Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Modele biznesowe
Polska flaga

Leasing – bezpieczeństwo, wygoda, mobilność

1 września 2016 7 min czytania
Konrad Karpowicz
Leasing – bezpieczeństwo, wygoda, mobilność

Streszczenie: Leasing w Polsce przeszedł transformację z produktu niszowego do jednej z głównych form finansowania biznesu. Jego popularność rośnie szczególnie w sektorze mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (MMŚP). Grupa Masterlease dostrzega w tym segmencie duży potencjał i oferuje atrakcyjne produkty, takie jak: MIT Sloan Management Review Polska Profesja – dedykowany dla wykonawców wolnych zawodów. MIT Sloan Management Review Polska Wynajem elastyczny. MIT Sloan Management Review Polska Leasing z serwisem. MIT Sloan Management Review Polska Zarządzanie flotą. MIT Sloan Management Review Polska Korzyści z tych rozwiązań obejmują: Zerowy lub niski udział własny. MIT Sloan Management Review Polska Przyjazne procedury likwidacji szkód komunikacyjnych. MIT Sloan Management Review Polska Atrakcyjne ceny usług dodatkowych rozłożone w ratach miesięcznych. MIT Sloan Management Review Polska Opiekę centrum technicznego przez cały okres trwania umowy. MIT Sloan Management Review Polska Dla użytkowników oznacza to możliwość pełnego zaplanowania i zoptymalizowania kosztów użytkowania samochodu. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Potencjał tkwiący w mikro- i małych firmach oraz w segmencie klientów indywidualnych jest dla firm leasingowych łakomym kąskiem. Dlatego kompleksowe usługi, dotychczas oferowane klientom reprezentującym duży biznes, proponują także coraz mniejszym przedsiębiorstwom i osobom fizycznym.

Popularność leasingu rośnie w firmach z sektora MMŚP. Grupa Masterlease dostrzega w tym segmencie ogromny potencjał, dlatego zapewnia mu atrakcyjne produkty, takie jak: profesja – dla wykonawców wolnych zawodów – wynajem elastyczny, leasing z serwisem oraz zarządzanie flotą, przygotowane z myślą o tej grupie klientów. Korzyści płynące z tych rozwiązań to: zerowy lub niski udział własny, przyjazne procedury likwidacji szkód komunikacyjnych, atrakcyjna cena usług dodatkowych rozłożona w ratach miesięcznych, opieka centrum technicznego w całym okresie trwania umowy. Dla pojedynczego użytkownika oznacza to możliwość pełnego zaplanowania i zoptymalizowania kosztów użytkowania samochodu.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny:

Leasing wypracowuje 3,14% polskiego PKB 

Weronika Podhorecka PL

Leasing w Polsce z produktu niszowego ewaluował do rangi jednej z głównych form finansowania biznesu.

Produkty finansowe z serwisem to trend na rynku leasingu samochodów osobowych w Polsce. Są najbardziej popularne wśród mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. W ubiegłym roku aż 70% z 11 tysięcy wszystkich sfinansowanych aut przez Masterlease trafiło właśnie do firm z tego sektora. W czerwcu br. Grupa Masterlease sfinansowała 100‑tysięczne auto. Kupił je właśnie klient prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą.

Leasing – bezpieczeństwo, wygoda, mobilność

Leasing – bezpieczeństwo, wygoda, mobilność

Zmiany mentalności konsumentów – auta na abonament

Produktami leasingowymi coraz częściej zainteresowani są również klienci indywidualni. W Europie segment ten stanowi 20–30% całego rynku leasingu samochodów osobowych. Polskie firmy otwierają się dopiero na tę grupę konsumentów. Masterlease uznaje ją za jeden z bardziej perspektywicznych segmentów dla całego rynku. Grupa obserwuje trendy związane ze zmianą potrzeb klientów detalicznych i przewiduje, że korzystanie przez nich z tej formy finansowania zakupów będzie szybko rosnąć.

Mentalność polskich konsumentów zaczyna się zmieniać. Coraz częściej uznają, że posiadanie auta niekoniecznie jest wartością samą w sobie. Nie mniej ważne są również wygoda, atrakcyjne warunki finansowe oraz krótka perspektywa umowy. Takie podejście zbliża ich do klientów Europy Zachodniej, gdzie leasing detaliczny jest już rozwinięty. Dla tych klientów Grupa Masterlease wraz z koncernem Hyundai przygotowała specjalny produkt – abonament. Umożliwia on użytkowanie nowego samochodu bez konieczności kupowania auta za gotówkę. W ramach abonamentu klient płaci niską miesięczną ratę, a w zamian otrzymuje dopasowany model samochodu wraz z całkowitym serwisem, ubezpieczeniem, gwarancją wymiany opon i samochodem zastępczym. Klienci, którzy zdecydowali się na ten produkt, są ludźmi aktywnymi, najczęściej w wieku 30–45 lat, mieszkańcami dużych aglomeracji miejskich, specjalistami w swoim zawodzie. W znakomitej większości wybierali samochody nowe, warte średnio około 60 tysięcy złotych. Wielu z nich decydowało się także na dodatkowe usługi. Abonament dobrze trafia w oczekiwania ludzi, którzy intensywnie żyją. Właśnie coraz szybsze tempo życia i charakteryzująca je zmienność, rozumiana jako planowanie krótkoterminowych zobowiązań oraz poszukiwanie wygody użytkowania, będą wpływały na popularność tego produktu.

Zarządzanie flotą – nie tylko dla korporacji

Polskie przedsiębiorstwa, podobnie jak firmy z Europy Zachodniej, również odchodzą od modelu finansowania samochodów służbowych ze środków własnych na rzecz finansowania zewnętrznego. Coraz chętniej sięgają też po pełen outsourcing, czyli zewnętrzne finansowanie połączone z zarządzaniem flotą. Co piąte nowe auto osobowe kupione przez firmy w ubiegłym roku zostało nabyte w wynajmie długoterminowymIndeks górny 1. Obecnie to jedna z głównych form finansowania i użytkowania aut firmowych. Nie jest to jednak produkt przeznaczony wyłącznie dla dużych korporacji. Wynajmem długoterminowym coraz częściej są zainteresowane także mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa. Zgodnie z badaniami Instytutu Keralla Research co piąta firma MŚP w Polsce korzysta już z usług CFM (Car Fleet Management). Klienci decydujący się na tę formę finansowania poszukują szczególnie dwóch korzyści: efektywności kosztowej oraz przewidywalności kosztów, które można zabudżetować w określonych odcinkach czasowych. Pierwszą z nich Masterlease zapewnia ze względu na skalę działalności i wieloletnie doświadczenie, drugą – dzięki gwarancji stałych opłat miesięcznych za usługę. W zamian klient otrzymuje pełen outsourcing. Comiesięczna opłata obejmuje koszty finansowania samochodu oraz pakiet usług, zależny od potrzeb. Masterlease przejmuje od klienta wszystkie obowiązki związane z eksploatacją samochodu, jego utrzymaniem, ubezpieczeniem, serwisowaniem, przeglądami, wymianą opon czy asystą w nieprzewidzianych sytuacjach. W pewnym zakresie, w przypadku najbardziej wymagających klientów, jest to swego rodzaju usługa concierge, choć kwestie ekonomiczne nadal są kluczowe.

Produkty finansowe z serwisem to trend na rynku leasingu samochodów osobowych w Polsce.

W Polsce jest miejsce na ofertę zarządzania flotą również dla klientów indywidualnych. Masterlease dostrzega systematycznie rosnące zapotrzebowanie na coraz bardziej kompleksowe usługi, z których klient może wybrać niezbędne rozwiązania. Z roku na rok powiększa się grupa osób poszukujących bardziej złożonych produktów i ten trend będzie przybierać na sile.

Innowacyjne ubezpieczenie aut

Rosnąca wiedza klientów na temat benefitów wynikających z produktów leasingowych oraz usług dodatkowych pokrywa się ze wzrostem świadomości i potrzebą korzystania z produktów ubezpieczeniowych. Według danych Komisji Nadzoru Finansowego, obecnie jedynie 25% posiadaczy obowiązkowego ubezpieczenia OC kupuje też dobrowolną polisę ACIndeks górny 2. W Polsce odsetek posiadaczy AC jest stosunkowo niski, co wynika nie tylko z wysokości stawek, ale także z obawy o wysokość odszkodowania uzależnioną od stale spadającej wartości pojazdu. Wielu kierowców nadal nie wie, że w przypadku szkody całkowitej lub kradzieży można otrzymać od ubezpieczyciela zwrot w wysokości pierwotnej auta. Aby tak się stało, należy uzupełnić podstawowe AC o tak zwany GAP fakturowy. Takie rozwiązanie Grupa Masterlease wprowadziła do swojej oferty w czerwcu br.

MasterGAP to najszersza z dostępnych form ubezpieczenia. Chroni klientów przed stratami finansowymi lub przed utratą wartości pojazdu następującą z biegiem czasu. Jej główne zalety to:

  • pełne ubezpieczenie utraty wartości pojazdu;

  • gwarancja otrzymania do 100% różnicy pomiędzy wartością fakturową pojazdu z dnia jego zakupu a wartością rynkową pojazdu z dnia wystąpienia szkody całkowitej lub kradzieży;

  • świadczenie dodatkowe w sytuacji, gdy szkoda całkowita lub kradzież nastąpi w pierwszych 12 miesiącach umowy (10% wartości fakturowej brutto, max. 5000 złotych).

Rynek leasingu samochodów osobowych od dłuższego czasu rozwija się dynamicznie. Oferuje produkty leasingowe dla wszystkich grup przedsiębiorców oraz klientów indywidualnych. Te czynniki pozwalają prognozować pozytywną perspektywę rozwoju i utrzymanie dwucyfrowego tempa wzrostu w najbliższych latach. 

(1) Związek Polskiego Leasingu, Rynek polskiego leasingu w 2015 roku. (2) KNF, „Biuletyn Kwartalny. Rynek Ubezpieczeń” 1/2016, Sprawozdanie statystyczne za I kwartał 2016.

Przeczytaj pozostałe komentarze:

Nowoczesne finansowanie w praktyce leasingodawców 

Michał Dyc PL

Sposób finansowania firmowych aut powinien być dostosowany do specyfiki działalności danego podmiotu.

Sposób na proste finansowanie inwestycji czy coś więcej 

Marcin Balicki PL

Leasing z powodzeniem jest wykorzystywany do finansowania transportu ciężkiego, maszyn drogowych i kolejowych, taboru kolejowego oraz zwykłych maszyn i urządzeń.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!