Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Komunikacja
Magazyn (Nr 22, luty - marzec 2024)

Od ChatGPT do HackGPT. Jak sprostać cyberzagrożeniom ze strony AI

1 lutego 2024 11 min czytania
Karen Renaud
Merrill Warkentin
George Westerman
Od ChatGPT do HackGPT. Jak sprostać cyberzagrożeniom ze strony AI

Nadszedł czas, aby zastąpić tradycyjne podejście do cyberbezpieczeństwa „inteligentniejszą” technologią i szkoleniami.

Już od kilku lat cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję do włamywania się do systemów korporacyjnych i zakłócania operacji biznesowych. Jednak najnowsze potężne narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji, takie jak ChatGPT, stawiają przed liderami biznesu nowe wyzwania.

Rozważ te całkiem prawdopodobne scenariusze:

  • Haker używa ChatuGPT do generowania spersonalizowanej wiadomości typu spear phishing na podstawie materiałów marketingowych twojej firmy i wiadomości phishingowych, które przyniosły skutek w przeszłości. Udaje się oszukać ludzi, mimo że byli oni dobrze przeszkoleni w zakresie świadomości użytkowania poczty e‑mail, ponieważ wiadomość nie wygląda na podejrzaną; taką, w której wykrywaniu zostali przeszkoleni.

  • Bot AI dzwoni do pracownika odpowiedzialnego za rozliczenia i mówi głosem (fałszywym), który brzmi jak głos szefa. Po wymianie uprzejmości „szef” prosi pracownika o przelanie tysięcy dolarów na konto w celu „opłacenia faktury”. Pracownik wie, że nie powinien tego robić, ale szef ma przecież pełne prawo prosić o wyjątki.

  • Hakerzy wykorzystują sztuczną inteligencję do zafałszowania informacji w systemie, tworząc cenny portfel akcji, który mogą spieniężyć, zanim oszustwo zostanie odkryte.

  • W bardzo przekonującej fałszywej wymianie korespondencji e‑maili, stworzonej przy użyciu generatywnej sztucznej inteligencji, kadra kierownicza firmy stara się uzgodnić, jak zatuszować problemy finansowe. Wiadomość o „wycieku” rozprzestrzenia się jednak w błyskawicznym tempie za pomocą armii botów mediów społecznościowych, co prowadzi do gwałtownego spadku kursu akcji firmy i trwałego uszczerbku na reputacji.

Te scenariusze mogą brzmieć znajomo dla tych, którzy zwracają uwagę na historie o tzw. deepfake’ach siejących spustoszenie w mediach społecznościowych lub o bolesnych naruszeniach korporacyjnych systemów informatycznych. Natura nowych zagrożeń należy jednak do innej, bardziej przerażającej kategorii, ponieważ technologia leżąca u ich podstaw stała się „inteligentniejsza”.

Do tej pory większość ataków wykorzystywała stosunkowo niewyrafinowane podejścia na dużą skalę. Wyobraź sobie hordę zombie – miliony uporczywych, ale bezmyślnych zagrożeń, które odnoszą sukces tylko wtedy, gdy jeden lub dwa trafią w słaby punkt bariery obronnej. Natomiast najbardziej wyrafinowane zagrożenia – największe kradzieże i oszustwa, o których czasami słyszymy w prasie – to ataki o mniejszej skali, które zwykle wymagają znacznego zaangażowania człowieka, aby były skuteczne. Przypominają raczej działanie włamywaczy, którzy konsekwentnie badają każdy element budynku i jego systemy alarmowe, dopóki nie znajdą sposobu na ominięcie zabezpieczeń. Mogą też być jak oszuści, którzy potrafią stworzyć historię i kłamać tak przekonująco, że udaje im się skłonić nawet inteligentnych ludzi, aby dali im pieniądze.

Teraz wyobraź sobie, że zombie jednak mają zdolność myślenia, a nawet stają się coraz mądrzejsze. Zasilane przez generatywną sztuczną inteligencję stają się włamywaczami, którzy są w stanie rozgryźć projekt twoich systemów bezpieczeństwa i wymyślić sposób ich obejścia. Albo wyobraź sobie oszusta używającego generatywnej sztucznej inteligencji do interakcji z jednym z twoich pracowników, budowania zaufania i oszukiwania go, kiedy już da się nabrać.

Ta nowa era złośliwego oprogramowania opartego na sztucznej inteligencji oznacza, że firmy są bezbronne, bo choć mogą stosować najlepsze praktyki w zakresie cyberbezpieczeństwa, to nie będą one już tak skuteczne jak jeszcze zaledwie kilka miesięcy temu. Dogłębna obrona – strategia polegająca na wdrażaniu odpowiedniej polityki bezpieczeństwa, używaniu najlepszychnarzędzi technicznych do zapobiegania atakom i wykrywaniu ich oraz oraz prowadzeniu kampanii uświadamiających, aby upewnić się, że pracownicy znają zasady bezpieczeństwa – już nie wystarczy. Nastała zupełnie nowa era.

Wykorzystując kombinacje tekstu, głosu, grafiki i wideo, generatywna AI uwolni nieznane i niepoznane innowacyjne sposoby hakowania. Skutecznej obrony przed tymi zagrożeniami nie da się jeszcze zautomatyzować. Twoja firma będzie musiała opracowywać strategię, która dostosowuje się do zagrożeń generowanych przez sztuczną inteligencję w czasie rzeczywistym. Będzie to wymagało zarówno inteligentniejszych technologii, jak i inteligentniejszych pracowników.

Użyj generatywnej AI przeciwko generatywnej AI

Najpierw rozważ zabezpieczenia obwodowe. Firmy używają już baz danych sygnatur złośliwego oprogramowania do wykrywania nowych zagrożeń. Te bazy są stale odświeżane przez dostawców, ale nie są dostosowane do unikalnej sytuacji każdej firmy. Hakerzy używali wcześniej uniwersalnych exploitów (włamań do systemów firmy); teraz będą wykorzystywać sztuczną inteligencję do dostosowywania swoich exploitów do słabych punktów poszczególnych firm. Zwodnicze e‑maile będą próbowały złamać właściwe punkty nacisku; będą również bardzo wiarygodne, ponieważ język oparty na sztucznej inteligencji w nowych atakach phishingowych będzie wykorzystywać informacje publiczne, aby dostosować każdą wiadomość do docelowej firmy. Dlatego zamiast od razu odrzucić wiadomość e‑mail jako podejrzaną, nawet doświadczeni pracownicy są bardziej skłonni sprawdzić wystarczająco dużo szczegółów, chcąc przekonać się, że wiadomość jest uzasadniona.

OpenAI, twórca ChatuGPT, i inni dostarczają narzędzi, takich jak GPTZero i ZeroGPT, które pozwolą firmom wykryć, czy nowo wygenerowany tekst (bez rozpoznawalnego podpisu) został stworzony przez generatywną AI. Poprzez zintegrowanie tych narzędzi z serwerami pocztowymi firmy mogą zwiększyć prawdopodobieństwo zablokowania automatycznych wiadomości phishingowych najnowszej generacji. Narzędzia te powinny być dostosowane do potrzeb każdej firmy i systematycznie dostrajane, aby zachować czujność, podobnie jak człowiek strażnik musi być na bieżąco z najnowszymi zagrożeniami. Z czasem producenci narzędzi bezpieczeństwa wprowadzą te technologie, ale w międzyczasie wiele firm naraża się na ryzyko włamania i poniesienia poważnych strat finansowych oraz utraty reputacji. Dlatego ważne jest, aby rozważyć wprowadzenie wewnętrznych zmian jak najszybciej, zamiast czekać na gotowe rozwiązania i potem nadrabiać zaległości.

Ponadto musi się poprawić wykrywalność zagrożeń w czasie rzeczywistym. Wiele firm polega na wykrywaniu wzorców, aby odeprzeć ataki. Problem w tym, że wzorce są oparte na atakach, które już miały miejsce. Aby przeciwdziałać atakom napędzanym przez generatywną AI, potrzebna jest nowa era inteligentnego zapobiegania.

Generatywna AI ma potencjał, aby poprawić zdolność firm do szybkiego wykrywania anomalii w zachowaniach lub działaniach pracowników lub w dowolnym miejscu w systemach firmowych. Zachowania pracowników – o których świadczy to, do jakich systemów się logują, jak wiele danych udostępniają i z kim komunikują się za pośrednictwem poczty elektronicznej – są zazwyczaj przewidywalne i dopasowane do ich obowiązków zawodowych. Można o tym myśleć jako o ich śladzie behawioralnym. Jeśli ślad ten ulegnie nagłej zmianie bez zmiany zakresu obowiązków, może to sygnalizować np. potencjalną próbę włamania lub niewłaściwe zachowanie pracownika. Korzystając z generatywnej AI w połączeniu z innymi narzędziami AI, firmy mogą następnie określić zakres szkód lub stwierdzić, że nie doszło do naruszenia. Nowe rozszerzenia i aplikacje zbudowane na fundamencie GPT‑4 zostały już ogłoszone, tym samym można się spodziewać, że nowe narzędzia bezpieczeństwa oparte na AI będą wkrótce dostępne.

Przygotuj ludzi na inteligentniejsze ataki

Świadome zachowania ludzkie pozostają kluczowe dla cyberbezpieczeństwa, ale ludzie nadal popełniają błędy. Wiele kampanii uświadamiających opisuje istniejące zagrożenia i podaje zestaw zasad, których należy przestrzegać: nie klikaj w linki, pamiętaj o używaniu silnych haseł i łataniu całego oprogramowania – to tylko niektóre nich. Liczne coroczne badania branżowe wskazują jednak na pracowników jako najsłabsze ogniwo cyberbezpieczeństwa. Na przykład pracownicy centrów telefonicznych mogą zostać oszukani przez osoby, które posiadają wystarczającą ilość informacji lub stworzą odpowiedni rodzaj emocjonalnego przekazu. Według szacunków aż 82% naruszeń dotyczy zachowań ludzkich.

W erze generatywnej sztucznej inteligencji szkolenie w zakresie świadomości musi zostać zmodyfikowane od zasad nakazujących określone zachowanie do gotowości do działania opartego na wiedzy, która pozwala pracownikom wykrywać nowe zagrożenia. Oznacza to, że pracownicy muszą wiedzieć wystarczająco dużo o hakowaniu, aby przejść od przestrzegania zasad do aktywnej obrony. Wraz z pojawieniem się generatywnych narzędzi AI tradycyjne formy polityki w zakresie bezpieczeństwa informacji straciły swoją przydatność; podejście oparte na dotychczasowych regułach nie jest już właściwe.

Przykładowo, kierowcy ciężarówek nie mogą zachować bezpieczeństwa jedynie poprzez przestrzeganie przepisów ruchu drogowego; muszą również dostosować się do warunków drogowych, na przykład zachowując większy dystans od innych pojazdów w czasie deszczu lub zwalniając we mgle. Podobnie pracownicy muszą stosować wiedzę sytuacyjną, aby oprzeć się nowym wyzwaniom związanym z bezpieczeństwem cybernetycznym, wynikającym z generatywnej AI. Wymaga to od firm wyjścia poza szkolenie pracowników w zakresie tego, co robić, a czego nie robić. Muszą również pomóc im zrozumieć, jak zachować bezpieczeństwo w nowych, bardzo wymagających realiach.

Generatywna AI ma potencjał, aby poprawić zdolność firm do szybkiego wykrywania anomalii w zachowaniach lub działaniach pracowników lub w dowolnym miejscu w systemach firmowych.

Firmy muszą odejść od dotychczasowej strategii opartej na zgodności z przepisami na rzecz takiej, w której rozwijane są nowe umiejętności pracowników. Może to wymagać szkolenia prowadzonego przez instruktora, osobiście lub online, aby przekazać i rozwinąć wiedzę, która wykracza poza tradycyjne zasady. Obecnie uniwersalne szkolenie, nawet jeśli kończy się testem sprawdzającym, jest pasywne. Era AI wymaga takich szkoleń, które oswajają pracowników z rzeczywistymi lub potencjalnymi scenariuszami i obejmują dyskusje na żywo dotyczące sposobów reagowania.

Poza grą w obronie poprzez szkolenie świadomości pracownicy firmy muszą również podążać za mądrością Sun Tzu, który stwierdził przed wiekami, że „obrona to planowanie ataku”. W tym celu wykonaj następujące kroki:

  1. Wyobraź sobie najgorszy scenariusz i pomyśl o tym, co wręcz nie mieści się w głowie.

  2. Wykorzystaj modele oparte na sztucznej inteligencji do stawiania hipotez na temat potencjalnych zagrożeń lub czynników wyzwalających, na które należy zwrócić uwagę.

  3. Utwórz jednostkę specjalną ze swoich najlepszych informatyków, a nawet ekspertów z innych firm, aby przeprowadzić burzę mózgów na temat tego, jak hakerzy mogliby potencjalnie przeniknąć przez twoje zabezpieczenia.

  4. Znajdź sposoby na poprawę możliwości technicznych i rozbudzenie świadomości pracowników w zakresie takich zdarzeń.

Jedno z badań wykazało, że firmy odchodzą od tradycyjnego podejścia do cybernetycznych gier wojennych, opartego na zasadzie „czerwona drużyna / niebieska drużyna” (atak/obrona), i zamiast tego przyjmują bardziej zespołowe podejście „purpurowej drużyny”, aby lepiej zrozumieć pojawiające się metody ataków i dowiedzieć się, co działa, a co nie.

Najlepszą obroną przed hakerami wspieranymi przez AI będzie prawdopodobnie obrona oparta na informacjach o AI. Oznacza to nie tylko szybsze i solidniejsze strategie obronne, ale także prawdziwie inteligentne strategie dla twojej technologii i twoich ludzi. Nie pokonasz inteligentnych zombie, stawiając wyższe płoty. Możesz jednak wzbogacić swoją tradycyjną obronę o nowe narzędzia napędzane przez AI, a także przemyśleć swoje tradycyjne metody ochrony i prowadzenia szkoleń. W nowej, niebezpiecznej erze HackGPT powinieneś zacząć działać już teraz, aby zapewnić bezpieczeństwo swojej firmie. 

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Agenty AI: Dlaczego nie zawsze warto je wdrażać?

Czy wiesz, że nie każda organizacja powinna spieszyć się z wdrażaniem agentów AI? W trzecim odcinku podcastu Limity AI Iwo Zmyślony rozmawia z Kamilem Stanuchem — filozofem, inwestorem i doświadczonym menedżerem technologicznym — o realnych możliwościach i ograniczeniach z jakimi spotykają się agenty AI.

Jak wojna handlowa USA–Chiny wpływa na Unię Europejską

Nowe amerykański taryfy celne

Wojna handlowa między USA a Chinami, tląca się od kilku lat, gwałtownie eskalowała w 2025 r. Po serii punktowych podwyżek ceł w latach 2018–2019 na wiosnę 2025 r. prezydent USA Donald Trump ogłosił mechanizm „ceł wzajemnych”, nakładając drakońskie taryfy na niemal wszystkich partnerów handlowych. Nie oszczędzono nawet tradycyjnych sojuszników – na wiele produktów z Europy wprowadzono dodatkowe cła rzędu 10–20%. Najbardziej radykalne stawki (sięgające ponad 100%) objęły import z Chin, co de facto oznaczało zerwanie dotychczasowych zasad wolnego handlu.

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!