Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze

12 filmów, które każdy lider powinien obejrzeć

11 stycznia 2017 5 min czytania
Zdjęcie Filip Szumowski - Redaktor "ICAN Management Review", Co-Active Coach i Scrum Master (PSM I)
Filip Szumowski
12 filmów, które każdy lider powinien obejrzeć

Streszczenie: Wśród filmów, które każdy lider powinien obejrzeć, znajduje się kilka kultowych tytułów, które przekazują istotne lekcje o przywództwie i zarządzaniu. „Męska gra” to historia o kryzysie drużyny futbolowej, gdzie trener, poprzez przemówienie, motywuje zawodników do działania, przypominając o istocie pracy zespołowej. „Gwiezdne wojny: Powrót Jedi” ukazuje błędy w zarządzaniu, takie jak zbytnia koncentracja na ryzykownych projektach czy brak tolerancji dla błędów, które prowadzą do upadku. Z kolei „Moneyball” opowiada o nietypowym podejściu do selekcji graczy w drużynie baseballowej, gdzie innowacyjność i wykorzystanie analiz naukowych przyczyniają się do sukcesu. „Bogowie” ukazują życie Zbigniewa Religi, lekarza, który walczył z przeciwnościami, a „Amerykański gangster” przedstawia, jak odpowiednie zarządzanie marką i produktem może prowadzić do sukcesu, mimo nielegalnych działań.

Pokaż więcej

W ICAN Institute wierzymy, że najlepszym źródłem wiedzy o biznesie są studia przypadków – historie firm, ich przywódców oraz pracowników. Inspirację czerpać można nie tylko z prawdziwych opowieści. Wiele filmów o sukcesie w biznesie doskonale oddaje to, czym jest skuteczne przywództwo.

Źródłem inspirujących historii bez wątpienia jest kino. Dlatego prezentujemy redakcyjny wybór 12 filmów, które każdy lider powinien obejrzeć.

Męska gra

Film Olivera Stone’a opowiada o realiach futbolu amerykańskiego, sport jednak jest tu jedynie pretekstem. Drużyna Miami Sharks przeżywa poważny kryzys – brakuje motywacji i solidarności między graczami. W sytuacji, w której sportowcy nie pamiętają już, o co walczą, ich trener (w tej roli doskonały Al Pacino) w słynnej scenie filmu wygłasza przemówienie, które na nowo rozpala wolę walki. Można ją streścić w prostej, ale ważnej lekcji: „Walczmy! Dzień za dniem. Centymetr po centymetrze. Od tego zależy nasze życie”.

Gwiezdne wojny: Powrót Jedi

Imperium musiało przegrać nie tylko dlatego, że reprezentowało czarne charaktery, których los bywa najczęściej przesądzony od początku filmu. Musiało przegrać, ponieważ z punktu widzenia zarządzania popełniło parę kategorycznych błędów. Inwestycja większości kapitału w jeden ryzykowny projekt, utrzymywanie atmosfery ciągłego strachu wśród szeregowych pracowników i zabijająca kreatywność nietolerancja dla błędów to tylko niektóre z nich.

Moneyball

Przy niezwykle szczupłym budżecie menedżerowi drużyny baseballowej Oakland A’s Billy’emu Beane’owi (Brad Pitt) udaje się zebrać graczy, którzy wbrew przewidywaniom „ekspertów” zaczęli razem odnosić spektakularne sukcesy. Wygrali 20 meczów z rzędu, co stanowi rekord Ligi Amerykańskiej. Aby zrealizować swój cel, Beane – ryzykując własną reputację – musiał myśleć w zupełnie nieszablonowy sposób. Jego pomysłowość i wykorzystanie naukowych narzędzi analizy doprowadziły do rewolucji w sposobie selekcji zawodników.

Bogowie

Film Łukasza Palkowskiego to opowieść o Zbigniewie Relidze, postaci nietuzinkowej i cieszącej się ogromnym społecznym zaufaniem. Historia buntownika, który rzucił wyzwanie władzy, naturze i własnym ograniczeniom.

Amerykański gangster

Prawdziwa historia Franka Lucasa (w filmie gra go Denzel Washington) – jednego z najbogatszych handlarzy narkotyków w historii – również może nas wiele nauczyć. Film Ridleya Scotta porusza kwestie dbałości o markę i wysokiej jakości produktu czy uszczuplenia procesów produkcji i dystrybucji. To właśnie dzięki zrozumieniu wartości skutecznego zarządzania Lucas mógł się cieszyć dobrymi wynikami swojej działalności – przynajmniej dopóki nie został aresztowany. Ale to już całkiem inna lekcja.

Jak zostać królem

Gdy Albert, syn króla Wielkiej Brytanii Jerzego V Windsora, obejmował tron jako Jerzy VI, świat stał na skraju wojny. Akcja filmu Toma Hoppera opowiada o monarsze świadomym swojej niezwykle ważnej roli jako przywódcy narodu. By wypełnić ją należycie i dodać otuchy swoim poddanym w dramatycznych dniach, najpierw sam musi nabrać odwagi i pokonać własne słabości. Film „Jak zostać królem” pokazuje, jak ogromny wpływ rozwój przywódcy może mieć na ludzi, którzy za nim podążają.

Sully

Film Clinta Eastwooda opowiada historię „Cudu na rzece Hudson”. Parę sekund po starcie samolot pasażerski na skutek kolizji ze stadem ptaków traci obydwa silniki. Życie setek osób zależy od opanowania i kompetencji kapitana Chesleya „Sully’ego” Sullenbergera (w tej roli Tom Hanks). Ostatecznie podejmuje on decyzję o lądowaniu awaryjnym na rzece Hudson i tym samym ratuje całą załogę oraz wszystkich 156 pasażerów. Film pokazuje wagę umiejętności i wiedzy w zarządzaniu w trudnych okolicznościach.

Aviator

Film Martina Scorsese opowiada historię Howarda Hughesa (w tej roli Leonardo DiCaprio) – pilota, konstruktora maszyn lotniczych i właściciela przynoszącej ogromne zyski firmy Hughes Aircraft Company. Dzięki swojej pasji i determinacji Hughes przełamał monopol firmy Pan Am na loty międzynarodowe, ustanowił rekord prędkości w roku 1935, a w 1938 roku wykonał pierwszy etapowy lot dookoła świata. Dzięki realizacji swojej wizji sprawił, że cała branża lotnicza weszła na drogę rozwoju.

Praktykant

Film Nancy Meyers w zabawny sposób porusza temat mentoringu. Przyzwyczajony do wyzwań zawodowych Ben (grany przez Roberta De Niro) po przejściu na emeryturę cierpi z powodu samotności i nudy. Z tego powodu, mimo wieku, decyduje się aplikować na stanowisko praktykanta w firmie zajmującej się sprzedażą ubrań w sieci. Szybko okazuje się, że nowy stażysta – bogaty w doświadczenie i hołdujący klasycznym wartościom – jest w stanie wiele nauczyć młodą prezes.

Ziemia obiecana

Trzej przyjaciele, Karol, Maks i Moryc, zakładają fabrykę w Łodzi, chcąc jak najszybciej dorobić się fortuny. Film Andrzeja Wajdy pokazuje, jaką cenę przychodzi czasem zapłacić w walce o komercyjny sukces. Stawia także pytania o etyczną stronę prowadzenia biznesu, który zawsze osadzony jest w konkretnych realiach historycznych i społecznych.

Wielka ucieczka

Klasyczny film wojenny Johna Sturgesa opowiada o grupie aliantów próbującej uciec z niemieckiego obozu dla jeńców. „Wielka ucieczka” stanowi niezapomnianą lekcję innowacyjności, organizacji pracy i realizacji planu przy dużym stresie.

Nietykalni

Bohaterem filmu Briana De Palmy jest agent federalny Eliot Ness (Kevin Costner), który wypowiada wojnę największemu gangsterowi czasów prohibicji alkoholowej w Stanach Zjednoczonych – Alowi Capone. By osiągnąć sukces, musi stworzyć zespół odważnych i zdeterminowanych policjantów, rozumiejących wspólny cel i mających duże umiejętności i wiedzę – każdy w swoim własnym zakresie kompetencji. „Nietykalni” to lekcja o wartościach wynikających z posiadania zespołu elitarnych specjalistów.

A Ty? Jaki film dodałbyś do tej listy?

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!