Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
ZARZĄDZANIE

Elastyczność wymaga ram i reguł

22 stycznia 2025 3 min czytania
Zdjęcie Nick van der Meulen - Nick van der Meulen jest badaczem w MIT Sloan Center for Information Systems Research (MIT CISR)
Nick van der Meulen
Elastyczność wymaga ram i reguł

Duże organizacje mogą dorównać szybkości i elastyczności start‑upów, jeśli liderzy zapewnią pracownikom sporą autonomię, jednocześnie wyznaczając jasno zdefiniowane ramy ich działania.

Jak sprawić, by duża, ugruntowana firma była równie responsywna na zmieniające się warunki rynkowe jak dynamiczne start‑upy działające w tej samej branży? To pytanie jest kluczowe dla liderów, którzy chcą działać zwinnie, aby sprostać nowym wymaganiom klientów i zmianom konkurencji.

Odpowiedź często kryje się w jednym słowie: „upełnomocnianie” (empowerment). Start‑upy wyróżniają się tym, że umożliwiają swoim zespołom podejmowanie szybkich decyzji, akceptują ryzyko i pozwalają na eksplorację nowych pomysłów. Te zwinne zespoły działają z dużą autonomią, pozwalającą im wykorzystywać szanse wynikające ze zmian technologii, konkurencji czy potrzeb klientów. Dzięki temu iteracyjnie realizują swoje cele strategiczne.

W dużych organizacjach jednak przyjęcie podobnych praktyk jest znacznie trudniejsze. Wraz ze skalą i złożonością pojawiają się wielowarstwowe procesy decyzyjne, niechęć do ryzyka oraz potrzeba zachowania wydajności operacyjnej i strategicznego dopasowania między różnymi jednostkami biznesowymi. Dlatego, choć zwiększanie autonomii jest kluczowe dla napędzania zwinności organizacyjnej, równie istotne jest wprowadzenie mechanizmów koordynacji, które zapewniają spójne dążenia do celów strategicznych organizacji.

W tym artykule skupiam się na rozwiązaniu wyzwania: jak duże organizacje mogą zapewniać pracownikom upełnomocnienie, jednocześnie zachowując spójność organizacyjną i strategiczne dopasowanie? To pytanie badałem przez ostatnich pięć lat i doszedłem do wniosku, że najbardziej potrzebne są cztery ramy, które wyznaczają granice organizacji w obszarze jej celu, danych, zasad oraz alokacji zasobów. Podobnie jak bandy na autostradzie, ramy te tworzą przestrzeń, w której pracownicy mogą działać autonomicznie, wspierając organizację w szybszym działaniu, skuteczniejszym zarządzaniu ryzykiem i utrzymaniu właściwego kierunku rozwoju.

Moje badania wykazują, że dzięki tym ramom duże, ugruntowane firmy mogą być równie – a nawet bardziej – zwinne jak ich start‑upowe odpowiedniki. Dowody na to znalazłem w badaniu przeprowadzonym w 2022 roku przez MIT Center for Information Systems Research (CISR), z którego wynika, że organizacje, które skutecznie rozwinęły środowisko oparte na solidnych barierach ochronnych, odnotowały imponujące wyniki: ich przychody wzrosły o 16,2 punktu procentowego szybciej, a miara zysku netto była wyższa o 9 p.p. Co więcej, przychody z produktów i usług wprowadzonych w ciągu ostatnich trzech lat [wskaźnik innowacyjności] były o 15,8 p.p. większe niż u mniej zwinnych konkurentów.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się, w jaki sposób firmy Allstate, Mars i Toyota zrównoważyły autonomię z dopasowaniem organizacyjnym, przekuwając tę równowagę w strategiczną przewagę.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!