Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Automatyzacja i robotyzacja
Polska flaga

4 lata – taki ma być średni czas życia samochodu autonomicznego

10 sierpnia 2019 3 min czytania
Zdjęcie Tomasz Kulas - Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska", redaktor prowadzący "ICAN Management Review"
Tomasz Kulas
4 lata – taki ma być średni czas życia samochodu autonomicznego

Streszczenie: Ford przewiduje, że samochody autonomiczne będą miały krótszy okres eksploatacji niż tradycyjne pojazdy, wynoszący średnio cztery lata. Obecnie trwają zaawansowane testy i projekty pilotażowe związane z tymi pojazdami, jednak Ford studzi entuzjazm, sugerując, że ich żywotność będzie ograniczona. Mitsmr+1Mitsmr+1

Pokaż więcej

CZY WIESZ, ŻE Ford twierdzi, że samochody autonomiczne będą nadawały się do eksploatacji znacznie krócej, niż tradycyjne auta? Podaje sensowne argumenty.

Na razie znajdujemy się w fazie zaawansowanych testów i pilotażowych projektów związanych z samochodami autonomicznymi, ale wiele osób czeka już z utęsknieniem na moment, w których wejdą one do normalnej sprzedaży. Tymczasem na gorące głowy zapaleńców wiadro zimnej wody wylał… Ford.

Chodzi o fragment wywiadu, jakiego udzielił John Rich, kierujący w ramach firmy Ford projektem rozwoju samochodów autonomicznych. Stwierdził on w nim, że „samochód autonomiczny zużyje się i będzie wymagał kasacji co 4 lata”.

Dla porównania: jak pokazuje raportEuropejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA na rok 2018, średni wiek samochodu w Polsce to 13,6 roku, podczas gdy w Niemczech tylko 9,3 roku. Nawet jednak w Luksemburgu – państwie w Europie, którego mieszkańcy wykorzystują najmłodsze samochody – średni wiek auta to 6,3 roku. A więc wyraźnie powyżej 4 lat.

Dlaczego zatem tylko 4 lata?

Według przedstawiciela Forda, głównym elementem skracającym czas eksploatacji samochodów autonomicznych będzie zupełnie inny sposób ich wykorzystywania. Tradycyjne samochody przez większość czasu zwyczajnie stoją, natomiast samochody autonomiczne będą użytkowane znacznie intensywniej. Trochę podobnie do taksówek, o czym pisaliśmy więcej w artykule poświęconym właśnie temu, jak zarabiać na posiadaniu samochodu autonomicznego. Jeśli rzeczywiście eksploatacja samochodu autonomicznego będzie tak intensywna jak taksówki, to wszystko się zgadza: średni czas „życia” taryfy jeżdżącej po Nowym Jorku to niecałe 4 lata.

Jest jeszcze drugi powód. Samochody autonomiczne będą w istocie jeżdżącymi, bardzo zaawansowanymi komputerami, a te – mimo aktualizacji oprogramowania – dość szybko starzeją się technologicznie. To dość daleka analogia, ale mimo wszystko uzasadniona – w przypadku notebooków biznesowych ich średni czas wykorzystywania to właśnie 3–4 lata.

Inspiracje z serii CZY WIESZ, ŻE są jak dobra kawa i chwila relaksu w pracy.
Jeśli jednak chcesz pogłębić umiejętności stosowania nowych technologii w biznesie, zapraszamy na stronę główną MIT Sloan Management Review Polska.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!