Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Komunikacja
Magazyn (Nr 12, grudzień 2021 - styczeń 2022)

Komentarz eksperta: Podatki od nowego roku

1 grudnia 2021 19 min czytania
Agnieszka Michalak
Komentarz eksperta: Podatki od nowego roku

Ustawa wprowadzająca zmiany podatkowe w ramach Polskiego Ładu to 258 stron przepisów, które wymagają nowelizacji aż 26 ustaw.

Nowe przepisy dotyczą szeregu zagadnień, głównie zmian dla podatników podatku CIT i VAT, ale także wielu innych kwestii, takich jak choćby rozliczanie wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie zdrowotne, dostępnych ulg czy zachęt inwestycyjnych itd. Części z nich pewnie jeszcze nawet nie jesteśmy świadomi, ponieważ „wyjdą w praniu”. Przedstawiamy przegląd zmian dotyczących relatywnie szerokiego grona podatników.

OBNIŻENIE LIMITU PŁATNOŚCI GOTÓWKOWYCH W RELACJACH Z KONTRAHENTAMI

Zmiana limitu oznacza, że podatnicy CIT nie zaliczą do kosztów podatkowych wydatku w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji o wartości przekraczającej 8 tys. zł (lub równowartość tej kwoty) zostanie zrealizowana: • bez pośrednictwa rachunku bankowego lub • przelewem na rachunek spoza białej listy (w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, potwierdzonych fakturą, dokonanych przez podatnika VAT czynnego), lub • z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności mimo zawarcia na fakturze sformułowania „mechanizm podzielonej płatności”. Do końca 2021 roku limit wynosi 15 tys. zł, zgodnie z ustawą Prawo przedsiębiorców.

PŁATNOŚCI GOTÓWKOWE W RELACJACH Z KONSUMENTAMI

Konsument będzie zobowiązany do dokonywania płatności za pośrednictwem rachunku płatniczego, jeżeli jednorazowa wartość transakcji z przedsiębiorcą (niezależnie od liczby wynikających z niej płatności) przekroczy 20 tys. zł lub równowartość tej kwoty. Powyższy przepis został dodany do Ustawy o prawach konsumenta. Jeśli cała płatność za transakcję na kwotę powyżej limitu transakcji gotówkowych zostanie dokonana gotówką, to wydatek nie będzie mógł być uznany przez płacącego za koszt.

NIELEGALNE ZATRUDNIENIE / WYNAGRODZENIE „POD STOŁEM”

Ustawodawca dał pracownikom możliwość – bez ponoszenia jakichkolwiek konsekwencji – zgłaszania przypadków pracy na czarno czy otrzymywania wynagrodzenia „pod stołem”.

W związku z tym pracodawca zostanie obciążony konsekwencjami nielegalnego zatrudnienia, tj.:

• będzie musiał zapłacić podatek oraz składki ZUS na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne od wynagrodzenia za pracę na czarno lub wypłaconego „pod stołem”;

• dodatkowo u takiego pracodawcy powstanie przychód w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę za każdy miesiąc nielegalnego zatrudnienia, niezależnie od tego, czy faktycznie i w jakiej wysokości wypłaci wynagrodzenie;

• nie będzie mógł zaliczyć do kosztów podatkowych wypłaconego wynagrodzenia oraz składek ZUS.

Ustawodawca dał pracownikom możliwość – bez ponoszenia jakichkolwiek konsekwencji – zgłaszania przypadków pracy na czarno czy otrzymywania wynagrodzenia „pod stołem”.

Pracownik z kolei nie będzie obciążany żadnymi konsekwencjami nielegalnego zatrudnienia:

nie zapłaci podatku ani składek ZUS od wynagrodzenia za pracę na czarno lub wypłaconego „pod stołem”;

• będzie miał dostęp do opieki zdrowotnej oraz świadczeń z ubezpieczenia społecznego.

MINIMALNY PODATEK DOCHODOWY

Minimalny podatek dochodowy będą płacić spółki będące podatnikami CIT oraz podatkowe grupy kapitałowe, które w roku podatkowym:

• poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych

lub

• osiągną udział dochodów ze źródeł przychodów innych niż zyski kapitałowe w przychodach innych niż te uzyskane z zysków kapitałowych, w wysokości nie większej niż 1%.

NIEZADEKLAROWANE DOCHODY

Osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które uzyskały dochody lub przychody, które nie zostały zadeklarowane w całości lub w części do opodatkowania na terytorium Polski, będą mogły te dochody i przychody zgłosić do opodatkowania przejściowym ryczałtem od dochodów w wysokości 8% podstawy opodatkowania.

PRZERZUCANE DOCHODY

Ten nowy podatek wyniesie 19%. Przerzucane dochody będą stanowiły koszty (m.in. usługi materialne czy należności licencyjne) poniesione bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu powiązanego ze spółką, stanowiące należność tego podmiotu. Będzie to dotyczyć przypadków, w których:

• faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez podmiot powiązany za rok, w którym otrzymał należność, w państwie jego siedziby, zarządu, zarejestrowania lub położenia, jest niższy o co najmniej 25% niż kwota podatku dochodowego, który byłby od niego należny, gdyby dochody tego podmiotu zostały opodatkowane z zastosowaniem 19% stawki CIT (podatek faktycznie zapłacony jest rozumiany jako podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu) oraz gdyby koszty:

• te podlegające zaliczeniu w jakiejkolwiek formie do kosztów uzyskania przychodów, odliczeniu od dochodu, podstawy opodatkowania lub od podatku tego podmiotu powiązanego

lub

• wypłacane przez ten podmiot powiązany w formie dywidendy lub innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych za rok, w którym otrzymał należność – stanowiły co najmniej 50% wartości uzyskanych przez ten podmiot przychodów określonych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym lub zgodnie z przepisami o rachunkowości.

KOSZTY FINANSOWANIA DŁUŻNEGO

Z kosztów niepodatkowych będą wyłączane koszty finansowania dłużnego w części, w jakiej nadwyżka kosztów finansowania dłużnego przewyższa (zmiana art. 15c CIT):

• kwotę 3 mln zł

albo

• kwotę obliczoną według wprowadzonego do ustawy o CIT wzoru, przy zastosowaniu ww. limitu w wysokości 30%.

UCHYLENIE ART. 15E USTAWY CIT

Ustawodawca zdecydował się uchylić art. 15e ustawy CIT, który stanowi o wyłączaniu z kosztów podatkowych kosztów niektórych usług i praw poniesionych bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów powiązanych lub podmiotów mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.

PODATEK U ŹRÓDŁA (WHT)

Zmiany dotyczące podatku u źródła obejmują szereg kwestii, w tym:

• zmianę definicji rzeczywistego właściciela;

• dopuszczenie wydawania opinii o stosowaniu zwolnienia (po zmianach – opinii o stosowaniu preferencji) na podstawie zapisów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania;

• kryteria oceny dochodzenia należytej staranności;

• możliwość posługiwania się kopią certyfikatu rezydencji, jeżeli informacje wynikające z przedłożonej kopii certyfikatu rezydencji nie budzą uzasadnionych wątpliwości co do zgodności ze stanem faktycznym;
 • zawężenie zakresu stosowania procedury zwrotu podatku do przychodów / dochodów pasywnych wypłacanych na rzecz podmiotów powiązanych.

ESTOŃSKI CIT

Estoński CIT (tj. w praktyce – polski ryczałt od dochodów spółek kapitałowych) obowiązuje od 1 stycznia 2021 roku. W obecnej formule nie cieszy się zbytnim zainteresowaniem ze względu na skomplikowane przepisy nawet z punktu widzenia księgowych czy wymagające kryteria wejścia i szereg warunków. W wersji 2.0 ustawodawca zdecydował się więc wprowadzić zmiany, żeby poszerzyć grono podatników korzystających z estońskiego CIT. Jakie to zmiany?

• Rozszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do opodatkowania ryczałtem.

• Rezygnacja z obowiązku ponoszenia określonych nakładów inwestycyjnych.

• Rezygnacja z warunku górnego limitu przychodów opodatkowanych ryczałtem.

• Brak obowiązku zapłaty podatku z korekty kosztów i przychodów przy przejściu na estoński CIT.

• Zmiana modelu rozliczania podatku po rezygnacji z opodatkowania estońskim CIT

SPÓŁKA HOLDINGOWA A CIT OD 2022 ROKU

Do ustawy CIT dodano rozdział 5b, który reguluje kwestię opodatkowania spółek holdingowych. Dywidenda otrzymywana przez polską spółkę holdingową ze spółki zależnej będzie zwolniona z podatku w 95%.

Spółka holdingowa to spółka z o.o. lub spółka akcyjna będąca podatnikiem, spełniająca łącznie poniższe warunki:

• musi posiadać nieprzerwanie przez minimum 1 rok, bezpośrednio na podstawie tytułu własności, co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej;

• nie może być spółką tworzącą PGK;

• nie może korzystać z określonych zwolnień podatkowych;

• musi prowadzić rzeczywistą działalność gospodarczą.

SPÓŁKI NIERUCHOMOŚCIOWE

Spółki nieruchomościowe będą wyłączać z kosztów podatkowych odpisy od środków trwałych z pierwszej grupy KŚT w części, w jakiej przekroczą one w roku podatkowym odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych dokonywane dla celów rachunkowych.

Ważne obowiązki sprawozdawcze dla spółek nieruchomościowych to:

• do 31 stycznia 2022 roku wysłanie elektronicznie do ministra właściwego do spraw gospodarki sprawozdania o stosowanych terminach zapłaty w transakcjach handlowych;

• wysłanie elektronicznie informacji o udziałach w spółce nieruchomościowej (spółka oraz jej wspólnicy):

• będące podatnikami CIT – do końca trzeciego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego,

• niebędące podatnikami CIT – do końca trzeciego miesiąca po zakończeniu roku obrotowego.

AMORTYZACJA NIERUCHOMOŚCI

Budynki i lokale mieszkalne, prawa do lokalu mieszkalnego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, będące składnikami majątku, nie będą stanowić środków trwałych ani wartości niematerialnych i prawnych i tym samym nie będą mogły być amortyzowane.

Powyższa zmiana dotyczy wszystkich podatników, w tym również spółek nieruchomościowych.

ZMIANA TERMINU SKŁADANIA INFORMACJI CIT‑ST

Obecnie informację CIT‑ST składają do urzędu skarbowego podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby:

• w terminie wpłat zaliczek miesięcznych lub kwartalnych

oraz

• wraz z zeznaniem rocznym CIT.

Od 1 stycznia 2022 roku informacja będzie składana tylko raz – do 31 marca każdego roku, według stanu na 31 grudnia roku poprzedniego (zmiana art. 28 CIT).

ZMIANA TERMINU PRZEKAZYWANIA SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH DO SZEFA KAS

Ustawodawca zdecydował się na zmianę brzmienia art. 27 ust. 2 CIT, zgodnie z którym podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego będą przekazywać szefowi KAS – za pomocą środków komunikacji elektronicznej – w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, następujące dokumenty:

• sprawozdanie finansowe,

• odmowę podpisu,

• oświadczenie lub odmowę złożenia oświadczenia, jeżeli zostały sporządzone wraz ze sprawozdaniem z badania.

Spółki w tym terminie będą przekazywać także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe.

Obowiązek przekazania sprawozdania finansowego szefowi KAS nie dotyczy podmiotów zwolnionych podmiotowo z podatku oraz podmiotów, które na podstawie odrębnych przepisów mają obowiązek przekazywania sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sądowego.

EWIDENCJE PODATKOWE – JPK_KSIĘGI

Od 2023 roku na podatników zostanie nałożony nowy obowiązek przekazywania do urzędu skarbowego ewidencji podatkowej w formie ustrukturyzowanej jednolitego pliku kontrolnego dla księgi rachunkowej.

Pierwsza taka ewidencja będzie wysyłana wraz z rozliczeniem rocznym za 2023 rok.

PODATNICY STOSUJĄCY ESTOŃSKI CIT – DEKLARACJE KWARTALNE

Od 2022 roku podatnicy, którzy będą opodatkowani ryczałtem od przychodów spółek, będą mogli składać kwartalne deklaracje VAT, jeżeli wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku VAT nie przekroczy w poprzednim roku podatkowym 4 mln euro oraz spełnią warunki określone w art. 99 ust. 3a VAT.

GRUPA VAT – WSPÓLNE ROZLICZENIE PODMIOTÓW POWIĄZANYCH

Od 1 lipca 2022 roku podmioty powiązane (po spełnieniu określonych warunków) będą mogły m.in. rozliczać VAT wspólnie dla całej grupy (jeden JPK_VAT), ponadto transakcje między członkami takiej grupy nie będą podlegały VAT.

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

WIS nie będą wydawane, jeżeli zakres przedmiotowy wniosku o jej wydanie jest przedmiotem zawartego porozumienia inwestycyjnego – w dniu złożenia wniosku.

ZWROT PODATKU VAT W 15 DNI

Podatnicy stosujący obrót bezgotówkowy będą mogli ubiegać się o zwrot (pod pewnymi warunkami) podatku VAT w terminie 15 dni.

Jeżeli podatnik nie zapewni możliwości dokonywania zapłaty przy użyciu instrumentu płatniczego w każdym miejscu, w którym działalność gospodarcza jest faktycznie wykonywana, czasowo nie będzie przysługiwało mu prawo do stosowania rozliczeń kwartalnych i zwrotu VAT w terminie 25‑dniowym.

Podatnicy stosujący obrót bezgotówkowy będą mogli ubiegać się o zwrot (pod pewnymi warunkami) podatku VAT w terminie 15 dni.

Ponadto, jeżeli wbrew obowiązkowi, podatnik nie zapewni współpracy kasy rejestrującej z terminalem płatniczym, za pomocą którego będzie przyjmować płatności zgodnie z wymaganiami technicznymi dla kas rejestrujących, naczelnik urzędu skarbowego nałoży na niego karę pieniężną.

USŁUGI FINANSOWE

Podatnik świadczący usługi finansowe będzie mógł zrezygnować ze zwolnienia z opodatkowania tych usług podatkiem VAT, pod warunkiem że:

• będzie zarejestrowany jako podatnik VAT czynny oraz

• złoży naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie o wyborze opodatkowania tych usług przed początkiem okresu rozliczeniowego, od którego będzie rezygnował ze zwolnienia.

Powyższa zmiana dotyczy usług finansowych wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt. 7, 12 i 38–41, które korzystają ze zwolnienia z VAT.

Ponowne skorzystanie ze zwolnienia będzie mogło być stosowane nie wcześniej niż po upływie 2 lat, licząc od początku okresu rozliczeniowego, od którego wybrał opodatkowanie usług. W tym przypadku trzeba będzie złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie o rezygnacji z opodatkowania przed początkiem okresu rozliczeniowego, od którego ponownie będzie korzystał ze zwolnienia.

CZYNNY ŻAL – KOREKTA CZĘŚCI EWIDENCYJNEJ JPK_VAT

Od 2022 roku nie trzeba będzie składać czynnego żalu w przypadku korekty części ewidencyjnej JPK_VAT, jeżeli zaległość w VAT zostanie niezwłocznie uiszczona, a przed złożeniem korekty JPK_VAT nie wszczęto postępowania przygotowawczego lub nie ujawniono faktu złożenia błędnego JPK_VAT w toku toczącego się postępowania.

JPK_VAT – NOWA STRUKTURA

Już dla rozliczeń za styczeń 2022 roku będzie obowiązywała nowa struktura JPK_VAT. W nowej strukturze dodano:

• pole dla daty upływu terminu płatności i daty dokonania zapłaty, w przypadku korekt dokonywanych przez podatnika (wierzyciela) w ramach tzw. ulgi na złe długi;

• oznaczenie, że podatnik ułatwił w okresie rozliczeniowym dokonanie czynności z art. 109b (dotyczących pakietu e‑commerce);

• oznaczenie WSTO_EE (zastąpiono oznaczenia SW i EE);

• oznaczenie IED – dla transakcji, dla których miejscem dostawy jest terytorium kraju, dokonywanych przez podatników za pomocą interfejsu elektronicznego.

KRAJOWY SYSTEM E‑FAKTUR, FAKTURY USTRUKTURYZOWANE

Krajowy System e‑Faktur oraz nowy rodzaj faktury – faktura ustrukturyzowana – zostały wprowadzone ustawą z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Od 2022 roku stosowanie nowych przepisów będzie dobrowolne, natomiast od 2023 roku ma się stać obligatoryjne.

Oto najważniejsze zmiany:

• wprowadzenie Krajowego Systemu e‑Faktur (KSeF);

• wprowadzenie pojęcia faktur ustrukturyzowanych oraz zasad ich wystawiania, otrzymywania i przechowywania;

• wprowadzenie zasad korygowania faktur ustrukturyzowanych;

• umożliwienie wystawiania faktur nie wcześniej niż 60. dnia przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi;

• preferencyjny zwrot VAT w terminie 40 dni od dnia złożenia rozliczenia;

• faktury wystawiane ponownie – brak konieczności dodawania oznaczenia DUPLIKAT;

• faktury korygujące – brak konieczności dodawania wyrazów FAKTURA KORYGUJĄCA albo KOREKTA;

• rozliczenie korekty in minus u sprzedawcy – prawo do korekty podatku należnego w okresie rozliczeniowym, w którym wystawi fakturę korygującą bez posiadania dodatkowej dokumentacji;

• JPK_FA – dla faktur ustrukturyzowanych nie będzie trzeba przesyłać na żądanie organów podatkowych;

• określenie podmiotów, które mogą korzystać z KSeF, oraz zasad uwierzytelniania tych podmiotów.

TAX FREE TYLKO NA PUESC OD 1 STYCZNIA 2022 ROKU

Podmioty, które obsługują klientów w procedurze Tax Free, muszą dokonać rejestracji na platformie PUESC do 31 grudnia 2021 roku. Od początku nowego roku bowiem usługi z zakresu Tax Free będą już dostępne tylko na PUESC.

NABYCIE SPRAWDZAJĄCE – NOWE NARZĘDZIE KONTROLNE FISKUSA

Nabycie sprawdzające to nabycie towarów i usług polegające na weryfikacji, czy podatnik należycie wywiązuje się z obowiązków przewidzianych w prawie podatkowym.

To oznacza, że w praktyce urzędnicy skarbowi będą mogli legalnie nabywać na obszarze całej Polski np. określone towary, a dopiero po ich nabyciu będą okazywać legitymację służbową, informować kontrolowanego o nabyciu sprawdzającym i pouczać o jego prawach i obowiązkach. Ponadto urzędnik będzie uprawniony w czasie dokonywania nabycia sprawdzającego do legitymowania tożsamości sprzedawcy. Powyższy przepis został dodany w Ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej.

NOWOŚCI W ULGACH PODATKOWYCH

Ustawodawca wprowadził nowe ulgi oraz zmodyfikował zasady korzystania z już obowiązujących, tj.:

ulga B+R – zwiększono limit odliczeń w ramach tej ulgi do 200% wydatków poniesionych na wynagrodzenia pracowników, którzy są zaangażowani w prace B+R; zwiększona została też wysokość limitów odliczeń dla podmiotów posiadających status centrów badawczo‑rozwojowych (CBR);

ulga IP Box – wprowadzono możliwość łącznego stosowania ulgi B+R z ulgą IP Box;

ulga na innowacyjnych pracowników – płatnicy PIT, którzy z uwagi na zbyt niski dochód nie rozliczyli w pełni ulgi B+R, będą mogli pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek pracowników, których zaangażowanie w działalność B+R wynosi co najmniej 50%;

• ulga na prototypy – wydatki ponoszone na wprowadzenie nowego produktu będą mogły stanowić dodatkowy koszt podatkowy w wysokości 30%;

ulga na robotyzację – wydatki poniesione na nabycie robota przemysłowego oraz osprzęt do niego będą mogły zostać ponownie odliczone od podstawy opodatkowania w wysokości 50%;

ulga na wprowadzenie nowego produktu (ulga na ekspansję) – wydatki poniesione na zwiększenie przychodów ze sprzedaży nowych produktów będą mogły zostać ponownie odliczone od podstawy opodatkowania.

PODPISYWANIE SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH

Do ustawy o rachunkowości zostały wprowadzone przepisy upraszczające proces podpisywania sprawozdań finansowych. Elektroniczne sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z działalności, sprawozdanie z płatności będzie mógł podpisać jeden członek zarządu wieloosobowego. W tym przypadku konieczne będzie jednak uzyskanie od pozostałych członków zarządu oświadczenia, że sprawozdanie finansowe spełnia wymagania przewidziane w ustawie o rachunkowości lub odmowę złożenia takiego oświadczenia. W przypadku odmowy złożenia oświadczenia konieczne będzie sporządzenie pisemnego uzasadnienia odmowy jego złożenia. Odmowa złożenia oświadczenia będzie jednocześnie traktowana na równi z odmową podpisania sprawozdania, co więc oznacza, że będzie musiało zostać sporządzone uzasadnienie.

UJEDNOLICENIE FORMATU SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH

Zmiany dotyczą:

• emitentów, których papiery wartościowe zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym;

• jednostek sporządzających sprawozdania finansowe zgodnie z MSR – niebędących emitentami, których papiery wartościowe zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym.

Ustalony został również nowy format dla sprawozdań składanych w cyklu rocznym:

XHTML – zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/815 – dla emitentów oraz jednostek sporządzających sprawozdania finansowe zgodnie z MSR – niebędących emitentami;

inny format przeszukiwalny – wyłącznie dla jednostek sporządzających sprawozdania finansowe zgodnie z MSR – niebędących emitentami.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Trzy zielone flagi, których szukają w pracy utalentowani pracownicy

W obliczu rosnącej liczby pracowników poszukujących sensu w pracy, organizacje, które chcą przyciągnąć i zatrzymać najlepsze talenty, muszą świadomie tworzyć środowisko pracy sprzyjające poczuciu wspólnoty, wpływu i rozwoju. Autorzy wskazują trzy „zielone flagi”, na które zwracają uwagę kandydaci: poczucie wspólnoty, poczucie wpływu  i możliwości rozwoju. Już w procesie rekrutacyjnym warto opowiadać o konkretnych historiach i doświadczeniach pracowników, które potwierdzają istnienie tych elementów. Takie podejście nie tylko przyciąga utalentowanych kandydatów, ale też zwiększa ich zaangażowanie i długofalową motywację.

Jak odbudować zaufanie w zespole? Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Wdrażanie polityki powrotu do biur to nie tylko kwestia liczby dni spędzanych stacjonarnie. Badania wykazują, że ważniejszy może okazać się sposób jej wprowadzenia, komunikowania i elastyczność egzekwowania. Fala demotywacji, z którą boryka się wiele przedsiębiorstw, wynika z tego, że rynek pracy naruszył psychologiczny kontrakt, niepisanie definiujący relacje zawodowe. Co powinni wiedzieć liderzy, by odbudować utracone zaufanie i skutecznie przeprowadzić transformację?

Decyzja o powrocie do biur lub utrzymaniu pracy zdalnej to jedno z głównych źródeł polaryzacji. Choć obie strony doszukują się w nich niewłaściwych intencji – jedna wysuwając oskarżenia o mikrozarządzanie, druga z kolei o roszczeniowość i lenistwo – prawda leży w zupełnie innym miejscu. Badania pokazują, że każdy z  trybów pracy może zostać wprowadzony zarówno z pozytywnym, jak i z negatywnym rezultatem.  W czym zatem tkwi problem? W ograniczonym zaufaniu pomiędzy pracodawcami a pracownikami, wynikającym z czysto transakcyjnego traktowania stosunku pracy. Sytuacja wymaga natychmiastowej ze strony liderów, aby jej efekty nie przybrały na sile.

dane syntetyczne Dane syntetyczne dają drugą szansę. Tak SAS pomaga firmom pokonać barierę braku danych

Brakuje Ci danych do rozwoju AI, testowania nowych rozwiązań lub podejmowania kluczowych decyzji biznesowych? Nie jesteś sam – dla wielu firm to największa bariera na drodze do postępu. Odkryj, jak dane syntetyczne, inteligentnie generowane informacje naśladujące rzeczywiste zbiory bez naruszania prywatności, otwierają nowe możliwości. Dowiedz się, jak firmy – od ochrony zagrożonych wielorybów po sektor finansowy – wykorzystują je do przełamywania ograniczeń, trenowania skuteczniejszych modeli AI i przyspieszania transformacji. Przeczytaj, dlaczego eksperci SAS prognozują, że dane syntetyczne wkrótce staną się standardem i jak Twoja organizacja może na tym skorzystać.

przywództwo w czasach niepewności Czego potrzebują pracownicy od liderów w czasach niepewności?

W obliczu rosnącej niepewności geopolitycznej, gospodarczej i technologicznej, oczekiwania wobec liderów ulegają zasadniczej zmianie. Jak pokazują badania Gallupa, McKinsey & Company oraz MIT Sloan Management Review, tradycyjne modele przywództwa oparte na hierarchii, kontroli i przewidywalności coraz częściej zawodzą.

Centrum Dowodzenia Cłami: odpowiedź na geopolityczne wstrząsy

W odpowiedzi na rosnącą niepewność geopolityczną i agresywną politykę celną, Boston Consulting Group proponuje firmom stworzenie centrów dowodzenia cłami – wyspecjalizowanych jednostek analizujących zmiany regulacyjne i wspierających szybkie decyzje strategiczne. Artykuł pokazuje, jak takie centrum może pomóc chronić marże, przekształcić kryzys w szansę i wzmocnić odporność firmy w globalnym handlu.

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!