Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Automatyzacja i robotyzacja
Magazyn (Nr 15, czerwiec - lipiec 2022)

Biznes stawia na cyfryzację i bezpieczeństwo

1 czerwca 2022 7 min czytania
Zdjęcie Lidia Zakrzewska - Redaktor zarządzająca "ICAN Management Review".
Lidia Zakrzewska
Biznes stawia na cyfryzację i bezpieczeństwo

Informatyczny biznes Cloudware tworzą pasjonaci branży IT, którzy w ciągu dekady przekształcili małą firmę w dużą organizację. O pandemii, która zmieniła model pracy i portfolio produktowo‑usługowe, o trendach rynkowych oraz potrzebach klientów zewnętrznych, ale też wewnętrznych, „ICAN Management Review” rozmawia z wiceprezesem Cloudware, Cezarym Wieczorkiem.

Firma istnieje 11 lat. Zmiany w tradycyjnym biznesie zachodzą nieco wolniej niż w branży IT, dla nich czas płynie jakby spokojniej. W IT pędzi, dlatego kolejne etapy funkcjonowania firmy takiej jak Cloudware można zapewne odmierzać latami świetlnymi. Jak na przestrzeni tych „lat świetlnych” zmieniał się biznes, którym pan zarządza?

To prawda, że w branży IT czas mierzymy szybciej. Coś, co jeszcze 2–3 lata temu mogło być modnym trendem, dzisiaj może być już przestarzałą technologią, o której większość z nas zapomniała. Przez 11 lat z małego biznesu staliśmy się całkiem sporą organizacją. Udało się nam wejść do czołówki polskich firm IT. Dowodem na to może być fakt, że od przeszło czterech lat jesteśmy największym partnerem firmy IBM w Polsce. Czy jest to sukces? Z pewnością, choć czujemy, że właśnie złapaliśmy mocny wiatr w żagle i najlepsze dopiero przed nami.

Czy rośnie świadomość zarządów dotycząca potrzeb firmowych działów IT?

Regularnie edukujemy naszych klientów w zakresie dynamicznie zmieniającego się środowiska IT, wskazując, na co powinni zwrócić uwagę w swoich organizacjach. Tym samym mogę powiedzieć, że świadomość polskich zarządów odnośnie potrzeb ich działów IT z każdym rokiem rośnie, co oczywiście jest bardzo pozytywnym trendem. Co pandemia zmieniła w pana organizacji, a co w usługach, które Cloudware oferuje rynkowi? Czy firma musiała zmieniać strategię, model biznesowy? Pandemia koronawirusa bez dwóch zdań wpłynęła na większość biznesów prowadzonych w Polsce. Z racji tego, że spora część firm w tym czasie zaczęła intensywniej przenosić się do świata cyfrowego, dla branży IT była to bardzo dobra okazja, żeby odpowiednio przygotować do tego klientów i pomóc im przejść przez ten proces w możliwie szybki, ale przy tym bezpieczny sposób. Nie inaczej było u nas. Zakres usług oraz produktów, które Cloudware ma w swoim portfolio, nie uległ większej zmianie. Niemniej jednak z całą pewnością możemy powiedzieć, że dominującym problemem w tamtym czasie była tematyka bezpieczeństwa IT. To nas nie dziwiło, ponieważ zadbanie o bezpieczeństwo organizacji powinno być absolutnie pierwszym krokiem towarzyszącym chęci przejścia do świata cyfrowego.

Czy pandemia zmieniła naszą strategię lub model biznesowy? Cóż, nauczyliśmy się pracować zdalnie, a efektem dobrych doświadczeń jest fakt, że przyjęliśmy w Cloudware model pracy w trybie hybrydowym, oferując pracownikom możliwość wykonywania obowiązków zawodowych przez dwa dni poza siedzibą firmy. To po pierwsze. Po drugie, widząc efekty takiego sposobu pracy w postaci chociażby większej wydajności, wprowadziliśmy od początku tego roku sześciogodzinny czas pracy, co jest najprawdopodobniej ewenementem w branży. Niemniej jednak dalej stosujemy się do zasady „zawsze jesteśmy tam, gdzie są nasi klienci”. Ta maksyma jest u nas nader aktualna i to dzięki niej już od ponad dekady mamy wypracowane tak dobre relacje z klientami.

Branża IT narzeka na permanentny brak wykwalifikowanej kadry. Zarobki obrosły już mitami. Co jest tu prawdą, a co fałszem? Czy faktycznie cały czas trwa walka o talenty? Jakich kompetencji szuka firma na rynku? Czy kandydaci rzeczywiście mają niebotyczne oczekiwania dotyczące płac, bonusów, ścieżek kariery? Co jest najtrudniejsze w zarządzaniu zespołem ludzi, na których praca czeka?

Faktycznie na temat pracy w branży IT krąży już tyle mitów, plotek, które mieszają się z faktami, więc codziennie możemy dowiedzieć się czegoś nowego, co nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Prawdą jest jednak, iż rzeczywiście o wykwalifikowaną kadrę jest coraz trudniej. Wiele osób jest obecnie na etapie „przyuczania się”, by zostać np. programistą, co jest pokłosiem pandemii i tego, jak wpłynęła ona na rynek pracy. Bądźmy jednak szczerzy, przed tymi ludźmi jeszcze bardzo, bardzo długa droga. Natomiast doświadczeni pracownicy doskonale wiedzą, że na rynku jest niedobór specjalistów IT, co pozwala im ubiegać się o coraz wyższe wynagrodzenia. Nie możemy także pomijać dynamicznie zmieniającego się rynku, nowych technologii etc. Warto także zwrócić uwagę na to, że do tej pory dla osób z branży IT głównym motywatorem do zmiany firmy była możliwość uczestniczenia w coraz ciekawszych projektach lub wyższe wynagrodzenie. Sporo tych osób od wielu lat pracuje zdalnie, więc taki model pracy nie jest dla nich żadnym wabikiem. A wręcz przeciwnie. Właśnie teraz, gdy wszyscy nauczyliśmy się pracować zdalnie bądź hybrydowo, pracownicy coraz częściej zwracają uwagę na pozapłacowe benefity bądź… możliwość przyjścia do biura, aby móc w realu przebywać z kolegami, dzielić się doświadczeniami czy wymieniać informacjami. Ten trend zauważamy także w naszej organizacji, dlatego nieustannie pytamy pracowników o ich potrzeby w obszarze benefitów i tego, co możemy zrobić, aby czuli się w naszej firmie dobrze. Pamiętajmy, że pracownik, o którego dbamy, to pracownik wydajniejszy i finalnie przynoszący więcej korzyści organizacji.

Jaka sytuacja panuje w subbranży, którą reprezentuje pana firma? Czy Cloudware musi ostro walczyć z konkurencją? Jaką pozycję rynkową zajmuje?

Nie chciałbym zapeszać, ale mogę powiedzieć, że sytuacja Cloudware na rynku jest naprawdę dobra. Od ponad dekady działamy w dynamicznie zmieniającej się branży. Odpowiadamy na stale zmieniające się oczekiwania naszych klientów i partnerów biznesowych. Tak jak wspomniałem na początku, od czterech lat jesteśmy największym partnerem IBM w Polsce. Chcemy utrzymać tę pozycję i pokazać wszystkim, że IT to coś więcej niż sprzęt czy oprogramowanie. To świadome wspieranie klientów w transformacji cyfrowej ich biznesów oraz bycie rzetelnym partnerem, na którego mogą liczyć w każdej sytuacji.

Jakie trendy dominują w państwa branży na rynku? Czego klienci mogą się spodziewać?

Trendy w branży IT zmieniają się niezwykle dynamicznie. Mimo to można śmiało wskazać obszar, którego atrakcyjność nie słabnie od czasów pandemii. Co więcej – mówi się o nim coraz głośniej. Jest to obszar dotyczący cyberbezpieczeństwa oraz zabezpieczenia organizacji przed wszelkiego rodzaju atakami hakerskimi. Zauważamy znaczny wzrost zainteresowania tą tematyką u naszych klientów, dlatego oferujemy im rozwiązania, które mogą uchronić bądź zminimalizować ryzyko wystąpienia tego typu zdarzeń w ich organizacjach. Poza tematyką chmurową, przenoszeniem biznesu do chmury, właśnie obszar security jest drugim w kolejności, gdzie widzimy największe zainteresowanie naszych klientów.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Trzy zielone flagi, których szukają w pracy utalentowani pracownicy

W obliczu rosnącej liczby pracowników poszukujących sensu w pracy, organizacje, które chcą przyciągnąć i zatrzymać najlepsze talenty, muszą świadomie tworzyć środowisko pracy sprzyjające poczuciu wspólnoty, wpływu i rozwoju. Autorzy wskazują trzy „zielone flagi”, na które zwracają uwagę kandydaci: poczucie wspólnoty, poczucie wpływu  i możliwości rozwoju. Już w procesie rekrutacyjnym warto opowiadać o konkretnych historiach i doświadczeniach pracowników, które potwierdzają istnienie tych elementów. Takie podejście nie tylko przyciąga utalentowanych kandydatów, ale też zwiększa ich zaangażowanie i długofalową motywację.

Jak odbudować zaufanie w zespole? Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Wdrażanie polityki powrotu do biur to nie tylko kwestia liczby dni spędzanych stacjonarnie. Badania wykazują, że ważniejszy może okazać się sposób jej wprowadzenia, komunikowania i elastyczność egzekwowania. Fala demotywacji, z którą boryka się wiele przedsiębiorstw, wynika z tego, że rynek pracy naruszył psychologiczny kontrakt, niepisanie definiujący relacje zawodowe. Co powinni wiedzieć liderzy, by odbudować utracone zaufanie i skutecznie przeprowadzić transformację?

Decyzja o powrocie do biur lub utrzymaniu pracy zdalnej to jedno z głównych źródeł polaryzacji. Choć obie strony doszukują się w nich niewłaściwych intencji – jedna wysuwając oskarżenia o mikrozarządzanie, druga z kolei o roszczeniowość i lenistwo – prawda leży w zupełnie innym miejscu. Badania pokazują, że każdy z  trybów pracy może zostać wprowadzony zarówno z pozytywnym, jak i z negatywnym rezultatem.  W czym zatem tkwi problem? W ograniczonym zaufaniu pomiędzy pracodawcami a pracownikami, wynikającym z czysto transakcyjnego traktowania stosunku pracy. Sytuacja wymaga natychmiastowej ze strony liderów, aby jej efekty nie przybrały na sile.

dane syntetyczne Dane syntetyczne dają drugą szansę. Tak SAS pomaga firmom pokonać barierę braku danych

Brakuje Ci danych do rozwoju AI, testowania nowych rozwiązań lub podejmowania kluczowych decyzji biznesowych? Nie jesteś sam – dla wielu firm to największa bariera na drodze do postępu. Odkryj, jak dane syntetyczne, inteligentnie generowane informacje naśladujące rzeczywiste zbiory bez naruszania prywatności, otwierają nowe możliwości. Dowiedz się, jak firmy – od ochrony zagrożonych wielorybów po sektor finansowy – wykorzystują je do przełamywania ograniczeń, trenowania skuteczniejszych modeli AI i przyspieszania transformacji. Przeczytaj, dlaczego eksperci SAS prognozują, że dane syntetyczne wkrótce staną się standardem i jak Twoja organizacja może na tym skorzystać.

przywództwo w czasach niepewności Czego potrzebują pracownicy od liderów w czasach niepewności?

W obliczu rosnącej niepewności geopolitycznej, gospodarczej i technologicznej, oczekiwania wobec liderów ulegają zasadniczej zmianie. Jak pokazują badania Gallupa, McKinsey & Company oraz MIT Sloan Management Review, tradycyjne modele przywództwa oparte na hierarchii, kontroli i przewidywalności coraz częściej zawodzą.

Centrum Dowodzenia Cłami: odpowiedź na geopolityczne wstrząsy

W odpowiedzi na rosnącą niepewność geopolityczną i agresywną politykę celną, Boston Consulting Group proponuje firmom stworzenie centrów dowodzenia cłami – wyspecjalizowanych jednostek analizujących zmiany regulacyjne i wspierających szybkie decyzje strategiczne. Artykuł pokazuje, jak takie centrum może pomóc chronić marże, przekształcić kryzys w szansę i wzmocnić odporność firmy w globalnym handlu.

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!