Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Komunikacja
Magazyn (Nr 13, maj - czerwiec 2022)
Polska flaga

Jak neurobiologia wspomaga projektowanie doświadczeń klienta

1 maja 2022 7 min czytania
Zdjęcie Paul. J. Zak - Profesor nauk ekonomicznych, psychologii i zarządzania na Claremont Graduate University. Założyciel firmy Immersion Neuroscience. 
Paul. J. Zak
Jak neurobiologia wspomaga projektowanie doświadczeń klienta

Streszczenie: Wykorzystanie neurobiologii w projektowaniu doświadczeń klienta pozwala na tworzenie bardziej precyzyjnych i efektywnych interakcji z marką. Dzięki badaniom nad aktywnością mózgu, możliwe jest lepsze zrozumienie, jakie emocje i reakcje wpływają na to, jak klienci postrzegają doświadczenia związane z daną marką. Skupienie się na emocjonalnych reakcjach klientów pozwala na tworzenie przeżyć, które są zapamiętywane jako wartościowe, co prowadzi do wzrostu lojalności i chęci ponownego zakupu. W artykule opisano również znaczenie immersji w doświadczeniach oraz jak subiektywne oceny mogą nie odzwierciedlać rzeczywistego wpływu na sprzedaż.

Pokaż więcej

Wykorzystywanie przez firmy zdobyczy naukowych dotyczących neurologii pozwala im z większą precyzją wprowadzać innowacje.

To dzięki takim markom, jak: Sephora, Disney, Bass Pro Shops czy American Girl, konsumenci przyzwyczaili się, że mogą oczekiwać wyjątkowych doświadczeń i to właśnie one spowodowały, że inne poczuły się wręcz zmuszone, by takie doświadczenia zapewniaćIndeks górny 1. Dotyczy to nawet takich liderów w swojej branży, jak choćby Starbucks, który już dawno dowiódł, że kawiarnia może być czymś więcej niż tylko miejscem, w którym można napić się kawy. Lokale Starbucks Reserve podnoszą doświadczenie związane z pobytem w kawiarni na nowy poziom. Goście obserwują, jak zielone ziarna kawy są specjalnie dla nich palone, mielone, a następnie parzone na miejscu, dokładnie w tym samym czasie, gdy kawowi kiperzy prowadzą degustacje i przygotowują wyjątkowe napary. W Starbucks Reserve, z kubkiem dobrej kawy w ręku, można obejrzeć lokalne rękodzieło, wybrać coś dla siebie, zjeść obiad i uczestniczyć w różnego rodzaju warsztatach.

Wyjątkowe doświadczenia klientów nie zawsze muszą łączyć się z wysoką ceną. Na przykład tania linia lotnicza Avelo lata tylko pomiędzy małymi portami lotniczymi, łatwiejszymi dla nawigatorów. Zachęca pasażerów do oddania bagażu do luku, aby przyspieszyć wejście na pokład i opuszczenie samolotu, a wcześniej wyeliminowała opłaty za przesiadki. Avelo skupia się na tym, aby tanie podróżowanie było jednocześnie łatwe i komfortowe – to duży plus, jeśli weźmie się pod uwagę, jak są zazwyczaj traktowani pasażerowie dbający o budżet.

Choć różnorodność wyjątkowych doświadczeń jest dziś ogromna, to łączy je wspólny cel: budowanie przywiązania do marki i lojalności ze strony klientów. Pojedyncze złe doświadczenie może zniechęcić klienta raz a dobrze. Natomiast znakomite wywołuje chęć ponownego zakupu. Jednakże próbom stworzenia czegoś „oszałamiającego” lub „niesamowitego” brakuje precyzji potrzebnej do konsekwentnego tworzenia nadzwyczajnych doświadczeń.

W ciągu ostatnich 20 lat wraz z zespołem badawczym analizowałem, jaki zestaw procesów zachodzących w mózgu odpowiada za fakt, że pewne doświadczenia są zapamiętywane jako wartościowe i godne powtórzenia.

Podczas tysięcy doświadczeń zmierzyliśmy aktywność mózgów różnych ludzi, by móc do stosowanych już zasad myślenia projektowego dołożyć potwierdzone naukowo elementy neurobiologii, dzięki czemu każdy może zacząć kreować nadzwyczajne doświadczenia. Zanim opiszę, jak tego dokonać w praktyce, przyjrzyjmy się teorii.

Części składowe immersji

Silne reakcje emocjonalne wzmacniają wspomnieniaIndeks górny 2. Pomyśl, jak łatwo możesz sobie przypomnieć, gdzie byłeś 11 września 2001 roku albo jak żywo pamiętasz film, który głęboko tobą poruszył.

Reakcja emocjonalna jest podświadoma, dlatego trudno ją oddać w świadomie przekazywanych przez użytkowników informacjach zwrotnych, takich jak ankiety albo rankingi. W rzeczywistości takie oceny nie mają prawie żadnej wartości predykcyjnej dla sprzedaży biletów na film, streamingu online, wzrostu sprzedaży dzięki reklamie czy innych wskaźników oceny produktuIndeks górny 3. To, co subiektywne, słabo przekłada się na to, co obiektywne.

Gdy ludzie są proszeni o ilościowe określenie tego, ile razy zaszła w nich jakaś podświadoma emocjonalna reakcja, nie potrafią precyzyjnie odpowiedzieć. Podświadomej aktywności neuronów nie da się sobie uzmysłowić, niezależnie od tego, jak bardzo byśmy tego pragnęli. W takiej sytuacji ludzie kłamią, wcale nie mając takiego zamiaru. Czują, że muszą wyczarować odpowiedź, ponieważ badacz o nią poprosił. Co więcej, udzielona odpowiedź podlega licznym fałszującym ją czynnikom, takim jak akceptowalność społeczna, zgodność z własną tożsamością oraz konieczność precyzyjnego sformułowania, co dodatkowo pogarsza wiarygodność takiego badania.

Zostało 56% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!