Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Analityka i Business Intelligence

ChatGPT: technologia, która zmieni biznes

12 stycznia 2023 9 min czytania
Zdjęcie Paweł Kubisiak - Redaktor naczelny "MIT Sloan Management Review Polska"
Paweł Kubisiak
ChatGPT: technologia, która zmieni biznes

Autorem tego tekstu nie jest sztuczna inteligencja, lecz redaktor z krwi i kości. Ale czy ten artykuł mógłby być dziełem AI? Do niedawna żyliśmy w przekonaniu, że nowe technologie, na czele z AI, zastąpią ludzi w prostych i powtarzalnych czynnościach, pozostawiając nam prace twórcze i kreatywne. Dziś, gdy poznaliśmy możliwości ChatGPT, ta odpowiedź nie jest już taka oczywista.

30 listopada 2022 roku firma OpenAI udostępniła w sieci chatbota o nazwie ChatGPT, który potrafi odpowiadać na pytania niezależnie od języka i tematyki. Aplikacja napisze wiersz na zadany temat, wymyśli dowcip, przygotuje esej, odrobi pracę domową. A to tylko drobna próbka jego możliwości. Pokazał to Ammaar Reshi, design manager, który dzięki sztucznej inteligencji „napisał” książkę dla dzieci. W ciągu kilku godzin, posługując się dwoma narzędziami: ChatGPT i Midjourney, stworzył książeczkę pod tytułem Alice and Sparkle, a następnie wystawił ją na sprzedaż w serwisie Amazon. ChatGPT napisał historię o przygodach małej Alicji, która w towarzystwie robota poznaje świat nowych technologii, a Midjourney wygenerował grafiki do książki. Reshi na cały proces, od pomysłu poprzez tworzenie treści i ilustracji aż do publikacji 14‑stronnicowej książeczki, potrzebował zaledwie 72 godzin. Oczywiście książka spotkała się od razu z krytyką, jednak przejdzie do historii jako pierwsze dzieło twórczości AI.

W czym może pomóc ChatGPT

Przykład Alice and Sparkle pokazuje, że ChatGPT może być używany do bardzo szerokiego zakresu zadań związanych z przetwarzaniem języka. Co mówi na swój temat sam chatbot? W odpowiedzi na pytanie: „Do czego służy ChatGPT?” możemy przeczytać: „ChatGPT jest dużym modelem językowym opracowanym przez OpenAI, który służy do generowania naturalnego języka. Może być używany do różnych zastosowań, takich jak generowanie tekstu, tłumaczenie, rozumienie języka naturalnego, automatyczne odpowiadanie na pytania i tworzenie chatbotów. Jest szkolony na dużych zbiorach danych tekstowych, co pozwala mu na generowanie odpowiedzi, które są zrozumiałe i zgodne z kontekstem”. Wśród jego zastosowań możemy zatem wymienić:

  • Tworzenie tekstu: ChatGPT może być używany do generowania podobnych do ludzkich odpowiedzi tekstowych na zapytania, co czyni go przydatnym do tworzenia chatbotów do obsługi klienta, generowania odpowiedzi na pytania na forach internetowych, a nawet tworzenia spersonalizowanych treści dla postów w mediach społecznościowych.

  • Tłumaczenie języków: ChatGPT może być wykorzystywany do tłumaczeń. Dostarczając aplikacji treść w jednym języku i określając język docelowy, można uzyskać dokładne i w miarę poprawne tłumaczenie tekstu.

  • Opracowywanie streszczeń: ChatGPT może być używany do generowania skrótów długich dokumentów lub artykułów. Może to być przydatne do szybkiego uzyskania przeglądu tekstu bez konieczności czytania całego dokumentu oraz opracowywania różnego rodzaju abstraktów i przeglądów.

  • Prowadzenie wyszukiwań w sieci: na podstawie zadanych zapytań ChatGPT potrafi przeszukiwać potężne zbiory danych i generować optymalne odpowiedzi.

  • Analiza zabarwienia emocjonalnego treści: ChatGPT może być użyty do analizy sentymentu danego tekstu. Może to być przydatne do zrozumienia ogólnego tonu i emocji w tekście, lub do wykrycia przekazu emocjonalnego w opiniach klientów w celu poprawy ich satysfakcji.

Ogólnie rzecz biorąc, ChatGPT jest wszechstronnym narzędziem, które może być wykorzystane do szerokiego zakresu zadań związanych z przetwarzaniem języka naturalnego. Konkretne zastosowania modelu będą zależały od potrzeb i celów użytkownika oraz jego inwencji. Docenili to już studenci i uczniowie, zlecając aplikacji przygotowanie różnych prac i odrabianie lekcji. Zainteresowanie wśród internautów było tak wielkie, że serwery firmy przestały radzić sobie z gigantycznym ruchem generowanym na całym świecie. Wielu użytkownikom wyświetla się jedynie informacja, że ChatGPT osiągnął próg możliwości obsługi zapytań.

Czy ChatGPT to zagrożenie dla Google?

Na łamach „Harvard Business Review” Ethan Mollick, profesor zarządzania w The Wharton School, pisze, że ChatGPT oznacza istotny punkt zwrotny dla AI. Przeciętna osoba może używać go do tworzenia solidnie napisanego kodu i tekstu, co czyni go „autentycznie użytecznym w szerokim zakresie zadań, od tworzenia oprogramowania przez generowanie pomysłów biznesowych po pisanie toastów weselnych”. Ludzie mogą używać modeli takich jak ChatGPT do bardziej efektywnej pracy, poprzez zachęcanie go do tworzenia materiałów, które następnie mogą udoskonalać i edytować. Mogą nawet używać go do pracy, której inaczej nie byliby w stanie wykonać, np. do programowania, nawet jeśli nigdy nie pisali kodu.

Nic zatem dziwnego, że szerokie możliwości tkwiące w potężnym chatbocie wywołały nie tylko zainteresowanie skuszonych wizją pójścia na łatwiznę uczniów i studentów, ale również wiele pytań o to, jak coraz wydajniejsze algorytmy AI mogą zmienić wymiar pracy w niedalekiej przyszłości. Na temat narzędzia można znaleźć w sieci szeroki wachlarz opinii, począwszy od sceptycznych: „To sprytna zabawka, nic więcej”, aż po totalnie entuzjastyczne: „To przełomowa technologia, która zrewolucjonizuje biznes”.

Do tej drugiej grupy, wierzącej w przełomowe znaczenie algorytmu OpenAI, należy z pewnością Microsoft, który poinformował o planach zainwestowania w OpenAI kwoty 10 mld dol. Warto dodać, że koncern Billa Gatesa już wcześniej zainwestował w firmę miliard dolarów. Microsoft poprzez zakup ChatGPT chce kontynuować prace nad wdrożeniem oprogramowania AI w swojej wyszukiwarce Bing. Nowy system miałby pomagać użytkownikom internetu w zupełnie inny sposób niż klasyczne serwisy tego typu. Zamiast listy linków, wybranych na podstawie słów kluczowych, sztuczna inteligencja miałaby dostarczyć internautom bardziej „naturalnych”, uzależnionych od kontekstu odpowiedzi na ich pytania. Wyświetlane wyniki miałyby zawierać więcej „odpowiedzi konwersacyjnych i kontekstowych”. Według Bloomberga Microsoft poświęcił już kilka miesięcy na integracji ChatGPT z wyszukiwarką Bing. Podobno pierwsza publiczna wersja wyszukiwarki ze wsparciem technologii OpenAI zadebiutuje za kilka miesięcy.

Integracja ChatGPT z Bingiem może dać Microsoftowi nowe atuty w wieloletniej i dotąd przegrywanej rywalizacji z Google. Chat GPT ma wszelkie argumenty, by spowodować poważne „zakłócenia w wyszukiwaniu w sieci”, zdominowanym przez wyszukiwarkę należącą do koncernu Alphabet. Osoby surfujące w sieci dzięki nowemu rozwiązaniu będą mogły docierać bezpośrednio do celu, zamiast nawigować przez linki, posty, wpisy i zakładki. Uzyskanie odpowiedzi będzie przypominało konsultacje z ekspertem czy mentorem. W ten sposób ChatGPT może stać się alternatywą nie tylko dla wyszukiwarek, ale i dla kursów online.

Jak działa ChatGPT

Chatbot GPT‑3 (skrót pochodzi od Generative Pre‑trained Transformer 3) to system sztucznej inteligencji stworzony przez OpenAI, laboratorium badawcze z siedzibą w San Francisco, założone w 2015 roku przez grupę osób z branży technologicznej, w tym Elona Muska, Samiego Altmana i Grega Brockmana. Dzięki zdolności do generowania tekstu podobnego do ludzkiego GPT‑3 stał się jednym z najczęściej omawianych postępów w technologii sztucznej inteligencji. Rozwój GPT‑3 rozpoczął się w 2018 roku, kiedy OpenAI wydało pierwszą wersję swojego narzędzia przetwarzania języka naturalnego.

ChatGPT wykorzystuje algorytmy głębokiego uczenia do generowania odpowiedzi tekstowych na zapytania. Jest oparty na architekturze modelu transformacyjnego, który wykorzystuje mechanizmy samoobsługi do przetwarzania i generowania tekstu. Architektura GPT‑3 jest typem sieci neuronowej, która składa się z wielu warstw połączonych ze sobą węzłów. Każdy węzeł w sieci jest zaprojektowany do przetwarzania określonego aspektu tekstu wejściowego, takiego jak ogólne znaczenie, struktura składni lub informacje kontekstowe. Gdy tekst wejściowy przechodzi przez sieć, węzły współpracują ze sobą, by wygenerować spójną i poprawną gramatycznie odpowiedź.

Jedną z kluczowych cech architektury GPT‑3 jest jej zdolność do uczenia się na dużych zbiorach danych, dzięki czemu jest w stanie wygenerować odpowiedzi, które są wysoce adekwatne do zapytania oraz wykazują poziom wiedzy i zrozumienia pozornie podobny do ludzkiego.

Pierwotnym celem opracowania GPT‑3 było stworzenie dokładniejszego modelu języka, który mógłby być używany do zadań związanych z przetwarzaniem języka naturalnego, takich jak streszczanie i tłumaczenie maszynowe. Z biegiem czasu stało się jasne, że GPT‑3 ma potencjalne zastosowania wykraczające poza te podstawowe funkcje. Od tego czasu badacze używali go do klasyfikacji dokumentów, odpowiadania na pytania, a nawet tworzenia grafiki komputerowej z opisów tekstowych.

Czy firmy powinny już teraz postawić na AI?

Wiele wskazuje na to, że rewolucja AI, w tym potężne systemy, takie jak GPT‑3, DALL‑E i inne, jest obecnie głównym nurtem zmian napędzającym biznes. W świecie z nadciągającym kryzysem gospodarczym, szalejącą walką z wirusami COVID‑19, nękanym wojnami i poważnymi problemami ekonomicznymi, rozwiązania spod znaku AI mogą być właśnie tym, co pomoże firmom przetrwać turbulencje nowej normalności. Firmy będą mogły zdecydować, czy włączyć się w ten nurt już dziś.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

dobrostan Zadbaj o siebie i swój zespół. Jak budować dobrostan w niestabilnych czasach?

Współczesny świat biznesu to arena ciągłych zmian, która wystawia na próbę odporność psychiczną pracowników i liderów. Jak w obliczu narastającej presji i niepewności budować organizacje, gdzie dobrostan jest filarem sukcesu? Zapraszamy do lektury artykułu, w którym Agata Swornowska-Kurto, bazując na raporcie „Sukces na wagę zdrowia – o kondycji psychicznej i przyszłości pracy”, odkrywa kluczowe strategie dla liderów. Dowiedz się, jak przeciwdziałać wypaleniu, budować autentyczne wsparcie i tworzyć środowisko, które inspiruje, zamiast przytłaczać.

nękanie oddolne Co zrobić, gdy podwładni cię sabotują?
Jak reagować, gdy wiarygodność lidera jest podkopywana – otwarcie lub za kulisami – a atmosfera w zespole staje się coraz bardziej toksyczna? Nękanie w miejscu pracy nie zawsze płynie z góry na dół Contrapower harassment to rzadko poruszany, lecz istotny temat związany z nękaniem w pracy. W przeciwieństwie do tradycyjnego postrzegania tego zjawiska, dotyczy ono […]
EOD Jak automatyzacja obiegu dokumentów wspiera zarządzanie czasem pracy

W dzisiejszej rzeczywistości biznesowej niezbędne jest sięganie po innowacyjne rozwiązania technologiczne. Taką decyzję podjęła firma Vetrex, wdrażając w swoich strukturach elektroniczny obieg dokumentów Vario firmy Docusoft, członka grupy kapitałowej Arcus. O efektach tego działania opowiedział Przemysław Szkatuła – dyrektor działu IT w firmie Vetrex.

Jakie cele biznesowe przyświecały firmie przy podjęciu decyzji o wdrożeniu systemu elektronicznego obiegu dokumentów?

Przemysław Szkatuła: Przede wszystkim chodziło o usprawnienie procesów wewnętrznych. Wcześniej obieg dokumentów był głównie manualny, co generowało wiele problemów kumulujących się pod koniec każdego miesiąca. Dzięki wdrożeniu systemu Vario wszystko odbywa się elektronicznie i wiemy dokładnie, na którym etapie procesu znajduje się faktura. To usprawnia przepływ informacji nie tylko w działach finansowych, lecz także między zwykłymi użytkownikami systemu. Dzięki wprowadzeniu powiadomień mailowych każdy użytkownik otrzymuje niezwłocznie informację o nowej aktywności, a kierownicy działów są świadomi, jakie koszty wystąpiły.

quiet quitting Nie pozwól by quiet quitting zrujnowało twoją karierę

Quiet quitting to nie cicha rewolucja, lecz ryzykowna strategia wycofania się z aktywnego życia zawodowego. W świecie przeciążonych pracowników i liderów często niedostrzegających rzeczywistych wyzwań swoich zespołów, bierna rezygnacja z zaangażowania może być kusząca, ale długofalowo – szkodzi wszystkim.

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Premium
Czy znasz cel swojej organizacji?

Ankieta redakcji „MIT Sloan Management Review Polska” została przeprowadzona wśród użytkowników platformy LinkedIn – w większości osób zajmujących stanowiska kierownicze, menedżerskie i eksperckie. Grupa ta jest szczególnie istotna w kontekście budowania oraz komunikowania celu organizacji, ponieważ to właśnie liderzy średniego i wyższego szczebla odpowiadają zarówno za interpretację celu, jak i przekładanie go na codzienne działania zespołów. Ankieta miała sprawdzić, w jakim stopniu pracownicy identyfikują się z celem działania swojej organizacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!