Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Przełomowe innowacje
Magazyn (Nr 11, listopad 2021 - styczeń 2022)
Polska flaga

Powerbank na czterech kółkach

1 listopada 2021 8 min czytania
Zdjęcie Paulina Kostro - Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska"
Paulina Kostro
Powerbank na czterech kółkach

Streszczenie: Przenośne powerbanki to już standard w codziennym użytkowaniu, ale pojawił się nowy trend: powerbanki na kółkach, które zapewniają jeszcze większą mobilność i wygodę. Dzięki swojej konstrukcji umożliwiają łatwe przemieszczanie się z urządzeniem, które pozwala na ładowanie większej liczby sprzętów przez dłuższy czas. Tego typu rozwiązanie jest szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy użytkownicy potrzebują zasilania w terenie, podczas wyjazdów lub na wydarzeniach, gdzie dostęp do gniazdek elektrycznych jest ograniczony. W artykule omówiono, jak tego typu urządzenia mogą poprawić komfort życia, szczególnie w kontekście podróży służbowych i wyjazdów długoterminowych, oferując niezależność od stacjonarnych źródeł energii.

Pokaż więcej

Zrównoważony rozwój w transporcie coraz częściej polega na odchodzeniu od silników spalinowych na rzecz elektrycznych. Infrastruktura pozwalająca na masowe wykorzystywanie tych ostatnich jest jeszcze w powijakach. Pojawiają się jednak rozwiązania, które mogą to zmienić. Jednym z nich jest Vehicle‑to‑Grid.

Pojazdy elektryczne (electric vehicles, EV) wciąż stanowią zaledwie kilka procent rynku motoryzacyjnego w większości krajów świata. Brakuje również infrastruktury do ich ładowania. Jednak według przewidywań Bloomberg New Energy Finance (BNEF) do 2040 roku liczba pojazdów elektrycznych na drogach ma wzrosnąć aż do 559 milionów. Oznacza to, że światowy ekosystem energetyczny, aby wesprzeć transformację EV, ale i złagodzić wahania związane z wytwarzaniem energii, musi ewoluować.

Według ekspertów z firmy ABB, lidera na rynku wytwarzania rozwiązań do ładowania EV, rozwiązaniem tej sytuacji może być wdrożenie na masową skalę technologii Vehicle‑to‑Grid (V2G). Aby ją rozpowszechnić ABB nawiązało współpracę z francuskim DREEV. W ramach tego kontraktu szwajcarski gigant dostarczy swoje najnowsze stacje dwukierunkowego ładowania o mocy 11kW, opracowane w technologii V2G. Co istotne, swój wkład w przygotowanie tego rozwiązania mają polscy naukowcy zatrudnieni w Korporacyjnym Centrum Technologicznym ABB w Krakowie oraz eksperci SII Polska w Lublinie i Gdańsku, którzy pracują nad dostarczeniem oprogramowania niezbędnego dla aplikacji V2G.

Technologia Vehicle‑to‑Grid pozwala na wykorzystanie zgromadzonej w bateriach samochodów elektrycznych energii na inne potrzeby niż sama jazda. Rozwiązanie powstało dzięki współpracy firm ABB i DEEV. W projekt zaangażowani są też polscy naukowcy.

Efekt tej kooperacji umożliwi kierowcom EV eksportowanie nadwyżki energii z powrotem do sieci, co obniży całkowity koszt posiadania tego typu pojazdów nawet o 20 euro miesięcznie. Ładowarki dwukierunkowe mają również pomóc w złagodzeniu przepływu nierównej generacji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, takich jak energia słoneczna i wiatrowa.

Choć niewiele samochodów elektrycznych obsługuje obecnie V2G, oczekuje się, że technologia ta stanie się dominującą w ciągu najbliższych pięciu lat. Zdaniem ekspertów z ABB, prędzej czy później wszyscy producenci będą dążyli do jej wdrożenia i możemy się spodziewać, że stanie się ona standardem.

Oczywiście należy podkreślić, że jest to nowa technologia, a te standardy się dopiero kształtują. Z naszej perspektywy istotne jest, aby weszły one jak najszybciej i stały się znormalizowane. Zużycie i balans systemów energetycznych jest bardzo ważny. Obecnie korzystamy z różnorodnych źródeł energii – wodnej, wiatrowej czy słonecznej. Jednak należy pamiętać o tym, że zarówno jej produkcja, jak i konsumpcja nie jest stała. Możliwość magazynowania energii w dużej ilości mobilnych akumulatorów – zakładając, że ilość EV będzie rosła – oznacza większą dostępność energii wykorzystywanej do optymalizacji sieci energetycznej. Jeśli rozwiązania, które oferuje technologia V2G, będą rozsądnie zarządzane, będziemy w stanie efektywnie korzystać z zasobów, które posiadamy – komentuje Mirosław Bistroń, dyrektor Departamentu Elektryfikacji w Korporacyjnym Centrum Technologicznym ABB.

Czym jest Vehicle‑to‑Grid?

Jak sama nazwa wskazuje, pojazdy elektryczne mają zamiast silnika spalinowego elektryczny, a zamiast baku na paliwo akumulator, np. litowo‑jonowy. Użytkownik takiego elektrycznego pojazdu, aby móc nim podróżować, pobiera energię jednokierunkowo do baterii, za pośrednictwem stacji ładującej z sieci elektrycznej. W taki sposób zmagazynowana energia jest wykorzystywana wyłącznie do jazdy. Natomiast technologia V2G umożliwia dwukierunkowy przepływ energii – nie tylko ją więc pobiera, ale może ją też zwrócić. To sprawia, że auto pełni wówczas rolę mobilnego magazynu energii.

W skrócie V2G to sterowanie ładowaniem i rozładowywaniem się baterii w samochodzie za pomocą nadrzędnego systemu odpowiedzialnego za przepływ energii. To technologia, która sprawia, że do tej pory nieużywany w ciągu dnia samochód znajduje swoje zastosowanie jako część systemu energetycznego – wyjaśnia Piotr Hałat, starszy specjalista ds. rozwoju produktu w krakowskim Centrum Technologicznym.

Źródło: ABB

Można zatem śmiało stwierdzić, że technologia V2G zastosowana w pojeździe elektrycznym czyni zeń swoisty powerbank na kółkach i jak przyznaje Piotr Hałat, to bardzo słuszne określenie, ponieważ podpięty do sieci samochód staje się w danym momencie jej stabilizatorem.

Wyobraźmy sobie słoneczny i upalny dzień w mieście. Pracownicy jednego z biur tuż po przybyciu do pracy postanawiają włączyć klimatyzatory, aby się ochłodzić. Wówczas ich auta, podłączone do sieci energetycznej biurowca, mogą przekazać większą moc na uruchomienie chłodzenia. Później tego samego dnia, kiedy klimatyzatory nie będą pobierać tak dużej ilości mocy jak na początku, ich auta mogą odzyskać tę energię, np. dzięki energii pozyskanej z paneli solarnych umieszczonych na dachu budynku – tłumaczy ekspert.

V2G pomoże w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju

Zastosowania V2G dotyczą przede wszystkim usług, które technologia ta ma zapewnić. Przykładowo klient biznesowy, choćby wspomniany już wcześniej właściciel floty, z pewnością powinien zainteresować się tym rozwiązaniem, ponieważ może na nim po prostu zarobić – poprzez oddawanie energii do sieci i obniżanie jej kosztów dzięki bardziej aktywnemu jej zużywaniu. Ponadto za sprawą wykorzystania zmagazynowanej energii w przypadku przerwy w dostawach prądu zapewniona jest ciągła praca.

Korzystanie z technologii V2G przez przedsiębiorstwa energetycznie zmniejsza ich zależność od elektrowni zasilanych paliwami kopalnymi, a także pomaga w bilansowaniu sieci i płynnej integracji odnawialnych źródeł energii, a co za tym idzie – w osiąganiu celów w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Trzeba przyznać, że technologia V2G nie wygląda jeszcze zbyt atrakcyjnie z perspektywy indywidualnego użytkownika. Choć warto podkreślić, że istnieje możliwość czerpania zysków związanych z inwestycją w EV. Przykładowo właściciel takiego auta może umożliwić korzystanie ze zmagazynowanej energii przedsiębiorstwom energetycznym, obciążając operatora sieci opłatą za tę usługę. Jest to tym bardziej ciekawe rozwiązanie, że korzystający z technologii V2G w swoich EV mają możliwość ustalania odpowiednich limitów poboru energii, aby mieć pewność, że zawsze dysponują potrzebnym im zasięgiem. Ponadto dzięki temu, że V2G ułatwia magazynowanie energii odnawialnej i zużywanie jej we właściwym momencie, chwilowe skoki użycia energii w budynku mieszkalnym (czy komercyjnym) mogą być równoważone za pomocą EV.

V2G zwiększa elastyczność energetyki

Technologia Vehicle‑to‑Grid niesie ze sobą także potencjał transformacyjny, szczególnie w kwestii zwiększania elastyczności energetyki. Jej powszechne zastosowanie może przynieść korzyści w postaci wytworzenia się nowych modeli biznesowych oraz dodatkowe możliwości zarobkowe – poprzez udostępnianie niewykorzystywanych w danym momencie pokładów energii. Można zatem śmiało stwierdzić, że technologia V2G jest kluczowym elementem strategii przeciwdziałania zmianom klimatu. Sprawia, że integracja odnawialnych źródeł energii staje się bardziej wydajna, co pozwala zmniejszyć ograniczenia sieci i zwiększyć jej stabilność.

We wszystkich obszarach, w których aktualnie działamy w krakowskim Centrum Technologicznym, staramy się bardzo dbać o środowisko – zmniejszać zużycie energii, wprowadzać materiały, które mają mniej negatywny wpływ, przynajmniej na konsumpcję zasobów. Naturalnie skupiamy się na ładowarkach do pojazdów elektrycznych, szczególnie tych wykorzystywanych przez autobusy miejskie, dzięki czemu dokładamy swoją cegiełkę, jeśli chodzi o dbanie o jakość powietrza w miastach. Myślimy również globalnie, skupiając się na optymalizacji zużycia energii – to jest obszar, w którym chcemy być liderem – podsumowuje Mirosław Bistroń.

Źródło: ABB

Warto dodać, że firma ABB niedawno stała się partnerem strategicznym kampanii edukacyjnej elektromobilni.pl, której celem jest wzrost świadomości społecznej w zakresie zeroemisyjnych technologii w transporcie.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!