Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Analityka i Business Intelligence
Magazyn (Nr 15, grudzień 2022 - styczeń 2023)

Wybuchowa logistyka

1 grudnia 2022 8 min czytania
Materiał Partnera
Wybuchowa logistyka

O budowaniu i rozwijaniu niszowego biznesu w branży logistycznej rozmawiamy z wiceprezesem zarządu i jednocześnie współwłaścicielem firmy ADECON Cezarym Ewertowskim oraz dyrektorem rozwoju biznesu i certyfikowanym doradcą ADR Wojciechem Wiśniewskim.

PARTNEREM MATERIAŁU JEST ADECON

Korzenie ADECON wywodzą się z transportu. W ciągu 15 lat firma zbudowała własne centra magazynowe i wyspecjalizowała się w logistyce towarów dla branży e‑mobility: od surowców po dostawy gotowych produktów do odbiorców finalnych. Jak ta droga wyglądała?

Cezary Ewertowski: Budowanie biznesu wraz z moim wspólnikiem – Adrianem Dolnym (prezes zarządu) – zaczęliśmy od zakupu ciężarówki, choć nie byliśmy kierowcami zawodowymi. Około 10 lat temu zdecydowaliśmy się na specjalizację. Naszym strategicznym wyborem stały się towary niebezpieczne lub towary niebezpieczne wymagające jednocześnie kontrolowanej temperatury. Transportem wybuchowych produktów (fajerwerków) zajmowaliśmy się już wcześniej, dlatego wiedzieliśmy, że ta nisza jest na tyle obiecująca pod względem rentowności, aby firma mogła się dalej prężnie rozwijać.

Co jest wyróżnikiem ADECON w branży logistycznej?

Wojciech Wiśniewski: Jako jedyni obsługujemy branżę e‑mobility, której jeszcze kilka lat temu w ogóle nie było w Polsce, a która pojawiła się chociażby ze względu na obecność takiego koncernu jak LG Energy Solution, wcześniej LG Chem Wrocław Energy. Co więcej, byliśmy obecni na etapie stawiania zakładu produkcyjnego w Kobierzycach. Świadczyliśmy usługi logistyczne, które pozwoliły wyposażyć fabrykę w maszyny i kompletne linie produkcyjne, z których teraz odbieramy towar, dostarczając go w różne miejsca na świecie.

Jesteśmy dostawcą usług, które pomagają firmom wyprodukować niebezpieczny produkt albo użyć niebezpiecznych towarów do produkcji. Pomagamy też ten towar dalej rozesłać w świat. Jak widać, jesteśmy obecni w całym łańcuchu logistycznym, od początku do końca.

Historia firmy ADECON zaczyna się rok przed kryzysem z 2008. Obecnie jesteśmy na progu kolejnego kryzysu lub dużego spowolnienia w gospodarce. Jak przebiegał rozwój firmy i czego nauczyła się, doświadczając tylu zawirowań?

C.E.: Początek działalności bardzo boleśnie nas doświadczył. Przez jakiś czas balansowaliśmy na granicy przetrwania. Ale przetrwaliśmy. W odpowiednim momencie udało się wsiąść do właściwego „pociągu”. Od tego czasu pomimo tych mniejszych czy większych zawirowań cały czas rośniemy.

Kryzysy nauczyły nas przede wszystkim dopasowywania się do aktualnej sytuacji. Cały czas musimy podejmować mnóstwo mikroakcji, dzięki którym możemy utrzymywać stały kurs wzrostu. Kiedy przekroczyliśmy pewną skalę i przestaliśmy być małą firmą, musieliśmy wdrożyć wiele procesów i procedur, żeby udźwignąć zarządzanie tak dużym biznesem. Podsumowałbym te 15 lat tak: my, Polacy, jesteśmy ciągle głodni sukcesu, nam się po prostu cały czas chce i dlatego wygrywamy z większymi graczami od nas.

W.W.: Duże firmy działają według sztywnych procedur, przygotowanych i zatwierdzonych przez centralę. Zapewniają one najniższe koszty, ale też usztywniają działanie. Jeśli w firmie produkcyjnej obracającej niebezpiecznymi materiałami dojdzie do sytuacji, której nie przewiduje procedura, powstaje problem, tworzą się opóźnienia. Może się też zdarzyć zupełnie prozaiczna historia, na przykład zginie etykieta z kontenera, a ponieważ każdy transport z niebezpiecznymi materiałami zgodnie z przepisami musi być prawidłowo opisany, brak jednej naklejki może go wstrzymać. W naszej firmie jesteśmy elastyczni i takie problemy rozwiązywane są od ręki.

Poruszył pan pośrednio kwestię kultury organizacyjnej…

C.E.: Nasza przez wiele lat rozwijała się samoistnie. Pracownicy dostosowywali się do zachowań swoich kierowników, którym zależało. Wcześniejsze działania były nieuświadomione, bardziej intuicyjnie. Uważamy, że jeżeli trzeba coś zrobić, to po prostu trzeba to zrobić. Takie podejście jest w firmowym DNA do dziś. Jestem wiceprezesem firmy, która w tym roku osiągnie blisko 200 mln zł obrotu, a mimo to angażuję się bezpośrednio, np. jadę rozmawiać z pracownikiem na placu czy w magazynie, żeby wspierać zespół w krytycznym obszarze, od którego zależy powodzenie projektu.

W.W.: Wraz z tak zwaną dobrą robotą idzie dobra o nas opinia. Nowi klienci sami do nas trafiają, bo dowiadują się od dotychczasowych, że warto z nami współpracować. Dostajemy telefony z zagranicy, np. z Korei, od klientów, którzy dowiedzieli się o nas przez rekomendację. Klienci nas polecają. Uważam, że to najlepsze potwierdzenie naszej jakości i oczywiście pozycji na rynku.

Jakie wyzwania stoją przed ADECON? Eksperci twierdzą, że najbliższe lata w logistyce upłyną pod znakiem pakietu mobilności, rynku pracy, ekologii oraz technologii i cyfryzacji.

C.E.: Zaczynając od pakietu mobilności – jest to oczywista przeszkoda dla dalszego wzrostu firmy. Jako polscy przewoźnicy notujemy od wielu lat niekwestionowane sukcesy, jeśli chodzi o podbój rynku UE. Staramy się minimalizować konsekwencje pakietu w ten sposób, że dużą część floty mamy zarejestrowaną i nadal będziemy rejestrować na naszą spółkę w Niemczech. Jej skala jest na tyle duża, że klienci, szczególnie z zagranicy, myślą, że ADECON Logistics GmbH to polski oddział spółki niemieckiej – oczywiście jest na odwrót. Główna firma jest w Polsce i jesteśmy z tego dumni.

Natomiast w kwestii rynku pracy uważam, że lekkie spowolnienie w gospodarce z pewnością pozwoli pracodawcom na „złapanie oddechu”. Jednak w dłuższej perspektywie zależy nam wszystkim na wzroście i rozwoju – a to przy inflacji powoduje presję płacową. Nasi kierowcy już mają stawki zachodnioeuropejskie. Przede wszystkim jednak rozmawiamy z naszymi ludźmi, wspólnie podejmujemy decyzje, delegujemy i dajemy wolność. To wartość sama w sobie.

A co z troską o środowisko?

W.W.: Jesteśmy zaangażowani w działania proekologiczne już przez sam fakt wejścia w branżę e‑mobility mocno związaną z elektryfikacją transportu. Do tej pory wymieniliśmy część floty na niskoemisyjną, zasilaną gazem LNG. Posiadamy własną instalację fotowoltaiczną i różnego rodzaju inne rozwiązania, które aktywnie chronią środowisko, a wiadomo, jak duże to wyzwanie dla firmy, która z zasady je zanieczyszcza, prowadząc między innymi transport drogowy. Generalnie stawiamy na ekologię, promujemy ją poprzez korzystanie z przyjaznych środowisku rozwiązań pomimo wyższych kosztów. Staramy się również być na bieżąco z technologią wodorową, która coraz śmielej zaczyna wchodzić na rynek.

I na koniec kwestia cyfryzacji i nowych technologii.

C.E.: Jeżeli chodzi o cyfryzację, czyli odejście od papieru i przejście na obrót elektroniczny, jesteśmy na zaawansowanym etapie. Mamy bardzo rozwinięte systemy do zarządzania procesami logistycznymi, transportem, magazynem. Posiadamy aplikacje do transferu danych synchronizujące nasze platformy z platformami klientów. W magazynach pod Kaliszem i we Wrocławiu wykorzystujemy nowoczesne technologie, które zabezpieczają towar klientów pod kątem bezpiecznego składowania.

W.W.: Obowiązują nas te same normy prawne, które dotyczą wszystkich, ale my te normy jeszcze podwyższyliśmy. Oprócz minimum ustawowego, czyli instalacji tryskaczowej, zamontowaliśmy również instalację ciągłego i pełnego monitoringu termowizyjnego. Takiej instalacji do tej pory nie ma żadna firma w Polsce i nie słyszałem, aby podobne rozwiązanie miała jakakolwiek w Europie.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

dobrostan Zadbaj o siebie i swój zespół. Jak budować dobrostan w niestabilnych czasach?

Współczesny świat biznesu to arena ciągłych zmian, która wystawia na próbę odporność psychiczną pracowników i liderów. Jak w obliczu narastającej presji i niepewności budować organizacje, gdzie dobrostan jest filarem sukcesu? Zapraszamy do lektury artykułu, w którym Agata Swornowska-Kurto, bazując na raporcie „Sukces na wagę zdrowia – o kondycji psychicznej i przyszłości pracy”, odkrywa kluczowe strategie dla liderów. Dowiedz się, jak przeciwdziałać wypaleniu, budować autentyczne wsparcie i tworzyć środowisko, które inspiruje, zamiast przytłaczać.

nękanie oddolne Co zrobić, gdy podwładni cię sabotują?
Jak reagować, gdy wiarygodność lidera jest podkopywana – otwarcie lub za kulisami – a atmosfera w zespole staje się coraz bardziej toksyczna? Nękanie w miejscu pracy nie zawsze płynie z góry na dół Contrapower harassment to rzadko poruszany, lecz istotny temat związany z nękaniem w pracy. W przeciwieństwie do tradycyjnego postrzegania tego zjawiska, dotyczy ono […]
EOD Jak automatyzacja obiegu dokumentów wspiera zarządzanie czasem pracy

W dzisiejszej rzeczywistości biznesowej niezbędne jest sięganie po innowacyjne rozwiązania technologiczne. Taką decyzję podjęła firma Vetrex, wdrażając w swoich strukturach elektroniczny obieg dokumentów Vario firmy Docusoft, członka grupy kapitałowej Arcus. O efektach tego działania opowiedział Przemysław Szkatuła – dyrektor działu IT w firmie Vetrex.

Jakie cele biznesowe przyświecały firmie przy podjęciu decyzji o wdrożeniu systemu elektronicznego obiegu dokumentów?

Przemysław Szkatuła: Przede wszystkim chodziło o usprawnienie procesów wewnętrznych. Wcześniej obieg dokumentów był głównie manualny, co generowało wiele problemów kumulujących się pod koniec każdego miesiąca. Dzięki wdrożeniu systemu Vario wszystko odbywa się elektronicznie i wiemy dokładnie, na którym etapie procesu znajduje się faktura. To usprawnia przepływ informacji nie tylko w działach finansowych, lecz także między zwykłymi użytkownikami systemu. Dzięki wprowadzeniu powiadomień mailowych każdy użytkownik otrzymuje niezwłocznie informację o nowej aktywności, a kierownicy działów są świadomi, jakie koszty wystąpiły.

quiet quitting Nie pozwól by quiet quitting zrujnowało twoją karierę

Quiet quitting to nie cicha rewolucja, lecz ryzykowna strategia wycofania się z aktywnego życia zawodowego. W świecie przeciążonych pracowników i liderów często niedostrzegających rzeczywistych wyzwań swoich zespołów, bierna rezygnacja z zaangażowania może być kusząca, ale długofalowo – szkodzi wszystkim.

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Premium
Czy znasz cel swojej organizacji?

Ankieta redakcji „MIT Sloan Management Review Polska” została przeprowadzona wśród użytkowników platformy LinkedIn – w większości osób zajmujących stanowiska kierownicze, menedżerskie i eksperckie. Grupa ta jest szczególnie istotna w kontekście budowania oraz komunikowania celu organizacji, ponieważ to właśnie liderzy średniego i wyższego szczebla odpowiadają zarówno za interpretację celu, jak i przekładanie go na codzienne działania zespołów. Ankieta miała sprawdzić, w jakim stopniu pracownicy identyfikują się z celem działania swojej organizacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!