Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Komunikacja
Magazyn (Nr 13, luty - marzec 2022)

Co liderzy powinnni wiedzieć o metaświecie

1 lutego 2022 9 min czytania
Zdjęcie Benjamin Laker - profesor przywództwa w Henley Business School na Uniwersytecie w Reading i współautor książki TooProud to Lead: How Hubris Can Destroy Effective Leadershipand What to Do About It (Bloomsbury, 2021).
Benjamin Laker
Co liderzy powinnni wiedzieć o metaświecie

Streszczenie: Metaświat to wciąż wschodząca technologia, która budzi skrajne emocje. Z jednej strony postrzegany jest jako potencjalna rewolucja, zmieniająca sposób globalnej interakcji, z drugiej jako niebezpieczny rozwój w kierunku wirtualnej dystopii. Obecna faza rozwoju tej technologii przypomina wczesne etapy motoryzacji, gdzie nowe wynalazki spotykały się z oporem. Obecnie w grze o przyszłość metawersum uczestniczą wielkie firmy technologiczne oraz kryptowalutowi przedsiębiorcy. Metawersum oferuje obietnicę stworzenia egalitarnej, otwartej przestrzeni, w której barierą nie będą ani odległości, ani inne tradycyjne ograniczenia. Projekty takie jak Wilder World próbują stworzyć wirtualne światy, w których ludzie będą mogli łączyć się bez żadnych przeszkód, otwierając drzwi do nowej ery komunikacji i interakcji. Liderzy firm muszą przygotować się na te zmiany, rozumiejąc, że technologie takie jak VR i metawersum mogą przekształcić sposób, w jaki będą funkcjonować ich organizacje, zarówno wewnętrznie, jak i w kontaktach z klientami.

Pokaż więcej

Wszyscy czujemy potrzebę ucieczki od otaczającej nas rzeczywistości, nawet podczas pracy, choćby na kilka chwil. Telewizja, filmy, książki i gry wideo – wszystkie te media zaspokajają zaledwie skrawek naszego pragnienia eskapizmu. Jednak w przyszłości nasza chęć oderwania się od rzeczywistości może przyjąć formę wciągających doświadczeń cyfrowych zwanych metawersum (metaverse).

Rozbudowane wirtualne metaświaty, których wizję Mark Zuckerberg przedstawił jako nową generację internetu, są jeszcze w fazie rozwoju. Być może do tego, by pokazały swój prawdziwy potencjał, brakuje im kilku lat, co jednak nie powstrzymuje towarzyszącej im eksplozji entuzjazmu. Na razie toczy się bitwa pomiędzy głównymi graczami technologicznymi, oczekującymi nadchodzącej rewolucji cyfrowej, stawiającej pragnących decentralizacji przedsiębiorców kryptowalutowych przeciw gigantom technologicznym. Co zatem oznacza to dla szefów firm?

Dystopia czy utopia? Dlaczego metawersum ma istotne znaczenie?

Metawersum jest technologią wzbudzającą skrajne emocje. Niektórzy twierdzą, że upadek ludzkiej cywilizacji nadejdzie wraz z upowszechnieniem się gogli VR oraz wirtualnej dystopii oderwanej od jakiejkolwiek rzeczywistości. Dla innych natomiast metawersum stanowi ogromny postęp w sposobie globalnej interakcji i komunikacji.

Nie powinno być zaskoczeniem, że społeczeństwo ma zwyczaj odrzucania nowych i rewolucyjnych technologii. Spójrzmy na samochody. Od początku XX wieku pojazdy napędzane silnikami spalinowymi stymulowały przemiany i łączyły nas wszystkich. Jednakże gdy świat zaczął dostrzegać nadchodzącą rewolucję motoryzacyjną, nie wszystko było usłane różami i mieniące się kolorami tęczy. W przypływie strachu przed nadchodzącymi zmianami wielu ludzi stanowczo sprzeciwiało się tym niebezpiecznym, zmotoryzowanym powozom. „Znajdź sobie konia!”, krzyczeli do pierwszych kierowców.

Dla programistów, twórców i przedsiębiorców budujących własne wersje metawersum obecna sytuacja może przypominać wczesne lata motoryzacji. Lecz zamiast: „Znajdź sobie konia!”, będą słyszeć: „Rusz się na zewnątrz!”.

Wciąż jesteśmy na bardzo wczesnym etapie rozwoju metawersum, i tych faz będzie z pewnością wiele. Jeden z projektów, Wilder World, właśnie pozyskał finansowanie w wysokości 30 milionów dolarów na budowę własnego wymiaru rzeczywistości. Wilder World próbuje stworzyć prawdziwie egalitarną i otwartą platformę przyszłości, na której będziemy mogli się łączyć bez żadnych barier, choćby takich jak odległości.

Zostało 80% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!