Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
ZARZĄDZANIE

Nie daj się złapać w pułapkę środka

14 października 2025 4 min czytania
Zdjęcie Paul Michelman - Paul Michelman (@pmichelman) jest redaktorem naczelnym „MIT Sloan Management Review”.
Paul Michelman

W naszym zdigitalizowanym świecie wszystko potrafi zmieniać się tak szybko, że czasem wydaje się, jakby nie było żadnego bezpiecznego miejsca ani dla ciebie, ani dla twojej organizacji. Jak przewidzieć, dokąd najlepiej zmierzać dalej, czy to w kontekście strategii firmy, czy własnej kariery, gdy wichry zmian nadciągają z każdej strony? Nie da się z całą pewnością określić właściwego ruchu. A nawet jeśli podejmiesz dobrą decyzję, zegar już tyka, wkrótce pojawi się nowe zagrożenie: groźba przestarzałości.

Jak pisałem wcześniej, wszyscy musimy zaakceptować, że zmiana jest procesem ciągłym. Powinniśmy nauczyć się ją przyjmować, a nie z nią walczyć. Tak samo musimy pogodzić się z tym, że nie ma bezpiecznych przystani, ani dla nas, ani dla naszych firm. Musimy po prostu być gotowi do nieustannego ruchu.

Cokolwiek jednak zrobisz dalej, dokądkolwiek zmierzasz, nie kieruj się ku środkowi! Ani do środka relacji, ani do środka organizacji. To zły moment, by być pośrednikiem, przynajmniej w tradycyjnym znaczeniu tego słowa.

W miarę jak producenci dążą do skrócenia dystansu do osób, które kupują i używają ich produktów, a kolejne warstwy tradycyjnej hierarchii zarządzania znikają, prawdziwa wartość coraz częściej znajduje się na krańcach łańcuchów wartości i organizacji, nie w ich centrum.

Był czas, gdy pośrednicy byli niezbędnym ogniwem. Ułatwiali oni transakcje między producentami a konsumentami, przekładali strategiczne decyzje korporacyjne na działania operacyjne, nadzorowali, koordynowali oraz wypełniali luki między odseparowanymi podmiotami, które potrzebowały siebie nawzajem, by przetrwać.

Ale pośrednicy, jeden po drugim, są zastępowani, a jeśli nie całkowicie eliminowani, to przynajmniej spychani na margines przez technologię.

Platformy cyfrowe umożliwiają bezpośrednie połączenia między stronami rynków, które wcześniej wymagały pośrednictwa, w handlu detalicznym, transporcie osobistym, rozrywce, rozwoju produktów, a nawet randkowaniu oraz wielu innych dziedzinach.

W organizacjach zaawansowane technologie komunikacyjne, takie jak firmowe komunikatory i nadchodzące technologie rozpoznawania twarzy i odczytywania emocji, w połączeniu z rozproszonymi modelami przywództwa, stopniowo, ale nieubłaganie podważają sens tradycyjnych funkcji średniego szczebla zarządzania.

Nowe technologie przemysłowe, takie jak druk 3D (additive manufacturing), eliminują ogniwa w klasycznych łańcuchach dostaw. Na przykład firma, która może sama wydrukować potrzebny element, nie musi już kupować go od dystrybutora.

Dopiero zaczynamy odkrywać potencjał Internetu Rzeczy (IoT). IoT obiecuje pogłębić relacje między producentami a użytkownikami końcowymi ich produktów, co stanowi kolejne zagrożenie dla tradycyjnych pośredników.

A gdybym pracował w branży usług finansowych, przyglądałbym się technologii blockchain z dużym niepokojem. Po co komu „zaufany pośrednik”, skoro zaufanie może zostać potwierdzone technologicznie?

Przez większą część epoki przemysłowej wartość pośredników była traktowana jako coś oczywistego. Modele organizacyjne budowano w oparciu o założenie, że ich obecność jest niezbędna. Jednak im częściej będziemy spotykać się z dowodami na ich zbędność, tym bardziej zaczniemy postrzegać ich nie jako twórców wartości, lecz jako pasożytujące jednostki.

Większość pośredników nie zniknie z dnia na dzień. Trudno wyobrazić sobie organizację, która byłaby w stanie znieść całkowite usunięcie całej warstwy menedżerskiej jednym ruchem. Ale w dłuższej perspektywie gatunek „pośrednika pospolitego” może trafić na listę zagrożonych.

Ci pośrednicy, którzy przetrwają, będą tymi, którzy się przystosują wnosząc unikalną wartość. Chodzi o coś, co wzbogaca transakcję lub relację w sposób, który (przynajmniej przez jakiś czas) pozostaje niezastąpiony. Będą stanowić pomost lub pełnić funkcję tłumacza między dwiema stronami, które inaczej nie byłyby w stanie się zrozumieć ani w pełni docenić. Pośrednicy coraz częściej będą specjalistami oferującymi spersonalizowane usługi zbyt kosztowne lub zbyt niszowe, by odbiorcy chcieli je rozwijać samodzielnie.

Ale dla reszty – dla tych graczy środka, którzy istnieją z przyzwyczajenia, a nie z niezbędności – przyszłość nie będzie łaskawa.

Zobacz także: Trzy sygnały zapowiadające przełom w twojej branży

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!