Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Przełomowe innowacje

Startup Contest: znamy tegorocznych półfinalistów

29 września 2022 7 min czytania
Startup Contest: znamy tegorocznych półfinalistów

466 start‑upów zgłosiło się do tegorocznej edycji konkursu Startup Contest, którego finał odbędzie się w październiku, podczas konferencji Infoshare 2022. Jury wytypowało już listę 20 start‑upów, które powalczą o główną nagrodę – 30 000 euro.

W tym roku do konkursu Startup Contest wpłynęły zgłoszenia aż z 62 krajów. Najwięcej z nich pochodziło z Europy – 136 aplikacji nadesłano z Polski, 36 z Wielkiej Brytanii, 28 z Niemiec, 17 z Hiszpanii. Tuż za nimi uplasowały się Czechy, Estonia, Francja i Izrael – po 16 kandydatur z każdego kraju.

Top 6 branż w Startup Contest

Wśród tegorocznych zgłoszeń dominowała branża Health & Medtech & Wellbeing (67). Do konkursu aplikowały również start‑upy z E‑commerce & online marketplaces (39), Finance & Banking & Insurance (36), Artificial Intelligence (30), Cleantech/Energy (27) oraz Food & Nutrition & Agtech (27). Blisko 30% start‑upów biorących udział w konkursie zostało założonych przez kobiety. Zdecydowana większość (~94%) kandydatów szuka inwestorów. Około 62% zgłoszonych młodych firm osiąga już przychody.

Półfinały i finał Startup Contest na Infoshare 2022

Tylko 20 najlepszych start‑upów dostało się do półfinałów Startup Contest, które odbędą się 6 października. Na Arena Stage podczas Infoshare 2022 zaprezentują oni swoje rozwiązania przed inwestorami, przedstawicielami korporacji, funduszy VC i CVC. Najlepsza piątka uczestników będzie ponownie pitchować swoje start‑upy w finale konkursu, który odbędzie się dzień później, na Inspire Stage. Finaliści będą walczyć o nagrodę główną w wysokości 20 tys. euro w gotówce. Zdobywca drugiego miejsca otrzyma 7 tys. euro, a trzeciego – 3 tys. euro.

Fundatorem łącznej puli nagród w wysokości 30 tys. euro jest Prezydent Miasta Gdańska.

Lista półfinalistów Startup Contest

  1. Auris Tech, Wielka Brytania, kategoria: Edukacja.
    Start‑up opracował narzędzie do automatycznego rozpoznawania mowy, które poprawia umiejętność czytania i pisania oraz wspiera naukę języka angielskiego na całym świecie.

  2. Behavio Labs, Czechy, kategoria: Marketing & Adtech.
    Narzędzie opracowane przez czeski start‑up będzie w stanie wykonać testy konceptu reklamy i jej oddziaływania w 2 dni, bez udziału człowieka i z bardzo szczegółowymi wynikami. Rozwiązanie da też konkretne wskazówki, co zmienić w reklamie, aby zwiększyć jej efektywność.

  3. CareTech Human, Ukraina, kategoria: Health & Medtech & Wellbeing
    Rozwiązanie CareTech Human to game changer przesiewowych badań zdrowotnych w kierunku chorób urologicznych. Specjalne urządzenie przypinane jest do muszli klozetowej i polega na codziennym monitoringu moczu.

  4. Ender Turing, Estonia, kategoria: Sztuczna Inteligencja
    Rozwiązanie pozwala lepiej zarządzać zespołami sprzedaży i obsługi klienta za pomocą sztucznej inteligencji.

  5. FREGATA SPACE, Hiszpania, kategoria: Analytics & Big Data
    Rozwiązanie monitorujące zanieczyszczenia w powietrzu i zbiornikach wodnych w dowolnym miejscu na świecie poprzez zastosowanie specjalnych algorytmów sztucznej inteligencji i analizie obrazów z satelitów, dronów, samolotów i kamer.

  6. Gesture To Speech, Polska, kategoria: Health & Medtech & Wellbeing
    Narzędzie, dzięki któremu osoby głuche, które komunikują się za pomocą Polskiego Języka Migowego, mogą porozumiewać się z osobami słyszącymi bez udziału osób trzecich. Osoby słyszące, które nie znają PJM, również będą mogły porozumiewać się z osobami głuchymi.

  7. Harventi Vision, Polska, kategoria: Food & Nutrition & Agtech
    Start‑up opracował innowacyjny system do automatycznego sterowania pielnikiem rzędowym.

  8. Helgen Technologies, Irlandia, kategoria: Robotyka
    Firma oferuje zestaw usług modernizacyjnych, który przekształca sprzęt ciężki w całkowicie autonomiczne maszyny.

  9. IQ Wear, Polska, kategoria: Artificial Intelligence
    Start‑up opracował kompleksowe rozwiązanie problemu niewystarczającego nadzoru w branży budowlanej. System wspierany przez sztuczną inteligencję ma służyć poprawie bezpieczeństwa i wydajności.

  10. LA PATISSERIE NUMERIQUE, Francja, kategoria: Food & Nutrition & Agtech
    La Patisserie Numerique rewolucjonizuje sposób profesjonalnej produkcji deserów. Opracowana drukarka 3D jest jedynym urządzeniem, które jest w stanie wydrukować ciasteczka w dowolny kształcie dla każdego rodzaju ciasta, bez dodatków.

  11. MAB Robotics, Polska, kategoria: Robotyka
    Rozwiązanie MAB Robotics ma pomóc w inspekcji i utrzymaniu infrastruktury podziemnej. Innowacyjność rozwiązania polega na zastąpieniu dotychczasowych platform kołowych robotami chodzącymi. Pozwoli to na inspekcję obecnie niedostępnych miejsc, zmniejszenie liczby wykopów oraz ograniczenie kosztów.

  12. NATIX, Niemcy, kategoria: Analytics & Big Data

    NATIX opracował technologię zmieniającą kamery monitoringowe w urządzenia inteligentne i w 100% zgodne z zasadami prywatności. Kamery będą zbierać i przetwarzać dane znaczące dla klienta, które z kolei poprawią jakość oferowanych usług i bezpieczeństwa.

  13. NIB biotec, Włochy, kategoria: Health & Medtech & Wellbeing
    Włoski start‑up opracował rozwiązanie, które rewolucjonizuje badania przesiewowe w kierunku raka prostaty, dzięki inteligentnemu badaniu moczu, znacznie eliminując konieczność biopsji prostaty.

  14. Ottan Studio, Turcja, kategoria: Nieruchomości
    Start‑up tworzy materiały budowlane z odpadów spożywczych. Materiały mogą być stosowane w takich produktach, jak okładziny, meble czy artykuły gospodarstwa domowego.

  15. ROBEAU,  Irlandia, kategoria: Smart city & smart home
    Robeau opracował rozwiązanie inteligentnego zarządzania wodą, co pozwala zaoszczędzić zużycie wody od 20% do 50% wody rocznie.

  16. Scentronix, Holandia, kategoria: Customer care
    Pierwsza i jedyna platforma wspomagana przez sztuczną inteligencję, która pozwala na masowe dostosowanie zapachu. Umożliwia klientom tworzenie własnych spersonalizowanych zapachów, przekształcając konsumentów w perfumiarzy.

  17. Skyfarer, Wielka Brytania, kategoria: Space Technology & Aviation
    Start‑up wymyślił system oprogramowania, który umożliwia łatwe i rutynowe wykorzystanie wielu dronów na dużą skalę do komercyjnych operacji logistycznych, inspekcji czy nadzoru.

  18. Smiletronix, Stany Zjednoczone, kategoria: Health & Medtech & Wellbeing
    Rozwiązanie proponowane przez Smiletronix pozwala na wygodne przeglądy stomatologiczne w domu.

  19. Veridis, Holandia, kategoria: Cleantech/Energy
    Veridis pracuje nad technologią analityczną dla przemysłu recyklingu, która da dokładny wgląd w jakość recyklingu tworzyw sztucznych na dużą skalę.

  20. Your Digital Self, Niemcy, kategoria: Analytics & Big Data
    Narzędzie, które pozwala zarządzać swoim adresem e‑mail w internecie. Dzięki niemu użytkownik może dodać anonimowy alias przed prawdziwym adresem e‑mail, co pozwala korzystać ze wszystkich usług anonimowo. Dodatkowo narzędzie podaje informacje o firmach, które znają adres e‑mail użytkownika i go wykorzystują.

Konferencja Infoshare 2022 festiwal społeczności napędzanej technologią!

Infoshare 2022 to największa konferencja technologiczna w CEE, tworząca ekosystem, w którym nowe technologie łączą się z biznesem. Konferencja odbędzie się w dniach 6‑7 października w Gdańsku. Co roku biorą w niej udział tysiące uczestników — wśród nich start‑upperzy, inwestorzy, przedstawiciele korporacji, programiści i marketerzy. Tegoroczna edycja to 6 scen tematycznych, kilkuset prelegentów z całego świata, blisko 200 wystąpień i warsztatów. Podczas Infoshare 2022 poznamy również finalistów Startup Contest. Flagowe wydarzenie Infoshare to także szereg imprez towarzyszących, będących okazją do nawiązywania nowych kontaktów i wymiany doświadczeń biznesowych. Konferencja to idealne miejsce dla firm na wczesnym etapie rozwoju. Dedykowane narzędzie do Matchmakingu pozwala umawiać indywidualne spotkania z inwestorami i nawiązywać ważne biznesowe relacje. Zarejestruj się już dziś!

Zwycięzcy Startup Contest 2021 r.

fot. Tomek Kaminski

Tematy

Może Cię zainteresować

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!