać to, czego potrzebują, jednocześnie jasno pokazując, że są wspólnie odpowiedzialni za jak najlepsze wykorzystanie czasu jeden na jeden.

4. Skupcie się na rezultatach, nie na procesie

Podczas rozmowy o projekcie z bezpośrednim podwładnym, pytania związane z procesem mogą być odbierane jako mikrozarządzanie i nie gwarantują sukcesu. Pytania takie jak „Co robisz dzisiaj?” lub „Jak to robisz?” mogą sprawić, że spotkanie stanie się bardziej przesłuchaniem niż rozmową. Kierownicy powinni zamiast tego skupić się na dawaniu ludziom jasnego celu i pozwolić im osiągnąć go w sposób, który dla nich ma największy sens.

Wcześniejsza praca nad projektem Oxygen w Google przez Humu ujawniła 10 zachowań, które charakteryzują dobrego kierownika. Wśród nich były stwarzanie możliwości, a nie mikrozarządzanie zespołem oraz skoncentrowanie się na rezultatach. Te strategie są jeszcze ważniejsze podczas zarządzania w środowisku hybrydowym, gdzie mikrozarządzanie może wydawać się bardziej kuszącą opcją. Na przykład, zamiast przedstawiać wszystkie kamienie milowe projektu i kolejne kroki, kierownicy mogą omawiać pożądane rezultaty ze swoimi bezpośrednimi podwładnymi i poprosić ich o przedstawienie kilku możliwych opcji na kolejne kroki i uzasadnienie ich.

To pozwala pracownikowi mieć głos w projekcie, jednocześnie umożliwiając kierownikowi sprawdzenie postępów i zaoferowanie informacji zwrotnej lub pomoc.

5. Realizuj i śledź postępy

Nie ma dla podwładnego nic bardziej frustrującego niż omawianie kwestii lub możliwości z kierownikiem, który nigdy nie realizuje obietnicy po pierwszej rozmowie. Kierownicy powinni robić notatki, przeglądać je po spotkaniu i finalizować wszelkie zadania wynikające z rozmowy przed kolejnym cotygodniowym spotkaniem. Kierownicy oczekują tego samego od bezpośrednich podwładnych, ale także muszą być odpowiedzialni wobec siebie.

Gdy wykonawca zadania widzi, że kierownik dotrzymuje słowa w sprawie czegoś, o co prosił podczas spotkania, buduje to zaufanie, co jest kluczowe dla długoterminowego sukcesu każdej zawodowej relacji. W sytuacjach, gdy wymagana jest trudna rozmowa, jej kontynuacja poprzez e‑mail może także pomóc załagodzić wszelkie emocjonalne napięcia, wyjaśnić konstruktywną opinię i wskazać kolejne kroki dla pracownika.

Dzięki jasno określonemu celu i struktury spotkań kontrolnych liderzy mogą tworzyć bardziej znaczące punkty styku ze swoimi pracownikami i osiągać lepsze rezultaty. Spotkania odbywające się jedynie dla samego faktu spotykania się nie przyniosą rezultatów, ale gdy rozmowy jeden na jeden są celowe, regularne i ludzkie to mogą stać się czymś, w co zarówno kierownicy, jak i pracownicy naprawdę chętnie się zaangażują.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!