Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Automatyzacja i robotyzacja
Polska flaga

Koronawirus szansą dla e-commerce? Tak, o ile masz odpowiednią technologię

6 marca 2020 6 min czytania
Zdjęcie Rafał Pikuła - Redaktor MIT Sloan Management Review Polska. 
Rafał Pikuła
Koronawirus szansą dla e-commerce? Tak, o ile masz odpowiednią technologię

Streszczenie: W obliczu pandemii koronawirusa wiele firm zostało zmuszonych do przyspieszenia transformacji cyfrowej, a e-commerce stało się kluczowym narzędziem umożliwiającym przetrwanie na rynku. Jednak sukces w tej dziedzinie nie jest gwarantowany bez odpowiednich technologii. Firmy, które potrafią dostosować się do zmieniającego się otoczenia i wdrożyć nowoczesne rozwiązania technologiczne, mają szansę nie tylko na przetrwanie, ale także na rozwój i zdobycie przewagi konkurencyjnej. Istotne jest, aby przedsiębiorcy dostosowali swoje procesy do potrzeb rynku, inwestując w narzędzia umożliwiające efektywną sprzedaż online, zarządzanie relacjami z klientami oraz analizę danych.

Pokaż więcej

Koronawirus mocno wpływa na gospodarkę. Szczególnie dotyczy to branży e‑commerce. Z obawy przed zarażeniem bardzo chętnie kupujemy w sieci. Nie zawsze z tym bogactwem zainteresowania radzą sobie same sklepy internetowe. Część po prostu nie wyrabia. W rezultacie liczne sklepy online, zamiast kumulować zyski, skupiają na sobie coraz większe niezadowolenie klientów.

O tym, że zagrożenie epidemią wpłynęło na zakupy on‑line mówi Tomasz Michalski, Dyrektor ds. Komercyjnych Frisco.pl. Według niego, w porównaniu do zeszłego roku, można zauważyć wzrost sprzedaży o 28%, wynikający wprost ze zwiększonej liczby produktów w koszyku.

Dotychczas w jednym zamówieniu znajdowało się średnio 60 sztuk, w środę liczba ta wzrosła do 69. Porównując ilościową sprzedaż z poniedziałku i środy, wiele kluczowych kategorii zanotowało ponad dwukrotny wzrost: produkty sypkie podstawowe, takie jak cukier, kasza, makaron, mąka i ryż ( 145%), dania gotowe ( 124%), koncentraty i przeciery ( 116%), oleje i oliwy ( 99%). Bardzo dynamicznie rozwijają się także pozostałe kategorie z długą datą ważności: produkty konserwowe ( 78%), sosy ( 79%), dżemy i smarowidła ( 72%), mrożonki ( 65%), płatki śniadaniowe ( 45%). Warto zauważyć, że w analizowanym okresie zwiększyła się nie tylko wartość i wielkość koszyków, ale również ogólna liczba zamówień – komentuje Michalski.

Jakkolwiek źle by to nie brzmiało, okres epidemii to zatem złoty czas dla sklepów online. To również szansa na przyciągnięcie nowych klientów i zwiększenie przychodów. Jednak by tak było, właściciele sklepów muszą odpowiednio przygotować się na tego typu wydarzenia i związany z tym zwiększony ruch.

W efekcie wieszające się lub niedostępne strony internetowe, przeciążenia serwerów, problemy z aktualizacją stanów magazynowych, awarie systemów powiadomień – to zjawiska, które mogą dotknąć niejedną platformę sprzedażową.

E‑commerce jako szczepionka przeciw koronawirusowi

Ważnym elementem odpowiedniego przygotowania systemu do przyjęcia klientów (i to w nadmiarowej liczbie) jest poznanie źródła ruchu.

To znajomość źródła, z jakiego klienci trafili na witrynę sklepu, może nam powiedzieć najwięcej. Jeżeli wiemy, skąd biorą się nasi klienci – czy bezpośrednio, czy poprzez porównywarkę cenową lub banner promocyjny – może to dużo powiedzieć nam o preferencjach zakupowych naszych klientów.

Oczywiście spojrzenie na technologiczną kwestię nie powinno sprawiać, że pominiemy czysto ludzki aspekt. Zakupy to często emocjonalna przygoda. Krótko rzecz ujmując: wiele firm przecenia technologię, a nie docenia ludzi. W efekcie w okresie wzmożonego ruchu prowadzi to do obciążeń serwerów, nieobsłużonych zamówień, utraty zysków, a nawet stałych klientów. Wybierając odpowiednią technologię, trzeba skupić się na ludzkim aspekcie i doświadczeniu klienta.

W sytuacjach epidemii czy strachu przed nią należy uwzględnić skalę internetu, gdy ruch wzrasta tysiąckrotnie. Najlepsze rozwiązania to te, które da się łatwo dostosować do potrzeb każdego biznesu w każdej fazie jego rozwoju. Taka platforma powinna przede wszystkim zapewniać elastyczne funkcjonalności oraz, co bardzo istotne, automatyczne skalowanie w zależności od ruchu na witrynie.

Koronawirus zniknie, dobra platforma pozostanie

Niezależnie od sytuacji inwestowanie w platformę e‑commerce to zawsze dobre rozwiązanie.

Wiele firm w branży e‑commerce stawia na klimat zamiast na technologię. Owszem, dobry design może zatrzymać klientów i zwiększyć sprzedaż, ale na nic ornamenty, gdy strona nie działa prawidłowo lub gdy ruch jest ogromny.

Skupienie się na „silniku” platformy powinno być kluczowym działaniem, zanim wydarzy się taka sytuacja, jak ta, gdy pojawił się koronawirus i związana z nim panika.

Nie tylko o wieszającą się stronę chodzi. Także nieprzewidziane błędy (niezweryfikowane na etapie testów) mogą sprawić, że zamiast pomóc klientom, którzy boją się wychodzić z domu, firmy e‑commerce stracą i możliwy zysk, i zaufanie.

Personalizacja w czasach zarazy i spokoju

Wiele firm nie zauważa, że kluczową kwestią we współczesnym handlu internetowym jest personalizacja i aktywna segmentacja klientów. O tym, że to właśnie personalizacja będzie wiodącym trendem w handlu – zarówno w stacjonarnym, jak i online – przekonują eksperci od dłuższego czasu.

Personalizacja zaczyna się od odpowiedniego przygotowania „motoru strony”. To rozwiązania, które wzmacniają przepustowość strony, przenoszenie serwerów do bardziej wydajnej chmury zewnętrznej, wspieranie systemów wynajdujących błędy są najlepszą inwestycją w dobie wzmożonych zakupów przez sieć.

Szybki zwrot z inwestycji

Zaangażowanie dodatkowego zespołu testerów czy nawet osób, które będą „badały” zgodność front‑endu z back‑endem, to nie luksus, co konieczność. Nie tylko w dobie nieprzewidywalnych zdarzeń.

Klienci, których zatrzyma spersonalizowany przekaz, są bardziej skorzy do zakupów i rzadziej efektem ich działań jest tzw. porzucenie koszyka, czyli dokonanie wyboru bez płatności. Emocje klienta związane z zakupem (także w e‑commerce!) można kształtować i projektować dzięki personalizacji. W efekcie personalizacja to efekt dobrego, przyjaznego interfejsu, jak i wygodnego mechanizmu.

Jak pokazują badania, aż 67% rozpoczętych transakcji kończy się porzuceniem koszyka. W rezultacie jest to problem, z którym musi zmierzyć się każdy e‑commerce managerów. Aby go rozwiązać, należy określić jego przyczynę. Często jest nią np. zbyt wysoka cena dostawy. Jeśli w takim przypadku zdecydujesz się wysłać powiadomienie o darmowej przesyłce, zachęcisz użytkownika do sfinalizowania transakcji, a nawet powiększenia zamówienia. A może miało miejsce jakieś losowe wydarzenie i twój klient w pośpiechu musiał zamknąć okno przeglądarki?

Jak to zmienić? Dzięki notyfikacjom web push możesz następnego dnia przypomnieć mu o niedokończonych zakupach. Warto przygotować rozwiązanie pushowe na podstawie analizy klienta: znając jego profil, można przygotować komunikat pushowy na miarę jego oczekiwań.

Taki oparty na psychologii behawioralnej mechanizm przypominania może wyraźnie pomóc w prowadzeniu komunikacji opartej na skutecznej sprzedaży.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!