Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Komunikacja
Magazyn (Nr 13, maj - czerwiec 2022)

Start-upy, które zapewnią twojej firmie bezpieczeństwo online

1 maja 2022 8 min czytania
Zdjęcie Paulina Kostro - Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska"
Paulina Kostro
Start-upy, które zapewnią twojej firmie bezpieczeństwo online

W „Strefie start‑upów” prezentujemy innowacyjne polskie firmy rozwiązujące problemy współczesnego świata – w tym wyzwania, z którymi mierzy się szeroko rozumiany biznes – za pomocą kreatywności i technologii. Tym razem przedstawiamy pięć start‑upów z sektora bezpieczeństwa cybernetycznego.

NETHONE firma oferująca oprogramowanie w modelu SaaS, zajmująca się zapobieganiem oszustwom finansowym polegającym np. na przechwytywaniu danych z cudzych kont i dokonywaniu przez cyberprzestępców nieautoryzowanych przelewów czy płatności online. Dzięki algorytmom uczenia maszynowego Nethone jest w stanie wykryć bardzo subtelne sygnały, że osoba usiłująca dokonać transakcji nie jest tą, do której faktycznie należą pieniądze. Nethone może to robić nawet w czasie rzeczywistym, czyli podczas dokonywania transakcji.

Jaki problem rozwiązuje Nethone? Cyberprzestępcy nieustannie dostosowują swoje narzędzia i dopracowują techniki, aby obejść firmowe systemy wykorzystujące stosunkowo sztywne reguły rozpoznawania osób dokonujących płatności przez internet. Nethone stosuje podejście „Know Your User”, czyli poznaj użytkownika, ale poznaj go bardzo dokładnie. Narzędzie opracowane przez Nethone, o nazwie Profiler, gromadzi specyficzne informacje o klientach firm korzystających z niego, takie jak np. lokalizacja komputera, konfiguracja oprogramowania, tempo pisania na klawiaturze, a nawet sposób poruszania się po stronie. Firma korzystająca z Profilera, łącząc pozyskane za jego pomocą informacje z tymi, które sama o swoich użytkownikach zebrała, może łatwo zauważyć, czy są one zgodne z profilem behawioralnym jej klientów i w razie wyraźnej niezgodności podjąć próbę weryfikacji płatnika lub zablokować transakcję. Tego tupu analiza, prowadzona w czasie rzeczywistym, stanowi według Nethone skuteczne narzędzie zwalczania cyberoszustw.

Założyciele. Start‑up został założony w 2016 roku – w ramach ekosystemu Daftcode, jednego z deweloperów przedsięwzięć typu venture w Europie Środkowo‑Wschodniej – przez grupę ekspertów ds. bezpieczeństwa, dyrektorów finansowych i naukowców.

Do 2024 r. oszustwa związane z płatnościami online będą kosztować branżę handlu elektronicznego 25 miliardów dolarów rocznie.

Indeks górny Źródło: Legaljobs.io Indeks górny koniec

NIGRIV – firma specjalizująca się w tworzeniu „szytych na miarę” programów i usług związanych z cyberbezpieczeństwem. Oferuje przede wszystkim rozwiązania antyphishingowe zapobiegające atakom socjotechnicznym, audyty cyberbezpieczeństwa oraz oprogramowanie monitorujące tzw. darknet (ukryta część internetu, niedostępna z poziomu standardowych przeglądarek, kojarzona głównie z działalnością cyberprzestępców) w celu zlokalizowania potencjalnych wycieków danych.

Jaki problem rozwiązuje Nigriv? Średni koszt naruszenia bezpieczeństwa danych w firmach w 2021 roku wynosił 4,24 miliona dolarów – wynika z badania IBM Cost of Data Breach. W 85% przypadków, według Verizon Data Breach Investigations Report, za naruszenia odpowiadał człowiek. W dużej mierze pracownicy firm byli ofiarami ataków phishingowych, czyli oszustw polegających na zainfekowaniu komputera szkodliwym oprogramowaniem i wyłudzeniu poufnych informacji lub danych dostępowych. Nigriv symuluje atak phishingowy, by w firmie klienta znaleźć osoby najbardziej łatwowierne i podatne na socjotechniczne ataki, a następnie przeprowadza szkolenia dotyczące umiejętności ich rozpoznawania i procedury reagowania.

Założyciele. Współzałożycielami Nigriv są Zachariasz Kuczkowski, analityk, absolwent Politechniki Gdańskiej, oraz Łukasz Leśniewski, programista, absolwent Polsko‑Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie.

SAGENSO  firma oferująca małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) stały monitoring sieci, dzięki któremu otrzymują natychmiastową informację o ewentualnym ataku cybernetycznym. Start‑up ma w swoim portfolio dwa produkty. Pierwszy z nich, Telescope, to system pełniący funkcję wirtualnego menedżera i audytora IT ds. cyberbezpieczeństwa. Natomiast CyberStudio odpowiada za automatyzację procesów wykrywania i usuwania zagrożeń w obszarze bezpieczeństwa technologicznego.

Jaki problem rozwiązuje Sagenso? Ataki cybernetyczne nie dotyczą wyłącznie dużych korporacji. Jak wynika z badania Coleman Parkes Research 2021, które zostało zrealizowane na zlecenie Allot (globalny dostawca usług związanych z cyberbezpieczeństwem) wśród osób zarządzających obszarem IT w 400 firmach z sektora MŚP, co czwarty mały lub średni biznes na świecie doświadczył co najmniej jednego cyberataku, a skala utraconych korzyści dla każdej z zaatakowanych firm wyniosła ok. 146 tys. dolarów (blisko 600 tys. złotych). I właśnie dla takich przedsiębiorstw, które głównie z racji wielkości nie zatrudniają specjalistów zarządzających bezpieczeństwem IT, przeznaczone są rozwiązania Sagenso.

Założyciele. Start‑up powstał z inicjatywy Antoniego Omondiego, przedsiębiorcy z 10‑letnim doświadczeniem w branży nowych technologii, który doradzał w dziedzinie bezpieczeństwa IT klientom KPMG, oraz Bartosza Kozłowskiego, który działał w tej samej branży m.in. w KPMG i PLL LOT.

Działalność cyberprzestępcza jest jednym z największych wyzwań, przed którymi stanie ludzkość w ciągu najbliższych dwóch dekad.
Indeks górny Steve Morgan, red. nacz. „Cybercrime Magazine” Indeks górny koniec

TRAPTECH – dostarcza narzędzi typu cyfrowe pole minowe (deception defence technology) do ochrony przed oszustwami cybernetycznymi, a także zajmuje się eliminowaniem tzw. alarmów fałszywie pozytywnych (false positive alarms) oraz minimalizowaniem wpływu ataków cybernetycznych na organizacje. Piotr Madej, ekspert w dziedzinie cyberbezpieczeństwa oraz założyciel TrapTechu, ma wieloletnie doświadczenie w tej dziedzinie, bowiem wcześniej zajmował się m.in. testami penetracyjnymi. Zauważył wówczas, że w testowanych przez niego firmach występują liczne problemy z obsługą incydentów bezpieczeństwa w organizacjach. Rezultatem tej obserwacji było założenie start‑upu TrapTech, który eliminuje te trudności.

Jaki problem rozwiązuje TrapTech? Firma zajmuje się m.in. wdrażaniem honeypotów, czyli takich miejsc w firmowej infrastrukturze IT, które mają udawać bardzo atrakcyjne dla przestępców zasoby. Zadaniem honeypota jest odwrócenie uwagi agresora od miejsc faktycznie ważnych, zwabienie go w pułapkę. To daje organizacji czas na obsługę incydentu cyberbezpieczeństwa i umożliwia ciągłość funkcjonowania kluczowych systemów biznesowych firmy.

Założyciele. Założycielem TrapTechu, jak już napisano, jest Piotr Madej. Wiedzę i doświadczenie zawodowe poszerzał on, pracując dla globalnych korporacji i instytucji finansowych na stanowisku etycznego hakera. Wykrył błędy bezpieczeństwa w produktach m.in. Microsoftu, Oracle, Vmware. Jest absolwentem Politechniki Krakowskiej, gdzie studiował na kierunku inżynierii oprogramowania.

VESTIGIT  start‑up oferujący narzędzie poprawiające bezpieczeństwo transmisji strumieniowego wideo. Celem firmy jest wyeliminowanie jak największej liczby nielegalnych emisji materiałów filmowych. Chce to osiągnąć dzięki steganografii, która umożliwia stworzenie „ukrytego” kanału komunikacyjnego. Kolejną kluczową cechą rozwiązania jest nadanie każdej transmisji unikalnego cyfrowego „znaku wodnego” ograniczającego ryzyko nieautoryzowanej dystrybucji. Natomiast możliwość celowego lub przypadkowego uszkodzenia strumienia danych zostało wyeliminowane dzięki opracowaniu wieloetapowego mechanizmu znakowania, wykorzystującego przetwarzanie brzegowe (edge computing) i sztuczną inteligencję.

Jaki problem rozwiązuje Vestigit? Nielegalne transmisje online, m.in. premier filmów i seriali, walk bokserskich czy meczów piłkarskich, są wciąż powszechną praktyką wśród internautów. Według analizy przeprowadzonej przez Premier League tylko jedna taka transmisja w przypadku meczu piłki nożnej może dla klubu piłkarskiego oznaczać utratę nawet 10 milionów funtów! Dzięki zastosowaniu rozwiązania Vestigit firmy czerpiące dochód z transmisji online mogą znaleźć nielegalny streaming swoich programów i go zakończyć.

Założyciele. Założycielami start‑upu są: Rafał Radawiec, doświadczony menedżer, który z powodzeniem buduje kolejne zespoły inżynierów związanych z branżą wideo i marketingową, oraz Krzysztof Kołodziejczyk, specjalista zajmujący się obsługą i rozwojem systemów informatycznych związanych z bezpieczeństwem teleinformatycznym.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!