Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
ZARZĄDZANIE
Polska flaga

Michał Szapiro: przekaz komunikacyjny powinien być możliwie prosty

1 listopada 2016 5 min czytania
Michał Szapiro
Michał Szapiro: przekaz komunikacyjny powinien być możliwie prosty

Streszczenie: Komunikacja jest kluczowa w procesie zarządzania zmianą, a jej skuteczność zależy od prostoty przekazu. W obliczu zmiany warto skupić się na potrzebach wszystkich zaangażowanych stron i dokładnie zaplanować proces komunikacji. Zdefiniowanie ról, zrozumienie obaw oraz oczekiwań uczestników procesu to kluczowe elementy sukcesu. Warto również zadbać o jasność komunikacji od samego początku, aby uniknąć błędów, które mogą pojawić się w wyniku nieporozumień. Skuteczna komunikacja pomaga w zarządzaniu postawami i poparciem dla zmiany, a także w minimalizowaniu oporu.

Pokaż więcej

Michał Szapiro: przekaz komunikacyjny powinien być możliwie prosty

Michał Szapiro: przekaz komunikacyjny powinien być możliwie prosty

Na wyzwania, które zrodziły się w obliczu zmiany, warto spojrzeć przez pryzmat potrzeb podmiotów biorących w niej udział oraz błędnego zdefiniowania procesu komunikacji. Takie podejście pozwoli na zrozumienie motywacji zaangażowanych stron oraz skuteczne zarządzanie wynikającymi z niej postawami, czyli poparciem dla zmiany lub oporu wobec niej.

Pierwsze refleksje Zbigniewa Zawilskiego – „Jak mam im to powiedzieć?” – pozwalają stwierdzić, że błędy pojawiły się jeszcze przed rozpoczęciem działania. Dalsza część studium kryzysu pokazuje, że również na kolejnych etapach wdrożenia zabrakło profesjonalnego podejścia. Zabrakło rzetelnej analizy tego, jakie podmioty powinny zostać zaangażowane w komunikację, jasnego podziału kompetencji między liderami zmiany oraz próby zrozumienia możliwych lęków i oczekiwań, które mogłyby nieść za sobą nieprzewidziane zdarzenia. W pozytywnym scenariuszu Zawilski powinien już na wstępie skupić się na pytaniach: Czy Kasia Niekłowska nikogo nie pominęła? Czy Kłębicka dobrze zinterpretowała obawy? Czy Przełęcki dobrze wyliczył bezpieczny margines negocjacji benefitów z pracownikami? Liczbę pominiętych wątków i brak zrozumienia sytuacji biznesowej organizacji najłatwiej będzie opisać, odnosząc się chronologicznie do biegu wydarzeń i przedstawianych w studium przypadku faktów.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny:

Jak informację o zmianie przekazać pracownikom 

,

Paweł Górecki PL

Na każdym etapie mściła się zła ocena kompetencji menedżerów zaangażowanych w kierowanie zmianą. Kłębicka pracowała w firmie zaledwie od kilku miesięcy, więc jeszcze nie odnalazła się w organizacji, natomiast Niekłowska była na pokładzie nie dłużej niż rok. W komunikacji tak poważnego procesu biznesowego jest to zbyt małe doświadczenie. Błędem Zawilskiego jest z kolei założenie, że sam zbuduje właściwy przekaz komunikacyjny, i postawienie się tym samym w roli eksperta PR. W zaistniałej sytuacji powinien on pełnić funkcję weryfikacyjną i wdrożeniową w ramach roli, którą odgrywał w procesie zmiany.

Na etapie przygotowania pierwszej wersji listu i dyskutowania zmian pojawiły się istotne błędy metodologiczne. Przekaz komunikacyjny powinien być możliwie prosty. Informacje należy ograniczyć wyłącznie do tych niezbędnych, by uniknąć nieporozumień, a w efekcie – wzrostu lęku przed zmianą. Na tym etapie Niekłowska powinna ograniczyć komunikat do informacji: co się wydarzy, dlaczego tak się dzieje oraz kiedy zostanie wdrożona zmiana. Wprowadzanie do listu warstwy emocjonalnej jedynie pokazuje niepewność postawy organizacji wobec wyzwania. Niekłowska powinna również wskazać, że przy tak ważnych zmianach informacje należy przekazywać osobiście na spotkaniu, w obecności wszystkich pracowników, a nie za pośrednictwem maila – to również forma uniku. Zabrakło też wykorzystania innych kanałów komunikacji, używanych w firmie, oraz możliwości przekazania informacji zwrotnej przez pracowników. Kłębicka zaś powinna zakomunikować, że kluczową informacją dla pracowników powinno być wskazanie, czy i kto zostanie objęty zmianą i jaki to będzie miało wpływ na warunki świadczenia pracy.

Kolejnym błędem był brak świadomego zaplanowania momentu rozpoczęcia komunikacji. Horyzont informowania pracowników należy tak dopasować, by nie wprowadzić za wcześnie firmy w nieunikniony okres spadku efektywności, a jednocześnie pozwolić na reakcję pracownikom, którzy nie będą chcieli zdecydować się na przeprowadzkę do Lublina. Optymalny wydaje się średni czas wypowiedzenia umowy (na przykład dwa miesiące), wtedy organizacja może zatrudnić zmienników, unikając niekontrolowanej liczby zwolnień lub pracy (wymuszonej przez umowę) poza miejscem zamieszkania. Tutaj również jest widoczny brak refleksji ze strony HR.

Przekaz komunikacyjny powinien być możliwie prosty. Informacje należy ograniczyć wyłącznie do tych niezbędnych, by uniknąć nieporozumień, a w efekcie – wzrostu lęku przed zmianą.

Wiadomość powinna trafić do wszystkich stron zainteresowanych zmianą, a przekaz powinien być spójny we wszystkich kanałach, w których organizacja komunikuje się z pracownikami i otoczeniem. Co to znaczy w praktyce? Przede wszystkim, że błędem było nieuwzględnienie w komunikacji wszystkich stron potencjalnie zainteresowanych zmianą, czyli na przykład dostawców (zmiana miejscowości urzędowania może oznaczać zerwanie kontraktów z nimi), dziennikarzy (którzy skoncentrowali się na kryzysie w firmie zamiast na biznesowych aspektach zmiany). W tle z pewnością mogli pojawić się klienci, podmioty finansujące działalność operacyjną, udziałowcy itd. Zabrakło też propozycji wsparcia dla pracowników, które skutkowałyby złagodzeniem nastrojów – na przykład w postaci współfinansowania kosztów przeprowadzki czy planowanych skromnych podwyżek dla zespołu, jeśli te mieściłyby się w uzyskanym dzięki oszczędnościom budżecie.

Konkludując, w całej historii zabrakło refleksji, a także pojawiło się zbyt dużo wiary we własne kompetencje, co skutkowało wśród załogi lękiem przed utratą pracy, zamieszaniem, dzieleniem się refleksjami w niewłaściwym czasie i brakiem profesjonalnej współpracy z mediami. Próbując sobie wyobrazić dalszy bieg wydarzeń, możemy spodziewać się exodusu pracowników do konkurencji.

Przeczytaj pozostałe komentarze:

Urszula Podraza: trudne do przewidzenia warunki wywołują niepokój 

,

Urszula Podraza PL

Należy okazać zrozumienie dla obaw pracowników.

Mariusz Pitura: warto przygotować strategię komunikacji wewnętrznej 

Mariusz Pitura PL

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!