Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
KULTURA ORGANIZACYJNA
Magazyn (Nr 29, kwiecień - maj 2025)
Polska flaga

Wojna na szczycie. Jak przerwać konflikt między menedżerami

17 kwietnia 2025 10 min czytania
Zdjęcie Witold B. Jankowski - Dr Witold Jankowski, prezes ICAN Institute. Wykładowca i praktyk biznesowy, jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. Jest założycielem i prezesem ICAN Institute oraz współtwórcą magazynów „MIT Sloan Management Review Polska” oraz „ICAN Management Review”.
Witold Jankowski
Wojna na szczycie

Streszczenie: Firma X-Style mierzy się z poważnym konfliktem między dyrektorem finansowym a szefem sprzedaży, który przerodził się z merytorycznego sporu w osobistą wojnę osłabiającą zespół zarządczy. Prezes, niechętnie podejmujący interwencje, rozważa różne scenariusze: mediację, coaching, zmiany w systemie premiowania, a nawet zwolnienia. Eksperci podkreślają, że problem leży nie tylko w osobowościach menedżerów, lecz także w kulturze przywództwa i braku systemowego podejścia do konfliktów. Konstruktywne zarządzanie napięciami wymaga rozwijania inteligencji interpersonalnej, myślenia systemowego i tworzenia kultury współpracy opartej na wartościach.

Pokaż więcej

Konflikty w zespołach zarządczych nie są niczym nadzwyczajnym. Stają się jednak poważnym problemem, gdy przestają dotyczyć kwestii merytorycznych, a przeradzają się w destrukcyjny antagonizm. Z taką właśnie sytuacją mierzy się firma X-Style, producent odzieży sportowej, w której nasilające się spory między menedżerami coraz bardziej destabilizują pracę zespołu. Prezes spółki nie wie, jak skutecznie rozładować to napięcie i przywrócić konstruktywną współpracę.

Łukasz Dąbrowski, prezes firmy X-Style, wspólnie z Niną Kąkol, szefową działu HR, przeglądał wyniki badania „Ocena 360”, którego celem było wskazanie obszarów wymagających poprawy w funkcjonowaniu kadry kierowniczej. Łukasz postrzegał siebie jako progresywnego lidera, który konsekwentnie inicjuje działania mające polepszyć współpracę w firmie, zwłaszcza pomiędzy kluczowymi menedżerami.

Zostało 93% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Premium
Ten konflikt sam się nie rozwiąże

Są jak małe kamyki toczące się ze szczytu góry. Nigdy nie wiadomo, kiedy wywołają lawinę. Warto być na nie uważnym, bo niosą ze sobą ważne informacje. Często są motorem kluczowych zmian, ale nierozwiązane mogą destrukcyjnie wpływać na firmę. Łukasz przekonał się, że długotrwały konflikt między pracownikami był źródłem złej energii.  Jak może się z nim zmierzyć?

Konflikt między Adamem, szefem sprzedaży, a Damianem, szefem finansów, jest typowym konfliktem interesów (według klasyfikacji koła konfliktów H. Moore’a). Początkowo mógł wynikać z rywalizacji o cele lub niemożności zaspokojenia potrzeb osób, które są w jakiś sposób od siebie zależne. Ze względu na to, że przez długi czas pozostawał nierozwiązany (lub próbowano go rozwiązać w niewłaściwy sposób), przerodził się w konflikt relacji. Świadczą o tym zarówno nacechowane emocjonalnie wzajemne oceny („prawdziwy szkodnik”, „egoista”), jak i długotrwałość oraz liczba sytuacji konfliktowych między tymi pracownikami.

Premium
Zamień konflikt we współpracę

Destrukcyjny konflikt w zespole zarządzającym może zahamować rozwój organizacji. Skuteczne zarządzanie takimi napięciami wymaga od liderów świadomego odejścia od rywalizacji o władzę na rzecz współpracy oraz strategicznego, systemowego myślenia.

Konflikt w zespole zarządzającym, szczególnie wtedy gdy przeradza się w trwały, emocjonalny antagonizm, staje się realnym zagrożeniem dla efektywności całej organizacji. Studium przypadku firmy X-Style.

Premium
Czego liderzy nie wiedzą o motywowaniu pracowników

Błędne założenia dotyczące tego, co naprawdę motywuje ludzi do pracy, mogą prowadzić do nieskutecznych technik zarządzania. Badania pokazują lepszy sposób.

Motywowanie pracowników do efektywnej i rzetelnej pracy to jedno z kluczowych wyzwań zarządzania, które towarzyszy organizacjom od zawsze. Rozwiązania preferowane przez większość menedżerów opierają się jednak na dawno sformułowanych założeniach. Choć współcześni liderzy zdają sobie sprawę, że najbardziej wydajne są osoby wewnętrznie zmotywowane i wysoce zaangażowane, wciąż powszechnie stosuje się tradycyjne metody zarządzania. Opierają się one na przekonaniu, że ludzie będą ciężko pracować jedynie wtedy, kiedy otrzymają odpowiednie bodźce i będą stale monitorowani. U podstaw tej niespójności leżą dwie konkurencyjne teorie dotyczące motywacji. Każda z nich ma znaczące implikacje dla zarządzania, struktury organizacyjnej i osiąganych rezultatów.

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!