Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Analityka i Business Intelligence

Paweł Kawecki: Potrzebne są bardziej agresywne działania

1 lutego 2013 5 min czytania
Paweł Kawecki
Paweł Kawecki: Potrzebne są bardziej agresywne działania

Firma R.Marcobi nie była przygotowana na ruchy cenowe konkurentów i pozwoliła, by to oni zaczęli dyktować reguły gry. Dlatego menedżerowie muszą być przygotowani na ewentualne szybkie obniżki cen. Jednak powinna być to pierwsza i zarazem ostatnia obniżka ceny w jej historii – marka R.Marcobi ma potencjał, by odzyskać inicjatywę i zwiększać zarówno sprzedaż i zyski, jak i wartość marki.

Paweł Kawecki: Potrzebne są bardziej agresywne działania

Paweł Kawecki: Potrzebne są bardziej agresywne działania

W krótkim horyzoncie czasowym menedżerowie R.Marcobi nie mają wielu opcji do wyboru. Dlatego powinni obserwować, czy działania konkurencji odbijają się na sprzedaży firmy i jeśli okaże się, że jest taki wpływ i jest on znaczący – powinni błyskawicznie obniżyć ceny i połączyć to z akcją komunikacyjną na poziomie punktów sprzedaży. Jednak patrząc na perspektywę długoterminową, najkorzystniejsza dla firmy będzie koncentracja na dwóch kierunkach działania: zwiększenie wartości oferty marki dla obecnych klientów oraz rozwój tańszej submarki, kierowanej do nowej grupy konsumentów. Oczywiście wybór tej drogi powinien być poparty głęboką analizą rynku, konkurencji, postaw, zachowań, motywacji i zwyczajów zakupowych konsumentów, a także własnych silnych i słabych stron.

PRZECZYTAJ TEKST GŁÓWNY »

Konkurenci obniżają ceny. Czy warto do nich dołączyć? 

,

Agnieszka Węglarz PL, Paweł Kubisiak PL

Rosnąca zamożność konsumentów przyniosły rosnącą popularność towarów luksusowych. W efekcie ceny marek luksusowych poszybowały w górę, a dzięki wysokim cenom stały się jeszcze silniej przedmiotem pożądania wielu potencjalnych klientów.

Pierwszy kierunek działania, czyli wzmocnienie oferty wartości dla konsumenta, oznacza wykorzystanie i podkreślenie atutów marki R.Marcobi. Firma powinna wykorzystać fakt, że jedną z głównych motywacji posiadania ekskluzywnej torebki przez osoby z grupy docelowej jest chęć wyróżnienia się i podkreślenia swego statusu. Jest więc sporo możliwości, by jeszcze lepiej odpowiedzieć na tę potrzebę: skrócenie serii produktów, personalizacja produktów (np. umieszczenie na torebce inicjałów osoby kupującej), możliwość stworzenia torebki na zamówienie, wykorzystanie bardziej egzotycznych skór etc.

Równocześnie potrzebne są bardziej agresywne działania w obszarze komunikacji, podkreślające atuty przesądzające o jakości produktu, czyli najwyższej jakości materiały i wykończenie. W komunikacji należy podkreślać, że wyroby R.Marcobi to jedyne luksusowe torebki produkowane wyłącznie w Polsce (Europie) i informować, jaka z tego faktu płynie konkretna korzyść dla konsumenta, np.: „wyglądają jak nowe trzy razy dłużej od innych torebek” – co oczywiście musiałoby mieć potwierdzenie w faktach.

Obok wyrazistej komunikacji firma powinna zbudować też program lojalnościowy, w którego mechanizm wpisane byłyby dodatkowe korzyści oferowane przez markę dla najcenniejszych konsumentów, np. możliwość kupna modeli niedostępnych w sprzedaży masowej czy zaproszenia na ekskluzywne eventy organizowane przez firmę. Oferowanie dodatkowych korzyści zamiast obniżek cenowych jest niezwykle istotne, gdyż wzmacnia prestiżowy charakter marki.

Oferowanie dodatkowych #korzyści zamiast obniżek cenowych jest niezwykle istotne

Oczywiście wciąż istnieje ryzyko, że część konsumentów marki odejdzie w kierunku tańszych ofert konkurencji. Jednak możliwe jest przynajmniej częściowe zrekompensowanie tej straty przyciągnięciem nowych konsumentów dzięki wzmocnionemu, jeszcze bardziej wyrazistemu wizerunkowi aspiracyjnej marki. Podkreślając fakt, że produkty wykonywane są w Polsce przez dobrych rzemieślników i z najlepszej jakości materiałów, można stworzyć w percepcji konsumentów silniejsze powiązanie między kosztem wytworzenia (i w rezultacie – jego jakości) i ceną produktów, co daje pole nawet do zwiększenia marży.

Pierwszy kierunek strategiczny obliczony jest zatem na utrzymanie poziomu sprzedaży marki flagowej firmy przy jednoczesnym zwiększeniu jej zyskowności. Z kolei drugi kierunek – wprowadzenie tańszej submarki – pozwoli R.Marcobi na dalsze zwiększanie wolumenu sprzedaży i udziału rynkowego. Jednak do osiągnięcia tego celu muszą być spełnione co najmniej trzy warunki. Po pierwsze – submarka powinna być wpisana w obietnicę marki parasolowej, by nie rozwadniać, lecz wzmacniać jej wizerunek. Po drugie – marketing mix submarki powinien być skonstruowany w taki sposób, by zwiększać penetrację konsumentów, a nie powodować, by obecni konsumenci przesunęli się w kierunku nowej, tańszej oferty. Patrząc na to z tych dwóch perspektyw – submarka mogłaby być na przykład luksusową ofertą kierowaną do osób młodszych, a więc odpowiednikiem serii 1 w BMW czy serii A w Mercedesie. Po trzecie – oferta wartości submarki musi być atrakcyjna i unikalna dla jej grupy docelowej. Tworząc nową markę, można wykorzystać inne surowce niż cielęca skóra, np. materiały lub modne ostatnio skóry ekologiczne. Do sprzedaży można wykorzystać po części własne sklepy (z wyjątkiem tych najbardziej prestiżowych), należy jednak rozwinąć nowe kanały dystrybucji, np. sprzedaż internetową czy stoiska w sklepach oferujących co najmniej kilka luksusowych marek.

Patrząc z perspektywy długoterminowej, wzmocnienie marki flagowej z równoczesnym rozwojem submarki będzie najlepszą odpowiedzią na cenowe posunięcia konkurentów. Zaistniała sytuacja jest z pewnością dla firmy groźna, jednak paradoksalnie może stać się impulsem do podjęcia strategicznych decyzji i działań, które zadecydują o jej skokowym wzroście.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!