Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Przełomowe innowacje

Startup Contest: znamy tegorocznych półfinalistów

29 września 2022 7 min czytania
Startup Contest: znamy tegorocznych półfinalistów

466 start‑upów zgłosiło się do tegorocznej edycji konkursu Startup Contest, którego finał odbędzie się w październiku, podczas konferencji Infoshare 2022. Jury wytypowało już listę 20 start‑upów, które powalczą o główną nagrodę – 30 000 euro.

W tym roku do konkursu Startup Contest wpłynęły zgłoszenia aż z 62 krajów. Najwięcej z nich pochodziło z Europy – 136 aplikacji nadesłano z Polski, 36 z Wielkiej Brytanii, 28 z Niemiec, 17 z Hiszpanii. Tuż za nimi uplasowały się Czechy, Estonia, Francja i Izrael – po 16 kandydatur z każdego kraju.

Top 6 branż w Startup Contest

Wśród tegorocznych zgłoszeń dominowała branża Health & Medtech & Wellbeing (67). Do konkursu aplikowały również start‑upy z E‑commerce & online marketplaces (39), Finance & Banking & Insurance (36), Artificial Intelligence (30), Cleantech/Energy (27) oraz Food & Nutrition & Agtech (27). Blisko 30% start‑upów biorących udział w konkursie zostało założonych przez kobiety. Zdecydowana większość (~94%) kandydatów szuka inwestorów. Około 62% zgłoszonych młodych firm osiąga już przychody.

Półfinały i finał Startup Contest na Infoshare 2022

Tylko 20 najlepszych start‑upów dostało się do półfinałów Startup Contest, które odbędą się 6 października. Na Arena Stage podczas Infoshare 2022 zaprezentują oni swoje rozwiązania przed inwestorami, przedstawicielami korporacji, funduszy VC i CVC. Najlepsza piątka uczestników będzie ponownie pitchować swoje start‑upy w finale konkursu, który odbędzie się dzień później, na Inspire Stage. Finaliści będą walczyć o nagrodę główną w wysokości 20 tys. euro w gotówce. Zdobywca drugiego miejsca otrzyma 7 tys. euro, a trzeciego – 3 tys. euro.

Fundatorem łącznej puli nagród w wysokości 30 tys. euro jest Prezydent Miasta Gdańska.

Lista półfinalistów Startup Contest

  1. Auris Tech, Wielka Brytania, kategoria: Edukacja.
    Start‑up opracował narzędzie do automatycznego rozpoznawania mowy, które poprawia umiejętność czytania i pisania oraz wspiera naukę języka angielskiego na całym świecie.

  2. Behavio Labs, Czechy, kategoria: Marketing & Adtech.
    Narzędzie opracowane przez czeski start‑up będzie w stanie wykonać testy konceptu reklamy i jej oddziaływania w 2 dni, bez udziału człowieka i z bardzo szczegółowymi wynikami. Rozwiązanie da też konkretne wskazówki, co zmienić w reklamie, aby zwiększyć jej efektywność.

  3. CareTech Human, Ukraina, kategoria: Health & Medtech & Wellbeing
    Rozwiązanie CareTech Human to game changer przesiewowych badań zdrowotnych w kierunku chorób urologicznych. Specjalne urządzenie przypinane jest do muszli klozetowej i polega na codziennym monitoringu moczu.

  4. Ender Turing, Estonia, kategoria: Sztuczna Inteligencja
    Rozwiązanie pozwala lepiej zarządzać zespołami sprzedaży i obsługi klienta za pomocą sztucznej inteligencji.

  5. FREGATA SPACE, Hiszpania, kategoria: Analytics & Big Data
    Rozwiązanie monitorujące zanieczyszczenia w powietrzu i zbiornikach wodnych w dowolnym miejscu na świecie poprzez zastosowanie specjalnych algorytmów sztucznej inteligencji i analizie obrazów z satelitów, dronów, samolotów i kamer.

  6. Gesture To Speech, Polska, kategoria: Health & Medtech & Wellbeing
    Narzędzie, dzięki któremu osoby głuche, które komunikują się za pomocą Polskiego Języka Migowego, mogą porozumiewać się z osobami słyszącymi bez udziału osób trzecich. Osoby słyszące, które nie znają PJM, również będą mogły porozumiewać się z osobami głuchymi.

  7. Harventi Vision, Polska, kategoria: Food & Nutrition & Agtech
    Start‑up opracował innowacyjny system do automatycznego sterowania pielnikiem rzędowym.

  8. Helgen Technologies, Irlandia, kategoria: Robotyka
    Firma oferuje zestaw usług modernizacyjnych, który przekształca sprzęt ciężki w całkowicie autonomiczne maszyny.

  9. IQ Wear, Polska, kategoria: Artificial Intelligence
    Start‑up opracował kompleksowe rozwiązanie problemu niewystarczającego nadzoru w branży budowlanej. System wspierany przez sztuczną inteligencję ma służyć poprawie bezpieczeństwa i wydajności.

  10. LA PATISSERIE NUMERIQUE, Francja, kategoria: Food & Nutrition & Agtech
    La Patisserie Numerique rewolucjonizuje sposób profesjonalnej produkcji deserów. Opracowana drukarka 3D jest jedynym urządzeniem, które jest w stanie wydrukować ciasteczka w dowolny kształcie dla każdego rodzaju ciasta, bez dodatków.

  11. MAB Robotics, Polska, kategoria: Robotyka
    Rozwiązanie MAB Robotics ma pomóc w inspekcji i utrzymaniu infrastruktury podziemnej. Innowacyjność rozwiązania polega na zastąpieniu dotychczasowych platform kołowych robotami chodzącymi. Pozwoli to na inspekcję obecnie niedostępnych miejsc, zmniejszenie liczby wykopów oraz ograniczenie kosztów.

  12. NATIX, Niemcy, kategoria: Analytics & Big Data

    NATIX opracował technologię zmieniającą kamery monitoringowe w urządzenia inteligentne i w 100% zgodne z zasadami prywatności. Kamery będą zbierać i przetwarzać dane znaczące dla klienta, które z kolei poprawią jakość oferowanych usług i bezpieczeństwa.

  13. NIB biotec, Włochy, kategoria: Health & Medtech & Wellbeing
    Włoski start‑up opracował rozwiązanie, które rewolucjonizuje badania przesiewowe w kierunku raka prostaty, dzięki inteligentnemu badaniu moczu, znacznie eliminując konieczność biopsji prostaty.

  14. Ottan Studio, Turcja, kategoria: Nieruchomości
    Start‑up tworzy materiały budowlane z odpadów spożywczych. Materiały mogą być stosowane w takich produktach, jak okładziny, meble czy artykuły gospodarstwa domowego.

  15. ROBEAU,  Irlandia, kategoria: Smart city & smart home
    Robeau opracował rozwiązanie inteligentnego zarządzania wodą, co pozwala zaoszczędzić zużycie wody od 20% do 50% wody rocznie.

  16. Scentronix, Holandia, kategoria: Customer care
    Pierwsza i jedyna platforma wspomagana przez sztuczną inteligencję, która pozwala na masowe dostosowanie zapachu. Umożliwia klientom tworzenie własnych spersonalizowanych zapachów, przekształcając konsumentów w perfumiarzy.

  17. Skyfarer, Wielka Brytania, kategoria: Space Technology & Aviation
    Start‑up wymyślił system oprogramowania, który umożliwia łatwe i rutynowe wykorzystanie wielu dronów na dużą skalę do komercyjnych operacji logistycznych, inspekcji czy nadzoru.

  18. Smiletronix, Stany Zjednoczone, kategoria: Health & Medtech & Wellbeing
    Rozwiązanie proponowane przez Smiletronix pozwala na wygodne przeglądy stomatologiczne w domu.

  19. Veridis, Holandia, kategoria: Cleantech/Energy
    Veridis pracuje nad technologią analityczną dla przemysłu recyklingu, która da dokładny wgląd w jakość recyklingu tworzyw sztucznych na dużą skalę.

  20. Your Digital Self, Niemcy, kategoria: Analytics & Big Data
    Narzędzie, które pozwala zarządzać swoim adresem e‑mail w internecie. Dzięki niemu użytkownik może dodać anonimowy alias przed prawdziwym adresem e‑mail, co pozwala korzystać ze wszystkich usług anonimowo. Dodatkowo narzędzie podaje informacje o firmach, które znają adres e‑mail użytkownika i go wykorzystują.

Konferencja Infoshare 2022 festiwal społeczności napędzanej technologią!

Infoshare 2022 to największa konferencja technologiczna w CEE, tworząca ekosystem, w którym nowe technologie łączą się z biznesem. Konferencja odbędzie się w dniach 6‑7 października w Gdańsku. Co roku biorą w niej udział tysiące uczestników — wśród nich start‑upperzy, inwestorzy, przedstawiciele korporacji, programiści i marketerzy. Tegoroczna edycja to 6 scen tematycznych, kilkuset prelegentów z całego świata, blisko 200 wystąpień i warsztatów. Podczas Infoshare 2022 poznamy również finalistów Startup Contest. Flagowe wydarzenie Infoshare to także szereg imprez towarzyszących, będących okazją do nawiązywania nowych kontaktów i wymiany doświadczeń biznesowych. Konferencja to idealne miejsce dla firm na wczesnym etapie rozwoju. Dedykowane narzędzie do Matchmakingu pozwala umawiać indywidualne spotkania z inwestorami i nawiązywać ważne biznesowe relacje. Zarejestruj się już dziś!

Zwycięzcy Startup Contest 2021 r.

fot. Tomek Kaminski

Tematy

Może Cię zainteresować

Zielone wskaźniki mogą być powodem do niepokoju. Dlaczego liderzy powinni się martwić, gdy widzą tylko pozytywne wyniki?

Czy rosnące wskaźniki na prezentacji wyników firmy rzeczywiście zawsze są powodem do radości? Niekoniecznie. Jeśli pojawiają się zbyt często, mogą świadczyć nie o wyjątkowo korzystnej passie, ale o presji dostarczania pozytywnych wiadomości przełożonym. Zamiecione pod dywan problemy jednak prędzej czy później wyjdą na jaw.

Pozytywne wyniki napawają optymizmem. Jeśli jednak pojawiają się zbyt często, powinny stanowić sygnał alarmowy. Czy koniunktura może być bowiem nieprzerwanie korzystna? Jeśli zbyt długo wszystkie wewnętrzne wskaźniki rosną, warto się nad nimi pochylić. Z doświadczeń renomowanej firmy consultingowej Bain & Company wynika, że aż 70% programów transformacji organizacyjnej kończy się fiaskiem. Bardzo często zdarza się tak, że wszystkie założone cele pozornie są realizowane, a dopiero pod koniec projektu wychodzą na jaw mankamenty. Aby uniknąć takich sytuacji, trzeba dokładnie zbadać źródło błędów.

Multimedia
Zarządzasz firmą. Ale czy zarządzasz swoim zdrowiem?

Codzienność Szpitalnego Oddziału Ratunkowego potrafi być brutalnym lustrem stylu życia liderów. Klaudia Knapik rozmawia z dr Anną Słowikowską – kardiolożką, która zderza mity o zdrowiu z faktami i opowiada o pacjentach, którzy nie zdążyli… wysłać ostatniego maila. To rozmowa o sercu – dosłownie i w przenośni. Dla każdego, kto żyje intensywnie i chce żyć długo.

płaska struktura organizacyjna Ludzie podążają za strukturą: jak mniejsza hierarchia zmienia miejsce pracy

Przejście na samoorganizujące się zespoły i danie większej autonomii pracownikom skutkuje większym zaangażowaniem i lepszymi wynikami. Jednak nie każdemu pracownikowi odpowiada taka zmiana. Menedżerowie coraz częściej dostrzegają, że sposób organizacji firmy wpływa na jej wyniki, dlatego regularnie modyfikują strukturę, licząc na poprawę efektów. Znacznie mniej uwagi poświęca się jednak temu, jak takie zmiany oddziałują na samych pracowników.

Abstrakcyjna ilustracja symbolizująca przywództwo w erze AI: po lewej – chłodne, geometryczne wzory przypominające dane i algorytmy; po prawej – ciepłe, organiczne formy nawiązujące do ludzkiej intuicji. Centralny punkt styku sugeruje integrację logiki i emocji w kontekście sztucznej inteligencji. Lider w erze AI: jak zachować ludzką przewagę w świecie algorytmów

Między AI a ludzką kreatywnością

Kreatywność, wyobraźnia, humor – dotąd uznawane za wyłącznie ludzkie – dziś są imitowane przez sztuczną inteligencję, stawiając fundamentalne pytania o przywództwo w erze AI. Sztuczna inteligencja generuje teksty, obrazy, muzykę, a nawet żarty. Czy oznacza to, że maszyny dorównały człowiekowi także w jego najbardziej subtelnych umiejętnościach?

Bob Mankoff, rysownik magazynu „The New Yorker”, uważa, że nie. Jego zdaniem humor nie rodzi się z danych, lecz z emocji, świadomości własnej niedoskonałości i wrażliwości na kontekst. AI może symulować humor, lecz nie rozumie jego źródła.

To właśnie napięcie – pomiędzy potęgą obliczeniową a nieuchwytną ludzką intuicją – stawia liderów przed istotnymi pytaniami: gdzie kończy się autentyczna twórczość człowieka, a zaczyna jej algorytmiczna symulacja? Jak zarządzać w rzeczywistości, w której inteligencja staje się sztuczna, ale autentyczne przywództwo nadal wymaga człowieka?

Ludzka przewaga: humor, empatia, kreatywność

<!– wp:paragraph –>

W czasach postępującej automatyzacji, paradoksalnie to właśnie cechy głęboko ludzkie – humor, empatia i kreatywność – stają się zasobami o kluczowym znaczeniu dla liderów.

Zdolności metapoznawcze w budowaniu przewagi konkurencyjnej Od tych kompetencji zależy wygrana w dobie AI

Temat rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji nie traci na popularności. Rewolucja AI wciąż postępuje. Choć GenAI zyskało zarówno zwolenników, jak i sceptyków, korzystanie z niej nie jest już kwestią wyboru. Stało się koniecznością. Jak uzyskać przewagę w tym obszarze? Kluczem do sukcesu okazuje się nie sam dostęp do technologii, lecz umiejętność właściwego jej wykorzystywania. Na jakie kompetencje zatem postawić?

Wiele organizacji popełnia ten sam błąd. Wdraża narzędzia oparte na AI z przekonaniem, że sam fakt ich wprowadzenia nie wystarczy, by zwiększyć efektywność pracy. Tymczasem problem nie leży w samej technologii, lecz w tym, jak ludzie potrafią ją wykorzystywać. Jest to podobna sytuacja do tej z początku epoki cyfrowej. Obsługa komputera, która była wtedy kluczową kompetencją, wkrótce stała się podstawą. Podobnie dziś samo sprawne posługiwanie się narzędziem AI to dopiero początek. Rzeczywista przewaga wynika ze zdolności łączenia technologii z głębokim rozumieniem potrzeb biznesowych i otoczenia. Zdaniem czołowych ekspertów, przewagę konkurencyjną osiągną organizacje, które zainwestują nie tylko w technologię, lecz także w umiejętności metapoznawcze. Chodzi o zdolność do analizy, interpretacji, krytycznego osądu i dynamicznej współpracy z AI.

Trzeba zmienić sposób myślenia o AI, stawiając w centrum umiejętności metapoznawcze

Osiągnięcie sukcesu w dobie generatywnej AI wymaga zmiany sposobu myślenia o tej technologii. Nie wystarczy wiedzieć, jak używać nowego narzędzia. Trzeba też rozumieć, po co to robić, kiedy i czy w ogóle warto. Ta transformacja musi się zacząć od liderów, którzy wytyczą drogę dla reszty organizacji. Prezesi i członkowie zarządów muszą zdać sobie sprawę, że w większości zadań AI nie zastępuje ludzkiej pracy, lecz ją uzupełnia. Przykładowo, przy sprzedaży skomplikowanych usług, takich jak ubezpieczenia bądź rozwiązania finansowe, ważne są relacje międzyludzkie i wzajemne zaufanie. AI nie powinna wypierać tych kompetencji, lecz wzmacniać je, by ułatwić komunikację.

Trzy kluczowe wnioski na temat postaw pracowników wobec elastyczności w pracy

Potrzeby pracowników są zróżnicowane, podobnie jak ich preferencje dotyczące miejsca i czasu wykonywania obowiązków zawodowych. Pięć lat po masowym przejściu na pracę zdalną – i w obliczu rosnącej liczby nakazów powrotu do biur – jakie są obecne nastroje pracowników wobec elastycznych form zatrudnienia? Wyniki naszych badań rzucają światło na to, jak bardzo pracownicy w różnym wieku cenią sobie elastyczność.

nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy Nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy

Kwestionowanie przekonania, że przedsiębiorstwa muszą nieustannie się rozwijać, odsłania nowe ścieżki prowadzące do odporności i zrównoważonego rozwoju.

Karl-Johan Perrson, prezes zarządu i były dyrektor generalny H&M, zadał kiedyś pytanie: „Co by się stało, gdybyśmy wszyscy konsumowali o 20% mniej? Uważam, że oznaczałoby to katastrofę. 20% mniej miejsc pracy, 20% mniej wpływów podatkowych, 20% mniej pieniędzy przeznaczanych na szkoły, opiekę zdrowotną czy drogi. Światowa gospodarka uległaby załamaniu. Jestem głęboko przekonany, że to właśnie wzrost gospodarczy sprawił, iż świat jest dzisiaj lepszym miejscem niż dwie dekady temu. A za kolejne 20 lat będzie jeszcze lepszym”.

Czy rzeczywiście tak jest? Jeśli tak, to stoimy przed problemem, który J.B. MacKinnon określa mianem „dylematu konsumenta”. W swojej książce The Day the World Stops Shopping [Dzień, w którym świat przestanie kupować] stwierdza: „Stan planety jasno pokazuje, że konsumujemy zbyt wiele. W samej Ameryce Północnej zużywamy zasoby Ziemi pięciokrotnie szybciej, niż są one w stanie się odnowić. Pomimo naszych wysiłków podejmowanych w celu »zazielenienia« konsumpcji – poprzez recykling, poprawę efektywności energetycznej czy wykorzystanie energii słonecznej – globalna emisja dwutlenku węgla wciąż nie maleje. Ekonomia nakazuje nam jednak nieustannie zwiększać konsumpcję. Wiek XXI uwypuklił ten kluczowy wniosek: musimy przestać kupować”.

Problem polega na założeniu, lansowanym w edukacji biznesowej, że gospodarka może i musi stale rosnąć – założeniu, które przenika strategie korporacyjne, nakazując firmom nieustanny rozwój pod groźbą utraty znaczenia na rynku. Jednak ciągły wzrost gospodarczy jest niemożliwy, a rozpowszechniony dogmat, że wzrost jest warunkiem koniecznym dla ludzkiego dobrobytu, tworzy pułapkę, z której wielu nie dostrzega drogi wyjścia. Jak pisze Paul Farrell w „The Wall Street Journal”: „Jesteśmy uzależnieni od mitu nieustającego wzrostu gospodarczego – mitu, który zabija Amerykę”. Dlatego edukacja biznesowa powinna zacząć uwzględniać ograniczenia wzrostu oraz pokazywać różne jego modele.

Hiperrealistyczna ilustracja przedstawia przestronne, nowoczesne atrium o minimalistycznym wystroju. W centralnym punkcie podłogi znajduje się świetlista rozeta kompasu, symbolizująca moralne centrum organizacji. Nad nią unoszą się transparentne, kolorowe panele w chłodnych i ciepłych tonacjach, zawieszone w przestrzeni na różnych wysokościach. Naturalne światło wpada przez świetliki dachowe, tworząc spokojną, refleksyjną atmosferę. Całość emanuje równowagą między strukturą a wartościami, technologią a etyką. Lekcje strategii etycznej AI od Grupy H&M

Podejście globalnego detalisty do etyki sztucznej inteligencji zakłada, że formalne procedury mają ograniczony zasięg. Menedżerowie koncentrują się na wzmacnianiu moralnego kompasu wszystkich pracowników – tak, by potrafili podejmować trafne decyzje, krok po kroku, rozmowa po rozmowie.

Sztuczna inteligencja zmienia sposób funkcjonowania organizacji – i właśnie dlatego stanowi wyzwanie etyczne. Kto powinien ponosić odpowiedzialność za zautomatyzowane decyzje i działania? Jak szeroka powinna być decyzyjność algorytmów? Jak projektować interakcje między ludzkim umysłem a maszyną? Jak technologia wpływa na pracowników? Gdzie w systemie kryją się uprzedzenia?

Firmy, regulatorzy i decydenci starają się znaleźć trwałe zasady etyczne, które pomogą im poruszać się w tym moralnym labiryncie. Zazwyczaj stosują pozornie logiczne podejście: najpierw identyfikują uniwersalne wartości (takie jak przejrzystość, sprawiedliwość, autonomia człowieka czy możliwość wyjaśnienia decyzji), następnie określają praktyczne zastosowania tych wartości (np. w procesach decyzyjnych czy rekrutacji wspieranej przez AI), a na końcu formalizują je w kodeksach postępowania. Założenie jest takie, że kodeksy etyczne powinny mieć pierwszeństwo przed „kodeksem obliczeniowym” AI.

EKF 2025 - debata prezesów banków Debata prezesów banków w ramach EKF 2025 zapewniła wiele wniosków dla polskiego biznesu

Europejski Kongres Finansowy co roku ściąga światowej klasy ekspertów i oferuje szeroką gamę paneli dyskusyjnych w tematyce finansów i gospodarki. Niemniej, prawdziwym gwoździem programu jest tradycyjnie finał w formie debaty prezesów największych banków. 4 czerwca 2025 roku ponownie w Sopocie doszło do spotkania najważniejszych decydentów polskiego sektora finansowego.

Tegoroczną edycję debaty poprowadzili Brunon Bartkiewicz, członek rady programowej EKF oraz Iwona Kozera, partnerka zarządzająca EY Consulting w Polsce. Wzięło w niej udział aż 10 prezesów zarządów największych polskich banków: Michał Bolesławski (ING Bank Śląski),  Elżbieta Czetwertyńska (Citi Handlowy), Przemysław Gdański (BNP Paribas Bank Polska), João Bras Jorge (Millennium S.A.), Cezary Kocik (mBank), Michał Gajewski (Santander Bank Polska), Cezary Stypułkowski, (Banku Pekao), Szymon Midera (PKO Bank Polski), Adam Marciniak, (VeloBank S.A.) oraz Piotr Żabski (Alior Bank). Co roku, jest to jedyna taka okazja w której uczestniczy tak wiele osób tak ważnych dla polskiej gospodarki.

Formuła debaty

Przed rozpoczęciem właściwej części debaty, uczestnicy mieli okazję posłuchać wystąpienia przewodniczącego KNF, Jacka Jastrzębskiego. Zaapelował on o rozwój rynku kapitałowego, aby odciążyć banki od ryzykownych inwestycji. Zaznaczył także konieczność bliskiej współpracy sektora bankowego z firmami technologicznymi oraz potrzebę ustanowienia odpowiednich regulacji w zakresie ochrony danych. Następnie, firma EY przedstawiła wyniki ankiety przeprowadzonej z zarządami banków uczestniczących w wydarzeniu. Za podwaliny do dyskusji posłużyły także wnioski z trzech eksperckich okrągłych stołów:

  • makroekonomicznego
  • technologicznego
  • ryzyka.

Spotkania bez męki: osiem sposobów, by je usprawnić

Czy wiesz, że aż 60% spotkań w firmach to strata czasu? Odkryj, jak wprowadzenie prostych zasad – od wyłączenia multitaskingu, przez precyzyjną choreografię, aż po dni bez spotkań – może diametralnie poprawić współpracę i dobrostan zespołu. Sprawdź, dlaczego warto przestać improwizować i zacząć świadomie zarządzać każdą minutą wspólnych rozmów.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!