Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
KULTURA ORGANIZACYJNA
Polska flaga

Sylwia Pawełczyk – Maśluk: Problem ITellectu leży w kulturze organizacyjnej

1 września 2018 6 min czytania
Sylwia Pawełczyk - Maśluk
Sylwia Pawełczyk - Maśluk: Problem ITellectu leży w kulturze organizacyjnej

Streszczenie: W firmie ITellect dostrzegany jest problem związany z przestarzałą kulturą organizacyjną. Prezes firmy nie zauważył zmiany, w której tradycyjny model zarządzania oparty na hierarchii i centralizacji decyzji przestał być adekwatny do współczesnego otoczenia biznesowego. Efektem tego jest sztywna atmosfera w firmie, widoczna w takich elementach jak formalny dresscode, rozmieszczenie gabinetów czy symbolika władzy, która dzieli menedżerów na tych, którzy mogą zwracać się do prezesa po imieniu, i tych, którzy nie mogą. Podejście prezesa do pracy – niechętność do wyjaśniania swoich decyzji – hamuje rozwój firmy. Nowoczesne przedsiębiorstwa zaczynają redefiniować swoją kulturę organizacyjną, promując zaufanie i swobodę wymiany pomysłów. W obecnych czasach ważne jest, aby firma była w stanie szybko reagować na zmiany w otoczeniu biznesowym, co wymaga otwartości i zaangażowania wszystkich pracowników.

Pokaż więcej

W firmie ITellect mamy problem dotyczący kultury organizacyjnej. Prezes firmy ewidentnie przegapił moment, w którym dawny model zarządzania – oparty na hierarchii, centralizacji decyzji i skupieniu władzy w jednych, jego własnych, rękach – przestał być adekwatny do otoczenia biznesowego. Nie dziwi więc fakt, że atmosfera w firmie jest sztywna.

W omawianym przypadku odzwierciedlają ją: formalny dresscode, gabinety i ich rozmieszczenie na różnych piętrach, rozmaite symbole władzy, takie jak stół w jadalni, przy którym siada tylko zarząd, a także fakt, że jedni menedżerowie zwracają się do prezesa po imieniu, a inni nie. Sam Dobosz jest osobą nieznoszącą sprzeciwu, nie uznaje za zasadne wyjaśniać, czy nawet konsultować, swoich decyzji. Widać wyraźnie, że to wszystko ogranicza rozwój firmy.

Wiele przedsiębiorstw obecnych dziś na rynku redefiniuje swoją kulturę organizacyjną, aby mieć szerszy dostęp do informacji, generować pomysły i szybciej podejmować decyzje. Czasy, kiedy szef firmy wiedział wszystko o swojej branży, otoczeniu biznesowym i znał wszystkich konkurentów w kraju, minęły bezpowrotnie. Mądrzy menedżerowie wiedzą, że obecna rzeczywistość jest bardzo złożona. Jeśli natomiast mają dobry zespół oraz kulturę organizacyjną opartą na zaufaniu i swobodnym prezentowaniu swoich poglądów, mogą liczyć na to, że kiedy coś ważnego pojawi się w otoczeniu biznesowym, ktoś z pracowników przyjdzie z informacją lub pomysłem, bo będzie miał odwagę zakwestionować obowiązujące w firmie normy. A to może oznaczać być albo nie być dla tego przedsiębiorstwa.

Prezes Dobosz ma kilka możliwości, aby uratować swoją firmę od upadku. Przede wszystkim powinien zdać sobie sprawę z tego, że zmiana jest konieczna, oraz otworzyć się na rozwiązania, których do tej pory nawet nie brał pod uwagę. Największym wyzwaniem będzie wyjście poza funkcjonujący od dawna paradygmat i działanie w zupełnie inny sposób. Żeby do tego doszło, Dobosz musi najpierw uświadomić sobie, co tak naprawdę się stało. Choć wciąż ma tendencję do obarczania winą swoich menadżerów, to jednak zaczyna powoli dostrzegać swój udział w doprowadzeniu firmy na skraj przepaści.

W obecnej kulturze organizacyjnej ITellect dominują hierarchia i oznaki osiągniętego statusu. Decyzje są podejmowane głównie jednoosobowo przez prezesa, nie ma otwartości na dyskusję. Większość menedżerów działa rutynowo, pozostając w swojej strefie komfortu. Aby rozwiązać problem, firma musi zmienić styl pracy na kulturę przedsiębiorczości, regularnego kwestionowania status quo, kulturę współpracy i zaufania oraz zapewnić szeroki dostęp do informacji dla wszystkich pracowników.

Istnieją gotowe narzędzia diagnostyczne pozwalające określić, jaka jest w danej firmie kultura organizacyjna, jak poszczególni menedżerowie wpływają na jej kształtowanie. Można również określić pożądaną kulturę docelową oraz jakie zachowania należy zmienić, aby osiągnąć cel. Prezes Dobosz mógłby skorzystać z takiej możliwości, gdyż daje ona pełny i wiarygodny obraz firmy oraz wskazuje na pożądane efekty zmian.

Atmosfera w ITellect jest sztywna, a kultura – hierarchiczna i bardzo formalna. Sam Dobosz jest osobą nieznoszącą sprzeciwu, nie uznaje za zasadne wyjaśniać ani konsultować swoich decyzji. Widać wyraźnie, że to wszystko ogranicza rozwój firmy.

Doraźnie, aby przezwyciężyć istniejący kryzys w organizacji, prezes Dobosz powinien wyjść ze swojego gabinetu, podobnie jak to uczynił Marek Kurowski, jak najwięcej rozmawiać z pracownikami. Słuchać ich pomysłów, zachowując niezbędną pokorę, nagradzać choćby dobrym słowem wszelkie przejawy kreatywności. Powinien dać ludziom swobodę co do miejsca i czasu pracy, nie oczekiwać, że będą stale przy biurku, przed ekranem komputera, i wynagradzać nie za czas pracy, ale za jej efekty. Jedną z barier stojących na przeszkodzie przy kreowaniu rozwiązań może okazać się obawa przed porażkami. Dlatego prezes musi zapewnić swoistą „nietykalność” autorom innowacji, dać im prawo do popełnienia błędów.

Oczywiście powinien zrobić wszystko, aby zatrzymać w firmie Marka Kurowskiego, jedynego menedżera prezentującego pożądane zachowania, i dać mu swobodę działania. Jeśli chodzi o pozostałych menedżerów, należałoby szybko dać im pakiet szkoleń i warsztatów, być może indywidualny coaching, aby mogli zmienić swoje przyzwyczajenia i dostosować się do nowych oczekiwań. Zdarzy się pewnie tak, że osoby te poczują się niekomfortowo, mogą się bronić przed zmianą. Może dojść do dodatkowych konfliktów w zespole. Dlatego prezes musi się dobrze przygotować do komunikacji zmian, bacznie obserwować zespół i odpowiednio reagować. Firma działa w sposób silosowy i daje się wyczuć silną konkurencję między poszczególnymi zespołami. Moim zdaniem, należy promować współdziałanie nad pewnymi projektami, aby rozwiązania były lepsze, a komunikacja i współpraca skuteczne.

Uwolnij moc innowacji w swojej firmie»

Wielu menedżerów i właścicieli firm w Polsce zaklina rzeczywistość, licząc na to, że zmiany się odwrócą i będzie można funkcjonować jak wcześniej. Tego rodzaju myślenie jest niebezpieczne zarówno dla kariery, jak i dla firmy. Zmiana kultury organizacyjnej nie jest ani łatwa, ani szybka i budzi często spore opory. Natomiast korzyści, jakie przynosi, są nieporównywalnie większe i dają realne szanse na bycie konkurencyjnym i rozwój firmy w przyszłości.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Case study: Jak pobudzić innowacyjność w firmie »

Jak pobudzić innowacyjność w firmie 

Filip Szumowski PL, Maria Mycielska PL

Dostawca rozwiązań informatycznych traci klientów na rzecz konkurentów. Prezes stara się wykorzystać stare sposoby na pobudzenie kreatywności w zespole, jednak tym razem nie zdają one egzaminu.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Pozostałe komentarze naszych ekspertów» »

Bartosz Łopiński: W kryzysie trzeba wyjść poza strefę komfortu 

Bartosz Łopiński PL

Innowacja jest oddolna, zdecentralizowana i dość nieprzewidywalna. Nie oznacza to jednak, że w strukturach firmy nie można nią zarządzać. Jeśli jest rozumiana jako proces działający w całej organizacji, rzeczywiście ma szansę zadziałać.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!