Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
KULTURA ORGANIZACYJNA
Magazyn (Nr 12, grudzień 2021 - styczeń 2022)
Polska flaga

Polski biznes otwarty na kobiety

1 grudnia 2021 4 min czytania
Zdjęcie Jolanta Rycerz - Prezes zarządu MyBenefit
Jolanta Rycerz
Polski biznes otwarty na kobiety

Streszczenie: Kobiety mogą być skutecznymi liderkami w biznesie, jednak w XXI wieku nadal brakuje ich na wyższych szczeblach przedsiębiorstw. Budujące jest to, że coraz więcej firm i opinii publicznej dostrzega ten problem i podejmuje działania na rzecz zmian. Według najnowszego raportu Ipsos, blisko 60% mieszkańców krajów G20 uważa, że kobiety mają mniejszy dostęp do stanowisk kierowniczych i ograniczone szanse na osiągnięcie takiego samego poziomu wynagrodzenia jak mężczyźni, mimo posiadania równoważnego doświadczenia i umiejętności. Jednocześnie 80% ankietowanych sądzi, że równość płci w biznesie pozytywnie wpłynęłaby na wzrost gospodarczy, korzyści społeczne oraz politykę zatrudnienia i płac.
Jolanta Rycerz, prezes Zarządu MyBenefit, podkreśla, że choć obie płcie doskonale się uzupełniają i inspirują, to kobiety mają bardziej rozwiniętą inteligencję emocjonalną, potrafią uważnie słuchać informacji zwrotnych i umiejętnie z nich korzystać. Te umiejętności miękkie są kluczowe w skutecznym przewodzeniu ludziom i budowaniu relacji opartych na zaufaniu, co szczególnie uwidoczniła pandemia.
Kobiety na stanowiskach takich jak prezes, CEO czy członkini rady nadzorczej pełnią również rolę inspiracji dla innych kobiet, pokazując, że warto pokonywać bariery zawodowe i dążyć do realizacji swoich aspiracji. W czerwcu 2021 roku Benefit Systems, jako jedna z pierwszych polskich spółek publicznych, dołączył do inicjatywy 30% Club, wspierającej różnorodność w biznesie. Celem jest osiągnięcie co najmniej 30% udziału kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych polskich spółek giełdowych do 2030 roku. Dane zebrane przez 30% Club Poland pokazują, że udział kobiet w tych spółkach wynosi obecnie zaledwie 15,5%, z czego 17,3% w radach nadzorczych i 12,6% w zarządach. Dla porównania, w Norwegii, która jako pierwsza wprowadziła parytet kobiet w zarządach firm, liczba ta przekracza 40%.

Pokaż więcej

Czy kobieta może być skutecznym liderem w biznesie? Oczywiście. Niestety, w XXI wieku wciąż mamy do czynienia z niewystarczającą reprezentacją kobiet na wyższych szczeblach przedsiębiorstw. Budujący jest jednak fakt, że coraz więcej firm i coraz większa część opinii publicznej zauważa ten problem i działa na rzecz zmian.

PARTNEREM MATERIAŁU JEST MYBENEFIT

BLISKO 60% MIESZKAŃCÓW krajów G20 jest zdania, że kobiety mają mniejszy niż mężczyźni dostęp do stanowisk kierowniczych, a także ograniczone szanse w osiągnięciu tego samego poziomu wynagrodzenia, przy równoważnym doświadczeniu i umiejętnościach – wynika z najnowszego raportu Ipsos realizowanego we współpracy z Forum Kobiet na rzecz Gospodarki i Społeczeństwa (Women’s Forum for Economy & Society). Jednocześnie zdecydowana większość ankietowanych (80%) uważa, że równość płci w biznesie miałaby pozytywny wpływ na wzrost gospodarczy, generowanie korzyści społecznych, a także politykę zatrudnienia i płac.

Świat obu płci doskonale się uzupełnia i wzajemnie inspiruje, ale to kobiety mają bardziej rozwiniętą inteligencję emocjonalną.

Jolanta Rycerz prezes Zarządu MyBenefit,
półki działającej w Grupie Kapitałowej Benefit Systems

Uważam, że świat obu płci doskonale się uzupełnia i wzajemnie inspiruje, ale to kobiety mają bardziej rozwiniętą inteligencję emocjonalną, potrafią uważnie słuchać informacji zwrotnych i umiejętnie z nich korzystać. Umiejętności miękkie bez wątpienia pomagają w skutecznym przewodzeniu ludziom i budowaniu relacji opartej na zaufaniu. Wagę tych kompetencji dodatkowo wyeksponowała pandemia, w czasie której pracownicy mierzą się z dodatkowymi problemami i obawami.

Prezeski, CEO, członkinie rad nadzorczych, dyrektorki odgrywają jeszcze jedną ważną rolę – są inspiracją dla innych kobiet. Zajmując eksponowane stanowiska, nie tylko w biznesie, są żywym przykładem na to, że warto pokonywać ograniczenia dotyczące rozwoju zawodowego i śmiało sięgać po to, czego się pragnie.

W czerwcu tego roku Benefit Systems, jako jedna z pierwszych polskich spółek publicznych, dołączył do inicjatywy 30% Club, wspierającej różnorodność w biznesie. Jednym z postulatów tego przedsięwzięcia jest osiągnięcie co najmniej 30‑procentowej reprezentacji kobiet w zarządach i radach nadzorczych (liczone łącznie) w 140 największych polskich spółkach giełdowych do 2030 roku. Wśród pośrednich celów znalazły się m.in. dwudziestoprocentowy udział kobiet we władzach spółek z indeksów WIG20, mWIG40 i sWIG80 do 2025 roku oraz doprowadzenie do sytuacji, w której nie będzie spółek niezatrudniających żadnych kobiet na stanowiskach zarządczych.

Jak wynika z danych zebranych przez organizację 30% Club Poland, udział kobiet w 140 największych spółkach notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Polsce (firmy z indeksów WIG20, mWIG40 i sWIG80) wyniósł zaledwie 15,5%. Częściej w tych spółkach można było spotkać kobietę w radzie nadzorczej (17,3%) niż w zarządzie (12,6%). W porównaniu z Norwegią, pierwszym krajem, który wprowadził parytet kobiet w zarządach firm i gdzie ich liczba wynosi ponad 40%, Polska jest daleko w tyle pod względem różnorodności i doceniania jej pozytywnego wpływu na wynik finansowy i kulturę przedsiębiorstw.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!