Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
KULTURA ORGANIZACYJNA

Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

20 maja 2025 8 min czytania
Magdalena Desperak-Kołek
Jak odbudować zaufanie w zespole?

Streszczenie: Artykuł analizuje, jak liderzy mogą odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole, szczególnie po jego naruszeniu. Podkreśla znaczenie transparentnej komunikacji, empatii i konsekwentnego działania w przywracaniu zaufania. Zaleca liderom aktywne słuchanie, otwartość na feedback oraz tworzenie środowiska sprzyjającego bezpieczeństwu psychologicznemu. Odbudowa zaufania wymaga czasu i zaangażowania, ale jest kluczowa dla efektywności i spójności zespołu.

Pokaż więcej

Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Wdrażanie polityki powrotu do biur to nie tylko kwestia liczby dni spędzanych stacjonarnie. Badania wykazują, że ważniejszy może okazać się sposób jej wprowadzenia, komunikowania i elastyczność egzekwowania. Fala demotywacji, z którą boryka się wiele przedsiębiorstw, wynika z tego, że rynek pracy naruszył psychologiczny kontrakt, niepisanie definiujący relacje zawodowe. Co powinni wiedzieć liderzy, by odbudować utracone zaufanie i skutecznie przeprowadzić transformację?

Decyzja o powrocie do biur lub utrzymaniu pracy zdalnej to jedno z głównych źródeł polaryzacji. Choć obie strony doszukują się w nich niewłaściwych intencji – jedna wysuwając oskarżenia o mikrozarządzanie, druga z kolei o roszczeniowość i lenistwo – prawda leży w zupełnie innym miejscu. Badania pokazują, że każdy z  trybów pracy może zostać wprowadzony zarówno z pozytywnym, jak i z negatywnym rezultatem.  W czym zatem tkwi problem? W ograniczonym zaufaniu pomiędzy pracodawcami a pracownikami, wynikającym z czysto transakcyjnego traktowania stosunku pracy. Sytuacja wymaga natychmiastowej ze strony liderów, aby jej efekty nie przybrały na sile.

Psychologiczny kontrakt został zerwany – co się zmieniło?

Według Anne-Laure Fayard, profesor na  Uniwersytecie Lizbońskim, i Johna Weeksa, profesora na IMD w Lozannie, problemy z powrotem do pracy z biura wynikają z głębokiego kryzysu zaufania pomiędzy pracownikami i pracodawcami. Swego rodzaju niepisany psychologiczny kontrakt, wykraczający poza wyłącznie zapłatę za wykonaną pracę, został aktualnie zerwany. Opierał się on o założenie, że przedsiębiorstwa gwarantowały stabilność zatrudnienia i troskę o dobrostan pracowników. W zamian za to zatrudnieni byli lojalni wobec swoich firm i dobrowolnie wspierali ich rozwój.

Nowoczesna gospodarka cechuje się wysoką rotacją na stanowiskach, zwłaszcza wśród specjalistów. W efekcie coraz więcej osób przyjmuje czysto transakcyjne podejście. Pracodawcy nie chcą inwestować w zatrudnionych, ponieważ obawiają się ich odejścia do konkurencji. Natomiast pracownicy są niezadowoleni z prekaryzacji zatrudnienia i nie są skłonni wkładać za dużo wysiłku w pracę. Przykładem takich zachowań mogą być znane z mediów społecznościowych trendy społeczne, takie jak quiet quitting, czyli ograniczanie aktywności w pracy do jedynie podstawowych obowiązków, czy zjawiska oparte na silnej skłonności do spontanicznego rezygnowania z pracy, takie jak rage applying lub revenge quitting.

Zobacz także: Revenge quitting: nowy trend, który powinien zaalarmować liderów

Firmowe regulacje często opierają się na sztywnych zasadach  

Gdy zaufanie jest już i tak nadwątlone, wprowadzenie odgórnych i sztywnych norm, np. dotyczących powrotu do biur, może generować niezadowolenie wśród pracowników. Według badań grupy Pracuj.pl aż 65 % zatrudnionych preferuje tryb hybrydowy bądź zdalny. Gdy możliwość pracy w tych trybach zostaje ograniczona, czują, że odebrano im prawo, które gwarantował im ów psychologiczny kontrakt. Patrząc na sprawę z perspektywy transakcyjnej, oczekiwaliby za to zapłaty. Przykładowo w formie dodatkowych premii, które najczęściej nie są przewidziane przy takich zmianach. Dlatego kluczem do wypracowania udanej polityki pracy jest właśnie odbudowa zaufania z myślą o obopólnych korzyściach. Pracownicy będą skłonni znosić pewną niewygodę, jeśli będą mieli pewność, że mogą liczyć na wzajemność. Pracodawca natomiast będzie skłonny wziąć pod uwagę ich potrzeby i dostosować wprowadzane rozwiązania.

Należy pamiętać również, że zarówno praca z biura, jak i praca zdalna łączą się ze specyficznymi korzyściami. Na miejscu łatwiej o komunikację  i współpracę pomiędzy członkami zespołu. Tryb zdalny zaś sprzyja skupieniu i sprawnej realizacji indywidualnych zadań, co pozwala zaoszczędzić czas i wysiłek. Ponadto, znacząco ogranicza koszty związane z wynajmem powierzchni biurowych. Te wartości są przydatne w nowoczesnym środowisku pracy.

Etyka w miejscu pracy

Podejmowane przez przedsiębiorstwo działania wynikają ostatecznie z przyjętego przez nie systemu etycznego. Fayard i Weeks twierdzą, że dotychczas większość polityk przedsiębiorstw opierała się na tzw. etyce sprawiedliwości. Jest to sposób myślenia o moralności zakładający, że istnieją pewne uniwersalne zasady, które powinny obowiązywać wszystkich w każdej sytuacji. Przyjęcie tego sposobu myślenia ma konkretne implikacje dla zarządzania. Ustanawiane normy zarządzania muszą obowiązywać wszystkich pracowników, bądź poszczególne działy. Zasady powinny być jasno zdefiniowane i egzekwowane w sposób konsekwentny i sprawiedliwy. Przykładem postępowania wynikającego z takich założeń może być polityka firmy Amazon, która we wrześniu 2024 r. nakazała ponad dwu tysiącom swoich pracowników bezwarunkowy i pełny powrót do pracy z biura.

Tymczasem w wielu organizacjach ten paradygmat jest wypierany przez nowy, bardziej spersonalizowany schemat, określany jako etyka opieki. Stawia ona indywidualne podejście do poszczególnych sytuacji, w oparciu o określone czynniki, ponad ideą wyznaczenia jednej normy, uniwersalnej dla wszystkich.

Jak przedsiębiorstwo może opiekować się pracownikami?

Chociaż schemat, w którym dwoje pracowników podlega dokładnie tym samym zasadom, wydaje się sprawiedliwy, można dostrzec w nim pewne luki. Przykładowo, pracownik wewnętrznego wsparcia IT może być bardziej potrzebny w biurze każdego dnia niż specjalista ds. marketingu. Wynika to z charakteru ich pracy – dział IT nieraz musi interweniować w przypadku awarii sprzętu, podczas gdy osoba odpowiedzialna za media społecznościowe potrzebuje większego pola do pracy kreatywnej i skupienia się na bieżących projektach. Podobnie pracownicy sprawujący opiekę nad niesamodzielnymi członkami rodziny – np. małymi dziećmi lub osobami starszymi – mogą potrzebować większej elastyczności. Etyka sprawiedliwości wskazuje, że powinni spędzać tyle samo czasu w biurze co ich współpracownicy. Taka polityka firmy może jednak sprawić, że będą zmuszeni całkowicie porzucić pracę. Dlatego zgodnie z zasadami etyki opieki można zdecydować się na selektywne rozluźnienie norm.

Jak wprowadzać sprawiedliwe zasady, zachowując indywidualne podejście?

Kluczowe jest zrozumienie potrzeb poszczególnych pracowników oraz swoich oczekiwań wobec nich. Wypracowanie właściwych rozwiązań to przede wszystkim kwestia dialogu. Nawet najlepsze, obiektywnie uzasadnione założenia nie zawsze sprawdzają się w konkretnych przypadkach. Być może osoba, której staramy się zapewnić ciszę do pracy w skupieniu, lepiej koncentruje się w hałasie, gdyż jest do niego przyzwyczajona. Etyki sprawiedliwości nie należy jednak w pełni odrzucać. Stanowi swego rodzaju moralną busolę, która pomaga zachować obiektywizm i nie wpaść w pułapkę przyznawania nadmiernych partykularnych przywilejów.

Przed podjęciem każdej decyzji warto spojrzeć na sytuację z trzech różnych perspektyw:

  • Co jest słuszne moralnie?
  • Co jest praktyczne?
  • Dlaczego jest to ważne?

Pomoże to określić priorytety i upewnić się, że podjęte działania są efektywne i sprawiedliwe. Należy pamiętać również, że model pracy jest jednym z warunków zatrudnienia ustalanym już na etapie rekrutacji. Podobnie jak innego rodzaju benefity, możliwość pracy zdalnej i elastyczność trybu pracy są częścią kalkulacji ze strony pracownika na podobnej zasadzie, co wynagrodzenie. Zmiany w tym kontrakcie nie powinny być dyktowane jedynie zmianą polityki firmy.  

Ogłaszając powrót do biura, należy pamiętać o relacjach i wartościach.

Jak pokazują badania agencji McKinsey w kontekście powrotu do biur znacznie ważniejsze od wyboru trybu pracy jest skoncentrowanie się na dobrych praktykach organizacyjnych. Przedsiębiorstwa powinny przede wszystkim promować współpracę w zespole. Bez względu na to, czy będzie ona odbywać się zdalnie, na miejscu bądź hybrydowo. W zależności od wybranej formy, można ją realizować na różne sposoby. Przykładowo, dla trybu hybrydowego może oznaczać to wyznaczenie jednego dnia w tygodniu, gdy cały zespół spotyka się w biurze. Dobrym rozwiązaniem dla zespołów rozproszonych jest również organizowanie cyklicznych szkoleń. Pozwala to nie tylko na integrację pracowników, lecz także na podniesienie ich kompetencji zawodowych. Ponadto należy zadbać o odpowiednią łączność i opracować formułę zebrań, w której będą mogły komfortowo współuczestniczyć zarówno osoby z biura, jak i te pracujące zdalnie.

Liderzy powinni skupić się na promowaniu i rozwijaniu kultury innowacji. Organizowanie części spotkań w trybie stacjonarnym to również doskonała okazja do wdrożenia mentoringu ze strony najlepszych specjalistów z organizacji. Pozwoli to nie tylko zwiększyć umiejętności mniej doświadczonych pracowników, ale też okazać zaufanie i uznanie mentorom. Firma powinna także inwestować w rozwój pracowników, aby jak najlepiej dopasować go do wybranej formy współpracy. Tego rodzaju praktyka stanowi też niepodważalną korzyść dla samego pracownika.

Psychologiczny kontrakt można odtworzyć

Raz utraconego zaufania nie jest łatwo odzyskać. Nie oznacza to jednak, że sytuacja jest beznadziejna. Świat biznesu zmienił się znacząco i dalej ewoluuje. Dlatego liderzy powinni nastawić się na ciągłe zmiany. Dzisiaj psychologiczny kontrakt społeczny pomiędzy pracodawcą a pracownikiem ma krótkoterminowy, transakcyjny charakter. Odpowiednie praktyki przywódcze mogą jednak reorientować go znów na długotrwałą współpracę, w której obie strony mogą na sobie wzajemnie polegać. Porozumienie w nowym wydaniu opiera się w większym stopniu na relacjach, które są wręcz niezbędne, by odbudować zaufanie. Indywidualne podejście i wzajemne zaufanie zdecydowanie zaprocentują większym zaangażowaniem pracowników w rozwój organizacji.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Ilustracja ukazująca nowoczesną przestrzeń podzieloną na trzy symboliczne strefy. Po lewej stronie – ciepłe, pomarańczowe światło i zaokrąglone formy przypominające radość. Po prawej – chłodne, niebieskie światło i geometryczne cienie w kolumnach symbolizujące osiągnięcia. Pośrodku – neutralna, jasna przestrzeń ze schodami i świetlnym promieniem na podłodze, wyznaczającym punkt równowagi. Całość tworzy wyrafinowaną metaforę świadomego wyboru i wartościowania czasu. Dobrze wykorzystany czas: Nowy sposób wartościowania czasu może zmienić Twoje życie
Subiektywna wartość czasu to koncepcja, która pozwala dostrzec drobne zmiany w tygodniowym harmonogramie, mogące znacząco zwiększyć satysfakcję z życia i dobrostan. Godzina po godzinie, sposób, w jaki spędzamy czas, składa się na sposób, w jaki spędzamy życie.Dla wielu z nas ta suma bywa jednak rozczarowująca. Kulturowe przekonania, zakorzenione w powiedzeniach typu „czas to pieniądz”, każą […]
Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!