Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
KULTURA ORGANIZACYJNA
Polska flaga

Iwona Jacaszek-Pruś: „Firmy, które chcą się rozwijać, muszą zadbać o różnorodność zespołów”

30 września 2022 5 min czytania
Zdjęcie Joanna Koprowska - Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”
Joanna Koprowska
Zdjęcie Iwona Jacaszek-Pruś - Dyrektor ds. korporacyjnych w Kompanii Piwowarskiej.
Iwona Jacaszek-Pruś
Iwona Jacaszek-Pruś: „Firmy, które chcą się rozwijać, muszą zadbać o różnorodność zespołów”

Streszczenie: Firmy, które chcą się rozwijać, powinny stawiać na różnorodność zespołów. Rozwijając kulturę organizacyjną, warto tworzyć przestrzeń dla różnych perspektyw, co prowadzi do bardziej innowacyjnych rozwiązań i lepszej efektywności. W różnorodnych zespołach lepiej wykorzystuje się potencjał ludzi, którzy mają odmienne doświadczenia i umiejętności, co wspiera proces podejmowania decyzji oraz rozwiązywania problemów. Zróżnicowane środowisko pracy może również przyciągać talenty z różnych grup społecznych, co w konsekwencji wpływa na konkurencyjność firmy na rynku. Dbanie o różnorodność wymaga świadomego podejścia do rekrutacji, a także implementacji polityk wspierających inkluzywność i równość szans.

Pokaż więcej

Profit, portfolio, planeta i ludzie to cztery filary strategii Przyszłość 2030 ogłoszonej przez Kompanię Piwowarską trzy lata temu. Iwona Jacaszek‑Pruś, pełniąca funkcję dyrektorki ds. korporacyjnych, opowiada o tym, jak od tego czasu w firmie ewoluowało zarządzanie różnorodnością.

Wiele firm deklaruje, że zarządza różnorodnością, a mimo to w codzienności korporacyjnej nadal nie brakuje przejawów dyskryminacji mniejszości, luk płacowych czy nierównowagi kobiet i mężczyzn na wyższych stanowiskach kierowniczych. Budowanie kultury organizacyjnej, w której każdy – bez względu na wiek, wyznanie, płeć, poglądy polityczne, religie czy przekonania – może czuć się sobą i być doceniony za to przez innych, jest jednym z priorytetów Kompanii Piwowarskiej. Firma podeszła do zadania ambitnie, wyznaczając konkretne cele i działając na wielu płaszczyznach.

Firmy, które chcą się rozwijać, muszą zadbać o różnorodność zespołów. Tak po prostu powinno być, z czystej ludzkiej przyzwoitości. Nie oszukujmy się też, że różnorodność nie przynosi korzyści biznesowych. Różnorodne zespoły są lepsze, bardziej efektywne i innowacyjne. W jednolitych zespołach wszyscy myślą tak samo i zmierzają w tym samym kierunku. Nie dostrzegają zmian wokół, nie rozumieją różnych potrzeb klientów, przegapiają słabe sygnały wielkich zmian – zauważa Iwona Jacaszek‑Pruś, dyrektorka ds. korporacyjnych i członkini zespołu zarządzającego Kompanią Piwowarską.

Zarządzanie różnorodnością zaczyna się od strategii i wyznaczania jasnych ambitnych celów, które nadają kierunek działaniom na rzecz różnych grup, ale i wspieraniu kultury organizacyjnej otwartej na odmienność na wielu płaszczyznach. Kompanii Piwowarskiej udało się uniknąć luki płacowej, czyli nierównego wynagradzania kobiet i mężczyzn za tę samą pracę, co wykazały niezależne badania.

Brak luki płacowej wzięliśmy za dobry znak i mamy świadomość, że cały czas musimy trzymać rękę na pulsie, by tego nie zmienić. Czeka nas jednak jeszcze dużo pracy, by wyrównywać szanse wszystkich w firmie. Raczej nie jest możliwe, by we wszystkich obszarach zaistniały parytety, ponieważ jesteśmy firmą produkcyjno‑sprzedażową i zawsze będzie u nas więcej mężczyzn. Musimy się jednak nauczyć, jak zapewnić wszystkim kobietom łatwe wejście do naszej organizacji, niezależnie od tego, jaką pracę chcą wykonywać – podkreśla Iwona Jacaszek‑Pruś. Firma wprowadziła zasadę, by w każdej rekrutacji połowa kandydatów była płci męskiej, a połowa żeńskiej. Jak przyznaje gościni redakcji „ICAN Management Review”, szczególnym wyzwaniem jest poszukiwanie kandydatek na wyższe szczeble zarządzania. – W Polsce jest za mało kobiet na stanowiskach kierowniczych. To jednak nie oznacza, że nie powinniśmy ich szukać – kwituje nasza rozmówczyni.

Firma postawiła sobie za cel, aby w 2030 roku połowę kierownictwa stanowiły kobiety. A to oznacza, że musi zawczasu zadbać o to, by na niższych szczeblach pojawiła się odpowiednia pula talentów. Dlatego ostatnimi czasy duży nacisk kładzie na edukację menedżerów. – Szkolimy menedżerów z zarządzania różnorodnością w zespole. Jeszcze dwa lata temu takich szkoleń nie mieliśmy, ale od kiedy podjęliśmy decyzję o świadomym budowaniu kultury różnorodności, zauważyliśmy potrzebę edukowania w tym kierunku – wyjaśnia Iwona Jacaszek‑Pruś.

Wysłuchaj całej rozmowy z Iwoną Jacaszek‑Pruś i dowiedz się m.in.:

  • jak Kompania Piwowarska wyrównuje szanse kobiet i mężczyzn w biznesie,

  • czy napływ uchodźców wpłynął na strukturę zatrudnienia w Kompanii Piwowarskiej,

  • dlaczego zrozumienie młodszych i starszych pokoleń przez kierownictwo firmy jest istotne, by skutecznie zarządzać różnorodnością w firmie,

  • jak pogodzić różne oczekiwania pracowników i zaspokoić potrzeby różnych grup,

  • w jaki sposób budować kulturę wzajemnego szacunku i zachęcać pracowników, by uczyli się od siebie.

Nagranie zostało zrealizowane podczas XXXI Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!