Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Przełomowe innowacje
Magazyn (Nr 11, październik - listopad 2021)
Polska flaga

Nagrody kołem napędowym sprzedaży

1 października 2021 4 min czytania
Nagrody kołem napędowym sprzedaży

Streszczenie: Nagrody stanowią jeden z najskuteczniejszych instrumentów motywujących w sprzedaży, przyczyniając się do wzrostu wyników oraz zaangażowania zespołów. Ważne jest, by były one odpowiednio dopasowane do oczekiwań pracowników i celów organizacji. Równie istotne jest, by system nagród nie tylko nagradzał sprzedaż, ale także wspierał budowanie długofalowych relacji z klientami i poprawę jakości świadczonych usług. Kluczowe w tym procesie jest tworzenie przejrzystych, sprawiedliwych zasad, które umożliwiają równy dostęp do nagród. Dobrze zaprojektowany system motywacyjny może także pomóc w utrzymaniu pracowników, którzy czują się doceniani i zaangażowani w realizację celów firmy.

Pokaż więcej

Programy lojalnościowe, loterie i konkursy z nagrodami to obecnie najskuteczniejsze działania wspierające sprzedaż – wskazują wyniki badania PBS przeprowadzonego na zlecenie Sodexo. Coraz więcej firm kusi klientów nagrodami pieniężnymi w postaci kart przedpłaconych, zarówno w wersji fizycznej, jak i wirtualnej.

Partnerem materiału jest Sodexo.

Wiele badań konsumenckich potwierdza, że przysłowiowy Kowalski to zawodowy łowca okazji. Jeśli w cenie dwóch produktów może kupić trzy, nie poprzestanie na jednym. A jeśli za swoje zakupy ma dodatkowo otrzymać nagrodę, nie zawaha się ani przez chwilę przed sięgnięciem na półkę. Chcąc wspierać sprzedaż, przedsiębiorcy i marketerzy muszą pamiętać o działaniach promocyjnych. I wcale nie chodzi wyłącznie o tradycyjne rabaty.

Rabaty już nie wystarczą

Wyniki badania Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie3 pokazują, że najpopularniejsze wśród klientów są programy lojalnościowe oraz loterie. Jak widać, klasyczny rabat nie jest tym, co najbardziej interesuje klientów, bo korzysta z niego mniej niż połowa badanych. Wynikająca z niego oszczędność to ważny element promocji, ale jeszcze skuteczniejszym wabikiem są atrakcyjne nagrody. Bo choć sama akcja promocyjna przyciąga uwagę, motywacją do wzięcia w niej udziału jest wizja potencjalnego zysku. Organizatorzy działań promocyjnych, którzy wezmą pod uwagę nagrody zamiast klasycznych rabatów, podniosą skuteczność swoich działań.

Trafiony dobór nagród to podstawa dobrze zorganizowanej akcji promocyjnej. Niezależnie od tego, jakie chcemy uzyskać efekty – zwiększyć sprzedaż produktów, pozyskać dużą liczbę uczestników, zaangażować w loterię, konkurs, promocję czy program lojalnościowy lub motywacyjny, atrakcyjność każdej akcji jest postrzegana przez pryzmat potencjalnej nagrody. Mechanizm jest oczywisty: im nagroda bardziej pożądana, tym lepsze rezultaty – mówi Karol Kamas, dyrektor marketingu i rozwoju w Sodexo Benefits & Rewards Services Polska.

Cyfrowe karty zamiast zniżek

Uczestnicy akcji promocyjnych oczekują nagród pieniężnych np. w formie kart przedpłaconych lub e‑kodów zakupowych. Aż dla 72% stanowią one cenne wsparcie domowego budżetu i dają wolność wyboru nagrody. Ponad 82% uczestników promocji uważa cyfrowe gratyfikacje za atrakcyjne, dlatego Wirtualna Karta Premiowa Sodexo czy dystrybuowane cyfrowo eVouchery do wybranych sieci sklepów są obecnie jedną z najskuteczniejszych broni w walce o pozyskanie klienta. To nagrody, które stanowią realne wsparcie oraz dają swobodę decydowania o terminie i sposobie ich wykorzystania.

Za słowem promocja stoi dziś znacznie więcej niż tylko „obniżka cen”. Firmy mają więc ogromne pole do popisu, by w pomysłowy i skuteczny sposób budować więzi ze swoimi klientami, zarówno w B2B, jak i w B2C. Jedno jest pewne, że bez organizacji działań promocyjnych trudno będzie te relacje nawiązać i utrzymać. Zaś o skuteczności promocji w dużej mierze decydować będzie atrakcyjność nagród, którymi firmy będą przyciągały swoich odbiorców.

Bibliografia

  1. Indeks górny Raport Wsparcie sprzedaży w czasach pandemii (październik 2020), PBS na zlecenie Sodexo. Indeks górny koniec

  2. Indeks górny Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Sodexo, w ostatnim roku aż 73% Polaków wzięło udział w różnego rodzaju promocjach, a 50% z nich korzysta z promocji raz w miesiącu i częściej. Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie – badanie przeprowadzone na zlecenie Sodexo w 08.2021 przez Biostat, na reprezentatywnej próbie Polek i Polaków (N = 1000). Indeks górny koniec

  3. Indeks górny Badanie Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie przeprowadzone na zlecenie Sodexo w 08.2021 przez Biostat, na reprezentatywnej próbie Polek i Polaków (N = 1000). Indeks górny koniec

Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!