Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Przełomowe innowacje
Magazyn (Nr 7, luty - marzec 2021)

Abonament na kawę, czyli jak zmienia się ekonomia subskrypcji

1 lutego 2021 7 min czytania
Abonament na kawę, czyli jak zmienia się ekonomia subskrypcji

Model subskrypcyjny do tej pory kojarzył się Polakom głównie z platformami dostarczającymi treści cyfrowe, jednak od pewnego czasu skutecznie rozwija się także w branżach sprzedających fizyczne produkty. Sprzedaż kawy w modelu subskrypcyjnym wzrosła w ostatnim roku o 109%. Marka Coffeedesk uruchomiła usługę, w ramach której klienci cyklicznie otrzymują dobraną pod swoje preferencje smakowe kawę speciality.

Nowe rozwiązania zyskują na popularności głównie ze względu na fakt odciążania klientów od czasochłonnych i powtarzalnych czynności. Przedłużający się lockdown sprawia także, że konsumenci chcą zadbać o zapasy ulubionych produktów. Zamiast chodzić do sklepu, czekać w kolejce i narażać swoje zdrowie, możemy zamówić w internecie produkty z dostawą do domu. Dlaczego jednak nie pójść o krok dalej i nie zautomatyzować zakupów, których dokonujemy regularnie?

Przykładem zastosowania tej strategii na polskim rynku jest nowa usługa Hi!Coffeedesk kołobrzeskiej spółki All Good SA, właściciela marki Coffeedesk, która specjalizuje się w sprzedaży wysokiej jakości kawy speciality. Firma z końcem stycznia wprowadziła do swojej oferty możliwość zamówienia w ramach subskrypcji stałych dostaw wyselekcjonowanych ziaren o określonym profilu smakowym prosto do domu lub paczkomatu.

– Od kilku lat aplikacje, bez których dziś nie wyobrażamy sobie życia, takie jak Netflix czy Spotify, przecierały szlaki i przyzwyczaiły Polaków do modelu płatności cyklicznych. Po usługach cyfrowych przyszedł czas na produkty fizyczne. Pandemia przyspieszyła odejście klientów od tradycyjnych sklepów w kierunku zakupów online o dobrych kilka lat. Model subskrypcyjny doskonale wpisuje się w tę tendencję i jednocześnie stanowi świetne uzupełnienie naszej strategii biznesowej opartej o omnichannel – podkreśla Łukasz Wichłacz, CEO Coffeedesk.

Nabywcy mogą określić, jakiego rodzaju smaki im najbardziej odpowiadają, a także jak często chcą otrzymywać przesyłki. – Chcemy dostarczać naszym klientom to, za czym w pandemii tęsknią najbardziej – kawę jak z ulubionej kawiarni i smak, który wybiorą według własnego uznania. Nasza kolekcja kaw subskrypcyjnych pod marką własną Hi!Coffeedesk jest oparta na ośmiu różnych profilach sensorycznych. Każdy z nich reprezentuje inne nuty smakowe. Wierzymy, że kawa to przede wszystkim smak, a ten dla każdego oznacza coś innego. Wybrany zestaw ziaren subskrybent otrzyma zgodnie z preferowaną częstotliwością. Dzięki mechanizmowi cyklicznej płatności klient nie musi już pamiętać o kolejnych zakupach, to my dbamy o regularną dostawę.

Model subskrypcyjny ma sens szczególnie w przypadku rozpoznawalnych marek, które mają wielu stałych klientów. W ten sposób powstaje nowa gałąź sprzedaży e‑commerce, która ma już nawet swoją nazwę: zero‑click commerce, czyli sprzedaż fizycznych produktów w abonamencie.

Coffeedesk jak Netflix

Porównanie strategii Coffeedesk do Netflixa nie jest wcale oderwane od rzeczywistości. Warto pamiętać, że amerykański serwis pierwotnie był internetową wypożyczalnią filmów na fizycznych nośnikach. Za sukcesem platformy kryje się unikalne podejście do klienta. Netflix zyskał przewagę nad Blockbusterem (ówczesnym konkurentem na amerykańskim rynku), rezygnując z opłat za opóźnione zwroty wypożyczonych tytułów. Zamiast tego firma wprowadziła abonament i promowała filmy dostosowane do gustu widzów. Wprowadzone rozwiązanie okazało się tak skuteczne, że klienci rzadziej przetrzymywali płyty, aby otrzymać kolejne proponowane pozycje. Właściciele Netflixa zrozumieli, że sprzedają nie tyle fizyczne przedmioty, co unikalne doświadczenia i emocje.

Usługi oparte na modelu subskrypcyjnym będą zyskiwać na popularności – rynek ten od kilku lat cechuje się ciągłym wzrostem, a pandemia przyspieszyła jego rozwój.

Podobnie jest w przypadku marki Coffeedesk – firma z Kołobrzegu sprzedaż kawy opiera o supreme service. Ponadstandardowa obsługa klienta, budowanie społeczności i edukacja w zakresie kawy speciality sprawiają, że zakup ziaren staje się bardziej zindywidualizowaną usługą niż tylko produktem. To podejście wymaga szczególnej staranności, aby zrozumieć potrzeby każdego kawosza i dostosować pod niego ofertę. Stąd pomysł na Hi!Coffeedesk – subskrypcję, w której klienci będą mogli wybierać kawę zgodnie ze swoimi preferencjami smakowymi. W ten sposób marka buduje trwałe relacje z klientem i tworzy solidne podstawy pod swój rozwój – zadowoleni użytkownicy znacznie chętniej skorzystają z ofert kierowanych bezpośrednio do nich.

– W Coffeedesk wierzymy przede wszystkim w długofalowe relacje z klientami, doceniamy ich lojalność – to z myślą o nich uruchomiliśmy projekt subskrypcji. Przefiltrowaliśmy morze kawy, by dla naszych subskrybentów wybrać najciekawsze smaki. Hi!Coffeedesk przygotowaliśmy we współpracy z najlepszymi polskimi palarniami, ponieważ wierzymy w lokalny, zrównoważony biznes i dystrybucję – dodaje Łukasz Wichłacz, CEO kołobrzeskiej firmy.

Według raportu The 2020 Square x SCA Coffee, w Stanach Zjednoczonych w zeszłym roku liczba palarni kawy oferujących sprzedaż w oparciu o subskrypcję wzrosła o 25%. Pomimo pandemii koronawirusa przychody ze sprzedaży w ramach tego modelu zwiększyły się aż o 109%.

Sztuczna inteligencja wie lepiej, czego potrzebujemy

Nie jest wykluczone, że śladem Coffeedesk w najbliższym czasie pójdą także kolejne firmy, które zaoferują inne rodzaje produktów w ramach cyklicznych subskrypcji. Według przewidywań Polskiego Instytutu Ekonomicznego, w 2021 roku możemy się spodziewać wielu nowych usług abonamentowych, które dobiorą produkty na podstawie naszych przyzwyczajeń zakupowych, po czym wyślą je prosto pod nasze drzwi. Taka możliwość będzie kusząca szczególnie dla osób mających niewiele czasu lub po prostu chcących wygospodarować go więcej dla siebie, rodziny i znajomych.

Usługi oparte na modelu subskrypcyjnym z pewnością będą zyskiwać na popularności – rynek ten od kilku lat cechuje się ciągłym wzrostem, a pandemia znacząco przyspieszyła jego rozwój.

Subskrypcja Hi!Coffeedesk jest kolejnym, po otwarciu trzeciego showroomu, projektem, na który firma pozyskała środki w ramach zeszłorocznej zbiórki crowdfundingowej. Spółka zebrała wówczas ponad 2 miliony złotych na realizację swoich strategicznych celów. Coffeedesk to według „Financial Timesa” jedna z najszybciej rozwijających się firm w branży kawowej w Europie Środkowo‑Wschodniej. Kawowy omnichannel z Kołobrzegu działa w oparciu o sklep internetowy, dwie platformy online skierowane do biznesu oraz rozwijającą się, butikową sieć kawiarni. •

Tematy

Może Cię zainteresować

dane syntetyczne Dane syntetyczne dają drugą szansę. Tak SAS pomaga firmom pokonać barierę braku danych

Brakuje Ci danych do rozwoju AI, testowania nowych rozwiązań lub podejmowania kluczowych decyzji biznesowych? Nie jesteś sam – dla wielu firm to największa bariera na drodze do postępu. Odkryj, jak dane syntetyczne, inteligentnie generowane informacje naśladujące rzeczywiste zbiory bez naruszania prywatności, otwierają nowe możliwości. Dowiedz się, jak firmy – od ochrony zagrożonych wielorybów po sektor finansowy – wykorzystują je do przełamywania ograniczeń, trenowania skuteczniejszych modeli AI i przyspieszania transformacji. Przeczytaj, dlaczego eksperci SAS prognozują, że dane syntetyczne wkrótce staną się standardem i jak Twoja organizacja może na tym skorzystać.

przywództwo w czasach niepewności Czego potrzebują pracownicy od liderów w czasach niepewności?

W obliczu rosnącej niepewności geopolitycznej, gospodarczej i technologicznej, oczekiwania wobec liderów ulegają zasadniczej zmianie. Jak pokazują badania Gallupa, McKinsey & Company oraz MIT Sloan Management Review, tradycyjne modele przywództwa oparte na hierarchii, kontroli i przewidywalności coraz częściej zawodzą.

Centrum Dowodzenia Cłami: odpowiedź na geopolityczne wstrząsy

W odpowiedzi na rosnącą niepewność geopolityczną i agresywną politykę celną, Boston Consulting Group proponuje firmom stworzenie centrów dowodzenia cłami – wyspecjalizowanych jednostek analizujących zmiany regulacyjne i wspierających szybkie decyzje strategiczne. Artykuł pokazuje, jak takie centrum może pomóc chronić marże, przekształcić kryzys w szansę i wzmocnić odporność firmy w globalnym handlu.

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Intuicja w biznesie: Jak świadomie wykorzystywać nieświadome procesy decyzyjne

W dynamicznym środowisku współczesnego biznesu liderzy muszą szybko i skutecznie reagować na rosnącą złożoność oraz niepewność otoczenia. Choć przez dziesięciolecia dominowały podejścia oparte przede wszystkim na racjonalnej analizie danych, najnowsze badania psychologiczne wyraźnie wskazują na coraz większą rolę intuicji – zwłaszcza w sytuacjach wymagających podejmowania złożonych decyzji. Okazuje się, że myślenie intuicyjne, czyli procesy zachodzące poza świadomą percepcją decydenta, może być kluczem do lepszych wyników w sytuacjach, w których świadoma analiza osiąga swoje naturalne ograniczenia.

Niniejszy artykuł przedstawia koncepcję tzw. „deliberacji bez uwagi” (deliberation without attention), opisaną pierwotnie przez Maartena Bosa i jego współpracowników. Wyjaśnia, w jaki sposób menedżerowie mogą świadomie integrować intuicję z analitycznymi metodami decyzyjnymi, by poprawić skuteczność i trafność swoich wyborów.

Niewygodna prawda o modnych stylach zarządzania

Setki teorii, modne style i głośne hasła, a jednak wciąż zadajemy to samo pytanie: co naprawdę sprawia, że lider jest skuteczny? Najnowsze badania pokazują, że odpowiedź jest prostsza (i mniej wygodna), niż się wydaje.  Transformacyjny, autentyczny, służebny, sytuacyjny – słownik współczesnego lidera puchnie od kolejnych „rewolucyjnych” stylów przywództwa. Co kilka lat pojawia się nowy trend, okrzyknięty brakującym elementem układanki skutecznego zarządzania ludźmi.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!