Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
ZARZĄDZANIE
Magazyn (Nr 13, maj - czerwiec 2022)

Zarządzanie komunikacją kryzysową w erze chmury

1 maja 2022 4 min czytania
Zdjęcie Wojtek Dąbrowski - Założyciel i partner zarządzający Provident Communications.
Wojtek Dąbrowski
Zarządzanie komunikacją kryzysową w erze chmury

Streszczenie: Zarządzanie komunikacją kryzysową w kontekście naruszeń bezpieczeństwa danych staje się kluczowym elementem strategii firm, szczególnie w erze chmury obliczeniowej. Wraz z rosnącym wykorzystaniem chmury przez organizacje, pojawiają się obawy o bezpieczeństwo danych, a sam proces reagowania na kryzys nabiera znaczenia. Zdarzenia takie jak ataki hakerskie czy wycieki danych mogą prowadzić do ogromnych strat finansowych i wizerunkowych. Firmy, które próbują ukrywać informacje o skali naruszeń, ryzykują utratą zaufania klientów i dalszym pogłębianiem kryzysu. Przejrzystość i odpowiednie zarządzanie komunikacją są kluczowe dla minimalizacji szkód i utrzymania reputacji organizacji. Przykład Yahoo pokazuje, jak fatalne może być ignorowanie zasad transparentności w takich sytuacjach, co skutkuje nie tylko krytyką, ale także długoterminowym uszczerbkiem na wizerunku firmy. W dobie chmury, gdzie dane stały się najcenniejszym zasobem, firmy muszą nieustannie dbać o bezpieczeństwo i komunikację w przypadkach kryzysowych.

Pokaż więcej

To, że dochodzić będzie do naruszeń bezpieczeństwa danych, jest więcej niż pewne. Dlatego dobre przygotowanie się na nie może zminimalizować szkody związane z utratą zaufania konsumentów.

Naruszenia bezpieczeństwa danych są coraz częstsze i mogą okazać się niezwykle kosztowne dla firmy. Badania IBM i Ponemon Institute wykazały, że każde takie zdarzenie kosztuje amerykańską firmę średnio 8,2 miliona dolarów (w przypadku firm spoza USA mowa jest o ok. połowie tej kwoty). Jednak największym zagrożeniem jest utrata zaufania klientów.

Chociaż firmy sukcesywnie przenoszą większość działań do chmury obliczeniowej i robią to znacznie szybciej, niż można by się było spodziewać, to sama chmura nadal budzi obawy związane z bezpieczeństwem. Pracując w dziale komunikacji kryzysowej, widziałem wiele znanych korporacji, które doświadczyły naruszeń bezpieczeństwa i ataków ze strony hakerów i osób z wewnątrz. Chcąc zminimalizować szkody związane z utratą reputacji, mogą ograniczyć informacje o celu i wielkości ataku albo zrzucić winę na dostawcę usług w chmurze, albo zrobić jedno i drugie.

Naruszenie bezpieczeństwa danych to taki rodzaj kryzysu, którego zażegnanie wymaga od zainteresowanych stron jak największej przejrzystości, dlatego takie błędy są kosztowne. Ukrywanie informacji przed osobami potencjalnie dotkniętymi naruszeniem bezpieczeństwa może być dla firmy zabójcze. (Adam Levin, ekspert ds. bezpieczeństwa cyfrowego i autor książki Swiped (New York: Public Affairs, 2015), powiedział, że takie postępowanie „może doprowadzić do sytuacji, w której organizacja stanie na krawędzi zagłady”). Chociaż wiadomo od dawna, że przejrzystość jest najlepszym sposobem radzenia sobie z lukami w zabezpieczeniach, w czasach chmury obliczeniowej potrzeba jej bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.

Obecnie organizacje traktują dane jako główną siłę napędową przyszłego wzrostu. Dane zostały nawet nazwane najcenniejszym zasobem świata. Zainteresowane strony zdają sobie z tego sprawę. Wiedzą, że istnieje ogromny czarny rynek danych dotyczących prywatnych informacji, wykradzionych z różnych źródeł, i oczekują, że firmy dadzą im znać, jakie informacje mogą się tam znajdować.

Nie brakuje też drastycznych przykładów, jak nie należy postępować. Jednym z nich jest Yahoo, które nie tylko doznało największego naruszenia bezpieczeństwa danych, z jakim mieliśmy okazję się zetknąć, ale też spłynęła na tę firmę fala olbrzymiej krytyki za sposób, w jaki poradziła sobie, a raczej nie poradziła sobie z tą sytuacją. Jak napisał serwis Fast Company: „Yahoo potrzebowało trzech lat, aby poinformować opinię publiczną”. Nie dość, że zaniedbanie kwestii transparentnego postępowania spowodowało obniżenie wyceny sprzedaży, to jeszcze informacja o naruszeniu bezpieczeństwa wciąż pojawia się w mediach, pogłębiając trwały uszczerbek na wizerunku firmy.

Zaufanie do bezpieczeństwa danych to nowy koszt

Klienci słusznie mają wątpliwości, nie wiedząc, co się dzieje z ich danymi i jak są chronione. Dlatego firmy muszą nieustannie dbać o swoją reputację. Bez tego nie da się wejść na rynek, a udział w nim można łatwo stracić.

Jeśli nawet organizacja nie poinformuje opinii publicznej o naruszeniu bezpieczeństwa danych przechowywanych w chmurze, to klienci i tak to zauważą i drugi raz jej nie zaufają.

Oczywiście, można postarać się o przywrócenie zaufania, np. przyznając się do popełnionych błędów, biorąc na siebie odpowiedzialność za sytuację, przepraszając i informując o konkretnych krokach służących zminimalizowaniu kosztów ataku i naprawieniu szkód. Jest to jednak tylko dodatek do strategii, która ma zapobiec powtórzeniu się takich naruszeń.

PRZECZYTAJ TAKŻE

Koszt zaufania 

Mark Curtis , Brian Whipple

Pandemia mocno nadwyrężyła zaufanie konsumentów, tworząc wyzwania i szanse, na które wszystkie organizacje – a szczególnie właściciele marek – muszą zareagować.

Przygotowanie planu komunikacji

Nie wystarczy tylko zareagować na to, co już się stało. Firmy potrzebują kompleksowych planów dotyczących tego, co robić, gdy dojdzie do zagrożenia bezpieczeństwa danych przechowywanych w chmurze, określających, w jaki sposób będą informować wszystkie zainteresowane strony, w tym klientów, inwestorów i opinię publiczną. A liderzy odpowiedzialni za wykonanie takich planów powinni być w pełni świadomi swoich obowiązków. I dlatego powinni regularnie przeprowadzać ćwiczenia w celu sprawdzenia planów awaryjnych, przygotować przykładowe komunikaty prasowe oraz przeszkolić dyrektorów generalnych i innych liderów w zakresie rozwiązywania problemów inwestorów i mediów.

Żadna firma nie poradzi sobie z tym problemem, wydając jedynie pieniądze na jego rozwiązanie. Jeśli firma ukrywa informacje, nawet najlepsze agencje reklamowe i marketingowe na świecie nie naprawią szkód będących wynikiem naruszenia bezpieczeństwa danych. Aby poradzić sobie z takim kryzysem, firma musi działać w sposób pokorny i przejrzysty. To jedyna szansa, by odzyskała zaufanie klientów.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!